Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
philosophia
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna philosophia

widziany: 17.10.2024 09:16

  • pliki muzyczne
    2422
  • pliki wideo
    451
  • obrazy
    212
  • dokumenty
    610

4743 plików
143,35 GB

Ukryj opis
FolderyFoldery
philosophia
CYWILIZACJA
 
FILOZOFIA WSCHODU
 
FILOZOFIA ZACHODU
 
Abelard Piotr 1079-1142 FRA
 
Opracowania na temat Piotra Abelarda
Alfabet filozoficzny (audio)
Arystoteles ze Stagiry 384-322 p.n.e. GRE
 
Arystoteles , Metafizyka
Aureliusz Augustyn 354-430 RPR
Bergson Henri 1859-1941 FRA
Berkeley George 1685-1753 IRL
Cyceron Marek Tulliusz 106-43 r. p.n.e. RPR
Descartes Rene Kartezjusz 1596-1650 FRA
Eckhart Johannes (Meister) 1260-1327 GER
Fromm Erich 1900-1980 GER
 
Artykuły
Erich Fromm - Miłość i jej rozbicie we współczesny m społeczeńst wie zachodnim
Fukuyama Francis 1952 USA
 
Artykuły
Gaarder Jostein 1952 NOR
Gadamer Hans-Georg 1900-2002 GER
Habermas Jürgen 1929 GER
 
Artykuły i Teksty
Heidegger Martin 1889-1976 GER
Hume David 1711-1760 SCO
 
Badania dotyczące rozumu ludzkiego (fragmenty)
Husserl Edmund 1859-1938 GER
 
Kryzys nauk europejskic h i fenomenolog ia transcenden talna. (fragmenty)
Jaspers Karl Theodor 1883-1969 GER
Kant Immanuel 1724-1804 GER
Kierkegaard Søren 1813-1855 DEN
Kołakowski Leszek 1927-2009 POL
Krąpiec Mieczysław Albert 1921-2008 POL
Laertios Diogenes z Cylicji III w IMR
Manfred Geier 1943 GER
Nietzsche Friedrich Wilhelm 1844-1900 GER
Pascal Blaise 1623-1662 FRA
Platon z Aten 427-347 r. p.n.e. GRE
Schopenhauer Arthur 1788-1860 GER
 
Świat jako wola i przedstawie nie - fragmenty
Sokrates 469-399 r p.n.e. GRE
Tatarkiewicz Władysław 1886-1980 POL
Tischner Józef Stanisław 1931-2000 POL
Tomasz z Akwinu (ITA) 1225-1274
Voltaire 1694-1778 FRA
Wittgenstein Ludwig Josef Johann 1889-1951 AUT
KOSMOPOLITYKA
 
PHILOSOPHY
 
PSYCHOLOGY
 
WAKE UP
obrazek

Immanuel Kant (ur. 22 kwietnia 1724 w Królewcu, zm. 12 lutego 1804 tamże) – filozof niemiecki, profesor logiki i metafizyki na Uniwersytecie Królewieckim.

Twórca filozofii krytycznej lub transcendentalnej, zakładającej, że podmiot jest poznawczym warunkiem przedmiotu. Podstawowymi cechami jego koncepcji filozoficznej są: agnostycyzm poznawczy względem tak zwanych noumenów ("rzeczy samych w sobie" np. Boga, materii) oraz aprioryzm w stosunku do zjawisk.

Jego głównym wkładem w filozofię zachodnią było zniesienie opozycji pomiędzy racjonalizmem (por. Kartezjusz) a empiryzmem (por. Hume). Do osiągnięć kantyzmu odwołuje się między innymi neokantyzm (kontynuacja), fenomenologia (rewizja) oraz pozytywizm logiczny (opozycja).

Każdy niemal filozof czy szkoła filozoficzna wprowadzają nowe pojęcia. Immanuel Kant był pod tym względem twórczy. Miało to jednak uzasadnienie: musiał od podstaw wypracować nowy język filozoficzny, aby móc wyrazić swą koncepcję. Powoduje to, że jego idee wydają się trudne w odbiorze. Zamieszczone tu streszczenie daje ogólny pogląd na wątki omówione w dalszych partiach niniejszego artykułu.

Przyjął za podstawę brak jakichkolwiek wstępnych założeń z wyjątkiem uznania zasad elementarnej logiki. Badania takie nazywał transcendentalnymi, ponieważ dokonuje się w nich wykroczenie poza zastaną wiedzę. Poszukując sądów, które byłyby bezwyjątkowo prawdziwe, a zarazem niosły wiedzę o świecie, stworzył teorię bazującą na tak zwanych sądach syntetycznych a priori. Zdaniem Kanta występują one w arytmetyce oraz geometrii i traktują o dwóch nieredukowalnych składnikach naszych wrażeń: czasie oraz przestrzeni. Istotą jego koncepcji było jednak to, iż uznał, że sądy takie pojawiają się też w metafizyce.

Czas i przestrzeń są formami, w które zostają wtłoczone nasze wrażenia zmysłowe. Innym rodzajem form są kategorie, pozwalające na pojęciowe ujmowanie przedmiotów. Dwie główne to przyczyna i substancja. Tym, co możemy poznawać, czyli fenomenami, są zjawiska zapośredniczone przez zmysły i ujęte w czasowe, przestrzenne, przyczynowe oraz substancjalne formy. O tym, co się za nimi kryje – rzeczach samych w sobie, czyli noumenach – nie wiemy nic.

Nasz rozum spekulatywny tworzy idee Boga, duszy i kosmosu. Naturalną ludzką potrzebą jest zgłębianie tych idei, ale prowadzi ono na manowce. Nie sposób przejść od codziennego doświadczenia do tych konstruktów. One również należą do noumenów. Nic o nich nie wiemy. Takie stanowisko nazywa się agnostycyzmem poznawczym.

Obok rozumu spekulatywnego istnieje rozum praktyczny. Jego domeną są prawdy o charakterze regulatywnym, czyli – innymi słowy – normatywnym. Mają one charakter aprioryczny, są więc równie niepodważalne, jak sądy matematyki, lecz dotyczą sfer moralności oraz estetyki. Najogólniejsza spośród tych zasad – imperatyw kategoryczny – mówi, że należy postępować zawsze wedle takich reguł, co do których chcielibyśmy, aby były one stosowane przez każdego i zawsze.

Rozum praktyczny tworzy postulaty. Należą do nich tezy o istnieniu wolnej woli, nieśmiertelnej duszy oraz Boga. Wolna wola jest konieczna, żeby zasady moralne miały sens. Nieśmiertelna dusza, aby możliwe było nieskończone dążenie do doskonałości moralnej. Bóg, by doskonałość moralna i szczęście mogły współistnieć. Doskonałość moralna i jej jedność ze szczęściem nie przejawiają się w świecie naszych doświadczeń. Są one właściwe wspomnianym bytom wyższym. Rozum praktyczny radzi sobie z problemami, które nie leżą w mocy idei rozumu spekulatywnego, za pomocą postulatów.

"Człowiek celem samym w sobie."; "Możemy człowieka ocenić po tym jak traktuje zwierzęta."; "Postępuj według takiej tylko zasady, którą mógłbyś chcieć uczynić prawem powszechnym."; "Człowiek nie jest bogaty tym, co posiada, lecz tym, bez czego z godnością może się obejść." Immanuel Kant


Źródła:
1. http://pl.wikipedia.org/wiki/Immanuel_Kant (16.03.2010 r.)
2. http://pl.wikiquote.org/wiki/Immanuel_Kant (16.03.2010 r.)

Nie ma plików w tym folderze

  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

0 plików
0 KB




Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności