Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2014-01-12 Trzej Królowie podróżują po Europie.mp3

zulasi / Pr II PR / Jest taki obraz / 2014 / 2014-01-12 Trzej Królowie podróżują po Europie.mp3
Download: 2014-01-12 Trzej Królowie podróżują po Europie.mp3

13,79 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek

Niderlandzki malarz Jan Gossaert (zwany Mabuse) uznawany jest za czołowego reprezentant italianizmu w malarstwie niderlandzkim w XVI wieku. O jego najważniejszych dziełach opowie w Dwójce dr Grażyna Bastek.

Jan Gossaert był nadwornym malarzem książąt Burgundii. Zafascynowany włoską sztuką, którą ujrzał podczas wyprawy do Florencji i Rzymu w latach 1508/1509 zaczął komponować i malować na włoską modłę.
Tworzył głównie obrazy religijne i mitologiczne oraz portrety, zajmował sie też grafiką. Swoje prace sygnował "Jennin Gossart" lub "Joannes Malbodius". Zachowało się ok. 80 jego obrazów oraz liczne rysunki (studia anatomiczne, akty, widoki klasycznej architektury).

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek Fragment panoramy Mesdaga Powstała w 1881 r. na zamówienie belgijskiej firmy panorama (ściślej: cyklorama) przedstawia widok na Morze Północne, piaszczyste plaże i na miasteczko Scheveningen, które obecnie jest dzielnicą Hagi. Jest to jedna z ostatnich panoram powstałych w okresie wielkiej mody na nie w połowie wieku XIX, zanim rozwinęła się fotografia i kinematografia. obrazek
obrazek Lucien Freud ,"Benefits Supervisor Sleeping". Przed obrazem modelka - Lucy Tiley Dzieło to zasłynęło jako najdrożej sprzedany obraz żyjącego artysty; zostało bowiem kupione przez Romana Abramowicza za kwotę 33,6 mln dolarów w nowojorskim domu aukcyjnym Christie's. Tytuł obrazu - w zasadzie nie dający się przełożyć na język polski - odwołuje się do zawodu modelki. Lucy Tiley, która wówczas pełniła funkcję zbliżoną do księgowej w urzędzie zatrudnienia, stała się jedną z ikon malarstwa Freuda. Tiley była modelką niezwykłą, chociażby ze względu na swoją masę przekraczającą 130 kilogramów. - Jej ciało wygląda, jakby było pozbawione mięśni i szkieletu. Właśnie dlatego zainteresowało Freuda, którego fascynowała skóra, studiowana centymetr po centymetrze - wyjaśniała dr Grażyna Bastek. Gość Michała Montowskiego dodał, że naturalistyczna praktyka Freuda wiązała się z wyczerpującymi sesjami. - On nigdy nie malował bez modela. Sesje trwały po 6-7 godzin i zwykle wiązały się z karkołomnymi pozami. Portret Lucy Tiley przyjął postać, którą znamy, bo znużona modelka po prostu zasnęła podczas pracy - mówiła. Dlaczego Freud posiadał dwie pracownie? Co łączyło go z Tycjanem oraz Rubensem? I jaki był sekret jego powodzenia, nie tylko artystycznego...?
obrazek Frans Hals "Bankiet oficerów bractwa Świetego Jerzego" Frans Hals (1581-1666) zdobył uznanie w 1616 roku dzieki portretowi grupowemu przedstawiającym strzelców bractwa Św. Jerzego w Haarlemie. Pełna życia kompozycja, wyraziste postaci - tym obrazem Frans Hals wyłamuje się z konwencji portretu zbiorowego.
obrazek Tycjan 'Danae' (1553-1554) Powstało kilka obrazów renesansowego malarza weneckiego Tycjana ukazujących Danae. Najstarszy został namalowany w latach 1545-1546. Przechowywany jest w Museo di Capodimonte w Neapolu. - O tej pierwszej wersji dowiadujemy się z bardzo ekspresyjnego listu, jaki Giovanni della Casa napisał do kardynała Alessandro Farnese. Giovanni pisze, że jest w pracowni Tycjana, widzi akt kobiecy, który właśnie malarz tworzy. Jak podkreśla, Wenus, jaką kardynał widział niegdyś w Pesaro (która przeszła do historii jako "Wenus z Urbino"), to zakonnica w porównaniu z tym obrazem - mówiła dr Grażyna Bastek. Istnieją także trzy późniejsze wersje obrazu: z lat 1553-1554 (obecnie w muzeum w Prado i Ermitażu) i z 1554 (w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu). Jak przypominała dr Bastek, wersja neapolitańska przedstawia amora towarzyszącego Danae. Wersja madrycka natomiast jest bardziej eksperysjna: zamiast amora mamy postać starszej służącej, stanowiącą mocny kontrast z pięknem nagiej młodej kobiety. O fomie obrazów, ich kompozycjnych pierwowzorach, zmiennej kolorystyce, o antycznym micie i jego malarskiej konkretyzacji - o tym wszystkim w rozmowie, jaką z dr Grażyną Bastek przeprowadził Michał Montowski.
obrazek "Krzyk" należy do cyklu "Fryz życia", który w założeniu artysty miał być poematem życia w jego egzystencjalnym wymiarze - śmierci, erotyzmu, niepokojów targających człowiekiem. Malarz wykonał kilka wersji. "Krzyk" przedstawia człowieka przeszytego bólem egzystencjalnym, a postać znajduje się na tle fiordu w pobliżu Oslo, widocznego ze wzgórza Ekeberg. Ze względu na swój charakter - zapewne silnie związany z nadwrażliwością i zaburzeniami emocjonalnymi samego Edvarda Muncha - obraz nazywany bywa arcydziełem ekspresjonizmu. Paradoks polega na tym, ze pojawił się przed historycznymi narodzinami kierunku. A biorąc pod uwagę różne jego aspekty, uznać można "Krzyk" równie dobrze za dzieło symbolizmu, postimpresjonizmu albo koloryzmu. Bez wątpienia jest "Krzyk" ikoną pop kultury. Odwołuje się do obrazu Muncha film pod tym samym tytułem, ale też Homer Simpson w jednym z odcinków popularnej kreskówki wydaje z siebie własny "krzyk". Dzieło stawało się też wyjątkowo często przedmiotem obsesyjnego pożądania. Dwie spośród czterech wersji - obie znajdujące się w Oslo - próbowano w ostatnich latach ukraść. Na szczęście wróciły one do norweskiego Narodowego Muzeum oraz do Muzeum Muncha. Z kolei wersja znajdująca się w prywatnych rękach osiągnęła na aukcji z 2012 roku rekordową wówczas cenę 120 milionów dolarów.
obrazek Paolo Veronese "Uczta w domu Lewiego" (1573) Dr Grażyna Bastek opowiadała o historii powstania i kontrowersjach wokół obrazu włoskiego malarza renesansowego Paola Veronesego pt. "Uczta w domu Lewiego". Obraz "Uczta w domu Lewiego", zwany także "Biesiadą w domu Lewiego", powstał w 1573 roku dla refektarza weneckiego klasztoru Santi Giovanni e Paolo. Pierwotny tytuł dzieła, czyli "Ostatnia wieczerza", budził wiele kontrowersji, doprowadzając Veronesego przed oblicze sądu, gdzie malarz starał się usprawiedliwić swoje dzieło "prawem do swobody wyobraźni". Ostatecznie jednak tytuł zmieniono. W "Uczcie w domu Lewiego" Veronese przedstawił ludzi, stłoczonych wokół suto zastawionego stołu. Wszyscy ubrani są zgodnie z ówcześnie panującą, dworską modą, jednak wśród zgromadzonych widać także postacie, które wyraźnie odstają od reszty, m.in. mężczyznę dłubiącego nożem w zębach, czarnoskórych służących i karła.
obrazek Schody Pałacowe Francesco Guardiego To obraz olejny o wymiarach 32,8 x 25,8 cm. 13 marca 1925 roku został kupiony przez Muzeum Narodowe w Warszawie od kolekcjonera Leona Kranca. Do wybuchu II wojny światowej dzieło było eksponowane w budynku Muzeum przy ul. Podwale 15 w Warszawie. Latem 1939 roku, w obliczu zbliżającej się wojny, obraz umieszczono w piwnicy muzeum. Wkrótce po zajęciu Warszawy przez wojska niemieckie rozpoczęło się systematyczne rekwirowanie i wywóz dóbr kultury. Na przełomie listopada i grudnia obraz Francesco Guardiego przewieziony został do składnicy Urzędu Specjalnego Pełnomocnika ds. Zabezpieczania Sztuki i Dóbr Kultury mieszczącej się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, a stamtąd został przeniesiony w 1943 roku do siedziby Hansa Franka na Wawelu. Rok później, podczas ewakuacji Urzędu Generalnego Gubernatora przewieziono go - wraz z najcenniejszymi dziełami, m.in. nadal zaginionym "Portretem Młodzieńca" Rafaela oraz "Damą z Gronostajem" Leonarda da Vinci - do zamku hrabiego Manfreda von Richthofena w Sichowie na Dolnym Śląsku. Od tego czasu losy obrazu pozostawały dla strony polskiej nieznane. Na podstawie dokumentów odnalezionych w niemieckich archiwach ustalono jednak, że 24 grudnia 1945 roku dzieło przekazano do składnicy dóbr kultury w Wiesbaden, a następnie do Central Collecting Point w Monachium. Płótno, zamiast wrócić do swojego prawowitego właściciela, trafiło na Uniwersytet w Heidelbergu jako obiekt o nieznanym pochodzeniu. W 1980 roku "Schody pałacowe" przekazano jako depozyt do Kurpfalzische Museum w Heidelbergu, a następnie do Staatsgalerie w Stuttgarcie, gdzie znajdował się do niedawna...
obrazek Dyptyk reprezentuje nurt w malarstwie i rzeźbie gotyckiej zwanym stylem międzynarodowym. Dyptyk został namalowany na zamówienie dworu Ryszarda II – króla Anglii. Obecnie znajduje się w zbiorach Galerii Narodowej w Londynie. Dyptyk jest jednym z niewielu dzieł malarstwa gotyckiego, które zachowały się do dziś na terenie Anglii. Badacze datują czas powstania dzieła na ostatnie lata życia Ryszarda II i czas rozpowszechnienia stylu pięknego (gotyk międzynarodowy) w latach 90. XIV w. Czas powstania dyptyku oscyluje wokół ostatniej dekady XIV stulecia. W londyńskiej Galerii Narodowej datę powstania dzieła określono na lata 1395-1399. Szczęśliwie ocalał z pożogi, jaką wywołały ruchy religijne w XVI i XVII wieku zainicjowane przez zwolenników purytanizmu. Dzieło to było po raz pierwszy wzmiankowane w roku 1649 w inwentarzu dzieł sztuki znajdujących się w kolekcji króla angielskiego Karola I. Przechowywany był w rezydencji earlów Pembroke w Wilton House pod Salisbury, gdzie znajdował się do 1929 roku. Wówczas został zakupiony dla londyńskiej Galerii Narodowej, w której znajduje się do dziś.
obrazek Polowanie na lagunie (1490-95) Vittore Carpaccio (ok. 1465-1526) w swoje dzieła religijne wplatał sceny z życia codziennego piętnastowiecznej Wenecji, akcję swoich obrazów osadzał we współczesnych wnętrzach (np. 9 obrazów o św. Urszuli, cykle z życia św. Hieronima, św. Jerzego i św. Szczepana, "Pożegnanie posłów"). Carpaccio tworzył obrazy ołtarzowe; współpracował z G. Bellinim przy dekoracji Pałacu Dożów. Wyjątek w jego twórczości stanowi niezwykły obraz o tematyce świeckiej - "Dwie weneckie damy" - oraz "Polowanie na lagunie", które jest odciętą częścią "Weneckich dam" (stanowi górny fragment dzieła). Wiadomo też, że pierwotnie obrazy te stanowiły jedno z dwóch skrzydeł większego malowidła. Po drugim skrzydle jednak ślad zaginął. obrazek Dwie wenecjanki (1490-95) Z malarzem związana jest kulinarna ciekawostka. W 1950 r. Giuseppe Cipriani podczas wielkiej wystawy dzieł Carpaccia w Wenecji nazwał na jego cześć stworzone przez siebie nowe danie kuchni włoskiej - "carpaccio". Miało mu ono przypominać kolorystycznie obrazy mistrza.
obrazek Edouard Manet, "Bar w Folies Bergère" W obrazie Édouarda Maneta za barem stoi melancholijna Suzon, a w wielkim lustrze wiszącym za nią odbija się obraz sali koncertowej... Obraz olejny (96x130) francuskiego malarza powstał w latach 1881-1882, a obecnie przechowywany jest w Courtauld Gallery w Londynie. Folies Bergère to paryska sala koncertowa, której szczytowa sława oraz popularność przypada na lata 90. XIX wieku oraz lata 20. XX wieku. Jednak aż do dnia dzisiejszego Folies Bergère pozostaje jedną z najsławniejszych sal koncertowych w Paryżu.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności