Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Księga Rodzaju __ Rozdział 01.mp3

Download: Księga Rodzaju __ Rozdział 01.mp3

11,2 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Dzisaj kolejny rozdział, pozwólnie na dwa słowa wyjaśnienia. Jak zauważyliście skończyliśmy już Nowy Testament, mimo, że zostało jeszcze parę pism Nowego testamentu. Mianowicie [o.Adam] pominął wszystkie pisma Janowe, czyli Ewangelię świetego Jana, trzy listy św. Jana i Apokalipsę św. Jana. [o.Adam] nie zapomniał, tylko jest to specjalnie. Do tych tekstów wrócimy sobie na samym końcu. Czyli mamy już przeczytany cały Nowy Testament poza włąśnie św. Janem. Teraz przeczytamy sobie Stary Testament. A potem po Starym Testamencie, wrócimy jako takie zwięńczenie do św. Jana. Wiec proszę się nie martwić, że coś pominęliśmy. Tylko taki jest plan. A teraz jedziemy do czytania Starego Testamentu. Kochani dzisiaj w tym pierwszym rozdziale oczywiście bardzo znanym w tej słynnej historii o tym jak to było, jak Pan Bóg stworzył świat. Oczywiście mam nadzieję, że wiecie i pamiętacie; to nie jest opis historyczny, to nie jest opis co się działo każdego dnia.To jest próba pokazania tego, że wszystko od Boga pochodzi. Że Bóg nadał temu wszystkiemu strukturę, ład, że Pan Bóg stoi za całą rzeczywistością. Ja [o. Adam] najbardziej lubi w tym rozdziale, to zdanie, które tam się wkółko powtarza, nie. Tak w kółko i w kółko; i widział Bóg, że było to dobre. Kocham to w Panu Bogu, takie Jego zadowolenie, kiedy On patrzy na świat, patrzy na stworzenie i mówi nieustannie; to jest dobre, to jest naprawdę dobre, to mi się tak podoba. Bardzo to jest piękne, i w tych rozdziałach i w Panu Bogu. Kochani, chciał żebyśmy dzisiaj, w związku z tym rozdziałem, podziękowali Panu Bogu. Żebyśmy podziękowali za wszystkie dobre rzeczy, za wszystkie dobre rzeczywistościw naszym życiu, które są dobre, które są godne pochwały. Wiem, że część was powie, no ale ja mam większość tych złych, ja jestem w takiej sytuacji, że tylko zło się dzieje;to nie prawda. Po pierwsze masz przeszłość, w której na pewno były dobre rzeczy, bo każdy człowiek ma jakieś dobre rzeczy, ale również chciał bym was zmusić do takiego wysiłku, właśnie szczególnie tych, którzy może mają doświadczenie, że jest im bardzo trudno, do tego, no włąśnie, aby poszukać rzeczywistości, którą masz. Może trudnej i bardzo ciężkiej. [o.Adam] tego nie neguje. Ale poszukać tam jakiegoś dobra, jakiegoś piękna. Czegoś, gdzie Pan Bóg jest bardzo mocno obecny; a Jest.Co do tego nie ma wątpliwości. Wiec kochani, dziś wielki dzień dziękczynienia. Proszę podziękujce dzis Panu Bogu za wszystkie możliwe dobre rzeczy.
Źródło:Langusta na palmie

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Dzisaj kolejny rozdział, pozwólnie na dwa słowa wyjaśnienia. Jak zauważyliście skończyliśmy już Nowy Testament, mimo, że zostało jeszcze parę pism Nowego testamentu. Mianowicie [o.Adam] pominął wszystkie pisma Janowe, czyli Ewangelię świetego Jana, trzy listy św. Jana i Apokalipsę św. Jana. [o.Adam] nie zapomniał, tylko jest to specjalnie. Do tych tekstów wrócimy sobie na samym końcu. Czyli mamy już przeczytany cały Nowy Testament poza włąśnie św. Janem. Teraz przeczytamy sobie Stary Testament. A potem po Starym Testamencie, wrócimy jako takie zwięńczenie do św. Jana. Wiec proszę się nie martwić, że coś pominęliśmy. Tylko taki jest plan. A teraz jedziemy do czytania Starego Testamentu. Kochani dzisiaj w tym pierwszym rozdziale oczywiście bardzo znanym w tej słynnej historii o tym jak to było, jak Pan Bóg stworzył świat. Oczywiście mam nadzieję, że wiecie i pamiętacie; to nie jest opis historyczny, to nie jest opis co się działo każdego dnia.To jest próba pokazania tego, że wszystko od Boga pochodzi. Że Bóg nadał temu wszystkiemu strukturę, ład, że Pan Bóg stoi za całą rzeczywistością. Ja [o. Adam] najbardziej lubi w tym rozdziale, to zdanie, które tam się wkółko powtarza, nie. Tak w kółko i w kółko; i widział Bóg, że było to dobre. Kocham to w Panu Bogu, takie Jego zadowolenie, kiedy On patrzy na świat, patrzy na stworzenie i mówi nieustannie; to jest dobre, to jest naprawdę dobre, to mi się tak podoba. Bardzo to jest piękne, i w tych rozdziałach i w Panu Bogu. Kochani, chciał żebyśmy dzisiaj, w związku z tym rozdziałem, podziękowali Panu Bogu. Żebyśmy podziękowali za wszystkie dobre rzeczy, za wszystkie dobre rzeczywistościw naszym życiu, które są dobre, które są godne pochwały. Wiem, że część was powie, no ale ja mam większość tych złych, ja jestem w takiej sytuacji, że tylko zło się dzieje;to nie prawda. Po pierwsze masz przeszłość, w której na pewno były dobre rzeczy, bo każdy człowiek ma jakieś dobre rzeczy, ale również chciał bym was zmusić do takiego wysiłku, właśnie szczególnie tych, którzy może mają doświadczenie, że jest im bardzo trudno, do tego, no włąśnie, aby poszukać rzeczywistości, którą masz. Może trudnej i bardzo ciężkiej. [o.Adam] tego nie neguje. Ale poszukać tam jakiegoś dobra, jakiegoś piękna. Czegoś, gdzie Pan Bóg jest bardzo mocno obecny; a Jest.Co do tego nie ma wątpliwości. Wiec kochani, dziś wielki dzień dziękczynienia. Proszę podziękujce dzis Panu Bogu za wszystkie możliwe dobre rzeczy. Źródło:Langusta na palmie
Moi drodzy. W tym drugim rozdziale kończy się wszystko co dobre. W całej Biblii są tylko dwa rozdziały, gdzie wszystko jest tak jak Bóg zamierzył. Gdzie zło i grzech jeszcze nie weszły. Od trzeciego rozdziału jak zobaczycie, już bedzie źle po prostu. Potem cała biblia, wszystkie rozdziały, to wszystko co już czytaliśmy w Nowym Testamencie i też co będziemy czytać w Starym Testamencie, to są już historie jak to Bóg próbował to wszystko naprawić. Mamy tylko dwa rozdziały, gdzie było dobrze. W tym pierwszym, wczorajszym, zauważcie było o stworzeniu świata przede wszystkim. Chociaz oczywiście człowiek też tam się pojawił. Natomiast w drugim rozdziale, który jest jakby inną wersją, tzw inną tradycją tego opisu, jest dużo bardziej skoncentrowane na człowieku. On jest jakby w centrum i wszystko po prostu stworzone pod niego, dla niego. Kochani tak jak wczoraj was prosiłem, żebyście dziękowali za różne dobre rzeczy w waszym życiu. Tak dzisiaj chciałem was prosić byście podziękowali za ludzi. Za wszystkich dobrych ludzi, których spotkaliście, tych, których macie, albo których kiedyś mieliście. Wiem, że niektórzy powiecie; ale właśnie, jestem samotny, ja nikogo nie mam. To jest nieprawda. Oczywiście bardzo możliwe, że tego doświadczasz, ale są różni dobrzy ludzie w twoim życiu, którzy się przez twoje życie przewinęli. Pewnie by się przydało więcej, i było by dobrze. Ale podziękujmy dzisiaj za ludzi. Konkretnie za każdego, z dobrych ludzi, których Pan Bóg nam stawia. Za tych mniej dobrych też. Jeśli są to nasi bliscy itd.,a może nie są jacyś doskonali, albo wręcz może jakąś krzywdę nam robią. Podziękujmy, że oni są, że Bóg ich kocha. Że oczywście bardzo często też chce ich zmiany i nawrócenia. Ale, że Bóg daje nam jednak ludzi obok nas. Dzisiaj dzień dziękczynienia za ludzi... Źródło:Langusta na palmie
Moi drodzy, oczywiście bardzo znana historia Kaina i Abla, i potem też skutków tego co się wydarzyło, czyli potomstwa kainowego, którego jak widać, nie było zbyt wysokich lotów. Kochani, chciał bym w tym rozdziale, jedno pytanie wam zdać. Jak już może kiedyś słyszeliście w jedej z moich [o.Adama] konferencji. Podstawowa różnica, która polegała jakby na tym, że Pan Bóg przyjął ofiarę Abla, a nie przyjął ofiary Kaina, niepolegała na tym, że Panu Bogu się któryś z nich bardziej podobał; nie. To jest w tekście dosyć jasno napisane. Abel dał Panu pierworodne, czyli to co najlepsze, to co jest najbardziej drogocenne. Czyli nie zawahał się stracić czegoś cennego. A Kain po prostu złożył jakąś tam ofiarę. Czyli prawdopodobnie wybrał rzeczy, które były mu zbędne. Jakby Panu Bogu bardzo spodobała się ta gotowość Abla do tego, by Panu Bogu nieczego nie odmówić. Zadaj sobie takie pytanie, czy czegoś Panu Bogu nie odmawiasz. Dajesz Mu tylko jakieś ochłapy, rzeczy zbędne. A tak naprawdę rzeczy najcenniejsze nie chcesz bo się boisz, że On coś ci zabierze. Pan Bóg nigdy nie zabiera. Pan Bóg zawsze błogosławi. Tylko patrzy na nasze serce, czy one jest gotowe, żeby oddawać, no włąśnie, nawet bardzo dużo. Takie pytanie sobie dzisiaj zadajcie... Źródło:Langusta na palmie
Moi drodzy, mamy w tym rozdziale taki przedsmak tego co się będzie działo w niektórych późniejszych księgach, np. w Księdzie Liczb, gdzie będą wymieniane po prostu dziesiątki, jak nie setki różnego rodzaju imion, tak jak tu widzicie, prawie cały ten rozdział to po prostu pokazywanie pokolenia, po pokoleniu jak to tam wyglądało u Adama. Kochani, to jest oczywiście ważne w kulturze żydowskiej z pewnym podejściem do rodu, do potomków, do pierworodnych itd. To jest trochę taka kultura, która trochę zaniknęła nam dzisiaj. Ale to co jest ważne nie tylko kulturowo, w takim sensie, zobaczcie, że jest zaznaczone każdy człowiek, jest nazwany, pokazane ile miał lat, jak długo żył. Widzicie, ci pierwsi ludzie żyli bardzo długo. To jest jakby takie docenienie, że każdy jest ważny. Nie jest tylko napisane, był Adam, miał potem potomków, a potem się nagle urodził Noe. Bo teraz będzie historia o Noem dosyć ważna. Nie, nie nie. Zobaczcie, kazdy człowiek jest ważny, kazdy jest nazwany. Każdy jest w historii zapisany. Kochani, to jest też o nas. Jakby dla Pana Boga nie ma ludzi zbędnych. Nie ma ludzi, którzy są, nie wiem jakimś etapem przejściowym do tych ważnych. Nie, każdy ma swoje znaczenie. Kochani, usiądźcie dzisiaj do takiej Modlitwy, gdzie Pana Boga poproście;Panie Boże pokaż mi moje miejsce. Pokaż mi moje znaczenie. Szczególnie jeśli go nie znacie. Jeżeli jest wam trudno to zobaczyć w sobie. To poproście Pana Boga, żeby wam objawiał to kim jesteście, jacy jesteście, jak jesteście ważni i potrzebni. Poprościę Go o taką Łaskę... Źródło:Langusta na palmie
cz.2 - I teraz w myśleniu żydowskim, Żyd by powiedział; Pan zrobił nóż, który pociął ręce. Ja wiem, że oczywiście nóż nie jest sam w sobie zły, bo to nie jest rzecz zła. Natomiast jakby tutaj chodzi o zło. Zło jest tak zrobione, że ono powoduje śmierć co nie? Jakby dlatego to jest ciągle pisane, że to Pan Bóg robił, bo Pan Bóg tak skonstruował zło, aby nie było bezkarne, żeby zło się nie działo bez konsekwencji. Więc skoro ludzie po prostu czynili jak słyszymy, cała ziemia była pogrążona w złu. Był tylko jeden człowiek i jego rodzina, którzy słuchali Pana Boga. Więc jakby cała ziemia się pogroążyła w złu. Po prostu ściągnęła na siebie zagładę. Co ciekawe kochani. Jak spojżymy na różne inne takie najstarsze religie. We wzystkich mitach świata, we wszystkich religiach świata jest opowieść o jakimś pierwotnym katakliźmie. W niektórych to jest, np u Gilgamesza, jest to również nazwane potopem. Ale w innych jakby innego rodzaju kataklizmy są. Tylko, że jakoś pamięć ludzi zachowała się w bardzo wielu religiach, nie tylko chrześcijaństwie. W pamięci ludzi zachowało się, że gdzieś kiedyś, na poczatku istnienia świata, był jakiś ogólnoświatowy kataklizm, który zniszczył cały świat. Religai zawsze to próbuje wytłumaczyć rónież w sposób duchowy, nie tylko w taki sposób fizyczno-cielesny. Tylko też duchowy, że to ludzie ściągneli na siebie zagładę. A to jest ciekawe, że to jest powszechna wogóle jakaś taka wiedza, że kiedyś się coś takiego wydarzyło. Kochani jedno tutaj odnośnie tego [o.Adama] komentarza. Zło ma swoje konsekwencje. Jeżeli myślisz, że jakieś zło uczynisz, i ono tak po prostu odejdzie bokiem nie?. Nigdy nie odejdzie. Ono ma swoje konsekwencje. Jedyny, który jest w stanie z tych konsekwencji wydobyć, to Jest Pan Jezus. Kiedu Mu się złą nie odda, to ono cię zniszczy. Ono nie przejdzie bez konsekwencji, nie da się uniknąć. Nawet jeśli się wydaje przez długi czas, ok, nikt mnie nie złapał. To zło cię zniszczy. Tylko Jezus może wydobyć z tego zła. Jeżeli jest takie zło, którego Bogu nie oddajesz; oddaj Mu, bo ono cię zniszczy po prostu. A Bóg Chce cię z tego uratować... Źródło:Langusta na palmie
cz.1 - Moi drodzy, zaczyna się historia potopu, która będzie teraz jeszcze przez kawałek trwała, którą wszyscy dobrze znamy, co nie. Kochani dwie rzeczy. Pierwsza to trochę taka zagadka, na którą do końca nie ma odpowiedzi, kiedy jest tu mowa o tych olbrzymach na poczatku. Kochani jest bardzo wiele interpretacji. Jeżeli chcecie posłuchać różnych tych interpretacji, mówił [o.Adam] kiedyś w takich rekolekcjach "Noe, człowiek, który chodził z Bogie". Są one dostępne na yt. Jest wiele pomysłów, co mogło to by zaczyć. A to tak naprawdę znaczy, że nie wiemy co by to mogło znaczyć. Czy był jakiś specjalny rodzaj ludzi?, który jest tak nazwany przez biblię?. Niektórzy mówią, że tutaj chodzi o anioły. Do końca nie wiadomo. No jest taka tajemnicza sprawa. Natomiast druga rzecz. Kochani, bardzo ważne, jeżeli chodzi o ten potop, o poczatki potopu. Bo kiedy się czyta te fragmenty, to brzmi to tak jak by było taka prosta decyzja Pana Boga, żeby zniszczyć ludzi. Kochani, musicie pamiętać, to nie jest żadna próba usprawiedliwienia. Tylko musicie pamiętać, że w żydowskim myśleniu, jakby wszystko co się dzieje, dzieje się z woli Boga. W takim sensie, że Pan Bóg stoi za całą rzeczywistością. I nie chodzi Żydom o to, że Pan Bóg robi wszystkie konkretne rzeczy. Tylko chodzi o to, że świat został tak skonstruowany, że zło, ma w sobie jakby zapisaną zagłądę. Że Pan Bóg nie pozwolił, stwarzając całą strukturę rzeczywistości, żeby zło było bezkarne. Wiec w ten sposób monża powiedzieć, że Pan Bóg stoi za tym co się dzieje z człowiekiem, który czyni zło. Ale to nie chodzi o to, że Pan Bóg mu to robi, tylko to zło mu robi. Tylko zło, które on wybrał. To jest trochę tak, jak by [o.Adam poda taki banalny przykład] wziąć nóż. To, że ktoś stworzył, w sensie zrobił nóż, no to go zrobił.Teraz jeżeli ty weźmiesz ten nóż i potniesz nim ręce. No to możesz umrzeć od tego pocięcia na rękach. Źródło:Langusta na palmie
Moi drodzy, mamy główny opis potopu, tego jak to się stało. Jedna myśl taka, przez cały ten rozdział jakby kwitnie. Zobaczmy, że jest jedno miejsce całkowicie bezpieczne. To jest bardzo pięknie pokazane. Ta malutka arka w tej takiej otchłani, żywiole wody, która zobaczcie jest taka wysoka, że zakrywa najwyższe góry. Kochani wiecie, że to jest tylko i wyłącznie pewien opis symboliczny. To nie są opisy, już [o. Adam] o tym mówił wielokrotnie, pierwsze jedenaście rozdziałów Księgi Rodzaju, to nie są opisy historyczne, to są opisy, które mają pokazywać idee. Zobaczmy, jest cały ten świat zniszczony, gdzie wszystko umiera, wszystko ginie, jest tylko jeden punkcik, malutki punkcik, gdzie jest jak w soczewce w ogóle cała rzeczywistość, w sensie cały świat; ludzie, rodziny ludzi, wszystkie zwierzęta, wszystko co żyło. Czyli w takiej pigułce mamy cały świat. Zachowała się taka, takie jedno nasionko ludzkości. A wokół jest zniszczenie. Jakby zobaczmy, gdzie jest to bezpieczne miejsce. Bezpieczne miejsce jest tam, gdzie słucha się Pana Boga. Bezpieczne miejsce jest tam, gdzie się robi tak, jak Pan Bóg nakazał. Zobaczmy, tam jest w kółko powtarzane w tym rozdziale; tak jak Pan powiedział. Wprowadził takie i takie zwierzęta, tak jak Pan powiedział. Zrobił taką arkę, tak jak Pan powiedział. I to się stało tego i tego dnia, tak jak Pan powiedział. W kółko i w kółko. Moi drodzy, jedynym bezpiecznym miejscem w rzeczywistości, w świecie, w życiu, w historii, jest to gdzie jesteśmy Bogu posłuszni, gdzie robimy tak jak Pan Bóg mówi. Nie dlatego, że On chce być władcą, a my mamy być sługami; nie. Tylko dlatego, że on chce naszego dobra. I jak się robi, tak jak On mówi, to się zawsze dzieje z człowiekiem dobro. Jak się robi tak jak my tylko chcemy, no to świat niszczeje. Znowu w kółko to samo pytanie, które wam chyba zadaję od paru rozdziałów. Gdzie jesteś niesłuszny Panu Bogu, gdzie się mu sprzeciwiasz, gdzie jesteś mądrzejszy od Niego, bo przecież wiesz lepiej jak będzie. Słuchaj Pana Boga, tylko u Niego jest bezpiecznie:) Źródło:Langusta na palmie
Kochani, piękne są te prastare historie. Zobaczmy, to są historie sprzed paru tysięcy lat, gdzie ludzie próbowali zrozumieć co się dzieje z człowiekiem. Gdzie patrzyli na siebie nawzajem, na to, że jesteśmy źli, że potrafimy robić straszne rzeczy. Próbowali wymyślić, skąd to się wzięło, jak to jest, jak to Pan Bóg też próbował z tym sobie poradzić. To może nam się wydawać archaiczne, może nam się to wydać dziwne. A to są bardzo piękne historie takiej próby zrozumienia, co się z nami dzieje. Kochani, co w tym rozdziale. Zobaczmy, że część tego rozdziału wygląda jak takie nowe stworzenie. Znowu mamy jakby jedną rodzinę, jednego człowieka z żoną i z synami, którzy wychodzą na nowo na ziemię na taką obmytą. Wychodzą po kolei też wszystkie stworzenia i Pan Bóg je daje znowu pod władzę człowieka. To jest [tak] jakby [Bóg] drugi raz Stwarzał. Co to znaczy. Kochani, nawet jeśli poddaliśmy się złu i grzechowi, zawsze jest szansa, zawsze się można odrodzić, zawsze się można odbić, i ten rozdział dokładnie to pokazuje, że zawsze jest możliwe nowe otwarcie. Kochani nigdy w to nie zwątpcie. Jeżeli ktoś z was jest w takim miejscu, że sobie myślisz, że Pan Bóg nie może już zrobić na nowo w twoim życiu nic; to jest nie prawda. Pan Bóg może na nowo wszystko otworzyć. Może jak widzimy w tym rozdziale cały świat jakby na nowo stworzyć, oczyścić i puścić w nowy ruch. Tak jest o każdym z nas. Pan Bóg też może to zrobić. Jeżeli macie takie myśli zwątpienia, to posiedźcie dzisiaj z tym tekstem i zobaczcie, że jest inaczej:) Źródło:Langusta na palmie
Moi drodzy, mamy początki ludzkości po potopie. Mamy pierwszą historię, zobaczcie, już z pijaństwem. Tak to szybko zaczęło się psuć. Oczywiście Noe tu jest trochę niewinny, w takim sensie nie wiedział. To jest taka historia, która pokazuje człowieka [który] po raz pierwszy uprawił wino, i nawet nie wiedział, że sfermentowało. Pewnie to zostawił gdzieś na słońcu i mu się prawie, że popsuło. Potem to wypił i się okazało, że jest pijany. Ale to jest historia pokazująca, skąd się wzięło wino. Tak jak wiele historii z Biblii pokazuje, skąd się różne rzeczy wzięły. Ale jest tu bardzo piękna opowieść [o tym często o. Adam mówi na rekolekcjach], czyli ta reakcja Chama, nie bez przyczyny miał tak na imię, i Sema i Jafeta. Cham obgaduje słabość swego ojca. Cham obgaduje jego wadę, jego upadek, jego jakiś słaby moment. Sem i Jafet jak widzimy, są pełni czułości, delikatności i też takiego jakiegoś wstydu dobrego. Że biorą ten płaszcz i wchodzą tyłem, aby nie widzieć nagości ojca. Czyli jakby nie chcą, nie chcą robić z tej słabości czegoś, co będzie powodem do plotek, do obgadywania, do mówienia, zobaczcie jaki Noe jest marny. [o. Adam] myśli, że już nam samym się rysuje pytanie, które o. Adam chce nam zadać. Jak to jest z nami, kiedy odkrywamy słabość drugiego człowieka. Uwaga kochani, żeby to było jasne. To nie chodzi o urywanie grzechu, czy ukrywanie czyiś zbrodni. Można by powiedzieć, że no właśnie, są takie rzeczy w Kościele, które były ukrywane. Np pedofilia. I to można powiedzieć, no to dobrze, żeśmy okrywali płaszczem. [o. Adam] ma nadzieję, że wiemy, że nie o to chodzi; nie. Jeżeli jest zło, to trzeba je nazywać po imieniu, to jest jasne. Tutaj nie chodzi o to. Zobaczmy, Noe to nie jest człowiek, który perfidnie chce być alkoholikiem. Jeżeli ktoś chce trwać w swoim alkoholizmie, trzeba o tym mówić, trzeba mu to pokazywać. To jest jasne. Tu chodzi o coś innego. Tu chodzi o podejście z czułością i miłosierdziem do kruchości, do słabości i też do upadku drugiego człowieka. Nie do tego, żeby go utwierdzać w upadku. Tylko właśnie, czy z czyjejś słabości nie robimy jakiegoś powodu do obgadywania itd. A robimy... Zróbmy sobie taki rachunek sumienia. Może są jacyś ludzie, których trzeba by po prostu przeprosić za to co zrobiliśmy. Albo odkręcić wręcz to, co żeśmy nagadali na kogoś. Pomyślmy proszę o tym... Źródło:Langusta na palmie
Moi drodzy, jeszcze lepszy przykład genealogii. Te imiona się trudno i śmiesznie czyta niektóre. Macie to szczęście, że wy tylko musicie je słuchać, [o. Adam] musi je rozczytywać, ale stara się jak może. Naprawdę [o. Adam] już się nie może doczekać Księgi Liczb, kiedy będą te wszystkie pokolenia, matko, tam będzie jazda. O czym tam o. Adam będzie nam mówił?, jeszcze nie wie. Natomiast tutaj kochani [w tym rozdziale] jest jedna bardzo ładna rzecz. Zauważmy, że oczywiście tam odnośnie paru ludzi jest wymienione kim byli. Że ten był jakimś tam mocarzem, ten był myśliwym, a to tylko dwa czy trzy imiona. A cała reszta jest tylko wymieniona, że byli. Że był taki, miał takich synów, potem całą masa tych synów, potem znowu ci synowie mieli takich synów itd. Znowu tak patrząc kochani, z punktu widzenia Żydów, którzy to zapisywali, to chodziło o genealogię. Dla nich było ważne skąd się wzięły te narody, skąd się wzięły pokolenia. Skąd oni są itd. Skąd też są wszyscy ludzie na ziemi. Ale w tym, że nie ma tu zobaczmy, bo pierwsze zdanie sugeruje coś innego, bo sugeruje; o to dzieje synów. Czyli powinny być dzieje. Powinny być jakieś wydarzenia, jakieś historie o nich, a zauważmy nie ma. Jest tylko napisane, że byli. To jest trochę tak jakby wystarczyło, że ktoś jest. Zobaczmy kochani, my bardzo często, kiedy myślimy o kimś, to myślimy o tym co zrobił, co jest warty, jaką ma tam misję, powołanie, itd. A jak się okazuje dla Biblii, najważniejszym dziełem człowieka, jest to, że to są jego dzieje, to jest to, że to jest po prostu on. Że on jest. To, że JEST, to jest już wystarczająca wielka historia. Że jakby samo to, że Bóg go powołał do istnienia wystarczy. Kochani podziękujcie dzisiaj za siebie, za waszych bliskich. Za to, że są, po prostu. Nie za jakieś rzeczy; bo dziękuję Ci za mojego syna, bo on jest taki i taki. Albo dziękuję Ci za mojego męża, bo on zrobił dla mnie to i to. [o. Adam] nie mówi, że to nie ważne, ale dzisiaj kochani, podziękujcie za to, ze oni są, że istnieją, że się stali, że Pan Bóg ich sprowadził do życia. Modlitwa, dziękczynienie za istnienie. Wbrew pozorom, to jest bardzo ładny rozdział, który pokazuje, że wystarczy BYĆ. Żeby dla Boga to już była historia dziejów. Bardzo to ładne jest... Źródło:Langusta na palmie
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności