Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
ANALITYKA_CHEMICZNA
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna chemik UŁ

widziany: 5.02.2024 13:50

dodatkowe uprawnienia
  • pliki muzyczne
    35
  • pliki wideo
    18
  • obrazy
    172
  • dokumenty
    363

602 plików
1,66 GB

Ukryj opis
INTELIGENTNY ASYSTENT PRĘDKOŚCI - HORROR
Ograniczenie 50 km/h pojawiło się na prostym i pustym odcinku drogi. Trudno, widać tak ktoś ustalił. Tempomat zahamował. Ciąg aut za mną też, i to dość gwałtownie. Zaczęło się miganie światłami, choć jechałem już najbliżej prawej krawędzi jak było to możliwe bez zjeżdżania na pobocze. Zaczęło się też wyprzedzanie – ze cztery auta ruszyły do tego manewru jednocześnie, omal na siebie nie wpadając, i popędziły dalej, błyskawicznie znikając mi z oczu. Sytuacja powtórzyła się na tej trasie jeszcze trzykrotnie. Bardzo trudno jest zachować zimną krew, hamując na ograniczeniu z 90 do 50 km/h, kiedy bezpośrednio za mną jedzie ciężarówka typu tir. Kierowca tego tira zapewne myślał, że hamuję złośliwie. I to jest horror pierwszy: jazda zgodnie z przepisami oznacza wzbudzanie agresji u innych uczestników ruchu.

Ograniczenia zmieniały się nawet co 200-300 metrów. Moim zdaniem powinny być tylko ograniczenia nieparzyste (90, 70, 50, 30) i powinna być jakaś minimalna odległość, na którą ustala się ograniczenie. Nie po to, żeby samochody mogły skuteczniej zabijać, tylko po to, żeby systemy ISA mogły faktycznie działać, a nie szaleć. Niestety, był moment, w którym automatyczne rozpoznawanie znaków po prostu się zgubiło.

Ogromna część nowej ekspresówki prowadzącej z Warszawy w kierunku Śląska (tzw. gierkówki), od Janek do Siestrzeni, jest objęta ograniczeniem prędkości do 60 km/h. To nie jest żart. Świeżo oddana droga, dwa lub trzy pasy, brak skrzyżowań, ekrany i barierki z obu stron, i 60 km/h. Kimże jestem by kwestionować to jakże słuszne ograniczenie? W końcu wolniej to bezpieczniej. Niestety, jest problem. Musiałem wyłączyć inteligentny asystent prędkości i jechać ze wszystkimi, ponieważ to ograniczenie jest ignorowane w sposób absolutny. Nikt, od Janek do Siestrzeni, nie jechał 60 km/h. Tiry gniotły swoje 90 km/h, samochody osobowe przeważnie 110-120 km/h. Niektórzy i szybciej, ale nie wiem ile, bo po prostu mnie wyprzedzali i odjeżdżali. W tym na przykład zupełnie oznakowany radiowóz.
Jest mi przykro, że dla własnego bezpieczeństwa musiałem wyłączyć tempomat z ISA. Kiedy samochód zaczął zwalniać do 60 km/h i zobaczyłem w lusterku z jaką prędkością zbliża się do mnie tir, wiedziałem już że będzie słabo. To też ciekawe spostrzeżenie: radykalne ograniczenia w zwykłych miejscach nie działają. Ludzie widząc ograniczenie 50 km/h na wąskiej drodze z zabudowaniami po obu stronach w naturalny sposób myślą „no tak, tu trzeba jechać wolno, jest ograniczenie”. 60 km/h na nowej ekspresówce? Wszyscy sądzą że to jakiś błąd, ich mózgi po prostu to ignorują.

Ogranicznik prędkości będzie obowiązkowy. Oto jak działa ISA
Unia Europejska szykuje kolejny zestaw obowiązkowego wyposażenia, które będzie musiało być montowane we wszystkich autach. Największe kontrowersje budzi system, który utrudni przekroczenie dozwolonej prędkości. Jego zadaniem jest ratowanie życia, ale może też utrudnić je kierowcom.
Samochody pod nadzorem

ISA, czyli Intelligent Speed Assistant, będzie obowiązkowym systemem w nowych samochodach sprzedawanych w UE. Zgodnie z unijnymi planami od maja 2022 r. nowe modele i generacje samochodów, a od maja 2024 r. wszystkie nowe samochody osobowe będą musiały być standardowo wyposażone w aktywne systemy bezpieczeństwa. Wśród nich znajdzie się ISA. To inteligentny ogranicznik prędkości, który ma skłonić kierowców do przestrzegania ograniczeń.
Mechanizm działania ISA jest prosty. System uzyskuje informacje na temat aktualnego limitu prędkości i ogranicza moc silnika tak, by kierowca nie łamał przepisów.
System ISA jest już oferowany w niektórych samochodach. Znajdziemy go w kilku modelach Forda i Citroena, we Fiacie 500X, Hondzie Civic, niektórych Oplach Mercedesach, Peugeotach, Renault czy Volvo. Oczywiście dziś system można wyłączyć. W przyszłości ma to się jednak zmienić. Jeśli przepisy wejdą w życie w proponowanym brzmieniu, układu ISA - podobnie jak systemu zapobiegania wypadkom czołowym i potrąceniom - nie będzie dało się dezaktywować.
System inteligentnego ograniczania prędkości nie jest jednak tak idealny, jakbyśmy sobie tego życzyli. ISA czerpie informacje o aktualnym limicie prędkości z danych map do nawigacji GPS oraz z układu rozpoznającego znaki drogowe. Obydwie te metody bywają zawodne.
Nawigacja nie jest tak dokładna, by w każdej sytuacji dostarczyć systemowi ISA właściwych danych. Do błędu może dojść szczególnie wtedy, gdy tuż obok siebie równolegle biegną dwie drogi o różnych limitach prędkości. Bywa tak na przykład na niektórych odcinkach dróg ekspresowych czy obwodnic. W takiej sytuacji ISA może niepotrzebnie zwalniać auto lub nie przeszkadzać w rozwijaniu zbyt wysokiej prędkości. W mapach zdarzają się też po prostu błędy.
Mylić może się też system rozpoznawania znaków. Już dziś wiele aut posiada takie rozwiązanie. Graficzna reprezentacja znaku wyświetlana jest na desce rozdzielczej, by ułatwić kierowcy jazdę zgodnie z przepisami. Podczas testów samochodów różnych marek wielokrotnie spotykałem się z błędami we wskazaniach. System odczytywał czasami ograniczenie prędkości na zjeździe z autostrady, choć poruszałem się nią prosto.

Wskazanie może być również niewłaściwe w razie zmiany organizacji ruchu na przykład z powodu robót drogowych. System okazuje się również bezradny w razie przysłoniętego czy zniszczonego znaku, kiedy kierowca musi domyślać się określonej na nim wartości. Problemem są też różne przepisy obowiązujące w różnych krajach UE dotyczące tego, kiedy ograniczenie przestaje obowiązywać - np. w Polsce system musi rozpoznawać pojawienie się przecznicy.
Niedoskonałość inteligentnego ogranicznika prędkości akcentowało nawet Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Organizacja przestrzegała przed włączeniem ISA do zestawu obowiązkowego wyposażenia aut ze względu na niedopracowanie tego rozwiązania.
Zgodnie z unijnymi założeniami od 2022 r. obowiązkowe wyposażenie samochodów oprócz systemu ISA obejmować będzie także system automatycznego hamowania przed przeszkodą, system wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu, system wykrywający zmęczenie i rozkojarzenie kierowcy, system wspomagający cofanie (czujniki lub kamera), instalację umożliwiającą łatwy montaż blokady alkoholowej oraz czarną skrzynkę.

ISA może nie być taka straszna. Sygnał dźwiękowy zamiast ogranicznika prędkości

Inteligentny Asystent Prędkości - co to jest i na czym polega ISA?
31.01.2023

Nie ma plików w tym folderze

  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

0 plików
0 KB




Tiili

Tiili napisano 27.12.2020 19:25

zgłoś do usunięcia
Witam, pozdrawiam i zapraszam do mnie Filmy, ciekawe Filmy Dokumentalne, Seriale, TV Show, Książki, Artykuły, Teledyski, Tapety, Emotki i wiele innych. obrazek
KAMILA_ZAPRASZA

KAMILA_ZAPRASZA napisano 18.02.2021 10:24

zgłoś do usunięcia
ZboczonyChomiczek1990

ZboczonyChomiczek1990 napisano 17.03.2021 21:46

zgłoś do usunięcia
obrazek ZAPRASZAM DO CHOMIKOWANIA. TYLKO MOJE WRZUTY. POZDRAWIAM
DZIACHO1966

DZIACHO1966 napisano 18.03.2021 08:36

zgłoś do usunięcia
POZDRAWIAM I ZAPRASZAM
TRADITION

TRADITION napisano 15.05.2021 23:08

zgłoś do usunięcia

marcinpmd napisano 6.06.2022 15:14

zgłoś do usunięcia
Pozdrawiam i zapraszam również do mnie, mój jest tak różnorodny, że każdy znajdzie coś dla siebie interesującego

obrazek

FILMOWE-PREMIERY-2021

FILMOWE-PREMIERY-2021 napisano 18.09.2022 18:48

zgłoś do usunięcia
POZDRAWIAM I ZAPRASZAM ...KLIKNIJ W BANER PO SUPER HITY

loyaxan819

loyaxan819 napisano 27.12.2022 06:38

zgłoś do usunięcia
Super chomik
MarekMazurkiewicz

MarekMazurkiewicz napisano 30.12.2023 18:47

zgłoś do usunięcia
Dzięki za materiały edukacyjne
Stare.dobre.filmy

Stare.dobre.filmy napisano 8.01.2024 13:38

zgłoś do usunięcia

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności