-
18762 -
32300 -
196612 -
6823
268280 plików
1213,13 GB
![Foldery Foldery](http://x4.static-chomikuj.pl/res/152bece31a.png)
![Ostatnio pobierane pliki Ostatnio pobierane pliki](http://x4.static-chomikuj.pl/res/152bece31a.png)
Szybkie Preferencje
Kazdemu uzytkownikowi Photoshopa zdarza sie czasem korzystac z panelu Preferences, który zawiera wszelkie ustawienia konfiguracyjne aplikacji. Warto wiedziec jak szybko sie do tego menu dostac.
Aby najszybciej dostać się do menu Preferences wystarczy przycisnąć kombinacje klawiszy CTRL + K (Mac: COMMAND + K). Ukaze sie wtedy glówne okno panelu Preferences, zawierające wiele zakładek. Natomiast gdy chcemy wrócić do ostatnio otwartej zakładki bez potrzeby odszukiwania jej w glównym panelu, nalezy przycisnąć kombinacje klawiszy ALT + CTRL + K (Mac: OPTION + COMMAND + K).
Zerowanie narzędzi
Podczas pracy z wykorzystaniem wielu narzędzi w programie Photoshop może się zdarzyć, iz będziemy chcieli przywrócić początkowe ustawienia konkretnego narzędzia lub wszystkich. Z pomocą przychodzi opcja Reset Tool lub Reset All Tools.
Aby wykorzystać polecenie Reset Tool wystarczy wybrać z palety konkretne narzędzie, a gdy jego ikona pojawi sie w lewym górnym rogu najechać na nią i kliknąć prawym klawiszem myszy. Pojawi się menu kontekstowe z dwoma opcjami: Reset Tool oraz Reset All Tools. Pierwsza opcja przywróci początkowe ustawienia wybranego narzędzia, natomiast druga skasuje wszelkie zmodyfikowane przez nas ustawienia wszystkich narzędzi.
Światło ogólne
Podczas nakładania efektu cienia na obiekt i stosowania podobnych efektów na innych warstwach możemy zauważyć, iz przy zmianie kata padania światła jednego z nich zmienia sie on we wszystkich zastosowanych efektach.
Odpowiedzialna jest za to opcja Global Light (Swiatlo ogólne), która znajduje sie przy niektórych efektach (przykładowo Drop Shadow albo Bevel and Emboss). Podczas każdorazowego nakładania efektu należy zatem zadbac o odznaczenie opcji Use Global Light (Uzyj swiatla ogólnego), co umożliwi zmianę kata padania swiatla jedynie w poszczególnych warstwach i sprawi, iz staną sie one pod tym wzgledem niezalezne od siebie.
Kolaże bez aureoli
Często przy tworzeniu kolaży borykamy się z problemem cienkiej otoczki wokól obiektów (co wynika np. ze skopiowania niedokładnie zaznaczonego obiektu). Ratunku nie trzeba daleko szukać.
W menu Layers znajduje sie opcja Matting (usuń otoczkę). Wystarczy wskazac polecenie Layers/Matting/Defringe aby przystąpić do boju z niepożądanymi aureolami. Opcja Defringe sprawia bowiem, ze otoczka pikseli wokól obiektu o ustalonej wcześniej szerokosci zostaje zastapiona kombinacja kolorów zarówno obiektu, jak i tla.
Zwykle już zastosowani polecenia Defringe wobec krawędzi o szerokości 1 piksela rozwiązuje problem, jednak jesli efekt nadal nie jest satysfakcjonujacy, należy cofnąć polecenie i zastosować je ponownie z większą wartością.
Transformuj i kopiuj
Jak podczas transformacji obiektu w Photoshopie CS (skalowania, obracania, zniekształcania, perspektywy), stosować ja od razu do kopii obiektu, bez modyfikowania oryginalu?
Zazwyczaj, podczas transformacji obiektu (skalowania, obracania, zniekształcania, perspektywy) stosujemy ja do samego obiektu. Mozemy ja jednak dzieki prostej kombinacji klawiszy, zastosować do kopii swojego obiektu, a nie do jego oryginału.
Naciskamy w tym celu kombinacje klawiszy ALT + CTRL + T, nastepnie w zwykły sposób korzystamy z narzędzia Free Transform (Swobodnie przeksztalc). Kiedy tylko zaczniemy transformacje, obiekt oryginalny nie zmieni sie, zas przeksztalceniu ulegnie jego kopia.
Powiekszenie sasiadujace
Podczas ogladania kilku obrazków w trybie 'Sasiadujaco', mozemy wykorzystac sprytna wlasciwosc Photoshopa CS i powiekszac je wszystkie jednoczesnie, przy pomocy narzedzia Zoom.
Jeśli zdecydowaliśmy sie ulozyc kilka obrazków w trybie 'Sasiadujaco' (WINDOW -> ARRANGE -> TILE lub OKNO -> ULÓZ -> SASIADUJACO), możemy uzyskać na nich ten sam stopien powiekszenia. Wystarczy po wybraniu narzedzia ZOOM (Lupka) przytrzymać klawisz SHIFT podczas powiekszania jednego z obrazków.
Wszystkie pozostałe zostaną powiększone w takim samym stopniu, co moze byc szczególnie pozyteczne podczas porównywania szczegółów kilku podobnych do siebie obrazków.
Aktualna kopia obrazka
Podczas edytowania obrazka w Photoshopie CS, warto zaopatrzyc sie w jego aktualna kopie i na niej dla bezpieczenstwa przeprowadzac wszelkie eksperymenty.
Podczas edytowania obrazka przechodzimy do palety HISTORY (Historia) i klikamy ikone CREATE NEW SNAPSHOT (Utwórz nowe zdjęcie). Nastepnie klikamy nowy stan historii widniejacy w górnej czesci palety i klikamy tym razem ikone CREATE NEW DOCUMENT FROM CURRENT STATE (Utwórz dokument na podstawie stanu obecnego).
Otwieramy, zamykamy
Podczas korzystania z przeglądarki plików w Photoshopie CS, po otwarciu konkretnego obrazka, pozostaje ona nadal widoczna w tle. Jak sobie z tym poradzic?
Po otwarciu wybranego pliku z przeglądarki plików (FILE BROWSER), jej okno pozostaje nadal otwarte. Istnieje jednak prosty sposób, aby sie go pozbyc. Podczas dwukrotnego kliknięcia na wybranym obrazku wystarczy przytrzymać klawisz ALT. Spowoduje to otwarcie wybranego obrazka i jednocześnie zamkniecie okna przegladarki plików.
EPS w przegladarce
W wersji programu CS możliwe jest juz otwieranie w przegladarce plików obrazów wektorowych w formacie EPS. Co więcej, dzięki odpowiedniej opcji możemy je potraktowac jako zwykle pliki rastrowe.
Aby pliki wektorowe w formacie EPS byly traktowane jako zwykle obrazy rastrowe, nalezy w Photoshopie CS uaktywnić opcje RENDER VECTOR FILES (Rendering plików wektorowych), znajdującą sie w panelu PREFERENCES (Preferencje), w menu EDIT (Edycja) przegladarki plików (File Browser).
Automatyzacja zadań
Jeśli często wykonujesz powtarzajace sie czynnosci w Potoshopie, stwórz akcje, która zautomatyzuje caly proces i zaoszczędzi ci niepotrzebnych klikniec.
Tworzenie akcji prześledzimy na przykladzie konwersji obrazów na potrzeby sieci. Zalózmy, ze masz wiele obrazów, które chcesz udostepnic w internetowej galerii, które chcesz zoptymalizowac przed publikacja.
Otwórz zatem jeden z obrazów w Photoshopie, przejdz do palety Actions i kliknij przycisk New Action. Utworzysz w ten sposób nowe zadanie, któremu nalezy nadać nazwę. Teraz dokonaj niezbednych operacji na pliku, np. kadrowania, zapisywania dla sieci (Save for Web), itp.
Po zakonczeniu kliknij przycisk Stop - znajdziesz go na dole palety Akcji. Teraz wybierz polecenie File/Automate/Batch - otworzy sie okno dialogowe, gdzie w polu Play wskaz nazwę zapisanego przed chwila zadania.
W polu Source wskaz katalog z obrazkami, które chcesz poddac czynnosciom zawartym w akcji, a w polu Destination - folder docelowy gotowych plików. Klikniecie OK sprawi, ze caly wskazany katalog zostanie poddany dzialaniu akcji.
Lepsza kontrola nad próbkami
Jak wiadomo, klikniecie dowolnego koloru na palecie Swatches (Próbki) sprawia, iz staje sie on nowym kolorem narzędzia. Jesli zas wciśniemy klawisz Control i klikniemy próbke, kolor stanie sie nowym kolorem tla.
Wcisniecie klawisza Alt i klikniecie próbki usuwa ja z palety, natomiast dodanie koloru do palety wymaga ustawienia zadanego koloru na aktywny kolor dowolnego narzędzia, przytrzymania klawisza Shift i klikniecia pustego miejsca na palecie próbek.
Odnajdź światła i cienie
Poproś Photoshopa, aby odnalazł punkty świateł i cieni rozmieszczone w obrazie.
Pierwsze co należy zrobić, to wybrać menu Window/Show Info i w polu odczytu RGB kliknac ikonę kroplomierza (mala ikona po lewej stronie). Z rozwijanego menu bedzie można wybrać liste wartosci do pomiaru. Z listy tej nalezy wybrać Total Ink (wszystkie farby), a następnie przełączyć sie do narzedzia Eyedropper (kroplomierz) i przesunąć je nad te obszary obrazu, które wydaja się najciemniejsze.
Na palecie Info należy poszukać teraz najwyższej wartości.
Najwyższą wartość odpowiada obszarowi obrazu z największą ilością wszystkich farb, będą jednocześnie punktem cienia. Wartość najniższa oznacza punkt światła.
Ukośne linie pomocnicze
Używając linijek w Photoshopie mozemy tez korzystac z linii pomocniczych, ułatwiających projektowanie sceny i wyrównywanie obiektów wzgledem siebie. Program udostepnia jednak tylko poziome i pionowe linie pomocnicze. A co z ukośnymi?
Ukosne linie pomocnicze trzeba utworzyc samemu. Wystarczy na nowej warstwie otwartego dokumentu narysować ukosna linie (narzedzie Line - dostepne w opcjach kształtu w przyborniku) w miejscu gdzie ma sie pojawic linia pomocnicza.
Zanim przystapisz do rysowania linii, ustaw kolor narzedzia na ten oznaczony kodem 72e4fd (Red: 114, Green: 228, Blue: 253), który jest bardzo zblizony do tego uzywanego przez linie pomocnicze.
Na pasku opcji narzedzia Line powinna byc zaznaczona opcja Fill pixels (wypelnij piksele).
Skopiuj warstwe do osobnego dokumentu i zapisz go na dysku, aby miec stworzone przez siebie linie pomocnicze zawsze pod reka.
Efekty 3D?
Jak stworzyc efekt trójwymiarowosci obrazu za pomoca Photoshopa?
Otwórz w programie dowolny obrazek (w trybie RGB). Przejdz do palety Channels (Kanaly) i kliknij kanal czerwony, Red.
Wskaz w menu Filter polecenie Other/Offset (Inne/Przesuniecie). Parametrom Horizontal (poziomo) i Vertical (pionowo) przypisz wartosci odpowiednio 5 i 0.
W czesci Obszary niezdefiniowane (Undefined Areas) zaznacz pole wyboru obok pozycji Repeat Edge Pixels (powtórz piksele krawedzi). Kliknij Ok i zamknij okno dialogowe.
Aby zobaczyc efekt prac, na palecie kanalów kliknij kanal RGB.
Kolejny sposób na wyostrzenie zdjecia
Na wyostrzanie cyfrowych fotografii istnieje niemal tyle sposobów, co uzytkowników. Ponizej przedstawiam kolejna metode, która najlepiej sprawdza sie w przypadku obrazów z duza liczba krawedzi.
Technika polega na zastosowaniu filtra High Pass.
Zacznij od wczytania zdjecia, a nastepnie powiel warstwe tla. Wybierz opcje Filter/Other/High Pass (filtr górnoprzepustowy) i popróbuj z róznymi wartosciami promienia, przesuwajac suwak Radius w rózne pozycje.
Kliknij OK i zatwierdz filtr dla nowej warstwy.
Zdjecie zamieni sie w obraz z dominujacym szarym kolorem. Zmien tryb mieszania nowej warstwy na Soft Light (jezeli efekt okaze sie niezbyt satysfakcjonujacy, zmien mieszanie na Hard Light i/lub powiel warstwe.
Poziom ostrosci mozesz tez kontrolowac zmniejszajac krycie (Opacity).
Lepszy podglad plików EPS
Obraz skonwertowany do trybu CMYK i zapisany w formacie EPS nie wyglada najlepiej po zaimportowaniu go do aplikacji DTP (InDesign, QuarkXPress czy PageMaker)? Nie trac glowy, to tylko podglad.
Obraz w formacie EPS otwarty w programie do skladu komputerowego moze nie wygladac najlepiej (moze byc np. przesycony lub nieostry - rozdzielony na poszczególne piksele). Dzieje sie tak dlatego, iz podglad wbudowany w obrazy EPS domyslnie obsluguje 256 barw. Aby zaoszczedzic sobie nieco klopotów, wystarczy w oknie dialogowym EPS Options (które wyswietli sie w trakcie zapisywania pliku w tym formacie) z listy rozwijanej Encoding wybrac JPEG. Pozwoli to na zastosowanie podgladu plików EPS w 24-bitowej przestrzeni kolorów.
Wydajne oczyszczanie grafiki
Jesli czesto korzystasz z narzedzia Pencil do oczyszczania obrazu z drobnych, niepotrzebnych elementów, na pewno zauwazyles, jak niewygodna jest ciagla zmiana koloru narzedzia z czarnego na bialy (wypelnianie brakujacych pikseli i usuwania pikseli, które powinny sie tam znalezc).
Co prawda mozna uzywac klawiszy D i X (odpowiednio: zmiana koloru Olówka na czarny i bialy), ale jest sposób jeszcze szybszy. Wystarczy uaktywnic narzedzie Pencil i na pasku opcji wlaczyc funkcje Auto Erase, czyli automatyczna gumke.
Po jej wlaczeniu klikniecie Olówkiem w obszarze czarnych pikseli bedzie powodowac malowanie na bialo, natomiast klikniecie w obrebie bialych pikseli automatycznie wstawi kolor czarny.
Cien znieksztalcony perspektywa
W ponizszej poradzie przyblizamy technike tworzenia cieni znieksztalcanych perspektywa, czesto stosowana na plakatach filmowych.
Otwórz nowy dokument. Uaktywnij narzedzie Type (Tekst), utwórz nowa warstwe i wpisz na niej slowo 'Szczesliwego'. Stwórz kolejna warstwe tekstowa i wpisz na niej slowa 'Nowego Roku'. Ten ostatni tekst przesun nizej, tak aby znajdowal sie pod slowem 'Szczesliwego', umieszczonym na pierwszej warstwie, tak jak to widac na ponizszej ilustracji.
Wcisnij prawy przycisk myszy (Mac OS - kliknij mysza z wcisnietym klawiszem Command) i kliknij nazwe warstwy tekstowej 'Nowego Roku' na palecie Layers. Wybierz z menu podrecznego pozycje Rasterize. Teraz mozesz dowolnie znieksztalcac warstwe, wcisnij zatem skrót Ctrl+T (Mac OS: Command+T) aby uzyskac dostep do opcji Free Transform.
Wcisnij i przytrzymaj Shift+Alt+Ctrl (Mac OS: Shift+Option+Command), po czym uchwyc mysza prawy dolny uchwyt przeksztalcenia i przeciagnij go na zewnatrz. Zwolnij skrót, uchwyc srodkowy uchwyt i przeciagnij go na dól. Zatwierdz zmiany wciskajac klawisz Enter (Mac OS: Return).
Prostowanie zeskanowanych obrazów
Szybka wskazówka, jak naprawic krzywo zeskanowane fotografie.
Po wczytaniu skanu do Photoshopa wlacz narzedzie Measure (Miarka) - znajduje sie w przyborniku za Kroplomierzem (Eyedropper) - i przeciagnij je wzdluz górnej krawedzi obrazu.
Nastepnie wybierz polecenie Image/Rotate Canvas/Arbitrary (Obraz/Obróc obszar roboczy/Swobodnie), a Photoshop automatycznie wpisze wielkosc obrotu wzgledem pomiaru dokonanego Miarka.
Kliknij OK aby zatwierdzic zmiany.
Dokladne przycinanie
Oprócz funkcji kadrowania Crop, która usuwa z obrazka obszar znajdujacy sie poza zaznaczeniem, w programie Adobe Photoshop istnieje równiez opcja o nazwie Trim, przydatna przykladowo w przypadku kadrowania obrazków zawierajacych czarny tekst na bialym tle.
Uzycie funkcji Trim na obrazku z tekstem spowoduje, iz zostana usuniete przykladowo wszelkie niepotrzebne biale przestrzenie wokól czarnego tekstu, a tym samym rozmiar pliku ulegnie zmniejszeniu. Oczywiscie zakres "przycinania" mozemy modyfikowac, wybierajac które z krawedzi zostana usuniete. Polecenie Trim (Przyciecie) znajdziemy w menu Image (Obrazek).
Pozostalosci po odcieciu
Dosc czesto zdarza sie, iz na skutek przypadkowego nacisniecia narzedzia Slices (Odciecia) w Photoshopie, na edytowanym obrazku pozostaja pewne oznaczenia w jego lewym rogu. Nie sposób sie ich pozbyc, nawet po zmianie narzedzia na inne.
Mozemy w bardzo prosty sposób pozbyc sie tych oznaczen i aby tego dokonac musimy udac sie do menu View (Widok) i stamtad wybrac polecenie Show (Pokaz). Na rozwijanej liscie wystarczy odnalezc pozycje Slices (Odciecia), która bedzie zaznaczona. Jej klikniecie spowoduje odznaczenie i tym samym usuniecie niepozadanych oznaczen z edytowanego obrazka.
Szybkie wypelnienie
W programie Adobe Photoshop mozemy w bardzo prosty, a zarazem szybki sposób nadac wypelnienie zaznaczonemu aktualnie obiektowi. Dokonanie tej operacji jest mozliwe na dwa sposoby: poprzez wybranie narzedzia z palety oraz przy pomocy skrótu klawiaturowego.
Pierwszy sposób zapewne znany jest wiekszosci z uzytkowników Photoshopa. Wystarczy bowiem wybrac narzedzie Fill z palety narzedziowej lub z menu Edit (Edycja) i po klopocie. Drugi sposób to wybranie kombinacji klawiszy SHIFT+BACKSPACE (Mac: SHIFT+DELETE). Pojawi sie okno Fill, w którym nastepnie mozemy wybrac odpowiednie wypelnienie dla naszego zaznaczonego uprzednio obiektu.
Odciecia z linii pomocniczych
W programie Adobe Photoshop 7 do dyspozycji uzytkownika jest juz narzedzie znane do tej pory z programu Image Ready, które pozwala na pociecie obrazka na potrzeby publikacji w sieci. Dodatkowo mozemy do tego celu wykorzystac linie pomocnicze.
Aby skorzystac z linii pomocniczych nalezy wybrac z menu View opcje Rulers. Przytrzymujac lewy klawisz myszy wyciagamy linie pomocnicze z poziomych oraz pionowych linijek i po ich dokladnym ustawieniu na obrazku wybieramy narzedzie Slice (Odciecie). Mozna tez uzyc klawisza K aby uaktywnic to narzedzie. Na pasku opcji narzedzia znajdziemy przycisk Slices From Guides (Odciecia z linii pomocniczych). Program podzieli obrazek na poszczególne fragmenty.
Szybkie usuwanie efektów
Kiedy warstwom w Photoshopie nadajemy efekty, gdy przychodzi do ich usuwania mozemy spedzic przy tej operacji duzo czasu (w przypadku wielu warstw i wielu nalozonych na nie efektów). Istnieje jednak prostsze rozwiazanie.
Wystarczy na warstwie gdzie nalozone sa efekty kliknac na belce o nazwie Effects i trzymajac ja przeciagnac myszka na ikone kosza w prawym dolnym rogu palety z warstwami. Sprawi to, iz automatycznie zostana usuniete z wybranej warstwy wszelkie efekty uprzednio na nia nalozone.
Profesjonalne programy graficzne składają się z kilku elementów, które sprawiają, że to właśnie ta, a nie inna aplikacja jest przeznaczona do profesjonalnych zastosowań.
Wypełnienia
Narysowane lub zaznaczone obiekty można w programach wypełniać dowolnym kolorem, gradientem lub teksturą. W ten sposób nie musimy zamalowywać powierzchni określonym kolorem. Wystarczy wybrać narzędzie wypełniania i "wlać" farbę w wybrany obszar. Wypełnienie gradientem pozwala na tworzenie przejść barwnych tonalnych, rozchodzących się pod dowolnym kątem. Tekstura natomiast pozwala zapełnić obiekt stworzonym wcześniej (lub zawartym w programie) wzorem.
Tekst
Nawet najlepiej wykonana grafika użytkowa jest niczym bez napisów, które informują odbiorcę o treści np. reklamy. Możliwość dodania tekstu do grafiki jest jednym z ważniejszych elementów aplikacji graficznych. Tryb wprowadzania tekstu to możliwość wyboru napisów o dowolnej wielkości, kroju czcionki, kolorze czy teksturze . Jednak wymienione możliwości to tylko funkcje podstawowe. Profesjonalne programy pozwalają na regulację interlinii (odstęp między wierszami), wielkości spacji (odstęp między wyrazami), kerningu (odstęp pomiędzy literami). Poza tym narzędzia tekstowe sprawdzają poprawność ortograficzną wprowadzanych tekstów.
Interfejs
Porządek nie zawsze króluje na biurku artysty, ale każdy grafik wie, gdzie leżą jego narzędzia. Interfejs aplikacji graficznej jest komputerowym odpowiednikiem biurka. Z tego względu jego najważniejszą cechą jest elastyczność, która pozwoli dostosować interfejs do indywidualnych potrzeb użytkownika. Corel do tego zagadnienia podszedł poprzez szereg menu, które można wywołać skrótami klawiaturowymi i, kiedy już są niepotrzebne, zwinąć do postaci wąskiego paska. Adobe promuje palety z zakładkami odpowiadającymi poszczególnym menu, które można dowolnie łączyć i przenosić. Moim zdaniem ta opcja zajmuje mniej miejsca i sprawia wrażenie bardziej uporządkowanej.
Palety narzędzi
Im więcej narzędzi, tym zazwyczaj większe możliwości tworzenia i modyfikacji obrazu. Do standardowego inwentarza należą te, które widać na rysunku i żaden grafik nie zamieni tego zestawu na np. kolekcję narzędzi malarskich (takich jak w Painterze). Wszystko, to dlatego, że dużo częściej sięga się do podstawowych narzędzi, typu nożyczki do kadrowania, niż farb akwarelowych. Jednak te ostatnie są użytecznym dodatkiem.
Undo
Undo (polskie cofnij) jest jednym z najczęściej używanych poleceń w programach komputerowych. W przypadku pracy z grafiką jest wręcz niezbędne, ponieważ pozwala na łatwe eksperymentowanie z efektami, pędzlami, kolorami bez obawy, że to, co zrobimy jest wersją ostateczną. Należy tylko pamiętać, że wielopoziomowe Undo to z jednej strony dobrodziejstwo, ale i czynnik ujemnie wpływający na wydajność komputera (patrz ramka: "Jak zwiększyć wydajność").
Linijki i siatka
Dostępne zarówno w programach wektorowych, jak i bitmapowych linijki pozwalają na precyzyjne ustawienie obiektów na rysunku. Pomaga w tym dodatkowo także siatka pokrywająca rysunek. I linijki, i siatka mogą przyciągać obiekty, dzięki czemu z łatwością ustawiamy je dokładnie na wyznaczonej linii. Podczas pracy wyciągamy z linijek prowadnice, którymi możemy zarządzać. Uwaga. Prowadnic
- sortuj według:
-
2 -
1 -
3 -
0
6 plików
26,57 MB
![Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (46) Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (46)](http://x4.static-chomikuj.pl/res/cba406437d.png)