-
1278 -
37 -
456 -
80
1937 plików
16,17 GB
"Na drodze pojednania. Medytacje ekumeniczne" - W. Hryniewicz
"Dramat nadziei zbawienia. Medytacje eschatologiczne - W. Hryniewicz
~~~
NADZIEJA ZBAWIENIA
Apokatastazy, rozumianej jako nadzieja na ocalenie wszystkich i ostateczne pojednanie stworzeń ze Stwórcą, nie można nikomu narzucić. Nadzieja szuka zrozumienia i uzasadnienia: spes quaerens intellectum. Wielu błędnie utożsamia ją z doktrynalną pewnością i oczywistością. Jeszcze gorzej, jeśli przypisuje się jej, że głosi jakiś automatyzm zbawienia. Ona powinna pozostać nadzieją. Dorasta się do niej i dojrzewa przez całe życie.
Hryniewicz OMI
SZKOŁA WSPÓŁCZUCIA
"Żyjący w VII w. Izaak Syryjczyk, zwany również Izaakiem z Niniwy, mówi o dwóch szkołach życia wywierających swój wpływ na każdego z nas. Większość ludzi pozostaje przez całe życie w "szkole sprawiedliwości". Nieliczni potrafią rozstać się z nią i poddać się dobroczynnemu wpływowi "szkoły współczucia". Pierwsza kultywuje poznanie sprawiedliwości, uczy wydawać sądy o ludziach i oddzielać ich od siebie. Takie poznanie rodzi spory, gniew, zamieszanie i upór. Przeciwnie szkoła współczucia, która uczy umiejętności przebaczenia i miłosierdzia względem wszystkich. To w niej właśnie człowiek odkrywa wielkość Bożego daru, uczy się żyć w pokoju, pokorze, cierpliwości i miłości.
Przedziwny dar miłosierdzia i współczucia jest ikonicznym podobieństwem miłosierdzia samego Boga, ogarniającego wszystkich i wszystko. Człowiek pełen miłosierdzia odczuwa w swoim sercu współczucie dla wszystkich ludzi i wszystkich stworzeń bez wyjątku".
W. Hryniewicz. "Na drodze pojednania. Medytacje ekumeniczne". Warszawa 1998 s. 21
ŁASKA NADZIEI
"Kto mówiąc o piekle puszcza wodze sadystycznej wyobraźni, ten znieważa Boga czyniąc Go sprawcą katuszy i cierpienia. Teksty natchnione ludzką nienawiścią do potępionych często ukazywały terrorystyczne wręcz oblicze Boga. Ich celem było wzbudzenie lęku w człowieku, odstraszenie od grzechu i nakłonienie go do poprawy życia. Uważano, iż jest to strach święty, służący zbawieniu i chwale Boga. Moralność tego rodzaju opiera się na zewnętrznych sankcjach i lęku przed karą piekła" (s. 202).
"Nadzieja szuka Dobrej Nowiny" (s. 219).
"Tam jest więcej prawdy, gdzie jest więcej nadziei" (s. 225).
W. Hryniewicz. "Dramat nadziei zbawienia. Medytacje eschatologiczne". Warszawa 1996
* Nadzieję powszechnego zbawienia (nie teorię) głosił w IV w. ojciec Kościoła św. Grzegorz z Nyssy, nazwany na jednym z soborów "kolumną ortodoksji"
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB