08 - ignorant man! you refuse a passage to me.mp3
-
A trip to Brazil 40 Years of Bossa Nova -
akt I -
Akt I -
Akt I [Bohm] -
Akt I [Davis] -
akt II -
Akt II -
Akt II [Bohm] -
Akt II [Davis] -
akt III -
Akt III -
akt IV -
Akt IV -
akt V -
Bossa Nova Guitar -
Bossa Nova Singers [JazzClub World 2007] -
Bossa Nova USA -
Bossa-Nova [Verve jazz club] -
BRITTEN -
Cd1 -
CD1 -
Cd2 -
CD2 -
Cosi fan tutte -
Curlew River -
Cyganeria (La Boheme) -
Dave Valentin - Sunshower -
Don Giovanni -
Fleming Renee - Haunted Heart [2005] -
Janacek, Leos -
Kochaj się długo i zdrowo -
La Gioconda -
La Traviata -
La Traviata (sung in English) -
Manon -
MASSENET -
Między uszami -
MOZART -
OH Orkiestra Biber [Katowice 25.05.2018] -
OPERY z librettem -
PONCHIELLI -
Poulenc, Francis -
PUCCINI -
Sinfonietta -
Uprowadzenie z seraju -
VERDI -
WEBER -
Wesele Figara (Le nozze di Figaro) -
Wieczór poetycki Marty Korepty -
Wolny strzelec
Rzeka krzyczących ptaków - przypowieść przeznaczona do przedstawień kościelnych
Madwoman: Peter Pears
Ferryman: John Shirley-Quirk
Abbot: Harold Blackburn
Traveller: Bryan Drake
Voice of the Spirit: Bruce Webb
English Opera Group, Benjamin Britten, 1965/1989
"Rzeka krzyczących ptaków" Brittena jest 11. operą z 16, jakie napisał. Była pierwszym z trzech takich dramatów liturgicznych. Została napisana i przedstawiona w 1964 roku Orford Church w Suffolk i w tym samym kościele, w dwuletnich odstępach, wykonane zostały również dwa kolejne dramaty: The Burning Fiery Furnance i The Prodigal Son. Wszystkie trzy libretta napisał William Ploter, wszystkie trzy opery zrealizował scenicznie Colin Graham.
Inspiracją było japońskie przedstawienie teatru no Juro Motomasy pt. Sumidagawa, które Britten oglądał 11 lutego 1956 roku w czasie podróży do Tokio.
Libretto: Wczesnośredniowieczna Anglia. Znajdujemy się nad rzeką dzielącą dwa kraje - zachodni i wschodni, lecz dzieli ona również dusze, więc i przeprawa przez nią jak przepływaniem Styksu. Przewoźnik przyjmuje na prom pielgrzymów, podążających na drugi brzeg do świętego miejsca, którym stał się grób nieznanego chłopca. Przyjmie jeszcze Podróżnego, lecz czy dopuści Pomyloną Matkę, śpiewającą swe obłędne pieśni? Jej zachowanie jest niezrozumiałe, szalone są jej rozmowy z przelatującymi nad nią krzyczącymi Ptakami. Czym jest jej szaleństwo? Matka błądzi w poszukiwaniu uprowadzonego przez nieznanych złoczyńców 12-letniego synka. W czasie przeprawy promem z opowiadania Przewoźnika dowiadujemy się o prawdziwej historii. Mały umierający chłopiec został uprowadzony przez człowieka "bez serca i sumienia". Chłopiec był katowany i porzucony na brzegu rzeki. Jego grób stał się dla ludu miejscem świętym. Ludzie, patrząc na Pomyloną, znają już całą prawdę, ona sama poznaje ją w powolnej męce. Teraz wszyscy idą pomodlić się na grób dziecka, którego Duch ukazuje się oczom zebranych. Następuje przeistoczenie duchowe. Umysł Pomylonej traci swe szaleństwo, zostaje uleczona.
Opowieść otrzymuje ramy chorału gregoriańskiego (Te lucis ante terminum), śpiewanego przez nadchodzących, a potem odchodzących mnichów i przeora.
Wokalność utworu jest rozchwiana między surowym chorałem gregoriańskim a swobodnym prowadzeniem głosu.
Obsada: śpiewają tylko głosy męskie (również partia Pomylonej powierzona zostaje tenorowi)
Zespół instrumentalny: flet, waltornia, altówka, kontrabas, harfa, perkusja i organy.
Motyw waltorni (z altówką) zapowiada wejście Przewoźnika, kontrabas i harfa to Podróżny, flet to instrument (jej dusza, alter ego) Pomylonej, wyraża jej obłęd, krzyk Ptaków, a później towarzyszy Przemianie.
Powstała opera niepodobna do żadnej inne, "średniowieczny dramat" całkowicie nowoczesny.
Michał Bristiger [1980]