Bolesław Leśmian - Klechdy polskie.pdf
-
Alan Campbell -
Aleksander Kondratow -
Aleksandra Ruda -
Alexandra Adornetto -
Apulejusz -
Arthur Powell -
Barbara Marciniak -
Blake Charlton -
Carlos Castaneda -
Catharose de Petri, Jan van Rijckenborgh -
Czasy najnowsze -
Czasy nowożytne -
DLA DOROSŁYCH -
Gustav Meyrink -
Henryk Panas -
Henryk Sienkiewicz -
Ilja Ilf, Jewgienij Pietrow -
Informatyka -
Italo Calvino -
Jan Pająk -
Jan van Helsing -
Język chiński -
Joe Abercrombie -
Johannes von Buttlar -
Joseph Campbell -
Karla Turner -
Kate Mosse -
Kazimierz Bzowski -
Krzysztof Boruń -
Léon Denis -
Liliana Bodoc -
Literatura naukowa -
Literatura popularnonaukowa -
Lyssa Royal -
Michael Newton -
Mircea Eliade -
Ogólnie -
Oliver Bowden -
Patrick Geryl -
Pitigrilli -
Poradniki -
Publicystyka literacka i eseje -
Raymond A. Moody -
seria Rodowody Cywilizacji -
Starożytność -
Sztuka -
Średniowiecze -
Thorwald Dethlefsen -
Zbigniew Nienacki -
Zecharia Sitchin
Dzieło powstałe prawdopodobnie na początku XII wieku uważa się za najpiękniejszy poemat epicki średniowiecznej Francji. Opowiada on o powrocie wojsk Karola Wielkiego z wyprawy do Hiszpanii. Niespodziewanie tylne straże wpadają w zasadzkę urządzoną przez Saracenów w pirenejskim wąwozie. Następuje krwawa bitwa i ginie wielu rycerzy Karola Wielkiego na czele z wodzem - odważnym i dumnym Rolandem. Pieśń stanowi pochwałę wierności, braterstwa i honoru, a pierwsze miejsce wśród innych średniowiecznych pieśni rycerskich zapewnia jej talent literacki nieznanego z nazwiska autora.
Disch to jeden z twórców nowej fali w SF. Poniższa książka przyniosła mu nagrodę im. Arthura C. Clarke`a. Będzie to pierwsza książka tego nieznanego polskiemu czytelnikowi autora w naszym kraju, ukaże się w ekskluzywnej serii Klasyka SF Daniel Weinreb, syn dentysty, i Boadicea Whiting, córka bogacza, pokochali się w Iowa, najbardziej konserwatywnej i spokojnej części podupadłych Stanów Zjednoczonych przyszłości. Ameryka i cały świat nękane są przez kryzysy paliwowe i żywnościowe, konflikty zbrojne, terroryzm, zaburzenia klimatu. Ale Daniel i Boa źle się czują w swoim policyjnym stanie. Pragną rozrywek, a przede wszystkim pragną latać, czyli oderwać się od swych ciał za pomocą specjalnego aparatu. Aby to osiągnąć trzeba umieć śpiewać. Bohaterowie trafiają w końcu do Nowego Jorku, stolicy opery. Płacą jednak wysoką cenę za zerwanie z tradycją.
Nowy Jork. Nad stanem Kalifornio znów pojawiły się tajemnicze obiekty określone tutaj jako „latające talerze". Kontroler ruchu lot-niczego no lotnisku w Stockton zauważył późnym wieczorem na nie-bie obiekt w kształcie dysku, który w pewnym momencie zaczął szybko wznosić się w górę, wydzieliwszy przedtem chmurę zielonkawego dymu. Spostrzeżenia kontrolera potwierdzili również spacerowicze, którzy przechadzali się w tym czasie w pobliżu lotniska.
Cristina, obiecująca nowojorska adwokatka, w dniu swoich dwudziestych siódmych urodzin otrzymuje dwa pierścionki. Pierwszy, z wielkim brylantem, jest pierścionkiem zaręczynowym od bogatego maklera giełdowego, nieznany jest natomiast ofiarodawca drugiego, starego pierścionka z rubinem . Cristina przyjmuje obydwa, nie wiedząc, że są one nie do pogodzenia, że pierścionek z czerwonym rubinem wciągnie ją w przygodę, która wiele nauczy ją o życiu, miłości i śmierci , stanie się dla niej niezapomnianą lekcją, która na zawsze odmieni jej los, jej widzenie świata. Tajemniczy pierścionek każe jej jechać do Barcelony, gdzie będzie musiała stawić czoło tajemniczym postaciom, uporać się ze wstydliwymi sekretami rodzinnymi, spotkać się ze swą pierwszą miłością , dowiedzieć się o istnieniu hermetycznej sekty, o enigmatycznym spadku, który będzie mogła odnaleźć dopiero po rozszyfrowaniu znaków ukrytych w gotyckich obrazach templariuszy.
"Bajarka opowiada" to staranny wybór baśni z całego świata adresowany przede wszystkim do tych, co chcą baśnie opowiadać swoim dzieciom, jak i dla tych młodych czytelników, którzy chcą je czytać samodzielnie. Każda z baśni ma określony stopień trudności tak, by je właściwie adresować.
Historia miłosna, z burzliwymi wydarzeniami historycznymi w tle. Powieść najważniejszego rosyjskiego poety okresu romantyzmu, powstała pod wpływem inspiracji badaniami historycznymi prowadzonymi przez autora. Opisuje ona losy miłości dwojga ludzi – młodego oficera i córki kapitana, broniącego małej fortecy gdzieś w stepie rosyjskim. A wszystko dzieje się na tle buntu kozackiego w Rosji za czasów Katarzyny II.
Sześć orientalnych baśni opowiedzianych przez jednego z najwybitniejszych polskich poetów i zilustrowanych przez jednego z najważniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu. Młody perski książę wsiada na zaklętego drewnianego rumaka i znika w obłokach. Zanim odkryje, jak wylądować, doleci aż do Bengalu. Pewien rybak wyławia z morza miedzianą szkatułkę; kiedy ją otworzy, okaże się, że lepiej było tego nie robić. Afrykański czarnoksiężnik przybywa do Chin, by odnaleźć jedynego człowieka, który może wydobyć z podziemi cudowną lampę… Pamiętacie te historie? Trzeba bardzo natężyć uwagę, aby od początku do końca wysłuchać tych baśni. Są to bowiem baśnie pełne zdarzeń niespodzianych i cudów niesłychanych. Nieuważnemu i nieostrożnemu słuchaczowi łatwo zabłąkać się w nich tak samo, jak się pewien chłopiec zabłąkał w lesie czarodziejskim. O północy wszystkie ścieżki i drogi tego dziwnego lasu zaczęły ze śmiechem skakać i pląsać i rozpląsane uciekały przed chłopcem, ile razy chciał na jedną z nich nastąpić nogą, ażeby po niej wrócić do domu. Trzeba być bardzo uważnym wówczas, kiedy się wchodzi do czarodziejskiego lasu, albo wówczas, kiedy się słucha naprawdę czarodziejskich baśni. Nawet królowie perscy, arabscy i indyjscy natężali swoją królewską uwagę, gdy im opowiadano te dziwne i straszne, i osobliwe, i niepojęte baśni. Prosimy więc o ciszę, gdyż oto opowieść się zaczyna! Tekst został opracowany na podstawie I wydania (Kraków: Wydaw. J. Mortkowicza, 1913), z pominięciem skrótów i zmian wprowadzonych w edycjach opublikowanych po śmierci autora. Fleksja, pisownia i interpunkcja zostały uwspółcześnione.
Klechdy polskie to zbiór składający się z 5 baśni. Początkowo miały być one przeznaczone dla najmłodszych czytelników, ich wyjątkowa tematyka, ludowość i nienazywalność wykreowanego w nich świata sprawiły jednak, że są to baśnie nadające się tak dla młodszych, jak i dla starszych odbiorców. Leśmian wykorzystuje motywy ludowe, stosuje niełatwe symbole i przewroty akcji. Całości dopełnia oryginalny język, stylizowany na wiejską gawędę oraz barwne opisy.
Znany archeolog Gilbert Austin dowiaduje się o śmierci swego przyjaciela, doktora Karela Weissmana. Początkowo nie wierzy, że ten mógł dokonać samobójstwa, lecz po zapoznaniu się z jego listem pożegnalnym, nie ma żadnych wątpliwości. W ostatecznej nocie opisane są dziwne zjawiska, jakie towarzyszą mu podczas jego pracy. Doktor Austin postanawia znaleźć przyczynę śmierci swojego współpracownika i ustalić okoliczności, w jakich doszło do tego zdarzenia. Co prawda okrywa kilka wskazówek pozostawionych mu przez zmarłego, lecz wkrótce zostaje wydelegowany, by odkryć zakopane miasto. Podczas prac wykopaliskowych ekipa odkrywa nietypowe zjawisko. Wykopaliska spowodowały uwolnienie potężnych i niebezpiecznych sił – stworzeń, których główną bronią była penetracja umysłu ludzkiego. Pasożyty te, stykając się bezpośrednio ze źródłami mocy, zaczynają kierować wszystkimi istotami ludzkimi... ...Trudno stwierdzić, do jakiego gatunku zaliczyć tą pozycję, gdyż zawarte w niej wątki z pewnością poruszą czytelników nie tylko gustujących w literaturze fantastycznej, ale także filozofów i metafizyków. Książka ta osnuta jest niesamowitą akcją, która nie pozwala się od niej oderwać. Pochłania nas całkowicie i sprawia, że znajdujemy się w zupełnie innej rzeczywistości. A to wszystko za sprawą języka zapożyczonego z Lovecraftowskiej literatury. Colin Wilson główny motyw swej powieści zaczerpnął właśnie z mitologii Wielkich Dawnych. Zaś koncepcję oparł na psychologii analitycznej Junga, egzystencjalizmie Heideggera oraz fenomenologii Husserla. Dzięki temu możemy odnaleźć problemy dotyczące istnienia świadomości kolektywnej i archetypów, ponadczasowości oraz bytu. Pasożyty umysłu są niejako „książką – ostrzeżeniem”, której głównym przesłaniem jest przestroga przed tym, by to, co nowoczesne i wyspecjalizowane nie zdołało zaszkodzić gatunkowi ludzkiemu.
Na książkę składają się dwie mikropowieści - „Dyskoteka w krematorium” oraz „prawy, lewy, złamany”. Dlaczego zamach terrorystyczny w McDonaldzie przeżył jedynie człowiek, który od dawna uważa się za trupa?