-
2578 -
3426 -
2505 -
7855
18371 plików
1911,03 GB
wł. Norma Jean Mortensen
aktorka, producentka
ur. 1 czerwca 1926 Los Angeles, stan Kalifornia, USA
zm. 5 sierpnia 1962 Los Angeles, stan Kalifornia, USA
B I O G R A F I A
Do historii kina Norma Jean Baker przeszła jako Marilyn Monroe. Chociaż od jej śmierci minęło już kilkadziesiąt lat, wciąż pozostaje symbolem seksu, wcieleniem zmysłowości i niewinności zarazem. W 1995 r. magazyn filmowy "Empire" umieścił jej nazwisko pośród najseksowniejszych gwiazd kina. Cztery lata później najbardziej seksowną kobietą stulecia nazwał ją magazyn "People". W Encyklopedii Gwiazd Filmu napisano o niej: "Bez wątpienia była ostatnią królową wielkich studiów filmowych". Zaznaczyć jednak należy - królową od początku do końca wykreowaną. Filmoznawca Alicja Helman w jednym z artykułów jej poświęconych - "Reductio ad reversum" - stwierdza: "Niezależnie od tego, jakie były rzeczywiste, naturalne warunki Marilyn Monroe, jej wizerunek był doskonale sztuczny, spreparowany. Norma Jean Baker nie była Marilyn Monroe - była od stóp do głów zrobiona na Marilyn Monroe. Nie była osobą, lecz kreacją".
Marilyn Monroe stała się legendą, mitem. Jej imieniem w 1988 r. nazwano jedną z gwiazd - Coronę Borealis. O tym, kim była wiedzą nawet ci, którzy kinem w ogóle się nie interesują. O nikim innym tyle nie powiedziano i nie napisano. Wciąż zdobi okładki dziesiątek książek i leksykonów filmowych. Do dziś powstają nowe teorie na temat jej śmierci. Co roku w USA organizowane są konkursy na jej sobowtórów (kilka lat temu wygrał mężczyzna). W swoim teledysku - "Material Girl" scenę z jednego z jej najsłynniejszych filmów - "Mężczyźni wolą blondynki" skopiowała Madonna. Najgłośniejszą scenę ze "Słomianego wdowca" - tę z podwiewaną sukienką - przypomina jej podobizna w Gabinecie Figur Woskowych Madame Tussaud w Londynie.
Jej dzieciństwo nie należało do najłatwiejszych. Ojciec, agent ubezpieczeniowy Edward Mortenson, odszedł zanim się urodziła. Gdy miała 9 lat jej matka, montażystka filmowa Gladys Baker (z domu Monroe), została zamknięta na leczenie w zakładzie psychiatrycznym. Od tej pory Normę umieszczano w kolejnych rodzinach zastępczych oraz domach dziecka. W wieku 16 lat porzuciła naukę w szkole średniej, wyszła za mąż za 21-letniego robotnika z lokalnej fabryki - Jamesa Dougherty i zaczęła pracować. Małżeństwo przetrwało zaledwie trzy lata (1942 - 1945), natomiast praca w Radio Plane Company zaowocowała pierwszymi sesjami fotograficznymi. Norma, naturalna brunetka, przefarbowała się na blond i zaczęła pozować w kostiumach kąpielowych. Niektóre z jej zdjęć przyciągnęły uwagę reżysera Howarda Hughesa, twórcy uważanego za "ojca" filmowej "seksbomby", który wylansował m.in. Jean Harlow oraz Jane Russell. Zaproponował młodej modelce testy ekranowe dla studio R.K.O. Zanim jednak do nich doszło, Ben Lyon z wytwórni 20th Century Fox nakłonił Normę do zmiany nazwiska na Marilyn Monroe oraz zachęcił do podpisania kontraktu gwarantującego jej 125 dolarów zarobku tygodniowo.
Przez pierwsze lata Monroe występowała w epizodach, często w drugorzędnych filmach, m.in. "Dangerous Years" (1947), "Scudda-Hoo! Scudda-Hay!" (1948), "Chórzystki" (także 1948), "A Ticket to Tomahawk" (1950). Najlepiej z tego okresu zapamiętano ją z jednej ze scen w komedii z braćmi Marx - "Love Happy" (1950) w reżyserii Davida Millera. Powoli jej kariera zaczęła nabierać tempa. Jeszcze w tym samym roku otrzymała niewielkie role w "Asfaltowej dżungli" Johna Hustona oraz we "Wszystko o Ewie" Josepha L. Mankiewicza. Producenci z Foxa postanowili wreszcie zaproponować jej bardziej lukratywny kontrakt.
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB