Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
Globtrotter81
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna Globtrotter

widziany: dzisiaj o 22:17

  • pliki muzyczne
    10530
  • pliki wideo
    3533
  • obrazy
    184
  • dokumenty
    23

14277 plików
340,62 GB

FolderyFoldery
Globtrotter81
Adoracja Najświętszego Sakramentu - online
 
mp3
Archiwum
 
Abp Fulton Sheen
arc. Szczepan Wesoły
Bp Grzegorz Ryś
 
Nabierz Ducha - Znak Paruzji
wersja mp3
bp. Stanisław Wielgus
Ks. Adam Boniecki
ks. Adam Skwarczyński
ks. Andrzej Trojanowski TChr
ks. Andrzej Zwoliński
 
Katedra Nauki Społecznej - Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie
Ks. Bogusław Jaworowski
 
Homilie
Okultyzm
ks. bp. Ignacy Dec
Ks. Dariusz Oko
Ks. Dawid Pietras
ks. Dominik Chmielewski
 
Ks. dr Grzegorz Bliźniak
Ks. Grzegorz Śniadoch
ks. Jan Kaczkowski
ks. Jan Pęzioł
ks. Jerzy Molewski TChr
ks. Krzysztof Kralka SAC (Pallotyn)
Ks. Marcin Dobrzyński
Ks. Marek Bąk
ks. Marek Wasąg
ks. Marjan Rajchel - egzorcysta
ks. Michał Olszewski
 
Dekalog
ks. Nikos Skuras
 
Nikos Skuras nauka dla mężczyzn - Góra Polanowska
Rekolekcje - Parafia Opatrzności Bożej - Kalisz - 4 kwietnia 2016
ks. Paweł Murzyński
ks. Piotr Glas
 
ks. Piotr Natanek
 
2014
2016
2018
ks. Piotr Pawlukiewicz
 
Homilie
 
Konferencje
 
2015
2017
Tagi
ks. prof. Aleksander Posacki
Ks. Remigiusz Recław SJ
Ks. Sławomir Kostrzewa
ks. Stanisław Małkowski
 
2014
Warszawa - 04-11-2017
Ks. Tomasz Mantyk OFM
Ks.Henryk Hawryszczak
o. Adam Czuczel
 
Mężczyzna z rodu Maryi
 
mp3
mp4
Żywa Korona Maryi
o. Adam Szustak OP
 
#jeszcze5mi nutek - 2016
 
wersja do przesłuc hania - mp3
Wersja wideo - mp4
[NV#]
 
wersja mp3
wersja mp4
7 grzechów głównych
 
8 Twarzy [#0]
 
mp3
mp4
Ballady i romanse
 
mp3
mp4
Bibili@ - Pismo Święte
 
Nowy Testamen t
 
Stary Testamen t
1 Księg a Króle wska
1 Księg a Kroni k
1 Księg a Macha bejsk a
1 Księg a Samue la
2 Księg a Króle wska
2 Księg a Kroni k
2 Księg a Macha bejsk a
2 Księg a Samue la
Księg a Abdia sza
Księg a Aggeu sza
Księg a Amosa
Księg a Baruc ha
Księg a Danie la
Księg a Ester y
Księg a Ezdra sza
Księg a Ezech iela
Księg a Habak uka
Księg a Hioba
Księg a Izaja sza
Księg a Jerem iasza
Księg a Joela
Księg a Jonas za
Księg a Jozue go
Księg a Judyt y
Księg a Kapła ńska
Księg a Kohel eta
Księg a Lamen tacji
Księg a Liczb
Księg a Mądro ści
Księg a Malac hiasz a
Księg a Miche asza
Księg a Nahum a
Księg a Nehem iasza
Księg a Ozeas za
Księg a Powtó rzone go Prawa
Księg a Przys łów
Księg a Psalm ów
Księg a Rodza ju
Księg a Rut
Księg a Sędzi ów
Księg a Sofon iasza
Księg a Tobia sza
Księg a Wyjśc ia
Księg a Zacha riasz a
Mądro ść Syrac ydesa
Pieśn i nad Pieśn iami
Biblia od kuchni [#00]
BookSzpan [#00]
 
mp3
mp4
Chlebak [#00]
 
mp3
mp4
CNN [#000]
 
wersja mp3
CREDO
Czuwania
Do Galilei
 
mp3
mp4
Do UCHA
 
wersja mp3
wersja mp4
Dobranocka
 
mp3
mp4
Dom wariatów
Droga światła [#00]
Elementarz
 
mp3
mp4
Ewangelia dla nienormalny ch
GARNEK STRACHU
 
Część 1
Część 2
Część 3
Historie potłuczone [#000]
InstaStory
Jak się MODLIĆ
Jonasz z maturalnej
Karaluchy pod poduchy [#00]
 
mp3
mp4
Kobieta i ksiądz [00]
Koronka do Miłosierdzi a Bożego
Ksiądz gra w grę
 
Kundel przydrożny
 
Sezon I
Sezon II
Sezon III
Listy z Ukrainy
Miłość w czasach zarazy [#00]
 
mp3
mp4
MIRIAM
 
mp3
mp4
Mocno Stronniczy [#00]
Nabożeństwo Majowe [#00]
 
mp3
mp4
NIESZCZĘŚNI [#00]
 
mp3
mp4
Niezniszcza lni
 
mp3
NOE
Nowenna dominikańsk a we wszelkim utrapieniu
 
Litania dominika ńska
 
mp3
mp4
Nowenna dominika ńska - części
 
mp3
Tajemnic e Różańca Świętego - mp3
O P I U M
 
mp3
Ocalona [#00]
Pachnidła
 
PAŚNIK [#00]
Pielgrzymka 2022 [#00]
Pies Pański - o. Adam Szustak
Plaster miodu - Psalmy
 
wersja mp3
Podejrzani [#00]
 
mp3
mp4
Post Daniela
 
mp3
mp4
Pragnij! - O rozeznawani u powołania - o. Adam Szustak
Projekt Judyta
Przeszkody
 
mp3
mp4
Pszczoła [#00]
 
mp3
mp4
SEKRETY MARYI
Szeptaki [#00]
 
mp3
mp4
SzustaRano [#00]
 
mp3
mp4
Targ intencji
Wstawaki [#00]
 
mp3
mp4
ZASYPIAKI [#00}
o. Antonello Cadeddu
o. Augustyn Pelanowski
 
o. Daniel Galus
 
Kazanie, które każdy musi wyryć w swym sercu na zawsze!!!
wersja mp3
o. Jacek Prusak
o. Jacek Szymczak OP
 
Mistrzowie drugiego planu [#00]
 
mp3
mp4
Znak Jonasza [#00]
mp3
mp4
o. James Manjackal
o. Jan Andrzej Kłoczowski OP
O. Joachim Badeni OP
o. Joseph Maria Verlinde
o. Józef Witko
o. Norbert Oczkowski OP
O. Pio
 
Perełki Ojca Pio
O. Piotr Idziak SJ
o. Roman Bielecki OP (Via Regia)
o. Tomasz Nowak OP
 
Marnotrawni Bracia
 
mp3
mp4
Na Miarę 2
 
mp3
mp4
Poszukiwani e ojcostwa [#00]
mp3
mp4
o. Tomasz Zamorski OP
 
Ognie Eliasza [#00]
 
mp3
mp4
Pies Tobiasza [#00]
mp3
mp4
o. Wiesław Nazaruk OMI
o. Wiktor Tokarski OFM
 
wersja mp3
Papież Franciszek
prof. Franciszek Marek
s. Bruna od Maryi
s. Michaela Rak
bEZ sLOGANU
 
wersja mp3
do wydruku
F1
 
HJP [#00] Sezon 1
HJP [#00] Sezon 2
Film
 
Film dokumentalny
 
Around the world in 80 Gardens (80 ogrodów dookoła świata )
spisek okultystów
Jestem Drugi®
 
Któż jak Bóg
 
Rekolekcje Tolkienowskie [#00]
Music
 
Nowenna do Matki Bożej rozwiązującej węzły
 
#2024
Nowenna do Matki Bożej rozwiązującej węzły - wersja mp3
 
wersja mp3 - rar - pobierz wszystkie na raz
Tajemnice Różańca Świętego - mp3
Nowenna Pompejańska
 
Nowenna Pompejańska II
 
mp3
mp4
Tajemnice Różańca Świętego
Nowenna Pompejańska III
 
audio
wideo
Nowenna Pompejańska IV
 
Nowenna Pompejańska V
 
Nowenna Pompejańska VI
 
Tajemnice Różańca Świętego - mp3
Nowenna Pompejańska VII
 
mp3
mp4
Nowenna Pompejańska VIII
Pornografii - STOP
Prywatne
 
Rachunek sumienia - Sakrament pojednania - Sakrament pokuty - Sakrament Miłosierdzia
Rekolekcje
 
Różaniec Święty - tajemnice wędrowne
 
StreetWorkout
Świadectwa
 
inne
Świadectwa duchownych
 
s. Małgorzata Chmielewska
Świadectwa świeckich
Zdjęcia
www
« poprzednia stronanastępna strona »
  • 1,5 MB
  • 18 mar 23 4:49
Tak naprawdę w tym ostatnim spotkaniu z Księgą Psalmów moglibyśmy ciągle wysławiać tym psalmem. Psalmista chce Boga uwielbić. Nie ma lamentów, skarg, tylko po prostu uwielbić. Dziś jednak o dwóch rzeczach. Psalm mówi o uwielbieniu, mówi o instrumentach, tańcu, wszystko co żyje ma uwielbiać Pan Boga. Takie uwielbienie jest uwielbieniem biblijnym. Jak się okazuje, biblia nas uczy uwielbienia. Zwróćmy uwagę na werset drugi, gdzie jest mowa o harfie i cytrze, o instrumentach strunowych szarpanych. Dwie myśli o tym. To takie dwa aspekty uwielbienia. Co to znaczy, uwielbiać Boga na harfie. Jednym symboli Pan Jezusa na krzyżu jest struna harfy Na obrazach średniowiecznych przedstawiano Pana Jezusa jak strunę harfy, czyli był wyciągnięty na krzyżu, doznanie męki, stało się uwielbianiem Pan Boga. Lubimy dziękować Mu, kiedy dzieje się dobrze, kiedy wszystko się układa, mamy siły uwielbiać. Gorzej, kiedy wszystko się wali. Mamy chwalić Go na harfie, gdzie jesteśmy wyciągnięci jak struna harfy, wyciągnięci jak na krzyżu, wtedy uwielbiaj Boga. Jak będziesz to robić, to w najpiękniejszy sposób oddajesz chwałę. Jest historia z Saulem i Dawidem, kiedy Saul był nękany przez złego ducha, miał udręki ciała i ducha. W Księdze Samuela jest podana rada, by ukoić ból, ataki złego, to ma słuchać muzykę Cytry. Wtedy znajduje się Dawid, i grał na cytrze. Kiedy jesteśmy nękani, wyciągnięci na krzyżu jak struna na harfie, męczy zły, to kiedy uwielbiamy cytrą, to doznamy ulgi. Uwielbienia odpędza złego ducha. Mamy nauczyć się uwielbiać w utrapieniu, bo to sprawi, że będziemy mogli złego ducha uwielbić. Dziś zaproszenie do uwielbiania, kiedy tylko boli, by grać na cytrze, kiedy jesteś wyciągnięty jak struna na harfie, wtedy Bóg dostaje przestrzeń by pomagać. Wspólnie razem otwórzmy Pismo Święte i uwielbmy Pana Boga. Czasem mówimy, że było czegoś dużo, tysiąc pięćset, czyli uwielbijmy Pan Boga za wszystko tysiąc pięćset razy, czyli w nieskończoność. Alleluja, Chwalcie Boga w Jego Świątyni, chwalcie Go na wyniosłym Jego nieboskłonie. Chwalcie Go za Jego potężne czyny. Chwalcie Go za wielką Jego potęgę Chwalcie Go za dźwiękiem rogu. Chwalcie Go na harfie i na cytrze. Chwalcie Go bębnem i tańcem. Chwalcie Go na strunach i flecie. Chwalcie Go na cymbałach dźwięcznych. Chwalcie Go na cymbałach brzęczących. Wszystko co żyje nich chwali Pana, alleluja...
Plaster Miodu - Psalm 150 - Uwielbiaj jak struna
Źródło:Langusta na palmie
  • 2,1 MB
  • 17 mar 23 8:39
To jest psalm, który odmawiany jest w prawie każdy dzień w Kościele, szczególnie w czasie Zmartwychwstania Pana Jezusa. Pod koniec Księgi Psalmów, psalmista ukazuje jakby ostateczne zwycięstwo Pana Jezusa. Będziemy leżeć na sofach, tak jak kiedyś odprawiano uczty. To jest taki obraz uczty niebańskich. Będzie muzyka, radość i będziemy mieć świadomość, że wszystko to co złe, co się panoszyło po świecie jako zło, to zostało pokonane, totalnie zakończone. Zwróćmy jednak na inną część uwagę. To, że Pan Bóg nas kocha, jest czasem wręcz słowem do znudzenia. Ostatnio [o. Adamowi] słowo upodobanie ukazuje inny wymiar. Po Męce Pana Jezusa, po zejściu do otchłani, to Pan Jezus wstąpił do nieba jako człowiek. To znaczy, że druga osoba Trójcy Świętej jest nadal człowiekiem. To nie jest tak, że Pan był kiedyś Bogiem, później stał się człowiekiem, a później wrócił do swego wcześniejszego wcielenia. W Trójcy Przenajświętszej jest ciało człowieka. Oczywiście to już trochę inne ciało, uwielbione, ale jednocześnie nie podlega siłą fizyki, ale też nie porzucił człowieczeństwa. Pomyślmy, Bóg na zawsze będzie człowiekiem. Jak umrzemy, to wyciągną się do nas Ręce, ucałują nas usta, będziemy mogli złapać za dłoń. Pan Jezus nie jest do końca duchem. Bóg tak sobie upodobał w człowieku, że stał się człowiekiem na zawsze, Jest jednocześnie Bogiem i człowiekiem. Jak [o. Adam] o tym myśli, to sięga jakiś zupełnie innych wymiarów. Co zrobić, żeby na to odpowiedzieć. Bardzo przydałby się obosieczny miecz. Czyli taki miecz, który wycina z nas te wszystkie rzeczy, które oddzielają od tego w czym Bóg tak sobie ciebie upodobał. Jeżeli mam odpowiadać Bogu, to muszę odcinać te wszystkie rzeczy, które mi nie pozwalają być bliżej Boga, ten miecz jest nam bardzo potrzebny. Bóg tak sobie w nas upodobał, że Bóg na zawsze pozostanie człowiekiem, a po drugie co zrobić aby to moje człowieczeństwo było bardziej podobne do Jego człowieczeństwa. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, odnawiaj w nas człowieczeństwo. Ty umiłowałeś to, że jesteśmy ludźmi. Umiłowałeś Swoje stworzenie, Swój pomysł. On jest dla Ciebie naprawdę piękny i doskonały. Ojcze, Ty wiesz co w nas jest brudne,co jest jakąś krzywdą, jakąś raną na tym człowieczeństwie. Odnawiaj to wszystko, naprawiaj, spraw, żebyśmy znowu wracali do Twojego pierwotnego pomysłu. Żebyśmy byli tacy, jakimi Ty chcesz nas mieć. Niech tak się stanie Ojcze, amen...
Plaster Miodu - Psalm 149 - Upodobanie
Źródło:Langusta na palmie
  • 3,0 MB
  • 16 mar 23 4:42
Ten psalm to najczystsza forma uwielbienia. Nie jest on wołaniem Boga na pomoc ale ciągłym uwielbieniem. Psalm ten podzielony jest na dwa segmenty. Mowa jest o tym co jest na górze, aniołach, gwiazdach, o prawach jakim rządzi się wszechświat, stworzeniami, które są nad nami. Od siódmego wersetu zaczyna się wychwalanie tego co na ziemi, o zjawiskach atmosferycznych, o ludziach. Czyli mamy segmenty niebiańskie i ziemskie. Psalmista opisuje procesy rożne i je wychwala. Traktując te rzeczywistości symbolicznie lub ideowo, to są dwie przestrzenie domagające się uwielbienia, trudne na swój sposób. Czyli psalmista wychwala coś czego nie rozumie wychwalając niebo. Nie miał bladego pojęcia jak działa to w górze, czyli analogicznie do rożnych sytuacji, które się w życiu nie ogarnia, których nie rozumie. Mimo tego, psalmista wychwala, nie ma pretensji, że nie rozumie jak to działa, ale je wychwala, podziwia Boga za sprawy, które nas przerastają, i nie potrafimy ich objąć. Druga dziedzin, jest na ziemi, to co jest na wyciągnięcie ręki, ale nie ogarniamy tego, bo są trudne. Psalmista znajduje powód aby je wychwalać. Czyli w tym co ogarnia i nieogrania wychwala Boga. W tym psalmie jest mało wątków osobistych. Psalmista mówi o rzeczach odległych, które czasem mało zauważamy. Kiedy w naszym życiu obudzi się taka forma uwielbienia, rzeczy dalekich i bliskich, kiedy je uwielbiamy, to Pan Bóg pomnaża moc ludu i staje się mu bliski. Uwielbienie sprawia, że Pan Bóg może dać ci dużo mocy, ma okazję Bóg dać moc tam gdzie tego potrzebujesz. Psalm ten ukazuje moc uwielbienia. Zastanówmy się jak wygląda nasze uwielbienie. Jak będzie uwielbienie w nas, będziemy doświadczać mocy Boga w życiu. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, oddaję Ci serce każdego z nas i proszę Cię, żebyś to serce nauczył uwielbienia, żebyś to serce uwalniał nieustannie od troski o siebie, a nauczył je uwielbienia i oddawania Tobie Chwały. Ojcze proszę Cię waśnie, przemień nasze serce. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 148 - Prawdziwe uwielbienie
Źródło:Langusta na palmie
  • 4,0 MB
  • 15 mar 23 12:29
W tym jednym z ostatnich psalmów, zwróćmy uwagę na dwa szczegóły, obrazy, symbole, wyrażenia, którymi się posługuje psalmista, zauważmy w zawoalowany sposób rzeczywistość. Czyli ósmy werset, jak na niego popatrzymy, to zobaczymy sposoby działania Pana Boga, jak się troszczy o nas, o świat, zauważymy Pana Boga, który ma pieczę nad światem. Ale ten jeden werset ukazuje też, jak pokazują się chmury, z którego pada deszcz, czyli psalmista widzi Boga, który przygotowuje deszcz. Patrząc symbolicznie na deszcz, taki urodzajny, nie destrukcyjne ulewy, to deszcz normalny jest życiodajny, on nawadnia, sprawia, że jest życiodajna i dobra ziemia. Czyli deszcz w swojej istocie jest symbolem dobrej, życiodajnej rzeczywistości. Czyli Pan Bóg najpierw przysłania niebo jak nadchodzą chmury, co wydaje się niesympatyczne, jest ponuro, depresyjnie. Czyli zasnute chmurami niebo nie zwiastuje życiodajnej chwili. Ale jest dokładnie odwrotnie, Pan Bóg przygotował za chmurami życie. Kiedy się w naszym życiu pojawiają chmury, depresję lub coś bardziej ciężkiego, kiedy życie się zasnuwa chmurami, to za tymi chmurami Pan Bóg dla nas szykuje już życie. Czyli warto nauczyć się inaczej patrzeć, że Pan Bóg tam szykuje coś dobrego. Przez trudne rzeczy w życiu, Pan Bóg potrafi wyprowadzić coś pięknego, szykuje właśnie deszcz. W dziewiątym wersecie, gdzie jest mowa o pokarmie. W tym wersecie jest podobne spojrzenie. Na przykład kruki i mewy uważano za zwierzęta nieczyste, trochę odrzucone, ułomne. To właśnie pisklętom kruka Pan Bóg daje pokarm, Pan Bóg daje im to o co wołają, co jest naprawdę w ich pragnieniu. Wydałoby się , że kruk to taki szarak, to Pan Bóg właśnie takiego kruka karmi. To nie orły, ale kruki są karmione przez Boga. Czyli Pan Bóg leczy tych połamanych, bierze i leczy. Ten psalm uwielbienia, w rzeczach, w których się nie spodziewamy, to Pan Bóg szykuje dla nas niezwykłe rzeczy. Zobaczmy nasze krucze tożsamości , to zobaczmy, że Pan Bóg w nich upodobał sobie te wspaniałości. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, proszę Cię, żebyś, w tym naszym życiu, gdzie jest tyle chmur, tyle rożnych odrzuceń, beznadziei, jakiś niepewności, trudności, nieszczęść, takiego poczucia rozpaczy, żebyś nam pokazał, że szykujesz deszcz, że szykujesz pokarm, że nas z tym wszystkim nie zostawisz, że się nami opiekujesz, że z nami Jesteś. Ojcze proszę Cię, daj nam takie doświadczenie Twojej bliskości, Twojego bycia z nami, Twojego działania szczególnie w tych trudnych miejscach. Bo Ty żyjesz i królujesz przez wszystkie wieki wieków amen...
Plaster Miodu - Psalm 147 - Niebo za chmurami
Źródło:Langusta na palmie
  • 2,4 MB
  • 14 mar 23 9:06
Psalm ten to jeden z psalmów hallelu, czyli zaczyna i kończy na słowo wywyższenia Boga czyli słowo alleluja, przeznaczone na poranne wychwalaniem Boga. Po naszemu, to taki pacierz na rozpoczęcie dnia. Zauważmy jeden werset i jego kontekst, czyli czwarty werset opowiadający o człowieku, który wróci do ziemi, i kończą się jego zamiary, które ten człowiek miał. Czyli jakie mogło być jego życie, a jakie naprawdę było. W momencie kiedy umrzemy, już nie będzie możliwości mówienia, co bym mógł zrobić. Czyli będę w stanie finalnym, tak jak się ukształtowałem, to taki będę przed Bogiem. Czyli już nic nie będę mógł naprawić, przepadają wszystkie zamiary. Odległość w tym jakim naprawdę jestem, a tym jakim mógłbym być, to jak odległość co najmniej stąd do księżyca, końca wszechświata. Każdy z nas może tak mieć, żyć w pewnym fałszu. Nie chodzi o to, by nie mieć planów, marzeń, ale by nie żyć pewnym wyobrażeniem, tym co nierealne, takimi nieprawdziwymi marzeniami. Jeśli ten psalm jest psalmem porannym, to ma nas sprowadzić do takiego realnego sprowadzenia siebie na ziemię. By zobaczyć, że ktoś inny jest odpowiedzialny za to gdzie możesz dojść. Psalmista mówi, że kończą się zamiary i warto zacząć żyć bez wyobrażeń o sobie, ale poszukać prawdziwych, tego kto naprawdę może coś zmienić. Mało tego, jak mówi werset, ten który pomaga uciśnionych. Nagle się okazuje, że głody, które są we mnie, to tak naprawdę tylko Bóg jest od tego, by w Nim szukać pomocy, zaspokojenia, To On daje prawo uciśnionym. Można wpaść w przekonanie, że samemu jestem wstanie wiele osiągnąć, ale to naprawdę Pan pomaga w tym wszystkim. Czyli psalm jest o tym, by nie żyć w wyobrażeniu o sobie, żyć w fałszu, ale o tym by zacząć szukać realnej pomocy, rozwoju u Pana Boga, bo o u Niego warto szukać pomocy. Nie w ludziach, książętach, nie!, w Bogu Jest pomoc. On zawsze jest gotów pomóc w tym o czym marzysz w życiu. Ciągle żyjemy nierealnością, dlatego nie udają się nasze zamiary. Szczęśliwy jest ten, komu pomocą Jest Bóg Jakuba. Bardzo, bardzo jest nam ten psalm potrzebny. Pomódlmy się na koniec. Nasz Dobry Ojcze, pomóż nam, naszym sercom, skoncentrować się na Tobie, żebyśmy nie szukali nigdzie indziej. Żebyśmy nie chodzili po pomoc tam gdzie jej nie ma. Żebyśmy nie pokładali nadziei w tym czym nadziei pokładać nie warto, bo ona jest zawodna. Tylko w Tobie nadzieja jest pewna. Ojcze, skieruj nasze serca ku Tobie i spraw, żebyśmy codziennie rano Ciebie poszukiwali, u Ciebie szukali pomocy i potem z Tobą i z Twoją Obecnością zasypiali. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 146 - Zamiary
Źródło:Langusta na palmie
  • 4,7 MB
  • 13 mar 23 4:45
Mamy dziś psalm, który jest czystym uwielbieniem. Napisanym przez Dawida. To Psalm, gdzie psalmista wychwala Pana Boga. Psalm ten jest często śpiewany u o. Dominikanów. W wersecie 10, jest pieśń liturgiczna związana z dominikanami. Jest wyrażenie; Niech Cię święci błogosławią. Po dwóch tysiącach lat budowania kościoła, nie ma problemu, kiedy mówi się o świętych. Dopiero, kiedy Pan Bóg Zmartwychwstał, to wtedy świeci mogli wejść do nieba. Kiedyś jednak nie było możliwości wejścia do nieba, dopiero Pan Jezus niebo otworzył. A jednocześnie psalmista w tamtych czasach mówi; niech święci Cię błogosławią. Według tego psalmu święty to ten, który doświadcza bożych dzieł i opowiada o nich. Pojecie świętości może być różne. Człowiek widzi działającego Boga w swoim życiu, Jego potęgę, łaskawość, wielkość czy straszliwość, a jednocześnie niedościgniony Bóg karmi człowieka. Kiedy mówi się o działaniu Boga, to nie tylko mówi się o uzdrowieniach, ale też miłosierdziu, dobru, potędze Jego dzieł. Kiedy je przejrzymy te wersety, to się okazuje, że święty według psalmisty to ten który widzi Boże działanie i chce o nich opowiadać. Czyli świetność to nie ocena człowieka, jaki on jest, ale zauważenie przez człowieka jak działa Pan Bóg w jego życiu. Jednym z pól świętości to doświadczanie Boga w swoim życiu, i dostrzeganie Bożej dobroci. Czyli dostrzeganie drobnych rzeczy i dziękowanie za to. Jak się spojrzy w całości na Boże działanie, to dostrzeżemy wszelkie możliwe działanie, te subtelne i potężne. Człowiek święty to taki, który potrafi dostrzec te działanie i je wychwalać. Przyjrzyjmy się tym rożnym dziełom, czyli całym spektrum działania Boga. Trochę inne niż zazwyczaj widzimy. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, otwórz dzisiaj nasze oczy, żebyśmy potrafili widzieć Twoje działanie. Otwórz nasze dusze, nasze uszy, nasze zmysły, nasze ciała, nasze rozumienie, na Twoją Obecność, we wszystkich przestrzeniach życiowych. Spraw, żebyśmy dostrzegli Twoją Rękę w każdym wymiarze, żebyśmy potrafili widzieć Twoje prowadzenie, i wychwalać Cię i dziękować Ci za to wszystko co dla nas robisz. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 145 - Inna świętość
Źródło:Langusta na palmie
  • 3,7 MB
  • 12 mar 23 16:17
Ten psalm jest zbliżonym psalmem do psalmu 18. Czyli wydźwięk jest jego zawarty w 18 psalmie. Zajmijmy się jednak jednym szczegółem. Psalm zaczyna się od opisu współdziałania. Mówi prawdopodobnie Dawid, że zaprawia palce do walki. Pan Bóg będzie oczywiście walczył za Dawida, ale jednocześnie Dawid chce wziąć udział w walce, ale oczywiście wie, że to Pan Bóg zaprawia Dawida palce do walki. Kiedy Dawid mówi, że Pan Bóg zaprawia, to chodzi o umiejętności do walki. Ale o co chodzi z palcem. Te palce to obraz wkładania palców w rzeczywistość. Mówimy czasem, że wtyka się palce w czyjeś sprawy. Czyli nie mocne działanie rąk, ale subtelne działanie palców Boga i człowieka. Kiedy jest w Piśmie Świętym mowa o palcu, to chodzi o działanie palca Bożego w jakiejś sytuacji. Na przykład w Księdze Wyjścia, to palcem Bożym były wyryte przykazania. Czyli jednocześnie potężne jak i subtelne działanie Boga. Są też ludzkie palce, które oddają np. Bogu cześć. Czemu chodzi dziś o palce. Chodzi o potężne działanie palców Boga. Czyli potężne niszczenie zła, ale tak niepostrzeżenie, jakby z ukrycia, gdyż Pan Bóg chce, aby człowiek dokonywał tych dzieł. Pan Bóg chce aby człowiek czuł oddawanie Bogu dziękczynienia. Jednym ze sposobów działania Boga Jest to, że Pan Bóg jest inicjatorem, a nam się może wydawać, ze to nasze działanie. Pan Bóg nie ma nic przeciwko temu. Człowiek mądry, pokorny wie, że Pan Bóg za tym stoi. Jest pokazana cudowna zależność, kiedy Pan Bóg stoi za czynami, ale my je czynimy, czyli u źródła zawsze stoi Pan Bóg. Zobaczmy w drugiej części psalmu, gdzie mowa o pomyślności, to ładne jest sformułowanie, że córki są na wzór kolumn z dzieł sztuki. Czyli jednocześnie mocne, piękne i delikatne. W Piśmie Świętym Bóg często Swoją wolę ogłaszał stojąc przy kolumnie, to taki symboliczny obraz siły i oparcia. Czyli kolumna jest oparciem dla nas. Pan Bóg daje poczucie, że możemy być jak kolumna, która się czuje bardzo ważna. O co chodzi, chodzi o nauczenie się nieprzypisywania sobie rzeczy których robimy, ale Panu Bogu, który Stoi u źródła tego co się dobrego dzieje w Twoim życiu. Tyle na dziś. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, bardzo Ci dziękuję i bardzo Cię błogosławię za wszystkie cudowne rzeczy, które w nas robisz. Dziękuję Ci za to, że Ty dajesz nam siły do tego wszystkiego co w naszym życiu jest dobre, jest piękne, jest szlachetne, jest związane ze świętością, z pięknem i miłością. Ojcze, dziękuję Ci też za to, że pozwalasz mi razem z Tobą współpracować, że wcale nie chcesz robić wszystkiego za mnie, tylko umożliwiasz mi, dajesz mi potrzebne rzeczy i zdolności, żebym potrafił działać niezwykłe rzeczy, chociaż wiem, że one od Ciebie pochodzą. Ojcze, ucz mnie nieustannie takiej pokory, żebym zawsze widział, żebym w Tobie szukał oparcia, a jednocześnie, sam też, Twoją Łaską, Twoimi zdolnościami się posługiwał. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 144 - Palce
Źródło:Langusta na palmie
  • 3,2 MB
  • 11 mar 23 8:33
Psalm ten jest bardzo znany, pojawia się często w modlitwie brewiarzowej. Po raz kolejny znajdujemy psalmistę w trudnym położeniu. Życie człowieka jest wielkim trudem, dlatego psalmy są nam takie bliskie. Psalm to taka pokorna modlitwa grzesznika. Patrząc na ten psalm, to jakby pokory niewiele można tutaj zobaczyć. Trzy rzeczy, oblicza pokory, które są wyznacznikiem, czy pokora jest prawdziwa. Psalmista nieustannie się powołuje na wierność Bogu, bo wie, że przeskrobał. Wynika z tego psalmu, że część tych prześladowań dzieje się z jego winy. Dlatego psalmista odwołuje się do sprawiedliwości bożej. Mylimy czasem pokorę z poczuciem beznadziejności. Gdyż często to nie pokora, to samo osąd, to samobiczowanie. Pokora to świadomość, że jest się grzesznikiem, ale też powoływanie się na sprawiedliwość Boga, świadomość, że cokolwiek by się wydarzyło, to Pan Bóg z nami będzie. Kiedy człowiek sam oskarża siebie to diabelska rzecz, to podstęp złego. Druga rzecz. Psalmista mówi, żeby szybko Bóg go wysłuchał. Mogło by się wydawać, co to ma wspólnego z pokora, takie ponaglanie Boga. Mamy odpowiedź w Ewangelii w przypowieściach o Zacheuszu, wdowie z Sarepty Sydońskiej czy nieuczciwym rzadcy. Wszędzie jest mowa o szybkim działaniu. W Ewangelii Łukasza, Bóg się ukazuje, jak mówi, aby prędko coś robić. Bóg ma w Sobie taką prędkość. Pokora wcale nie polega na tym, by na własny sposób interpretować. Pokora wsłuchuje się w Słowa Pana Boga, pokora idzie za tym co mówi Sam Bóg o Sobie, a nie to jak my sobie Go wyobrażamy. Człowiek pyszny, to taki co rzutuje jak on sam o Bogu myśli, a pokorny słucha Pana Boga, jaki On Jest. Psalmista był bardzo pokorny w szybkim proszeniu o pomoc Boga. Trzecia rzecz, kiedy psalmista pozwala Bogu działać w swym życiu. Mówi, że psalmista potrzebuje równiej ziemi, że chce dać się Panu Bogu poprowadzić. Albowiem jestem Twoim sługą, tym który chce się uczyć od Boga, jaki On Jest. Pokora, która spotyka się z prawdą. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, prosimy Cię abyś prędko przyszedł do naszych trudnych sytuacji, abyś nas rychło wysłuchał. Prosimy Cię pokornie, pozwalając Ci działać tak jak Ty będziesz chciał, wsłuchując się w Twoje działanie, i pokazując, że możesz nas poprowadzić równą drogą, tak jak Ty chcesz, tak jak Tobie się to podoba. Ojcze, daj nam, proszę Cię, Twojego Ducha, niech On nas pokornie poprowadzi. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 143 - Jaka jest prawdziwa pokora?
Źródło:Langusta na palmie
  • 2,0 MB
  • 10 mar 23 8:16
Mamy dziś psalm znów błagalny, psalm w dużym ucisku. To psalm Dawida, kiedy był w jaskini, kiedy jest prześladowany, niesłusznie oskarżony jako wróg, jest ścigany by go zabić. Dawid siedzi w jaskini, i przychodzi do jaskini Saul, który go prześladuje, chce go zamordować, a Dawid, mając ku temu okazję, tego nie robi. Dawid doświadcza swojej słabości i jednocześnie wierności Panu Bogu. Kiedy doznajesz ucisku, działania ludzi względem ciebie, kiedy na nie nie zasłużyłeś, będąc jednocześnie świadomym swoich słabości, a ktoś nas krzywdzi, mimo, że na to nie zasłużyliśmy. Zobaczmy trzy rzeczy. Psalm ten to taki potok, wylewania na Pana Boga swojej sytuacji. Nie chodzi o to, że Pan Bóg nie wie o co chodzi. Można się na tym złapać, że jak nie wytłumaczymy, to Pan Bóg nie wie o co nam chodzi. Pan Bóg chce abyśmy wylewali przed Nim, wołając i błagając. Relacja to nie tylko wołanie i błaganie, ale mimo to wylewajmy przed Nim duszę. Dajmy mu wszelki dostęp przed Bogiem. Pojawiają się dwa wyrażenia w tym psalmie, gdzie jest mowa, że w zwyczajach sądowych, po prawej stronie stał obrońca człowieka. Czyli patrzy psalmista na prawo i nie widzi obrońcy. To jest chyba najgorsze, kiedy ktoś cię oskarża, i nie masz na kim się wesprzeć, tam udają, że nikt nie dba o ciebie. To jest bardzo ważne, by zrozumieć, że Pan Bóg cię zna, wszystko wie, mimo, że tego czasem nie widać. Kiedyś w pełni poznamy, jak Pan Bóg Jest po naszej stronie. Mamy obrońce Jezusa, który nas broni przed złym. Jak się pogrążymy na troskach, trudach i oskarżeniach, to przestajemy dobrze widzieć. To złe patrzenie, zaślepia nam oczy. Zauważmy, że kiedy psalmiście stało się dobrze, to zaczął zauważać, że są wokół niego ludzie sprawiedliwi, którzy chcą mu pomóc. Ten psalm mówi dwie ważne rzeczy. Wylewaj twoje cierpienia przed Bogiem, jednocześnie, wiedząc, że to może zaślepiać widzenie, kiedy nie widzisz jak Pan Bóg i inni ludzie ci pomagają. Nie daj się pochłonąć złemu myśleniu. Pan Bóg Jest, Pan Bóg się troszczy i Pan Bóg chce się zająć tymi twoimi sytuacjami. Warto w ten sposób na ten psalm popatrzeć. Pomódlmy się. Nasz dobry Ojcze, oddaję Ci i powierzam Ci, wszystkich tych, którzy doznają jakiegoś trudu, oskarżenia, fałszywego oskarżenia. Szczególnie tych, którzy są w tym doświadczeniu samotni, którzy już nie mają żadnego obrońcy po prawej stronie. Ojcze, daj im doświadczyć, że Ty Jesteś ich obrońcą, że Ty stajesz w ich obronie, że wcale ich nie zostawiłeś. Pozwól im w tym całym smutku, cierpieniu, które przed Tobą wylewają, zobaczyć Twoje działanie i Twoją Obecność. Ojcze, daj nam, Daj im tę Łaskę. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 142 - Znikąd obrońcy
Źródło:Langusta na palmie
  • 2,8 MB
  • 9 mar 23 4:47
Mamy ciekawy psalm, w którym jest wątek o duchowym rozumieniu co się z nami dzieje. Warto się przyjrzeć, gdyż popełniamy błędy w patrzeniu na siebie i innych. Psalmista znajduje się w trudnej sytuacji, kiedy prosi Pana Boga o Jego pomoc. Prosi o to, by Pan Bóg go bronił, by nie wszedł na nieprawe ścieżki, by nie mówił niegodziwych słów. Mówi; Boże ustrzeż mnie przed tym co chce rzucić na mnie zło. Psalmista nie chce popełnić zła, kiedy dzieje się mu źle. Psalmista wie, że inne są siły, kiedy jest w dobrej kondycji życiowej, a kiedy jest w trudnej sytuacji. Kiedy doznajemy ucisku, kiedy jesteśmy w cierpieniu, nasza wytrwałość się osłabia, wytrwałość w dobrym wtedy jest dużo, dużo mniejsza. Pan Jezus mówił; Duch w prawdzie ochoczy, ale ciało słabe. Trudne sytuacje sprawiają, mimo, że chcemy dobrze, to się rozbija o to cierpienie. Właściwe patrzenie na siebie i innych, aby zobaczyć w sobie, kiedy upadam w cierpieniu, to grzechy mają wtedy inną wagę. Czasem sytuacja tak mnie osłabiła, że nie miałem wyboru. Dlatego psalmista wie, że będąc w tej sytuacji, to prosi Boga, żeby go w tej sytuacji bycia dobrym trzymał. Kiedy pojawiasz się w trudnej sytuacji, jest więcej okazji do większej ilości grzechu, to czy dajesz Bogu taki sygnał, aby Pan Bóg cię trzymał. Wtedy trzeba zmobilizować więcej modlitwy. Popatrzmy też w ten sposób na bliźniego. Sposób patrzenia na bliźniego, kiedy cierpi, że on nie jest w normalnej sytuacji, by go w ten sposób postrzegać. Nie chodzi o usprawiedliwianie złych czynów. ale o takie właściwe spojrzenie na sytuacje. Kiedy nie jesteśmy w stanie Łaski Uświęcającej, to łatwiej jest grzeszyć. To jest właśnie to, dusza jest osłabiona i jest łatwiej upaść. Po pierwsze trzeba zauważyć, ze jesteśmy w rożnych stanach i umieć to rozróżnić. Czasem jak ktoś nosi wodę w pięknym naczyniu to woda ucieka, a kiedy w popękanym to ucieka. Wiec trzeba coś zrobić, aby naczynie nie przeciekało. Nasze naczynia nie są idealne, to normalne, ale by robić tak, aby naczynie nie przeciekało. Psalmista prosi ciągle aby Pan Bóg go umacniał, gdyż sam nie ma wystarczających sił. Nauczmy się tego od psalmisty. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, postaw straż przy naszych ustach i wartę przy bramie naszych warg. Panie prosimy Cię, strzeż nasz, szczególnie wtedy, kiedy my doznajemy trudności, słabości, kiedy jesteśmy w jakimś cierpieniu, kiedy jesteśmy w jakimś dyskomforcie. Ojcze, Ty nas wtedy broń. Ojcze, proszę Cię Ty Sam bądź naszą warownią i spraw, żebyśmy uniknęli tego co złe i nie wchodzili na ścieżkę nieprawych. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 141 - Wytrzymałość w ucisku
Źródło:Langusta na palmie
  • 3,0 MB
  • 8 mar 23 12:41
Mamy kolejny psalm błagano-złorzecząco-żałosny. Psalmista znajduje się w trudnej sytuacji. Chodzi w nim o Dawida, kiedy był prześladowany, mówiono o nim złe słowa. On oznacza człowieka, który ma zewsząd wrogów, gdzie językiem, słowem, atakiem słownym, jakby jadem węży, niszczą człowieka. Jak złe słowo potrafi zniszczyć człowieka. Jeśli jakiś człowiek wyprodukuje złe słowo o kimś, jeśli chce się temu zaprzeczyć, to i tak tak będzie, tym bardziej jeśli to poszło medialnie. To potrafi w pętać w sidła, że nie można się z nich wyplątać. Ten psalm jest potrzebny, dla tych, którzy są przygnębieni totalnie, by Bóg ich z tego wydobył. Ale przeczytajmy go winnej odsłonie. Czyli chodzi o oskarżenia, które wychodzą od nas samych, czyli samoniszczące opinie. [o. Adam] zna ludzi, którzy potrafili niszczyć sami siebie tymi oszczerstwami. To są często myśli szatana, które nam nawrzuca, z których ciężko wyjść. Psalmista wie, że jedynym ratunkiem Jest Bóg. Żaden człowiek, rzeczywistości ziemskie z tego go nie wyratują. Bardzo często potrzebna jest terapia, leki, kiedy wpada się w depresję. Ale aby to odkręcić do końca, potrzebny jest Pan Bóg, jeśli będziemy Go słuchać. Druga rzecz. Jedno ze złorzeczeń psalmu to prośba aby węgle spadły na wrogów. Czyli Dawid prosi, aby jego myśli, które go zabijają, to aby Bóg zniszczył te jego słowa. Na węgle składano kiedyś ofiary, czyli jego myśli się stały ofiarą. Czyli kiedy cie zabijają myśli, to można je ofiarować, przyjąć te cierpienia i ofiarować je Bogu, dać Mu wyraz ofiary z nich dla Niego. Pana Jezusa oskarżano potężnie, doprowadzono Go do śmierci, to złącz się w swym cierpieniu z cierpieniem Jezusa, bo to może się okazać zbawieniem dla świata. Oczywiście powinniśmy prosić o zakończenie cierpienia, ale to cierpienie może być udziałem w cierpieniu Jezusa, które zbliża do Zbawiciela. To niezwykła perspektywa, pomyślmy o niej. Jeśli tego doświadczamy, lub będziemy doświadczać, to ten psalm jest piękną postawą serca, która pozwoli to przetrwać. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, oddaję dzisiaj w Twoje Ręce te wszystkie głowy, te wszystkie, które doświadczają właśnie tego bólu, tego cierpienia, tych słów nienawistnych. Tych wszystkich, którzy są oczerniani i jakoś tam oskarżani przez innych, szczególnie przez te wszystkie fałszywe oskarżenia. Ale też te wszystkie nasze rzeczy, które się dzieją w głowach. Te wszystkie nasze samooskarżenia i te oskarżenia od szatana. Ojcze, spuść węgiel żarzący na to. Spraw, żeby one spłonęły w ogniu, jednocześnie, żeby się stały naszą drogą do Ciebie, naszą ofiarą w byciu z Tobą. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 140 - Zabijające myśli
Źródło:Langusta na palmie
  • 5,1 MB
  • 7 mar 23 9:33
To jest znany psalm, jeden z najbardziej ujmujących, taki, którym modląc się czujemy się dobrze. Tu mowa o Panu Bogu, który wszystko o nas wie, który wiedział o nas wszystko zanim się urodziliśmy. Nic nas nie jest od Niego w stanie oddzielić. Bardzo warto zrobić w tym psalmie pewną wywrotkę, podobnie jak zrobiliśmy w psalmie 51, w psalmie pokutnym. Zrobiliśmy po prostu inną interpretację. Czyli psalm, który jest radosny, to potraktujmy go jako psalm pokutny, czyli modlitwa przed spowiedzią. Mało jest tekstów, które dobrze przygotowują do spowiedzi. Dzięki temu psalmowi, staję przed Bogiem. Zobaczmy, ten psalm mówi, ze Pan Bóg nas zna. Czyli stajemy przed Kimś, kto wszystko wie. Podczas spowiedzi czasem koloryzujemy, a w tym psalmie, jest jakby napisane, by przestać grać, udawać. On nas zna, zanim coś powiemy, on już wszystko wie. W związku z tym, że wszystko wie, to Pan Bóg chce dotknąć wszystkiego tego co w nas słabe. Chociaż bym uciekł na kraniec morza, to Jego prawica i tak tam będzie. Jeżeli widzimy tą prawdę jako coś okropnego, to sama ciemność nie będzie ciemna, a zajaśnieje jak słońce. Tam gdzie jest w nas ciemność, to On tam wchodzi ze Swoim światłem. To jest najlepsze możliwe przygotowanie do spowiedzi. Ten psalm się kończy, zdaniem, jest tam napisane o nienawiści. Jeżeli traktujemy ten psalm o nas, przed spowiedzią, czyli wszystko co jest przeciw Bogu we mnie, to ta nienawiść dotyczy wszystkiego co nas oddala od Boga. Czyli nie cierpię tego co we mnie jest grzeszne. To wszystko po to, by Pan Bóg skierował nas na drogę odwieczną. Panie Boże zobacz te wszystkie moje troski i wepchnij mnie na drogę świętości. To jest psalm pokutny, wprowadzający nas na spotkanie z Bożym Miłosierdziem. Pewnie pójdziemy znów do spowiedzi, to przygotujmy się przed spowiedzią tym psalmem. To najlepsze przygotowanie do spotkania z Panem Bogiem. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, dziękujemy Ci za Twoją Obecność, za to, że Jesteś z nami i szczególnie tak, gdzie są nasze grzechy, gdzie są nasze upadki, nasze ciemności. Dziękujemy Ci za to, że wchodzisz w te nasze ciemności z Twoim światłem, że chcesz nas stamtąd wydobyć. Że uczysz nas jak się pozbywać grzechu, jak go nienawidzić, jak zwracać się ku Tobie. Ojcze spraw, abyśmy Ciebie takiego przyjęli. Abyśmy Ci pozwolili działać w naszych sercach. Abyśmy pozwolili te nasze ciemności rozświetlić Twoim światłem. Ojcze przyjdź i dokonuj w nas tych niezwykłych rzeczy. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 139 - Nie uciekaj!
Źródło:Langusta na palmie
  • 2,4 MB
  • 6 mar 23 18:44
Psalm ten jest wykorzystywany do kościelnych form uwielbienia, tworzenia muzyki chrześcijańskiej. Dziś jedna rzecz, która się przewija przez niego. Zaczyna się od tego, że prawdopodobnie Dawid staje przed Bogiem, bo chce Go wysławiać. Psalmista pisze o tym z rozmachem. Aniołowie jakby ciągle wysławiają Chwałę Boga. To jakby zebrać najlepszych śpiewaków na świecie, którzy mają fantastyczne głosy, a ty wychodzisz i myślisz, że ich przewyższysz. Psalmista jest tak przekonany o tym, że ich przewyższy w uwielbieniu Boga. Dlaczego tak jest. Bo psalmista widzi jak nieustannie Pan Bóg przychodzi do niego z pomocą, jakby Pan Bóg za niego to dokonuje. Pan za mnie tego wszystkiego dokona i mi pomoże. Każdy ratunek, który przychodzi, pochodzi od Niego. Plamista zachęca, by widzieć, że wszystko co go spotyka, pochodzi od Boga. [o. Adam] bardzo lubi, jak przychodzi ktoś do spowiedzi do niego, po okazanej skrusze, to [o. Adam] pyta, jak się zamierza poprawić. To [o. Adam] później, otrzymując odpowiedź, mówi do tej osoby, że się to nie uda, nie uda się poprawa. Bo u początku każdej twojej zmiany, bardzo potrzebujesz Pana Boga, żeby On to zapoczątkował. Pan Bóg Jest w nas sprawcą chcenia i działania. To, że nam się zachciało, powstała myśl, powstało pragnienie, to to pragnienie było zainicjowane przez Pana Boga. To nie zwalnia nas z pracy, by tylko czekać, nie
Plaster Miodu - Psalm 138 - On Jest źródłem
Źródło:Langusta na palmie
  • 2,4 MB
  • 6 mar 23 13:26
Pan Bóg potrzebuje nas do współpracy, ale zawsze na początku Jest Pan Bóg. Warto poszukać punktów zaczepnych, gdzie z perspektywy czasu, Pan Bóg zaczął w nas działać. To wszystko się wzięło, od wypełnienia serca u psalmisty uwielbieniem Boga. Tego Jego działania czasem nie widać wprost, gdyż Pan Bóg lubi się chować. Mówi się, że przypadek, to dokonywanie różnych rzeczy, ale chowa się za tym Pan Bóg, by Go nie dostrzec. Czasem wydaje się, że coś jest przypadkiem, ale nie jest powiedziane, że Pan Bóg nie może się przypadkiem posłużyć. Psalmista ma to uwielbienie. Człowiek oczywiście musi wykonać dużą pracę, ale na początku stoi za tym, u początku Jest Pan Bóg. Coś może się wydać nieosiągalne, ale jak mamy pewność, ze za tym stoi Pan Bóg, to się uda. Czy dostrzegamy Pana Boga za wydarzeniami, które nie przymuszają, które nie przytłamszają. To trudny moment w sercu, bardzo uwalniający, kiedy to dostrzegamy. Pamiętajmy o tym, że Jego Ręka jest ciągle obecna. Nasz Dobry Ojcze, dziękujemy Ci za Twoją Obecność, za to, że Jesteś Obecny we wszystkim co się z nami dzieje. Dziękuję Ci, uwielbiam Cię Panie, wobec aniołów, wysławiam Cię za Twoje wielkie dzieła, często takie, których nie dostrzegam, ale wiem, ze one tam są, wiem, że Ty za nimi stoisz. Ojcze, proszę Cię, daj nam, daj nam wszystkim takie uważne serca, żebyśmy potrafili dostrzegać Twoje działanie, Twoją wyciągniętą prawicę, żebyśmy widzieli, Twój niesamowity plan, który się wydarza ciągle w naszym życiu. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 138 - On Jest źródłem
Źródło:Langusta na palmie
  • 2,3 MB
  • 5 mar 23 9:58
Mamy słynny psalm, który w tradycji chrześcijańskiej pojawia się w świecie artystycznym. Jest też trudny przez swoją końcówkę drastyczną, które są z tych psalmów złorzeczących. Trzeba ten psalm potraktować w całości. Ma uderzyć w konkretną rzeczywistość. W pierwszej części psalm opowiada o uprowadzeniu do Babilonu, gdzie ubolewa lud nad swoim losem, a jednocześnie zachęca ten naród do śpiewania pieśni przez swoich uciemiężycieli. W tej pieśni mamy sytuację Izraela, że się sprzeciwia, by nie bezcześcić pamięci swego narodu względem ciemiężycieli. To jest obraz często naszego życie, kiedy doświadczany każdy promyk czegoś dobrego i trzeba go powiesić na topoli, nie udawać, że jest dobrze. Są rożne w życiu sytuacje, że nie ma do śmiechu. Tym bardziej kiedy ktoś mówi, nie martw się, i próbuje cię ktoś zmusić do radosnego sposobu bycia. To strasznie wkurza. Zgódźmy się na te trudne momenty. Do tego potrzebny nam jest fragment z drugiej części psalmu. Psalmista posługuje się emocjonalnym sposobem pisania. Edomici, czyli rzeczywistość Babilonu to nieprawe rzeczy, odstępstwa od wiary w Pana Boga. W czym rzecz. Psalmista mówi, że kiedy zło dopiero się rodzi, zło jak niemowlę, to trzeba to rozbić już na początku, bo mogą się rodzić kolejne smutki. Szczęśliwy, który wszystkie te niemowlęta zła, rozbija o skałę. Czyli nie chodzi o udawanie, że jest dobrze, ale rozbijamy, nie pozwalamy aby te smutki rodziły się dalej.
Plaster Miodu - Psalm 137 - Dzieci smutku
Źródło:Langusta na palmie
  • 2,3 MB
  • 5 mar 23 8:49
To mądre podejście do nauczenia się jak radzić sobie w życiu. Czyli nie udajemy, stajemy w rzeczywistości, bo dzieje się straszliwie rzeczy. Ale jednocześnie, nie wolno pozwolić by w tej beznadziei się taplać, by rodziły się kolejne rozpacze. Rozbijamy to. Bo wiemy, że Pan Bóg nas wybawi, wejdziemy znów do Jeruzalem. Niech język przylgnie do podrobienia, niech uschnie ręka, jeśli się tak nie stanie. Bardzo wielu z nas doświadcza smutku, i ważne by nie mówić , że tak nie jest. Ale nie dajmy się pochłonąć smutkowi. Pomódlmy się. Panie Jezu, oddaje Ci dziś wszystkich tych, którzy są pogrążeni w jakiś trudnych, ciężkich sytuacjach, smutkach, beznadziejach, w rozpaczach, beznadziei w samotności, w doświadczeniach jakiegoś zła. Jezu, wiem, że Jesteś tam z nimi, wiem, że Jesteś Obecny. Wiem, że już masz przygotowaną drogę, którą będziesz ich chciał wyprowadzić, że masz dla nich wszystkie potrzebne siły, żeby pomóc im to przetrwać. Ale szczególnie dziś chcę Cię prosić o tą łaskę, żebyś nie pozwalał, by no właśnie, by taplali się w tym smutku, taplali się w tym złu, rozpaczy, żeby nie produkowali kolejnych dzieci tego smutku. Jezu, proszę Cię, zatrzymaj tę powódź, tę falę tego smutku. Spraw, żeby byli w tym oczywiście co się dzieje, widzieli też Twoje działanie tam, ale jednocześnie stawiali tamę temu rozwojowi tego smutku, który zły chce w nich przeprowadzić. Jezu proszę Cię, bardzo Cię proszę, pomóż im w tym. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 137 - Dzieci smutku
Źródło:Langusta na palmie
  • 4,6 MB
  • 4 mar 23 17:36
Trzy dzisiaj myśli, intuicje dotyczące tego psalmu, które warto sobie przypominać. To psalm liturgiczny, czyli psalm, który wykorzystywano jako modlitwę podczas świąt paschalnych. Wysławiając Pana Boga wyprowadzającego naród wybrany z ziemi egipskiej, który zaprowadza ich do ziemi obiecanej. Czyli hymn pochwalny. Zdania są poprzerywane; bo Jego łaska na wieki. Czytając go często [o. Adam] na osobności, pomija czasem słowa; bo Jego łaska na wieki. Ale można zrozumieć to powtarzanie tego słowa. Dlaczego są litanie, dlaczego w tym psalmie to ma sens?. To próba wtłoczenia w serce, pamiętania, że jakby zawdzięczamy Panu Bogu wiele. To nauka wdzięczności. To może wydawać się nudne. W litanii do Najświętszej Panny, to jest jakby mowa zakochanych. Kiedy jest się zakochanym , to się w kółko te słowa powtarza, Potrafimy jedno słowo wypowiadać, by pokazać jak jest cenny, piękny, oja jest niezwykła. Warto unikać pomijania tych słów. Chodzi o to jaki Jest wspaniały Bóg, dlatego w kółko powtarzamy te słowa. Nie bójmy się mówienia w kółko kocham Cię, kocham Cię. Druga rzecz. Tym co się powtarza; bo Jego Łaska na wieki. Łaska wyraża darmowe dawanie Pana Boga. Ktoś okazał mi łaskę. Chodzi o to, że dostajemy coś z Bożej miłości. Nie zapracowaliśmy na to, a dostajemy Jego Łaskawość. Próbuje Bóg nas nauczyć, że wszystko jest darem. Jak Pan Bóg działał w świecie, prowadził naród wybrany. Wszystko pochodzi od Pana Boga, Jest łaską. Nauczmy się przyjmować to jako łaskę. Zobaczmy jak wszystko postrzegamy jako oczywiste rzeczy, jak oddychanie, że mamy warunki do życia. Że ktoś mnie czymś poczęstuje, zrobi obiad. Pomyślmy o naszych mamach, tatach, którzy w taki, a nie inny sposób troszczyli się o nas. Tysiąc rożnych rzeczy, które nie są oczywiste, a za które warto dziękować.
Plaster Miodu - Psalm 136 - Łaskawość
Źródło:Langusta na palmie
  • 4,6 MB
  • 4 mar 23 16:26
Nawet jeżeli jest trudno w naszym życiu, to cieszmy się. Dopóki żyjesz, Pan Bóg może cię wyprowadzić z tego trudnego czasu. Wszystko czego nie dostrzegamy, dziękujmy za to. Trzecia rzecz. Pan pamiętał o nas w naszym poniżeniu. Czyli został ten psalm napisany już kiedy Izrael wrócił do siebie. Kiedy mieli wolność, a oni pamiętali o czasie, kiedy było źle. To ważna intuicja, wyrażana, jak trwoga to do Boga. To nie chodzi o krzyczenie do Boga, kiedy jesteśmy z złej sytuacji, ale kiedy jest dobrze. Z Panem Bogiem się jest, kiedy się Go też nie potrzebuje w cudzysłowie. To taki probierz w naszych sytuacjach. Że nie szukamy Boga tylko kiedy jest trudno, ale wtedy kiedy jest już łatwo. A kiedy jest dobry czas, to jak często o Nim zapominamy. Nie zapomnijmy robić z Niego kogoś ważnego. W tym psalmie, psalmista ciągle pamięta o Panu Bogu, on ciągle Pana Boga wychwala. Czyli takie trzy intuicje, jak ciągłe powtarzanie pewniej wdzięczności, uczenia się też wdzięczności w tym, żeby przyjmować za oczywiste rzeczy, które otrzymujemy, które mamy, by umieć je doceniać. No i wreszcie by dziękować w różnych okresach w powodzeniach i niepowodzeniach. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, chcemy Cię dzisiaj po prostu wychwalać i uwielbiać, bo Twoja Łaska na wieki, bo Twoja Łaska trwa na wieki Ojcze. Chcemy Cię błogosławić za wszelkie dobro, które się dzieje w naszym życiu. Chcemy Cię też błogosławić za te wszystkie trudne momenty, w których wiemy, że z nami Jesteś. Ojcze, chcemy Cię błogosławić we wszystkim, w każdym momencie, w każdej sekundzie. Ojcze, bądź błogosławiony, bądź wywyższony. Twoja Łaska Ojcze trwa na wieki. Uwielbiamy Cię i wywyższamy Cię, bo tylko Ty Jesteś Bogiem godnym uwielbienia. Niech tak się stanie Panie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 136 - Łaskawość
Źródło:Langusta na palmie
  • 4,2 MB
  • 3 mar 23 4:46
Mamy dziś mieszankę tekstów biblijnych. To taki psalm utkany z bardzo dużej ilości fragmentów. To psalm wychwalający i ukazujący Boga jako jedynego Boga Izraela. Psalm pokazuje potężną Obecność Pana Boga w świecie. Który panuje nad zjawiskami pogodowymi, geopolitycznymi w każdym wymiarze istnienia świata. Każdy kto czytał ten psalm, ma mieć świadomość, że nie ma nikogo potężniejszego. Pan wybrał sobie Jakuba, jako maleńki naród i własność, nad którym władcą Jest Bóg. Jeśli mamy jakieś rzeczy tylko na własną wyłączność, i nie możemy się nimi z kimś podzielić, np jak bielizna. Oczywiście można pożyczyć, ale chodzi o takie zasadnicze podejście, że coś jest tylko od nas. Jak np szczoteczka, okulary, co w zasadzie nikomu nie dajemy, poza sytuacją ratującą życie. Jeśli mamy je na wyłączność, to tracą one sens dla innych. Jeśli mamy coś przygotowane tylko dla nas, jak na przykład okulary, to musiałby ktoś mieć te same parametry aby mógł je użyć. Czyli te rzeczy tracą swoją tożsamość dla innych. O co chodzi. Jeśli Pan Bóg ma na wyłączność Izraela, czyli jak jest naszym Bogiem, to jest w życiu sens. Jeśli tak nie jest z Bogiem w naszym życiu, to stajemy się jak klocek drewniany. Niby jesteś nadal człowiekiem, ale tracisz swoje właściwości. Piękna to intuicja. Jesteś bardzo konkretnie wyłączną własnością Pana Boga. My bez Niego tracimy sens. Dalej mamy funkcje człowieka, ale jesteśmy wtedy jak klocek drewna. W życiu tracimy sens, bo nie jesteśmy tak blisko Boga jak powinniśmy. Niby wszystko mam, a nie ma to wszystko sensu. Nie patrzmy na Boga jako władcę świata, ale jako na władce Ciebie. Bycie z Bogiem daje nabywanie słusznych właściwości. Bo jak nie jesteś, to traci to wszystko sens. Jesteś jak bielizna, szczoteczka, okulary. Jak Jesteś z Nim to wszystko ma sens. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, proszę Cię, żebyś każdego z nas dzisiaj, w tym psalmie, w tej modlitwie tym psalmem, żebyś nas przyciągnął do Siebie. Żebyś sprawił, żeby we wszystko w nas co jest, żeby wszystkie nasze cechy, to wszystko co w nas złożyłeś, żeby nabrało pełnego blasku. Ojcze, wzbudź w nas pragnienie bycia z Tobą, bo właśnie wtedy z nas się to wszystko wydobywa. Ojcze przyciągaj nas. Nie pozwól nam odejść mimo tego, że dałeś nam wolność, to stawiaj jakieś przeszkody na naszej drodze, żebyśmy się od Ciebie nie oddalali, bo wtedy tracimy sens. Ojcze przyciągaj nas i nieustannie nas napełniaj Twoją Obecnością i Twoimi Darami. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 135 - Szczoteczka Pana Boga
Źródło:Langusta na palmie
  • 1,0 MB
  • 2 mar 23 18:49
Dziś jeden z najkrótszych psalmów. Dziś dwa kierunki myślowe, w które może pójść modlitwa. Patrząc historycznie, to psalm ten jest pozostałością po starodawnym kulcie świątynnym, kiedy jeszcze nie było systemu obronnego. Psalm jest swoistą modlitwą pilnujących arki przymierza. Arka przymierza to był namiot, przenoszący z miejsca na miejsce, przenoszony był przez lewitów, kapłanów opiekujących się namiotem w którym przebywał Pan Bóg. Lewici bronili też namiotu, gdyby ktoś chciał ukraść Arkę. To pewna prawda duchowa, czy jesteś strażnikiem Obecności Pana w tobie. Czy jesteś obrońcą Obecności Bożej w tobie. Przeciwnikami mogą być, ludzie, pokusy, ludzie, którzy może chcą wyrwać Pana Boga z ciebie, poruszenia pewności w Obecność Bożą, nadzieję, jakiekolwiek duchowe dobra, które są atakowane z zewnątrz. Psalm ten mówi, czuwaj. Nie czuj się pewny. Nie chodzi o życie w strachu, ale żeby nie być pewnym. Czasem kiedy myślimy, że już Boga mamy , to mamy być czujni, aby ktoś tego nie wykradł. Chodzi też o straż wewnętrzną przed nami samymi, aby nie układać wyobrażenia Boga w nas, według własnych upodobań. Czasem jest to też robione przez złego. Wiec, czy jesteś strażnikiem Bożej Obecności w tobie. Druga myśl. Można poszukać strażników w Biblii, którzy czekali, którzy w nocy czekali oczekując przyjścia Pana. Kojarzy się też to [o. Adamowi] z sytuacją, kiedy zapada noc duchowa w człowieku. Kiedy wszystko jest pogrążone w niejasności, że jesteś w ciężkiej, ciemnej masie, to czuwaj i wiedz, że co cokolwiek się dzieje, to jest to w Jego Rękach.
Plaster Miodu - Psalm 134 - W ciemności
Źródło:Langusta na palmie
  • 1,0 MB
  • 2 mar 23 13:34
Taka myśl; kiedy była ciemność na początku stworzenia, to była ciemność nieładu i pustkowia, oczekująca na Boga, ciemność, która drży, że Pan to wszystko zaraz uporządkuje, i wprowadzi ład i porządek. Nawet jeśli jesteś w ciemności, w grzechu, to każdą ciemność jest wytęskniona na przyjście Boga. Czyli On może nawet w ciemności działać. Czyli nie poddaj się ciemności, jako porażce, tylko w tej ciemności oczekuj narodzin, że w to pustkowie wzejdzie światło i wszystko uporządkuje. On Jest stworzycielem wszystkiego co funkcjonuje. On może w ciemności stwarzać rzeczy. Takie zapewnienie, że w twojej ciemności Jest Stwórca. Nawet nie przeczuwasz jeszcze będąc w ciemności, bo widzisz nieład i pustkowie, a On w to wszystko chce wprowadzić światło i nowy ład. Pomyślmy w tym kluczu o tym psalmie. Po pierwsze jako o psalmie, który wzywa do dostrzeżenia Bożej Obecności, szczególnie tam gdzie zapadają ciemności, a po drugie, jako takim promyku nadziei, że w tej ciemności wszystko Jest w Rękach Stwórcy i On z tej ciemności wyprowadzi coś niezwykłego. Niech on nas zapali ten psalm do poszukiwania Boga w ciemności. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, przyjdź ze Swoimi Dłońmi, ze Swoim Światłem, ze Swoją Nadzieją, z pewnością tego, że Jesteś, do naszych ciemności. Przyjdź szczególnie tam gdzie już naprawdę, zupełnie nie widać światła i nadziei, i niech tam się wzbudzi w nas to błogosławieństwo Stwórcy nieba i ziemi. Żebyśmy wiedzieli, że Ty tam również, a może nawet i przede wszystkim, potrafisz i możesz i chcesz działać. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 134 - W ciemności
Źródło:Langusta na palmie
  • 1,3 MB
  • 1 mar 23 16:53
Psalm ten opowiada o relacjach międzyludzkich i nie tylko. Nie jest bezpośrednim wołaniem do Pana, ale zmierzeniem się z tą sytuacją, która jest pragnieniem. To taki tekst powstały lewicko-kapłański, opisujący jedność we wspólnocie. Można też popatrzeć na ten psalm jako bliższą relację. Są tam dwa obrazy, spływającego olejku i rosy. Jeśli chodzi o olejek, to są dwie warstwy, warstwa przyziemna, bez świętości, która jest tylko czynnością, i czymś szczególnym, sakralnym. Pierwszym zastosowaniem oleju, to było namaszczanie olejem głowy, skroni, czasem głowy. To okazanie radości, godności gościa. Czyli w normalnie ludzkim wymiarze, ma mieć uzyskaną godność. Prawdziwa dobra relacja, to nadawanie poczucia wartości. Ten olejek jest znakiem tego, że jestem kimś godnym. To podstawowy cel bycia w relacji. Dlatego jest tyle dramatyzmów w relacji, gdyż są poniżani i krzywdzeni, odbierana jest godność. Drugi obraz to sakralno-wybrańczy obraz. Czyli ukazujący namaszczenie kapłańskie, wybraństwa i posługi w świątyni jak np. było z Aaronem. Czyli to namaszczenie zmieniało na stałe w proroka. Jak się namaściło kapłana, to oznaczało, że będzie to robił na stałe. Co to znaczy. Kiedy buduję z kimś relację, to buduję ją na stałe. Nie chodzi tylko o romantyczne relacje. Nabierze właściwych wymiarów, kiedy się wie, że będzie stały, nie odejdzie. Jeśli chodzi o rosę, gdzie ziemia jest spalona, nie ma roślinności, jest sucho, to rosa jest oddechem, powiewem, ulgą, wytchnieniem.
Plaster Miodu - Psalm 133 - Błogosławione relacje
Źródło:Langusta na palmie
  • 1,3 MB
  • 1 mar 23 9:25
Psalm zatem mówi, że ten psalm jest wytchnieniem. Czyli jak jesteśmy z kimś, to ten ktoś daje nam poczucie wartości, jesteśmy jakby zroszeni rosą. Ten psalm pokazuje, że jak tak jest, to jest dobrze i miło. Kiedy tak jest, to między nimi pojawia się Pan Bóg. Tak naprawdę tworzenie relacji jest zaproszeniem Pana Boga. Kiedy tworzę relację, trzeba tam zaprosić Pana Boga. Kiedy tworzę relację w taki sposób, to zapraszam tam Pana Boga, a jednocześnie muszę Go tam zaprosić, żeby błogosławił, po to żeby mógł w ogóle te relacje zbudować. Aby to zaistniało to Pan Bóg musi być tam obecny. Można by pójść jeszcze w kierunku olejku do Pana Jezusa. W jednej historii Ewangelii była sytuacja z olejkiem, kiedy był namaszczony. Spełnienie tego jak mówi ten psalm. Kiedy bracia budują tak relację, to pojawia się miedzy nimi Pan Jezus. Tam gdzie dwaj lub trzej są zebrani, tam Bóg Jest miedzy nimi. Chcesz spotkać Pana Jezusa?, to buduj takie relację. Jest coś pięknego w tym spokojnym psalmie. On po prostu opisuje pragnienie, które powinno w nas być. Pomódlmy się. Nasz dobry Ojcze, Ty nas stworzyłeś, abyśmy byli z Tobą, i abyśmy byli ze sobą nawzajem. Ty nas stworzyłeś razem, nie pojedyńczo. Ojcze, prosimy Cię, wylej na nas ten olejek, ten olejek Jezusa przede wszystkim, żeby on nam pomógł budować relację, żeby nam pomógł odnowić te, które się popsuły, żeby pomógł je naprawić, uzdrawiać. Ojcze, wiesz, ze bez Ciebie to nie potrafimy tego zrobić. Daj nam taką laskę, pomóż nam w tym Ojcze, bo bez Ciebie to nic. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 133 - Błogosławione relacje
Źródło:Langusta na palmie
  • 3,7 MB
  • 28 lut 23 4:48
Mamy dziś przywołane historyczne wydarzenie, święte miejsce, które stało się mieszkaniem Pana Boga. Bóg przez pokolenia był obecny w Arce Przymierza. Nie chodzi o to, że Izraelici uznawali arkę magicznie, tylko Pan Bóg utożsamiał się z Arce. Pan Bóg był przez długi czas bezdomny do czasu wybudowania świątyni, która wielokrotnie była niszczona. Na początku psalmu jest dziękczynienie za trud związania się Dawida z Bogiem. Bóg dotychczas mieszka w skromnym miejscu, a Dawid w pałacu. Lecz Dawid nie zbudował domu Boga, świątyni Boga. Inny był pomysł Boga, który przewidywał, że świątynię wybudował Salomon. O dziwo psalm jest o Dawidzie, który nie wybudował świątyni Boga. Dawid mówi, że nie zazna spoczynku, zanim nie wybuduje domu Bogu. Wiec czemu opisuje ten psalm, że Dawid buduje świątynię?. Mianowicie, chodzi o to pragnieniu [Boga], że Dawid chce budować. Czyli serce mówi, że odmówię sobie wszystkiego, zanim Pan Bóg nie zamieszka w mieszkaniu twojego serca. Pomyślmy, czy Pan Bóg znając nasze serce, Pan Bóg się w nim dobrze czuje?. Jakżeż mogłoby się ono podobać, kiedy w naszym sercu, sercu człowieka tyle zła. Czyli nie mam domu, tylko mam pragnienie by Pan Bóg mieszkał w sercu moim. Ta tęsknota zatem jest mieszkaniem Boga. Czyli serce nie jest na tyle od grzechu oczyszczone, by swobodnie powiedzieć ze jestem gotowy. Lecz nie w tym zamieszka Bóg, lecz w tym pragnieniu. W opowiadaniach mistyków, było napisane, że nie było tyle miłości ich sercu, by odpowiadać wielkości Pana Boga. A Bóg pyta czy chciałabyś, chciałbyś abym zamieszkał w Tobie. Bóg skupia się właśnie na tej tęsknocie, która ukazuje jak się pragnie Boga. Okazuje się, że ta tęsknota staje się bardzo owocna. On natychmiast sprawia, że owoce tej duszy zaczynają się mnożyć. Bóg odpowie na to pragnienie, że Pan Bóg pobłogosławi te miejsce w sercu. Pan Bóg będzie szczodrze wynagradzał to beznadzieje serce, nasyci je chlebem. Bóg nakarmi duszę Sobą Samym. Poczytajmy ten psalm w kluczu tęsknoty. Bóg szuka mieszkania w twoim tęskniącym sercu. Pomódlmy się. Duchu Święty, proszę Cię, przyjdź do nas i rozbudź w nas, rozpal w nas tęsknotę za Tobą, tęsknotę za Bogiem. Spraw, żeby często to co jest w nas takie znikome, takie małe, może przygasłe, oziębłe, już takie niepłonące, żeby znowu zapłonęło ogniem żywej tęsknoty. Żebyśmy tęsknili za Bożą Obecnością, i w ten sposób stworzyli Bogu mieszkanie w nas. Duchu Święty, Ty możesz to w nas zrobić. Proszę Cię przyjdź i uczyń w nas cuda Twojego działania. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 132 - Bezdomny Bóg
Źródło:Langusta na palmie
  • 3,0 MB
  • 27 lut 23 9:41
Ten psalm to arcydzieło spokoju, poczucia, które jest na właściwym miejscu. Przyjrzyjmy się dobrze, aby nie uczynić go sentymentalną piosenką. W tym psalmie ukryta jest niezwykła wiadomość. Można pomyśleć, że życie ukryte jest najpiękniejsze. Czasem może to być usprawiedliwieniem aby nie robić nic ważnego. Popatrzmy jak Pan Jezus był niemowlęciem. Bóg, który wszystko może, znalazł się w pozycji niemowlęcia, zależny od Swojej Matki. Jego dusza była zawsze w takiej sytuacji, która była całkowicie zależna od Matki, od Ojca. Miał taki sposób bycia, by polegać zupełnie na Panu Bogu. To pierwsza rzecz, którą musimy zrozumieć. Czyli bycie w totalnej zależności od Boga, który wprowadza ład wewnętrzny, poczucie bezpieczeństwa. Czyli nie porywanie się samemu na duże rzeczy, ale postępowanie tak jaka jest wola Ojca. Jeśli rodzice powiedzą, że coś robimy, to dziecko to robi. Chodzi o to, że sam nie wybieram tego, bo może mnie coś przerosnąć, ale robię to co mówi mi Ojciec. Czyli nie jestem wyniosły względem Ojca. Robię wszystko co Ojciec każe, ale jednocześnie wiem, że to mnie nie przerośnie. Czyli to znaczy, że Pan Jezus nie robił rzeczy niesamowitych? Rzeczy, które wprowadzały duży zamęt? Robił... To znaczy, że czegoś nie robię, nie dlatego, bo uważam, że jest trudne, ale robię to co mówi mi Ojciec. Zauważmy, czy męka Pana Jezusa przerosła Pana Jezusa? Nie. Ojciec wie w co może każdego wprowadzić. Ten psalm nie jest dla ludzi będących na uboczu. Jeżeli Ojciec będzie ci kazał prowadzić życie bardzo ukryte, ale nie dlatego, ze ty to wybrałeś, ale, że takie życie wybrał dla Ciebie Ojciec, a ty idziesz jakby ze swoją decyzją za Jego decyzją.
Plaster Miodu - Psalm 131 - Dusza niemowlęcia
Źródło:Langusta na palmie
  • 3,0 MB
  • 27 lut 23 5:17
Dlaczego to jest takie ważne. Bo to jest taki sposób życia, to jest jedyny sposób funkcjonowania, że możemy żyć w pokoju, że wprowadziłem ład i spokój do mojej duszy. Mogą się dziać rzeczy skomplikowane, przerastające nas, ale jeśli prowadzi nas tam Ojciec, czyli jesteśmy od Niego zależni jak niemowlę, to i tak będzie to wprowadzało ład do naszej duszy i spokój. Zauważmy, Pan Jezus na Krzyżu miał niewiarygodny pokój w Sercu, kochał tych, którzy Go krzywdzili. Pokój pojawił się w obliczu bardzo ciężkiej sytuacji. Oddaj się całkowicie pod władanie twojego rodzica. Tym rodzicem jest Bóg. Jeśli to zrobisz, to możesz mieć nadzieję, że będzie w tobie pokój. On poprowadzi cie tak jak trzeba, nie da ci nic co przerasta twoje siły, że się nie wpakujesz w nic co przerasta twoje siły, bo kiedy sam to wybierasz, to rzeczywiście możesz się w to wpakować, ale jeżeli On to będzie robił, to na pewno będzie tak jak ma być. To jest niezwykły psalm, wizja tak jak ma wyglądać życie, jak słuchać Boga codziennie, jak postępować za słowem naszego rodzica, naszego Taty. Pomódlmy się. Ojcze, dziękujemy Ci za to, że chcesz wprowadzić ład i spokój w nasze dusze. Prosimy Cię, daj nam tę zdolność, abyśmy potrafili oddać się Tobie jak niemowlęta, żebyśmy od Ciebie byli całkowicie zależni, żebyśmy potrafili nie wierzgać, żebyśmy nie uciekali od Ciebie, od Twoich Słów, od Twojego wyboru, od dróg, którymi nas prowadzisz, żebyśmy się Tobie całkowicie poddali, bo wiemy, że wtedy będzie w nas wielki pokój i wielki ład. O to Cię Ojcze dzisiaj prosimy, amen...
Plaster Miodu - Psalm 131 - Dusza niemowlęcia
Źródło:Langusta na palmie
  • 3,8 MB
  • 26 lut 23 5:10
To jest psalm błagalny. Psalmista jest w totalnej beznadziei. Takich psalmów było i będzie więcej. Postawa psalmisty w tym psalmie jest skrajnie bierna. Czyli nic nie robi, aby jego sytuacja się zmieniła. Wcześniej w psalmach było tak, ze psalmista też działał. Tutaj poza wołaniem do Boga nie ma żadnej aktywności. Tutaj Pan Bóg ma wszystko zrobić... To On odkupi Izraela. Bardzo często jak jesteśmy w trudnych sytuacjach to tylko Pan Bóg może pomóc. Możemy dojść w życiu do takiej sytuacji, ale to są sytuacje skrajne. Spośród tych, którzy tak myślą, że są w takiej skrajnej sytuacji, może dwa procent naprawdę w takiej sytuacji jest. Zanim zacznie się tym psalmem modlić, to najpierw warto zobaczyć, czy się samemu wyczerpało wszystkie możliwości. Czyli to jest psalm, gdzie wszystkie środki zostały wykorzystywane, i nie da się nic więcej zrobić, z znikąd nie ma pomocy. Doświadczenie [o. Adamowi] pokazuje, że często zachowujemy się tak, jak by już nie było możliwości innych. Bo ten psalm może stać się takim samousprawiedliwieniem, że jest sytuacja skrajnie beznadziejna, że to ostatnia deska ratunku. Jest ten psalm, a po nim jest już pustka. To jest błaganie człowieka w totalnej bezradności. Jeśli w takiej sytuacji jesteś, to ten psalm jest potężnym orężem w tej walce. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze, chciałbym Ci dzisiaj polecić właśnie tych, szczególnie tych spośród nas, spośród naszych bliskich, naszych przyjaciół, naszych znajomych, naszej rodziny, którzy znajdują się właśnie w takiej sytuacji. Szczególnie za tych, którzy może już są za tym psalmem, czyli już się przestali modlić, którzy już nie widzą pomocy, że modlitwa nie jest już dla nich jakimkolwiek wyjściem. Ojcze, nakłoń swego ducha na ich może cichą, może milczącą modlitwę. Nakłoń ucha i przyjdź im z pomocą, bo tylko u Ciebie jest odkupienie. Oto Cie prosimy, amen...
Plaster Miodu - Psalm 130 - Z głębokości
Źródło:Langusta na palmie
  • 1,8 MB
  • 25 lut 23 5:15
Dziś jedna prosta myśl, wynikająca z tego psalmu. Mamy dwie części psalmu, opowiadające historię Izraela, a druga część jest odpowiedzią na to. Mamy do czynienie z długo trwającym cierpieniem, które spotkało psalmistę. Kiedy spada nieszczęście, i trwa długo. Kiedy ktoś jest długo bardzo krzywdzony, odbierana mu się wolność, jakby cierpienie zaczęło się w dzieciństwie i trwa bardzo długo. Zauważmy dramatyczny obraz, kiedy na grzbiecie jakby byli oracze, mamy ostrza, które długo żłobią bruzdy w człowieku. Ludzie, życie wyżłobiły bruzdy na sercu, duszy, na naszej godności. Nie można sobie z tym poradzić. Psalmista tam mówi, że nie do końca go to złamało, ma nadzieje, że się to skończy, ale to jest nieustanne żłobienie bruzd. Druga część jest pięknym obrazem czegoś, co nie jest trwałe, nie owocuje, nikt nic nie weźmie z tego, a już się rozsypuje. Coś co jest wstawione na dachu, czyli samo się zniszczyło. Czyli coś z czego nikt się z nie nakarmi. Nie ma w tym żadnego błogosławieństwa. Co to jest za dopowiedz. Te wszystkie dzieła tych złych, którzy ich niszczą, tym, którzy myślą, że się im powodzi, a niszcząc innych, pamiętaj, że dzieła złego, ludzi, budowle, które oni budują, one się rozsypią w proch. Nikt się z nich nie nakarmi. Wydaje się, że się ktoś nakarmi, nie, to się rozsypie. Są historie ludzi nieuczciwych, którzy żyją dostatnie. Poczekaj, jeżeli oni z tego nie zrezygnują, to się im to rozsypie. Coś co robi bruzdy, to te zło się rozsypie. To jest pieśń nadziei, kiedy nie można zdjąć biczy. Jest historia o kobiecie z krwotokiem, tam jest zdanie, kiedy Pan Jezus, uwalnia ją od dolegliwości, czyli od bicza, jest wolna od swego biczowania. Ta bezradność kobiety, to biczowanie, ten obraz pleców pooranych, Pan Jezus to zabiera. Mamy brak nadziei, że to się nie skończy. Przypomnijmy sobie psalm 129, to psalm o nadziei. Zaufaj Panu, ze sprawiedliwość pozrywa więzy podstępnych. Fajnie by było, aby się to stało jak najszybciej. To pieśń nadziei, że samo się to zło wypali od słońca. Pomódlmy się. Nasz Dobry Ojcze. Dzisiaj szczególnie proszę Cię za tymi wszystkimi, którzy są poorani różnymi ranami, którzy są poorani bruzdami, cierpienia, poniżenia, braku miłości, samotności, choroby, grzechu, jakiegokolwiek rodzaju zła. Ojcze, niech Twoja nadzieja, która płynie z tego psalmu, niech ona do nich dotrze, niech ich napełni, niech ich wypełni tą Twoją obietnicą, że to się skończy, że to nie przetrwa, że to się rozsypie, że te wszystkie dzieła złego mają swój finisz, mają swój kres. Bo Twoja sprawiedliwość tego dosięgnie. Ojcze, proszę Cię, wlej taką nadzieję w ich serca. Amen...
Plaster Miodu - Psalm 129 - Bruzdy na plecach
Źródło:Langusta na palmie
  • 1,6 MB
  • 24 lut 23 9:39
To jest psalm wykorzystywany na ślubach, kiedy jest ślub, do uczenia się miłości, to takie proroctwo, które jest ważne. Piękna wizja, męża, żony i dzieci, gdzie ogród w domu rośnie. Ale dziś nie tylko na to patrzy. [o. Adam] przypomniał sobie tekst z książki o eucharystii, gdzie był fragment o komunii świętej. Był tam fragment, by pomyśleć o własnym pragnieniu Pana Boga, aby go przyjąć, ale też warto pomyśleć, że Bóg chce nas. Nie tyle my przyjmujemy Boga do siebie, ale to my wchodzi w Jego Obecność. Bóg tęskni za tym, abym Go spożył. To może taka myśl niby oczywista, ale zawsze takie odwrócenie tego patrzenia jako ja, poczytajmy to jako teks o Panu Jezusie szukającym rodziny. Bojaźń Boża polega na pełnej czci miłości. Więc tym, który chodził drogami Bożymi to był Pan Jezus. Czyli to psalm o Panu Jezusie. Symbolicznie można potraktować ten psalm jako rodzina Pana Jezusa. Pan Jezus wykonał taką pracę, że w domu jest obfitość. Bóg widzi we mnie płodny szczep, czyli widzi mnie jako gotowym do owocowania. Czyli wielkie słodkości, Jezus marzy o rodzinie z nami. Może warto pomyśleć o Eucharystii jako o czymś, czego nie tyle ja chcę, ale Pan Jezus nas oczekuje. Czyli jest rajsko, jesteśmy w tej bliskości, gdzie On nas chce pełnych Łaski, porzucających grzech. Mało tego, błogosławieństwo rozlewa się z tego domu, pomyślność na całe miasto i pokolenia. Czyli w przestrzeni i w czasie. Bóg ma pewne pragnienie, bycie z nami, traktowanie nas jak męża, żonę, jak sadzonki oliwki, gdzie ma się rozlać wielkie błogosławieństwo. Odwróćmy perspektywę. Jeśli ktoś Go zaprosi, to przyjdzie Trójca Przenajświętsza i będzie z nami wieczerzać, ucztować. Bóg chce też to zrealizować już tutaj, dawać dostęp do tego wszystkiego już teraz. To nie tylko ja go chce, ale też On tego pragnie. Słowo Boże pokazuje w wielu miejscach, ze On tęskni za nami. Aby Pan Bóg miał nas w Swoim domu. Odpowiedz na tęsknotę Pana Boga. Pomódlmy się. Nasz dobry Ojcze, dziękuję Ci, błogosławię Cię za Twoja miłość względem nas, za Twoją tęsknotę, za Twoje pragnienie bycia z nami. Za to, że chociaż nie potrzebujesz nikogo z nas, to nieustannie dajesz nam dowody tego, że bardzo nas chcesz, że nie wyobrażasz sobie w ogóle życia bez nas, co jest przedziwne. Ojcze dziękuję Ci, i wysławiam, wysławiam Cię za tą Twoją wielką miłość. Daj nam na tą tęsknotę Twoją, tę miłość Twoją, tą dobroć i życzliwość Twoją. Daj nam właściwie odpowiedzieć. Niech tak się stanie, amen...
Plaster Miodu - Psalm 128 - Marzenie Boga
Źródło:Langusta na palmie
« poprzednia stronanastępna strona »
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    1
  • pliki muzyczne
    197

198 plików
1,29 GB




Globtrotter81

Globtrotter81 napisano 25.06.2024 05:12

zgłoś do usunięcia
Dziękuję za piękne przesłanie w obrazie wizualnym i pisanym Pokój i Dobro
Globtrotter81

Globtrotter81 napisano 29.06.2024 10:46

zgłoś do usunięcia
Dziękuję pięknie za wyjątkowe duchowe przesłanie Pokój i Dobro
Globtrotter81

Globtrotter81 napisano 1.07.2024 21:21

zgłoś do usunięcia
Piękne Słowa Życia Pokój i Dobro
Globtrotter81

Globtrotter81 napisano 8.07.2024 21:51

zgłoś do usunięcia
Dziękuję za wyjątkowe Słowa pouczenia duchowego Pokój i Dobro

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności