Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Katecheza 19- Znak pokoju.mp3

Download: Katecheza 19- Znak pokoju.mp3

4,44 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Obrzęd Pokoju (umiejscowiony tuż przed Komunią Świętą), podobnie jak Modlitwa Pańska, jest ściśle związany z modlitwą eucharystyczną. Obrzęd otwiera modlitwa, w której zwracamy się wprost do Chrystusa — tak jak i kapłan zwraca się do Ojca, mówiąc „Obdarz swój Kościół Pokojem i jednością…”.

Zarówno w Drugiej, jak i w Trzeciej Modlitwie Eucharystycznej obecna jest ta sama prośba do Ducha Świętego: „Pokornie błagamy, aby Duch Święty zjednoczył nas wszystkich przyjmujących Ciało i Krew Chrystusa”. Jest w tym zawarte pragnienie przyjęcia Komunii Świętej i pozostania w jedności.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Przedstawiamy pierwsze kazanie, otwierające cykl katechez audio, poświęconych rytowi Mszy świętej. Katecheza pierwsza mówi o świątyni jako budowli, której każdy element posiada swój własny sens. Przez bramę kościoła wchodzimy do innego świata, do domu świętych. Wynika z tego symboliczne znaczenie portalu, zwieńczonego często podobizną Chrystusa i zdobionego motywem winnej latorośli. Kruchta, była dawniej miejscem przeznaczonym dla pokutujących, którzy nie mieli wstępu do kościoła jako niezjednoczeni w pełni ze wspólnotą. Dziś znajduje się w niej święcona woda, kruchta jest więc miejscem symbolicznego oczyszczenia. Celebrans omawia również sens orientacji kościoła, czyli jego zwrócenia ku wschodowi oznaczającemu światło. Ołtarz z kolei jest miejscem, na którym Chrystus sprawuje swą ofiarę. Stanowi dla nas symbol krzyża, człowieczeństwa Chrystusa i doskonałej ofiary z życia, jaką złożyli Panu wszyscy święci. Celebrans zakańcza katechezę odczytaniem prefacji, czyli modlitwy z dnia poświęcenia ołtarza. Słowo wygłosił Tomasz Grabowski OP.
Tematem katechezy 2. jest idea zgromadzenia liturgicznego. Nasze wyobrażenie na jego temat często bywa błędne, dlatego zasadne wydaje się przypomnienie sensu uczestnictwa w Mszy świętej. Powołując się na ustalenia Soboru Watykańskiego II i teksty św. Pawła, celebrans wskazuje na duchową jedność Kościoła i Chrystusa w ofierze. Chrystus przyłącza do siebie Kościół, w myśl słów św. Pawła: „nie jesteście już obcymi przechodniami”. Udział w liturgii powinien być równoznaczny z „przyłączeniem” do Chrystusa w celu oddania Bogu chwały. Słowo „Kościół”, po grecku εκκλησία, oznacza „zwołanie”.
Katecheza 3. tłumaczy sens procesji, jako odbicie Chrystusa pielgrzymującego przez wieki i w Kościele. Celebrans tłumaczy rolę poszczególnych elementów procesji (krzyż, światło, celebransi i ministranci, księga Ewangelii, kadzidło) w czasie uroczystych liturgii oraz Mszy św. odprawianych w dni powszednie. Krzyż jest symbolem, który pojawia się zarówno na czele procesji (procesja podąża za nim, jest w drodze), jak i w widocznym miejscu na ołtarzu. Ewangeliarz, kładziony na ołtarzu, zawiera słowa Jezusa, w które należy się uważnie wsłuchać. Celebrans składający ofiarę jest jedynie narzędziem i ręką samego Jezusa. Słowo wygłosił Grzegorz Przechowski OP.
Przedmiotem rozważań czwartej katechezy są dwa znaki czynione wspólnie na początku Mszy św. W pierwszej części kazania przyglądamy się znakowi krzyża określonemu mianem znaku „naszego zbawienia”. Poprzez jego powolne, świadome wykonanie przenosimy naszą uwagę z siebie na Pana Boga i wyrażamy wiarę w obecność Boga w Trójcy Świętej. Kolejny fragment stanowi próbę wyjaśnienia formuły powitania, wyrażonej dialogiem: „Pan z Wami - I z Duchem Twoim”. Zwrot skierowany do wiernych może budzić skojarzenie ze sceną Zwiastowania, wskazuje na bliski związek z eucharystią. Słowa, które odpowiadamy kapłanowi mogą być odczytaywane jako „przyznanie mu Ducha Świętego”. Celem dialogu jest rozpozanie siebie w Panu Bogu, przygotowujące do uczestniczenia w liturgii.
Tematem tej katechezy jest spowiedź powszechna, czyli publiczne wyznanie, że jesteśmy grzeszni. Poprzez wspólne wygłoszenie tej formuły wierni uświadamiają sobie swoje położenie – grzeszni, słabi i niegodni zbawienia, mogą je otrzymać jedynie z łaski. Akt pokuty ma na celu oczyszczenie, przygotowanie do udziału we mszy świętej. Głoszący kazanie podkreśla znaczenie publicznego charakteru spowiedzi jako elementu jednoczącego wspólnotę Kościoła. Grzech jest bowiem tym, co odcina nas nie tylko od Boga ale i od społeczności.
Przedmiotem rozważań kolejnego kazania jest wezwanie „Kyrie eleison”, jego geneza oraz znaczenie. Odwołując się do 10. rozdziału Listu do Rzymian św. Pawła, celebrans tłumaczy sens ideowy formuły „Panie, zmiłuj się”. Wypowiadając te słowa, wierni oddają się pod władzę tego, który „podbił ich przez chrzest i przez wiarę”. Wyrażają tym samym sprzeciw wobec hegemonii grzechu.
Hymn „Chwała na wysokości Bogu...” (Gloria in excelsis Deo) jest kolejnym elementem mszy świętej, omówionym podczas czwartkowej katechezy. Śpiewany podczas każdego święta, uroczystości i niedzieli (oprócz Adwentu i Wielkiego Postu) umożliwia wyrażenie wdzięczności i radości wzbierającej w nas, gdy uświadomimy sobie, jak dużo Bóg nam wybacza i jak wielki dar otrzymujemy od Niego. Druga część kazania dotyczy konieczności uświadomienia sobie zamysłu bożego przez człowieka. Ojciec tłumaczy, w jaki sposób możemy naśladować Chrystusa, włączając się w Jego dzieło.
Przedmiotem rozważań kolejnej katechezy jest tzw. kolekta - modlitwa, rozpoczynająca się wezwaniem kapłana „Módlmy się”, po którym ma miejsce chwila ciszy, a następnie zwrot do Boga Ojca. W pierwszej części kazania omówiona zostaje postawa modlącego się kapłana, tzw. gest oranta, niosący wiele znaczeń. Ma on wyrażać, przede wszystkim, chęć kapłana do przyjęcia łaski dla całego Kościoła. Dalszą część ojciec poświęca omówieniu genezy kolekty i jej roli jako modlitwy „zbierającej” wiernych i przygotowującej do kolejnej częsci Mszy św. - liturgii eucharystycznej.
Liturgia to wspólne świętowanie. Jezus, w ofierze składanej Ojcu, dołącza do siebie cały Kościół – nas, nasze usta, ciało, gesty. Wykorzystuje też kapłana jako narzędzie. Liturgię słowa Chrystus celebruje więc poprzez nas wszystkich, wierzących – czyni ją dziełem wspólnym. Człowiek zatem został podniesiony do godności, która umożliwia mu pełne uczestnictwo w Słowie. Oznacza to, że celebrujemy przede wszystkim tego, który jest Słowem.
Tematem kazania jest Credo, czyli wyznanie wiary, następujące po homilii, a więc mające stanowić naszą odpowiedź na Słowo Boże. Zasadniczo jego tekst został ustalony podczas dwóch soborów – nicejskiego oraz konstantynopolitańskiego i jest określany mianem Symbolu wiary. Poprzez Credo przyznajemy, że najważniejsze dzieła boże są przedmiotem naszej wiary i czci. Prawdy wiary przypomniane w trakcie jego wypowiadania są później celebrowane podczas eucharystii. Ojciec Grzegorz wskazuje na jednoczący aspekt tej publicznej wypowiedzi, podkreślając jednocześnie jej indywidualny charakter – każdy sam ponosi bowiem odpowiedzialność za swoje słowa.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności