-
8505 -
1297 -
3632 -
4212
18033 plików
363,36 GB
We współczesnej kulturze często występuje redukcyjna wizja płciowości, niezgodna z integralną koncepcją ludzkiej osoby. Kościół z satysfakcją odnotowuje postęp wiedzy o biologii człowieka i rytmach płodności kobiet. Uważa te sprawy za bardzo istotne, ponieważ wyrażanie miłości na sposób płciowy, jako akt specyficznie ludzki, dotyka samego sensu życia i godności obydwojga osób.
Metody naturalne godne zaufania i skuteczne
Powszechne zainteresowanie powinien wzbudzić fakt, że naukowcy udowodnili — w drodze szczegółowych studiów i dzięki pomocy wielu par małżeńskich — iż naturalne metody regulacji płodności, czyli planowania rodziny, są godne zaufania i skuteczne nawet w przypadku bardzo nieregularnych cykli jajeczkowania. Wyniki tych poszukiwań, udostępnione parom małżeńskim, mogą zwiększyć ich możliwość wyboru i tym samym dać mężom i żonom możliwość podejmowania ważnych decyzji w sposób wolny i odpowiedzialny, w klimacie międzyosobowego dialogu, szanującego tożsamość obydwu partnerów, ich przekonania religijne i preferencje kulturowe. Taki dialog może jedynie wzbogacić i pogłębić komunię między nimi.
Nierozerwalność różnych aspektów miłości
Miłość mężczyzny i kobiety należy pojmować w jej najpełniejszym znaczeniu, nie rozłączając jej różnych aspektów — duchowego, moralnego, fizycznego i psychicznego — które się na nią składają. Zlekceważenie któregokolwiek z tych wymiarów miłości stwarza poważne zagrożenie dla jedności osoby. Stosowanie naturalnych metod planowania rodziny pomaga małżonkom w przestrzeganiu moralnych zasad aktywności seksualnej, które wypływają z samej struktury ich osób i ich relacji.
Otwartość na nowe życie
W systemie reprodukcji ludzkiego ciała możemy dostrzec znamię zamysłu Stwórcy. Znajomość ludzkiej płodności i systemu reprodukcyjnego pomaga parom małżeńskim w odkryciu oblubieńczego wymiaru ciała i jego miejsca w Bożym planie. Taka perspektywa umożliwia zrozumienie zasadniczej różnicy moralnej między tymi metodami, które sztucznie przerywają proces ze swej natury otwarty na życie, a metodami opartymi na coraz głębszej wiedzy o biologicznych rytmach ludzkiego ciała, które nierozerwalnie wiążą płciowość z komunią osób i darem życia. Akt małżeński ma bowiem swoje własne, pełne znaczenie: angażuje jednostkę w taki sposób, że nie da się oddzielić doświadczenia komunii od otwartości na życie.
Gdy stosowane są metody naturalne, ciało jest traktowane jako wyraz głębokiej natury osoby; w przeciwnym wypadku, rozdzielenie różnych aspektów ludzkiej płciowości w konkretnym akcie prowadzi do traktowania ciała jako zewnętrznego przedmiotu, którego podmiot używa w sposób sprzeczny z zasadniczym celem samego aktu i tym samym neguje istotne wartości międzyosobowej relacji małżeńskiej. Stosowanie metod naturalnych zwiększa wzajemną otwartość i wrażliwość partnerów; jest także szkołą obopólnej zależności i troski, okazywanej poprzez szacunek dla biologicznych i psychicznych rytmów drugiej osoby.
Przywódcy państw powinni udostępnić niezbędne środki na badania naukowe i pracę oświatową w dziedzinie naturalnych metod planowania rodziny. W rzeczy samej, obowiązkiem państw i organizacji międzynarodowych, które uznają zasadę wolności sumienia, jest ułatwienie dostępu do metod zgodnych z etycznymi przekonaniami par małżeńskich. Od tej niezwykle ważnej dziedziny ludzkiego zachowania zależy sama przyszłość człowieka i całej społeczności, ma ona także bezpośredni wpływ na rozwój społeczny. Metody, które umacniają szacunek dla ludzkiej godności, są sprzymierzeńcem, a nie wrogiem w walce z niedorozwojem i z problemami ludnościowymi, wypływającymi z niedorozwoju.
Stosowanie metod naturalnych przyniesie korzyści całemu społeczeństwu.
Fragmenty przemówienia do uczestników sesji naukowej zorganizowanej przez Papieską Akademię Nauk 18.11.1994. za L'Oss. Rom. Wyd. Pol. 3/1995.
Jan Paweł II - Evangelium vitae 97:
Dzieło wychowania do życia obejmuje formację małżonków do odpowiedzialnego rodzicielstwa. Wymaga ona, zgodnie ze swym prawdziwym znaczeniem, aby małżonkowie byli posłuszni wezwaniu Bożemu i działali jako wierni wyraziciele Jego zamysłu: ma to miejsce wówczas, gdy decydują się wielkodusznie otworzyć rodzinę na nowe życie i zachowują postawę służby nawet wtedy, gdy z poważnych przyczyn i zgodnie z prawem moralnym postanawiają unikać tymczasowo lub na czas nieokreślony nowych narodzin. Prawo moralne zobowiązuje ich w każdym przypadku do panowania nad skłonnościami instynktu i namiętnościami oraz do szanowania praw biologicznych wpisanych w ich osoby.
Właśnie taki szacunek uprawnia, w duchu służby odpowiedzialnemu rodzicielstwu, do stosowania naturalnych metod regulacji płodności: są one coraz bardziej precyzyjne z naukowego punktu widzenia i stwarzają konkretne możliwości podejmowania decyzji zgodnych z wartościami moralnymi.
ZA „GŁOS DLA ŻYCIA” NR 1/2003
- sortuj według:
-
34 -
1 -
0 -
2
49 plików
49,66 MB