Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
Elast64
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Has 123

widziany: 21.07.2024 16:18

  • pliki muzyczne
    2818
  • pliki wideo
    2699
  • obrazy
    6826
  • dokumenty
    156

12730 plików
1328,89 GB

Ukryj opis
  • 3,4 MB
  • 27 sie 14 15:40
Z początku bagażników nie było wcale. Samochód służył do krótkich przejażdżek, podróżowano raczej pociągami, lub dyliżansami. (zdj. 1)
Zmiany nadeszły z początkiem XX wieku. W tamtych czasach nie używano ani plecaków, ani walizek. Królowały kufry i kuferki. Nic zatem dziwnego, że takie właśnie niewielkie kufry mocowano do podłogi po zewnętrznej stronie auta (zdj. 2).
Niestety takie rozwiązanie utrudniało wsiadanie i dlatego w latach 20-tych kufry przeniosły się na tył samochodu (zdj. 3). Dzięki temu pojemniki na bagaż stały się obszerniejsze.
Pod koniec lat 30- tych zaczęto zwracać uwagę na aerodynamikę. Auta zaokrągliły się. Niezdarnie doczepione kufry psuły całą harmonię. Od tego czasu bagażnik stał się integralną częścią nadwozia (zdj. 4).
Aż do lat 50-tych stanowił zaokrąglone zakończenie sylwetki auta. Takie rozwiązanie doskonale się komponowało wizualnie, ale w praktyce oznaczało bardzo małą pojemność bagażnika. Przekonali się o tym użytkownicy naszej rodzimej Warszawy M20, o której tygodnik „Motor” pisał, że dwie walizki i teczka, to za mało, jak na bagażnik dwulitrowego samochodu.
Lata 60-te to epoka sedanów. Królowały wtedy nadwozia, nazywane „trzema pudełkami”, czyli: komora na silnik, kabina i bagażnik. Samochody stały się bardziej kanciaste i nikomu nie przeszkadzało, że bagażnik nie jest w jednej linii z resztą auta (zdj. 5). Przeszkadzały za to inne felery. Po pierwsze otwór do bagażnika był stosunkowo niewielki, a po drugie, ciężką walizkę należało najpierw wysoko podnieść na poziom krawędzi, powyżej świateł, co dla kobiet stanowiło nie lada wyzwanie.
W latach 80-tych szukano rozwiązania problemu. Bagażnik stawał się znacznie wyższy, przez co pojemniejszy, Dzięki temu nadawał samochodowi kształt klina. Niebawem przyszła najważniejsza zmiana: pokrywa załamywała się pod kątem prostym i sięgała aż do zderzaka, omijając nieruchome światła (zdj. 6).
Wreszcie nie trzeba było dźwigać wysoko walizek. Rolnicy i właściciele straganów cieszyli się mniej, bo im ziemniaki wypadały z kufra. To rozwiązanie, mimo, że ma już około 30 lat, obowiązuje do dzisiaj.
Ta ostatnia zmiana doskonale jest widoczna na przykładzie Poloneza (zdj. 7). Fotografia po lewej to prototyp sedana z 1982 roku, po prawej zaś – Polonez Atu z 1996 roku.
Na przestrzeni 100 lat bagażniki zmieniały się, ale miały jedną stałą tendencję: stawały się coraz pojemniejsze. Uśrednione wartości dla segmentu C w poszczególnych okresach wyglądają następująco:
Rok 1900 – 0, 1920 – 200, 1940 – 250, 1960 – 300, 1980 – 420, obecnie – 500 litrów.

1 komentarz

  • 1,3 MB
  • 3 lut 14 14:13
  • 1,1 MB
  • 21 sty 14 10:13
Moim zdaniem najładniejszy obecnie kompakt na rynku.
  • 1,1 MB
  • 24 gru 13 11:04
Chevrolet chciał zaoszczędzić i nie pokrył całej powierzchni materiałem (jak w maluchu)
Wystaje blacha w kolorze nadwozia, ale świetnie im to wyszło.
  • 0,8 MB
  • 16 paź 13 12:49
Logo, czyli wizytówka marki. Dziwi, że niektóre koncerny nie potrafią wykazać cierpliwości i logo swojej marki zmieniają jak rękawiczki. Przoduje w tym FIAT, a moim znaniem nie świadczy to dobrze o marce.
Czasem logo znamy doskonale, lecz nie bardzo orientujemy się co ono oznacza, skąd się wzięło. Wszyscy wiedzą, że np. BMW to białe śmigło na tle nieba. Firma z Bawarii wpierw budowała samoloty a nie auta. Ale nie każdy wie skąd wziął się koń w logo Ferrari. Czarny rumak był osobistym godłem Francesca Baraki, najskuteczniejszego włoskiego pilota z I wojny, którego umiejętnościami zachwycał się Enzo Ferrari. Cztery koła Audi symbolizują fuzję czterech firm samochodowych, Citroen ma stylizowane koła zębate z charakterystycznym wzorem daszkowym, które sam opatentował w 1904 roku. Rzecz ciekawa – nastąpiło to bezpośrednio po wizycie Andre Citroena w fabrykach Łodzi, gdzie zetknął się pierwszy raz z tego typu zazębieniem, tyle, że w kołach …drewnianych. Trzy diamenty Mitsubishi to tak naprawdę nałożone na siebie dwa herby rodowe. Rozczarują się przeciwnicy Skody. Logo nie przedstawia kury, lecz strzałę z trzema piórami. Autor tego znaku jest nieznany a firma bardzo nad tym ubolewa. Logo Volvo gloryfikuje szwedzką stal - koło ze strzałką biegnącą po ukosie ku górze to nic innego, jak starożytny symbol chemiczny żelaza. Dodatkowy pas poprzeczny znalazł się z prozaicznego powodu, bo początkowo miał po prostu przytrzymywać logo. A inne? Renault to diament, Łada to żaglówka, Mazda to literka „M” lecąca w przyszłość, Alfa Romeo to mediolański Czerwony Krzyż i wąż połykający Saracena z herbu rodu Viscontich.
W tym towarzystwie naprawdę ciekawie prezentuje się logo warszawskiej fabryki, które w wizerunku kierownicy umieściło trzy litery FSO.
  • 0,8 MB
  • 11 paź 13 13:58
Szanująca się firma powinna jak najrzadziej zmieniać swoje logo, bowiem latami musi je wypracowywać. Tak naprawdę powinny to być jedynie kosmetyczne zmiany, podyktowane zmieniającą się modą na czcionkę, czy cieniowanie. Od ponad wieku Mercedes ma gwiazdę a Ford ten sam styl czcionki i prawie niezmienne logo. U Opla od 75 lat jest sterowiec lub strzała, Peugeota zawsze zdobił lew a Renault od prawie 100 lat kojarzy nam się z rombem. Niestety nie wszystkie firmy są konsekwentne. Fiat to totalny bałagan. Zmienia się kształt, kolorystyka, czcionka a czasem jej brak. Nawet nasz poczciwy Fiat 126p na przestrzeni lat był produkowany z trzem różnymi znakami.
  • 1,3 MB
  • 6 lip 13 15:21
Sedan kojarzy nam się raczej z segmentem C. Natomiast segment B reprezentowany jest z reguły przez hatchbacki. W latach 90 XX wieku pojawiła się ciekawa koncepcja konstrukcyjna. Otóż większość poważnych firm samochodowych wysondowała, że auta segmentu B, projektowane jako hatchbacki dobrze się sprzedadzą w formie sedana. I tak powstały małe samochody z "plecakami".
Nabywcy to ludzie mniej zamożni, którzy chcieli mieć niedrogi samochód z prawdziwym bagażnikiem. Bo tak właśnie jest w tym przypadku. Sedany te mają rozstaw osi z segmentu B, ale są za to dłuższe. Co to oznacza w praktyce? Oznacza, że auta miały przeważnie bardzo duże bagażniki (jak w segmencie C) ale ilość miejsca dla pasażerów była dokładnie taka sama, jak w segmencie B. Ten typ pojazdów sprawdził się zwłaszcza w postkomunistycznych krajach Europy, gdzie społeczeństwo jest dopiero "na dorobku". Olbrzymi sukces Renault Thalia, auta z pewnością brzydkiego jest świetnym przykładem. Uroda mniej ważna od praktyczności.
Na zdjęciu brakuje kilku modeli, jak choćby Skody Fabii, czy VW Polo (chyba był pierwszy). Za to w Polsce niemal nieznane są sedany Opla Corsy i Peugeota 206.
  • 1,4 MB
  • 28 cze 13 13:04
Nie wszystkie marki mają swój wyrobiony wizerunek przodu auta. Wyobraźmy sobie, że zdejmujemy znaczek z logo marki samochodu. Czy jesteśmy w stanie bez znaczka rozpoznać jaka to marka? Rozpoznać na podstawie układu świateł, kształtu chłodnicy, czy innych charakterystycznych elementów. Niestety wiele renomowanych firm nie osiągnęło tego. Owszem Peugeot ma lwa, ale w różnych modelach ten sam lew jest na innej płaszczyźnie. To samo Renault i jego romb. Citroena też nie rozpoznamy po zdjęciu „jodełki”. Kiedyś miał przynajmniej jednoramienną kierownicę, ale w epoce poduszek i przycisków to niewykonalne. Najmniej konsekwentny w tym towarzystwie jest Fiat, który nie dość, że nie ma wyrobionego kształtu przodu, to jeszcze co kilka lat zmienia logo. Natomiast wiele firm dorobiło się swojego image. Volvo ma poprzeczny pas, Jeep pionowe żeberka, Kia tygrysi nos. Alfa Romeo to zawsze trójkątna chłodnica z podstawą na górze, BMW ma chłodnicę dzieloną na dwie części (raczej pionowe, ale ostatnio przy niskich przodach to trudne).
  • 1,8 MB
  • 23 cze 13 16:02
1. Najpierw to ich w ogóle nie było, bo po co? Do samochodu wsiadało się bezpo9srednio na siedzenie. Jak zainstalować klamkę, skoro drzwi nie ma.
2. Z początkiem XX wieku te bardziej ekskluzywne limuzyny rozwijały takie prędkości, że wstawienie drzwi stało się koniecznością. A skoro drzwi, to też klamka. Na ogół było to mosiężnie kółko, które można było przesunąć zwalniając zamek. Kółka chętnie pozłacano. Często była to też prostopadła manetka, niezbyt duża, ale koniecznie ciężka.
3. Pod koniec lat 20 klamka zmalała, stała się lekka – nic dziwnego, kobiety coraz częściej siadały za kółkiem, a aby usiąść to najpierw trzeba wejść. To już raczej zmierzch klamek działających tak, jak w drzwiach domowych.
4. Lata 40- W karoserii pojawia się wgłębienie na dłoń. Klamka działa podobnie do dzisiejszych, aby otworzyć drzwi należy ją pociągnąć do siebie lub wciskać do dołu.
5. Lata 50-60-te. Klamki raczej się nie ciągnie, bo pojawia się dodatkowy przycisk, który zwalnia blokadę. Przyciski były w różnych kształtach, najczęściej po prostu okrągłe, ale zdarzały się kwadratowe, jak we Polskim Fiacie 125p.
6. Nadchodzi era klamek kasetowych, które obniżać mają opór powietrza, a za to podwyższać bezpieczeństwo w przypadku bocznej kolizji z pieszym. Takim klamkom konsekwentnie opierały się dwie firmy: VW i Mercedes. I wyszły na swoje.
7. Z początkiem nowego wieku klamki kasetowe powoli zanikają. Wrócono do klamek samochodowych, prawie identycznych, jakie królowały w latach 1940-50. Najdłużej kasetowe klamki posiadały auta małe, ale w ostatnich latach one też otrzymały klamki tradycyjne. Jest wgłębienie, klamkę po prostu ciągniemy, mechanizm działa bardzo lekko, ale jest trwały.
8. Nawet współcześnie zdarzają się auta bez klamek. Jest to podyktowane oszczędnością (Panda, Uno), bądź efektem wizualnym (Chevrolet Spark).
  • 1,4 MB
  • 30 maj 13 14:07
Z początku były to po prostu lampy (najczęściej karbidowe) wzięte od dorożki i przyczepione pionowo do auta. Wraz z zastosowaniem elektryczności w samochodach reflektory stały się częścią pojazdu i o ich wyglądzie zaczęli decydować projektanci.
Tuż przed wojną pojawiły się modele z wbudowanymi lampami w karoserię (Tatra, Ford). Jednym z pierwszych był też polski prototyp Lux-Sport. Po wojnie przez dłuższy czas preferowano klosze okrągłe. Prostokąty zaczęły królować dopiero z końcem lat 70-tych.
Około roku 1980 weszła nowa moda stylizacyjna na łączenie lamp z kierunkowskazami i stworzenie integralnej, zaokrąglonej, nachodzącej na boki części. Tej tendencji nie oparła się praktycznie żadna marka na świecie.
Niebawem przyszedł szał na uzyskiwanie jak najmniejszego współczynnika oporu Cx i reflektory wraz z przednią maską robiły się coraz niższe. Przed nie lada problemem stały marki Mercedes i BMW, których chłodnica, bądź logo miało przewagę elementów pionowych. Nie było jak tego obniżyć. Rekordy cienkich lamp bił Fiat w modelu Bravo.
W latach 90-tych samochody stały się wyjątkowo obłe, co z kolei przyczyniło się do bezsennych nocy konstruktorów Volvo. Marka ta, kilkanaście lat wcześniej jako swój element charakterystyczny przybrała maksymalnie częste stosowanie kątów prostych.
Na przełomie wieków nadeszła nowa rewolucja. Inżynierom udało się stworzyć żarówki, które nie wymagały rowkowanego szkła lamp przednich. Nagle wszystkie nowe lampy posiadały zupełnie gładkie klosze (długo opierał się model 206 Peugeota). Dzięki płaskim kloszom można było projektować dowolne kształty kloszy. Nie musiały to już być ani kółka ani prostokąty. Reflektory zaczęły się wydłużać (tzw. „kocie oczy”) a dziś mamy tendencję, że lampy o rozmaitych kształtach podchodzą aż pod przednią szybę.
  • 374 KB
  • 13 maj 13 18:42
W latach 80-tych auto można było kupić a Pewexie za niewiele ponad 3000 dolarów. Najmniejszy diesel świata był marzeniem każdego Polaka. Nikomu nie przeszkadzało, że po 150 tysiącach przebiegu "Szaradka" nie nadawała się nawet do remontu generalnego. Najważniejszy był posmak "zachodu", choć w tym przypadku mieliśmy do czynienia z Japonią - Dalekim Wschodem.
  • 304 KB
  • 13 kwi 13 22:58
  • 1,4 MB
  • 13 kwi 13 9:53
  • 2,1 MB
  • 11 kwi 13 15:55
Moim zdaniem zdecydowanie na korzyść Wartburga
  • 1,7 MB
  • 11 kwi 13 15:54
Choć tego nie widać Wartburg jest o 3 lata starszy
  • 1,9 MB
  • 10 kwi 13 14:32
Dla mnie najładniejszy samochód po II Wojnie Światowej
  • 1,6 MB
  • 10 kwi 13 14:27
Dla mnie najładniejszy samochód w całej historii motoryzacji. Rolls-Royce. Silver Ghost
  • 119 KB
  • 1 sty 13 16:50
Volvo najszersz na wysokości lusterek, Cenga błotników. Lepsze wykorzystanie miejsca dla pasażerów w Vendze.
  • 437 KB
  • 18 gru 12 13:33
Wymiary wnętrza mikrovanów
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    19
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

19 plików
24,29 MB




ek1301

ek1301 napisano 29.09.2012 22:35

zgłoś do usunięcia
Jestem pod wrażeniem ....Super, super...Pozdrawiam
jarusrogus

jarusrogus napisano 26.11.2012 15:41

zgłoś do usunięcia
Świetny porządek ! Rzadko można coś takiego spotkać .

mrbolsen napisano 7.08.2013 10:11

zgłoś do usunięcia
najbardziej fantastyczny chomik !
rosmarinus

rosmarinus napisano 14.11.2014 18:03

zgłoś do usunięcia
Teatr Zielone oko, stare dobre czasy kiedy małam naście lat i słuchałam mojej ulubionej "trójki" Było, minęło...
ula1-30

ula1-30 napisano 4.01.2015 13:47

zgłoś do usunięcia
Podziwiam i Pozdrawiam .
Corela

Corela napisano 14.09.2016 21:28

zgłoś do usunięcia
Coś niesamowitego, tyle Kobry i teatr TV Stawka większa niż życie, którego szukałam od dobrych kilku miesięcy i nigdzie nie było, aż znalazłam w końcu u Ciebie Problem mam ze ściągnięciem, bo jednak spore rozmiary, ale może coś wymyślę Dodaję do polecanych, żeby częściej zaglądać. Pozdrawiam
Sensueelle

Sensueelle napisano 11.01.2023 23:46

zgłoś do usunięcia
Cudowny chomiczek! Na pewno tu wrócę
pegemow476

pegemow476 napisano 20.01.2023 09:03

zgłoś do usunięcia
Super chomik

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności