Iwona Majewska-Opiełka:
Przekonaj w jaki sposób można kierować ludźmi u progu XXI wieku? Dowiedz się więcej o książce
Umysł Lidera.
WSTĘP
CZĘŚĆ PIERWSZA
LIDER
Sylwetka lidera
Funkcje lidera
Kształtowanie liderów
Cechy lidera
Poczucie własnej wartości
Proaktywność
Samodzielność
Pozytywne myślenie
Współzależność
Spójność wewnętrzna
Poczucie obfitości
Umiejętność tworzenia wizji
Zdolność i wola ciągłego uczenia się
Intuicja
A co z kompetencjami zawodowymi?
Prawa półkula menedżera
Różnice w działaniu lewej i prawej półkuli mózgu
Inteligencja emocjonalna
Początek trzeciego tysiąclecia
Potrzeba twórczego myślenia
Rozwijanie prawej półkuli
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie
KONTEKST LIDERA
Czynniki wpływające na ludzi sprawujących funkcje kierownicze
Czynniki fizyczne i biologiczne
Czynniki psychologiczne
Czynniki społeczne i polityczne
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie
KIEROWANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM
Kierowanie a zarządzanie
Nauka kierowania
Kierowanie zgodnie z wartościami
Kultura przedsiębiorstwa
Misja przedsiębiorstwa
Tworzenie misji przedsiębiorstwa
Błędy racjonalnego zarządzania
Czynniki zapewniające sukces przedsiębiorstwa
Kultura przedsiębiorstwa w Polsce
Zmiany
Czynniki powodujące lęk przed zmianami
Rola lidera w stymulowaniu zmian
Etapy przeprowadzania zmian
Praktyka wprowadzania zmian
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie
CZĘŚĆ DRUGA
CZŁOWIEK I PRACA
Od zarządzania naukowego do zarządzania w nowym wieku
Zarządzanie naukowe
Zarządzanie z udziałem psychologii
Proca Hertzberga
Teoria X
Teoria Y
Współczesna wiedza o człowieku i jej wpływ na teorie zarządzania
Teoria Z
O potrzebie działania w myśl spójnej koncepcji
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie
ZNAJOMOŚĆ LUDZI
To, co nas łączy
Te same potrzeby, różne wartości
Skąd się bierze wiedza o ludziach
Samopoznanie
Studiowanie przedmiotu
Słuchanie i obserwowanie
Słuchanie empatyczne
Jak rozmawiać
Pomoc w zdobywaniu wiedzy o ludziach
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie
REKRUTACJA PRACOWNIKÓW
Curriculum vitae i wstępna rozmowa
Warunki i technika wstępnej rozmowy
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie
TWORZENIE WŁAŚCIWEJ ATMOSFERY PRACY
Informacja w miejscu pracy
Narada – szczególna forma komunikacji
Garść wiadomości przydatnych przy przygotowywaniu i prowadzeniu narad
Czas trwania
Pora dnia
Plan
Uczestnicy
Prowadzenie
Najczęstsze przyczyny złej komunikacji
Brak odpowiednich fizycznych warunków do skutecznego porozumiewania się
Brak potrzeby komunikacji
Nastawienie na przekazywanie, a nie na przyjmowanie informacji
Przekazywanie sprzecznych informacji
Tylko wygrana-wygrana
Potrzeba przynależności
Poczucie bezpieczeństwa
Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana
Warunki pracy
Motywowanie do pracy i współpracy
Poc