Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2014-07-06 Pierwsze 'selfie' pochodzi z XVI wieku.mp3

zulasi / Pr II PR / Jest taki obraz / 2014 / 2014-07-06 Pierwsze 'selfie' pochodzi z XVI wieku.mp3
Download: 2014-07-06 Pierwsze 'selfie' pochodzi z XVI wieku.mp3

8,55 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek
Parmigianino "Autoportret w wypukłym lustrze"

Prawa ręka większa niż głowa, wypchnięta na patrzącego i lekko odchylona, jakby chciała osłonić to, co zapowiada. Okno w ramkach z ołowiu, stare belki stropu, futro, marszczony muślin, pierścionek z koralem stopiony, z gestem dającym wsparcie twarzy, która napływa i cofa się jak ręka, tyle że nie udziela się - skazano ją na odosobnienie. Włoski historiograf sztuki Giorgio Vasari pisze: "któregoś dnia Francesco zaczął malować własny portret, przeglądając się tym celu w wypukłym lustrze, jakich używają golarze. [..] jął z wielkim kunsztem kopiować wszystko, co ujrzał w zwierciadle".

Oprócz szczególnego rodzaju zwierciadła Parmigianino użył także wyjątkowego podobrazia. – Kazał wyciąć deskę tak, by udawała wypukłość lustra – opowiadała dr Grażyna Bastek. – Obraz jest w złotej ramce, a w takie właśnie oprawiano lustra. Potęguje to iluzję. Malowidło z 1524 r. oddaje wygląd malarza w wieku 21 lat, pięknego młodzieńca. Zresztą - nie tylko z powodu kunsztu malarskiego, lecz także urody - był przez współczesnych nazywany "nowym Rafaelem". Obaj zresztą zmarli bardzo młodo – dodała.

Parmigianino, czyli inaczej Girolamo Francesco Maria Mazzola, (1503-1540) był włoskim malarzem manierystycznym. Jego przydomek artystyczny pochodzi od Parmy - miejsca jego urodzenia. Charakterystyczne dla jego malarstwa wydłużenie postaci, wyszukany wdzięk i odrzucenie postulatów realizmu stały się cechami typowymi dla wielu malarzy doby manieryzmu.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek Giovanni Battista Moroni "Portret krawca" "Portret krawca” jest bardzo ceniony, chociaż temat niepozorny, a sam krawiec nieznany. Uroda tego portretu zdobyła mu jednak wielką sławę w XVII wieku - mówiła dr Grażyna Bastek. Działa Giovanniego Moroniego cenił sam Tycjan i polecał mu osoby, dla których sam nie miał czasu malować. Dr Grażyna Bastek zwróciła uwagę na fakt, że Moroni był znakomitym portrecistą, a w samym Bergamo miał znakomita pozycję i nie musiał zabiegać o zlecenia. Malował portrety dla papieży i rodziny królów hiszpańskich. - Obraz jest niezwykłej urody, wzrok przyciąga skromnie oświetlone tło z którego wydobywa się postać krawca i to pokazuje skąd się wzięło malarstwo Caravaggio - powiedziała dr Bastek. Dr Bastek zaznaczyła, że cześć badaczy uważała, że obraz jest krytoportretem jednego z arystokratów. - Eksperci nie mogli uwierzyć, że mężczyzna, o tak szlachetnym spojrzeniu był krawcem - dodała. Pojawiła się też hipoteza, że obraz zamówił ktoś, kto był wielbicielem jego talentu. - Czy krawca byłoby stać na portret u najwybitniejszego portrecisty regionu - zauważyła dr Bastek.
obrazek Jan Steen "Świat na opak" Jan Steen malował głównie sceny rodzajowe, alegorie i portrety, także tematy historyczne, religijne i mitologiczne. Największą popularność zdobył jako twórca pełnych humoru przedstawień życia codziennego w XVII wieku. Powiedzenie "domostwo Jana Steena" jest w Holandii synonimem bałaganu. "Świat na opak" to obraz, na którym pani domu upojona winem zasnęła, więc korzystając z nieuwagi matki, jedno dziecko otwiera szafkę, drugie pali fajkę, a trzecie zabawia się sznurem drogocennych pereł. Małpka pociąga za łańcuszki zegara, na plecach jednego z gości zasiadła kaczka, pies je z talerza stojącego na stole, a świnia roztrąca coś przy schodach. Mąż kobiety zamroczonej winem zabawia się z kurtyzaną. Jako przestrogę przed niepowodzeniami czekającego każdego, upajającego się swym dobrobytem i zapominającego o umiarze i przyzwoitości artysta umieścił pod sufitem symboliczny wiklinowy kosz z drewnianą kulą i szpadą.
obrazek Rafael Santi, Portret Juliusza II (fragment) Dr Grażyna Bastek mówiła tym razem o "Portrecie Juliusza II" pędzla Rafaela Santiego. To jeden z najznakomitszych portrteów papieskich, do którego odnosili się malarze późniejsi, choćby Velasquez i Bacon. Obraz namalowany został na zlecenie Juliusza II w latach 1511–1512. Przedstawia papieża jako siedzącego w fotelu starego, zmęczonego, i zamyślonego człowieka. Broda Juliusza II została zapuszczona na znak upokorzenia w latach 1511–1512, gdy w jednej z kampanii wojskowych utracił on Bolonię. Ten fakt z życia papieża pozwala na określenie daty powstania dzieła. Biała broda kontrastuje z czerwonym tłem i zieloną kotarą. Portret, wraz z innym obrazem Rafaela przedstawiającym Madonnę, został wystawiony w kościele Santa Maria del Popolo w Rzymie. Tam widział go biograf Rafaela Giorgio Vasari. W 1591 roku obraz trafił do zbiorów Scipiona Borghese, a następnie do kolekcji angielskiej Johna Juliusa Angersteina. W 1824 roku został zakupiony przez National Gallery w Londynie.
obrazek Jean Antoine Watteau "Odjazd na Cyterę", wersja z 1717 roku (fragm.) W audycji dr Grażyna Bastek i Michał Montowski opowiadali o obrazie Jeana Antoine’a Watteau "Pielgrzymowanie na Cyterę". Dzieło francuskiego malarza znane jest także jako "Odjazd na Cyterę”. To dzięki temu obrazowi Watteau został przyjęty do Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby.
obrazek Lucien Freud ,"Benefits Supervisor Sleeping". Przed obrazem modelka - Lucy Tiley Dzieło to zasłynęło jako najdrożej sprzedany obraz żyjącego artysty; zostało bowiem kupione przez Romana Abramowicza za kwotę 33,6 mln dolarów w nowojorskim domu aukcyjnym Christie's. Tytuł obrazu - w zasadzie nie dający się przełożyć na język polski - odwołuje się do zawodu modelki. Lucy Tiley, która wówczas pełniła funkcję zbliżoną do księgowej w urzędzie zatrudnienia, stała się jedną z ikon malarstwa Freuda. Tiley była modelką niezwykłą, chociażby ze względu na swoją masę przekraczającą 130 kilogramów. - Jej ciało wygląda, jakby było pozbawione mięśni i szkieletu. Właśnie dlatego zainteresowało Freuda, którego fascynowała skóra, studiowana centymetr po centymetrze - wyjaśniała dr Grażyna Bastek. Gość Michała Montowskiego dodał, że naturalistyczna praktyka Freuda wiązała się z wyczerpującymi sesjami. - On nigdy nie malował bez modela. Sesje trwały po 6-7 godzin i zwykle wiązały się z karkołomnymi pozami. Portret Lucy Tiley przyjął postać, którą znamy, bo znużona modelka po prostu zasnęła podczas pracy - mówiła. Dlaczego Freud posiadał dwie pracownie? Co łączyło go z Tycjanem oraz Rubensem? I jaki był sekret jego powodzenia, nie tylko artystycznego...?
obrazek Parmigianino "Autoportret w wypukłym lustrze" Prawa ręka większa niż głowa, wypchnięta na patrzącego i lekko odchylona, jakby chciała osłonić to, co zapowiada. Okno w ramkach z ołowiu, stare belki stropu, futro, marszczony muślin, pierścionek z koralem stopiony, z gestem dającym wsparcie twarzy, która napływa i cofa się jak ręka, tyle że nie udziela się - skazano ją na odosobnienie. Włoski historiograf sztuki Giorgio Vasari pisze: "któregoś dnia Francesco zaczął malować własny portret, przeglądając się tym celu w wypukłym lustrze, jakich używają golarze. [..] jął z wielkim kunsztem kopiować wszystko, co ujrzał w zwierciadle". Oprócz szczególnego rodzaju zwierciadła Parmigianino użył także wyjątkowego podobrazia. – Kazał wyciąć deskę tak, by udawała wypukłość lustra – opowiadała dr Grażyna Bastek. – Obraz jest w złotej ramce, a w takie właśnie oprawiano lustra. Potęguje to iluzję. Malowidło z 1524 r. oddaje wygląd malarza w wieku 21 lat, pięknego młodzieńca. Zresztą - nie tylko z powodu kunsztu malarskiego, lecz także urody - był przez współczesnych nazywany "nowym Rafaelem". Obaj zresztą zmarli bardzo młodo – dodała. Parmigianino, czyli inaczej Girolamo Francesco Maria Mazzola, (1503-1540) był włoskim malarzem manierystycznym. Jego przydomek artystyczny pochodzi od Parmy - miejsca jego urodzenia. Charakterystyczne dla jego malarstwa wydłużenie postaci, wyszukany wdzięk i odrzucenie postulatów realizmu stały się cechami typowymi dla wielu malarzy doby manieryzmu.
obrazek Tycjan 'Danae' (1553-1554) Powstało kilka obrazów renesansowego malarza weneckiego Tycjana ukazujących Danae. Najstarszy został namalowany w latach 1545-1546. Przechowywany jest w Museo di Capodimonte w Neapolu. - O tej pierwszej wersji dowiadujemy się z bardzo ekspresyjnego listu, jaki Giovanni della Casa napisał do kardynała Alessandro Farnese. Giovanni pisze, że jest w pracowni Tycjana, widzi akt kobiecy, który właśnie malarz tworzy. Jak podkreśla, Wenus, jaką kardynał widział niegdyś w Pesaro (która przeszła do historii jako "Wenus z Urbino"), to zakonnica w porównaniu z tym obrazem - mówiła dr Grażyna Bastek. Istnieją także trzy późniejsze wersje obrazu: z lat 1553-1554 (obecnie w muzeum w Prado i Ermitażu) i z 1554 (w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu). Jak przypominała dr Bastek, wersja neapolitańska przedstawia amora towarzyszącego Danae. Wersja madrycka natomiast jest bardziej eksperysjna: zamiast amora mamy postać starszej służącej, stanowiącą mocny kontrast z pięknem nagiej młodej kobiety. O fomie obrazów, ich kompozycjnych pierwowzorach, zmiennej kolorystyce, o antycznym micie i jego malarskiej konkretyzacji - o tym wszystkim w rozmowie, jaką z dr Grażyną Bastek przeprowadził Michał Montowski.
obrazek Fragment panoramy Mesdaga Powstała w 1881 r. na zamówienie belgijskiej firmy panorama (ściślej: cyklorama) przedstawia widok na Morze Północne, piaszczyste plaże i na miasteczko Scheveningen, które obecnie jest dzielnicą Hagi. Jest to jedna z ostatnich panoram powstałych w okresie wielkiej mody na nie w połowie wieku XIX, zanim rozwinęła się fotografia i kinematografia. obrazek
obrazek Schody Pałacowe Francesco Guardiego To obraz olejny o wymiarach 32,8 x 25,8 cm. 13 marca 1925 roku został kupiony przez Muzeum Narodowe w Warszawie od kolekcjonera Leona Kranca. Do wybuchu II wojny światowej dzieło było eksponowane w budynku Muzeum przy ul. Podwale 15 w Warszawie. Latem 1939 roku, w obliczu zbliżającej się wojny, obraz umieszczono w piwnicy muzeum. Wkrótce po zajęciu Warszawy przez wojska niemieckie rozpoczęło się systematyczne rekwirowanie i wywóz dóbr kultury. Na przełomie listopada i grudnia obraz Francesco Guardiego przewieziony został do składnicy Urzędu Specjalnego Pełnomocnika ds. Zabezpieczania Sztuki i Dóbr Kultury mieszczącej się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, a stamtąd został przeniesiony w 1943 roku do siedziby Hansa Franka na Wawelu. Rok później, podczas ewakuacji Urzędu Generalnego Gubernatora przewieziono go - wraz z najcenniejszymi dziełami, m.in. nadal zaginionym "Portretem Młodzieńca" Rafaela oraz "Damą z Gronostajem" Leonarda da Vinci - do zamku hrabiego Manfreda von Richthofena w Sichowie na Dolnym Śląsku. Od tego czasu losy obrazu pozostawały dla strony polskiej nieznane. Na podstawie dokumentów odnalezionych w niemieckich archiwach ustalono jednak, że 24 grudnia 1945 roku dzieło przekazano do składnicy dóbr kultury w Wiesbaden, a następnie do Central Collecting Point w Monachium. Płótno, zamiast wrócić do swojego prawowitego właściciela, trafiło na Uniwersytet w Heidelbergu jako obiekt o nieznanym pochodzeniu. W 1980 roku "Schody pałacowe" przekazano jako depozyt do Kurpfalzische Museum w Heidelbergu, a następnie do Staatsgalerie w Stuttgarcie, gdzie znajdował się do niedawna...
obrazek Dyptyk reprezentuje nurt w malarstwie i rzeźbie gotyckiej zwanym stylem międzynarodowym. Dyptyk został namalowany na zamówienie dworu Ryszarda II – króla Anglii. Obecnie znajduje się w zbiorach Galerii Narodowej w Londynie. Dyptyk jest jednym z niewielu dzieł malarstwa gotyckiego, które zachowały się do dziś na terenie Anglii. Badacze datują czas powstania dzieła na ostatnie lata życia Ryszarda II i czas rozpowszechnienia stylu pięknego (gotyk międzynarodowy) w latach 90. XIV w. Czas powstania dyptyku oscyluje wokół ostatniej dekady XIV stulecia. W londyńskiej Galerii Narodowej datę powstania dzieła określono na lata 1395-1399. Szczęśliwie ocalał z pożogi, jaką wywołały ruchy religijne w XVI i XVII wieku zainicjowane przez zwolenników purytanizmu. Dzieło to było po raz pierwszy wzmiankowane w roku 1649 w inwentarzu dzieł sztuki znajdujących się w kolekcji króla angielskiego Karola I. Przechowywany był w rezydencji earlów Pembroke w Wilton House pod Salisbury, gdzie znajdował się do 1929 roku. Wówczas został zakupiony dla londyńskiej Galerii Narodowej, w której znajduje się do dziś.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności