-
2211 -
895 -
2488 -
1867
8161 plików
608,34 GB
Rzymian 9-11 [BT]
Starym Przymierzu działanie Boże skierowane było głównie na naród izraelski. Bóg wybrał go sobie i dał mu odromną liczbę cennych oietnic. Teraz, ponieważ poslstwo Engielii głoszone jest zarówno Żydom jak i poganom, wydaje się jakby Bóg zapomiał o swych dawnych obietnicach.
Nie ! Paweł wyjaśnia tu, że Bóg czasowo odsunył lud izraelski z powodu jego niewiary. Gdy jednak Izrael ponownie zwróci się do Boga, wtedy odzyska swe uprzywilejowane miejsce. Rozważamy to w trzych głównych punktach:
1. Odrzucenie Izraela było usprawidliwione (9:1-29).
Izrael był wielce uprzywijejowany. Bóg uznał go za swój lud. Nad nimi unosił się Obłok Chwały, który ozaczał Bożą obecność na zoiemi.To im nadany został Zakon Mojższowy i obietnice, im przekazana śłużba świątyna, do nich posyłał Bóg proroków. Weszcie sam Pan Jezus pochodil z ludu izraelskiego. Mimo to, Izrael odrzucił Mesjasza i dlatego został odsunięty przeż Boga Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię, potwierdza mi to moje sumienie w Duchu Świętym, że w sercu swoim odczuwam wielki smutek i nieprzerwany ból. Wolałbym bowiem sam być pod klątwą [odłączony] od Chrystusa dla [zbawienia] braci moich, którzy według ciała są moimi rodakami. Są to Izraelici, do których należą przybrane synostwo i chwała, przymierza i nadanie Prawa, pełnienie służby Bożej i obietnice. Do nich należą praojcowie, z nich również jest Chrystus według ciała, który jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen.
Rzymian 9;1-5 [BT]
Nie to bynajmiej, że Bóg nie był wierny swym obitnicom. Jego obietnice nigdy nie dotyczyły całego narodu, lecz zwsze wybranej jego części : Nie znaczy to jednak wcale, że słowo Boże zawiodło. Nie wszyscy bowiem, którzy pochodzą od Izraela, są Izraelem,
Rzymian 9;6 [BT]
Abraham na porzykład, miał wiele dzieci, jednak tylko potomkowie Izaaka zostali wybrani przez Boga, co znaczy, że pochodzenie nie jest równoznacznie błogosłwieństwem. Rebeka miała bliźnieta: Ezawa i Jakuba, jednak obietnice dotyczyły tylko Jakuba. Bóg zapowiedział to jeszcze przed ich narodzeniem i w ten sposób zaznaczył, że dobre uczynki nie mają wpływu na Jego decyzje.
Bóg jest Panem.
On może okazać łaskę komu chce Cóż na to powiemy? Czyżby Bóg był niesprawiedliwy? Żadną miarą! Przecież On mówi do Mojżesza: Ja wyświadczam łaskę, komu chcę, i miłosierdzie, nad kim się lituję. [Wybranie] więc nie zależy od tego, kto go chce lub o nie się ubiega, ale od Boga, który okazuje miłosierdzie. Albowiem mówi Pismo do faraona: Po to właśnie cię wzbudziłem, aby okazać na tobie moją potęgę i żeby rozsławiło się moje imię po całej ziemi. A zatem komu chce, okazuje miłosierdzie, a kogo chce, czyni zatwardziałym. Rzymian 9:14-18 [BT]
i nikt nie może z tego powodu nazywać Go niesprawiedliwym. Już Mojżesz wiedział o tym : Przecież On mówi do Mojżesza: Ja wyświadczam łaskę, komu chcę, i miłosierdzie, nad kim się lituję. Rzymian 9:15 [BT]
Decydującą rolę odgrywa tu Boża łaska, a nie ludzkie wysiłki i starania [Wybranie] więc nie zależy od tego, kto go chce lub o nie się ubiega, ale od Boga, który okazuje miłosierdzie.Rzymian 9:16 [BT].
Gdy faraon zatwardził swe serce, Pan użył go, aby pokazać swoją moc : lbowiem mówi Pismo do faraona: Po to właśnie cię wzbudziłem, aby okazać na tobie moją potęgę i żeby rozsławiło się moje imię po całej ziemi Rzymian 9:17 [BT].
(Uwaga: Biblia uczy, że Bóg wybiera ludzi aby im błogosławić; natomiast nigdy nie uczy, że Bóg wybiera, aby potępić).
Nikt nie ma prawa krytykować Bożego działania : Powiesz mi na to: Dlaczego więc Bóg czyni jeszcze wyrzuty? Któż bowiem woli Jego może się sprzeciwić? Człowiecze! Kimże ty jesteś, byś mógł się spierać z Bogiem? Czyż może naczynie gliniane zapytać tego, kto je ulepił: «Dlaczego mnie takim uczyniłeś?» Czyż garncarz nie ma mocy nad gliną i nie może z tej samej zaprawy zrobić jednego naczynia ozdobnego, drugiego zaś na użytek niezaszczytny
Rzymian 9:17 [BT].
Kto tak czyni sam próbuje zrównać się z Bogiem. Wszyscy ludzie pochodza z tej z tej samej gresznej gliny, lecz Bóg jest wspaniałym Stwórcą. On miłuje człowieka i nie zostawia go samego.w preciwnym razie wszyscy byśmy zginęli. Bóg jest Garncarzem. Wchodzi do swojego domu i niektórym okazuje łaskę. Czy nie może tak uczynić? Pewny pisasz tak napisał: "Bóg nie wykorzystuje Swojej mocy by potępić ludzi, którzy wlaściwie powinni być zawieni, lecz zbawia tych, którzy powinni być potępieni".
Bóg odrzucił Izrael dopiero po okazaniu mu ogromnej cierpliwości :
Jeżeli więc Bóg, chcąc okazać swój gniew i dać poznać swoją potęgę, znosił z wielką cierpliwością naczynia [zasługujące] na gniew, gotowe na zagładę, i żeby dać poznać bogactwo swojej chwały względem naczyń [objętych] zmiłowaniem, które już wprzód przygotował ku chwale, względem nas, których powołał nie tylko spośród Żydów, ale i spośród pogan...? Rzymian 9:22-24 [BT].
Ponato Stary Testament zapowidał zbawienie dld pogan i tylko niewielkiej resztki ludu izraelskiego, o czym jest mowa w wierszach : Mówi o tym u Ozeasza: Nazwę "lud nie mój" - ludem moim, i "nie umiłowaną" - umiłowaną.
I stanie się: w miejscu, gdzie im powiedziano: «Wy nie jesteście ludem moim», tam nazywać ich będą synami Boga żywego.
O Izraelu zaś głosi Izajasz: Choćby liczba synów Izraela była jak piasek morski, tylko Reszta będzie zbawiona.
Bo Pan wypełni na ziemi swoje słowo skutecznie i bez zwłoki.
Jak to też Izajasz przepowiedział: Gdyby Pan Zastępów nie zostawił nam potomstwa, stalibyśmy się jak Sodoma i bylibyśmy podobni do Gomory.
2. Odrzucenie Izraela z powodu niewiary (9:30-10:21).
Żydzi chcieli osiągnąć sprawiedliwość na własny sposób, a mianowicie przez Zakon Cóż więc powiemy? To, że poganie nie zabiegając o usprawiedliwienie, osiągnęli usprawiedliwienie, mianowicie usprawiedliwienie z wiary, a Izrael, który zabiegał o Prawo usprawiedliwiające, do celu Prawa nie doszedł. Dlaczego? Ponieważ zabiegał o usprawiedliwienie nie z wiary, lecz - jakby to było możliwe - z uczynków. Potknęli się o kamień obrazy, jak jest napisane: Oto kładę na Syjonie kamień obrazy i skałę zgorszenia, a kto wierzy w niego, nie będzie zawstydzony. Rzymian 9:30-33 [BT]. Innymi słowy odmówili podporzątkowania Bożemu planowi zbawienia przez wiarę : Bracia, z całego serca pragnę ich zbawienia i modlę się za nimi do Boga. Bo muszę im wydać świadectwo, że pałają żarliwością ku Bogu, nie opartą jednak na pełnym zrozumieniu. Albowiem nie chcąc uznać, że usprawiedliwienie pochodzi od Boga, i uporczywie trzymając się własnej drogi usprawiedliwienia, nie poddali się usprawiedliwieniu pochodzącemu od Boga. A przecież kresem1 Prawa jest Chrystus, dla usprawiedliwienia każdego, kto wierzy. Rzymian 10:1-4 [BT]. Poza tym Żydzi powini byli wiedzieć ze Starego Testamentu, że usprawidliwienie przychodzi z wiary, a nie z Zakonu : Albowiem o sprawiedliwości, jaką daje Prawo, pisze Mojżesz: Kto je wypełnił, osiągnie przez nie życie2. Sprawiedliwość zaś osiągana przez wiarę tak powiada: Nie mów w sercu swoim: Któż zdoła wstąpić do nieba? - oczywiście po to, by Chrystusa stamtąd sprowadzić na ziemię, albo: Któż zstąpi do Otchłani? - oczywiście po to, by Chrystusa wyprowadzić spośród umarłych. Ale cóż mówi: Słowo to jest blisko ciebie, na twoich ustach i w sercu twoim. Ale jest to słowo wiary, którą głosimy. Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że JEZUS JEST PANEM, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych - osiągniesz zbawienie Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a wyznawanie jej ustami - do zbawienia. Wszak mówi Pismo: Żaden, kto wierzy w Niego, nie będzie zawstydzonyRzymian 10:5-11 [BT], ponieważ już Mojżesz tego nauczał. Zakon wymaga od człowieka czynu. Wiara mówi nam że nie trzeba już nic więcej robić. Chrystus wypełnił wszystko.
On przyszedł na świat, umarł, został pogrzebany i powstał z martwych. Teraz Bóg wymaga od nas tylko, byśmy uznali Jezusa swoim Panem i uwierzyli, że Bóg wskrzesił Go z martwych.
Żydzi powini byli też wiedić ze Starego Testamentu, że usprawiedliwienie jest z łaski dla wszyskich: Żydów i pogan : Nie ma już różnicy między Żydem a Grekiem. Jeden jest bowiem Pan wszystkich. On to rozdziela swe bogactwa wszystkim, którzy Go wzywają. Albowiem każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony.
Jakże więc mieli wzywać Tego, w którego nie uwierzyli? Jakże mieli uwierzyć w Tego, którego nie słyszeli? Jakże mieli usłyszeć, gdy im nikt nie głosił? Jakże mogliby im głosić, jeśliby nie zostali posłani? Jak to jest napisane: Jak piękne stopy tych, którzy zwiastują dobrą nowinę!
Ale nie wszyscy dali posłuch Ewangelii. Izajasz bowiem mówi: Panie, któż uwierzył temu, co od nas posłyszał? Przeto wiara rodzi się z tego, co się słyszy, tym zaś, co się słyszy, jest słowo Chrystusa.
Pytam więc: czy może nie słyszeli? Ależ tak: Po całej ziemi rozszedł się ich głos, aż na krańce świata ich słowa. Pytam dalej: czyż Izrael nie zrozumiał? Mojżesz mówi: Wzbudzę w was zawiść do tego, który nie jest ludem,
wzniecę w was gniew do ludu nierozumnego. Izajasz zaś odważa się powiedzieć: Dałem się znaleźć tym, którzy mnie nie szukali,
objawiłem się tym, którzy o Mnie nie pytali. A do Izraela mówi: Cały dzień wyciągałem ręce do ludu nieposłusznego i opornego.
Rzymian 10:12-21 [BT]. Przepowiadało to wielu proroków. Izajasz głosił zbawienie dla każdego, : Wszak mówi Pismo: Żaden, kto wierzy w Niego, nie będzie zawstydzony Rzymian 10:11 [BT]. Rzymian 10:12-21 [BT]. Joel przepowiadał to samo : Jakże mogliby im głosić, jeśliby nie zostali posłani? Jak to jest napisane: Jak piękne stopy tych, którzy zwiastują dobrą nowinę! Albowiem gniew Boży ujawnia się z nieba na wszelką bezbożność i nieprawość tych ludzi, którzy przez nieprawość nakładają prawdzie pęta. Rzymian 10:13 [BT]. Mojżesz i ponownie Izajasz przypomieli wezwanie pogan : Rzymian 10:19-20 [BT], a Izajasz przepowiedział również odrzucenie Ewangelii przez Izrael Rzymian 10:21 [BT].
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB