-
11140 -
1304 -
5925 -
2742
24544 plików
1466,48 GB
Artysta słynie z tworzonych z rozmachem koncertów-przedstawień dla dużej publiczności. W czasie występów Jarre gra głównie na thereminie, syntezatorach.
Występy cieszą się wielką popularnością i Jarre kilkakrotnie ustanawiał nowe rekordy Guinnessa jeśli chodzi o liczbę widzów. Na koncert w Moskwie w 1997 przybyło aż 3,5 miliona ludzi. Innym rekordem jest cena, za jaką została sprzedana jedyna wytłoczona sztuka płyty "Music for Supermarkets" – 69 000 ówczesnych franków francuskich. Oryginalne taśmy zostały spalone w obecności notariusza.
26 sierpnia 2005 dał dwuipółgodzinny koncert pt. "Przestrzeń wolności" dla upamiętnienia 25. rocznicy powstania "Solidarności". Koncert odbył się na terenie Stoczni Gdańskiej, przybyło ponad sto tysięcy widzów, artysta nie wziął za występ żadnego honorarium. Koncert transmitowany był na żywo przez telewizję publiczną, w repertuarze znalazł się m.in. utwór "Mury" Jacka Kaczmarskiego. W trakcie koncertu pojawił się na scenie także Lech Wałęsa.
Jean-Michel Jarre komponuje do dzisiaj. Od jego nazwiska została nazwana jedna z planetoid – 4422 Jarre.
JMJ był dwukrotnie żonaty. Z Tessą Charlotte Rampling (1978-2000) ma syna Davida (1977). Obecnie jest w związku z Anne Parillaud (2005), z którą wychowuje dwójkę dzieci z poprzedniego związku Anne. Pierworodna córka Emilie (1975) jest nieślubnym dzieckiem Jeana, ze związku z Flore Guillard (1975-1977).
Pochodzi z muzykalnej rodziny. Ojciec jest jednym z najsłynniejszych francuskich kompozytorów muzyki filmowej (filmy "Lawrence z Arabii" czy "Doktor Żywago"). Również dziadek JMJ był związany z muzyką. Grał na oboju, był też inżynierem i wynalazcą. Skonstruował pierwszy elektryczny gramofon, a także jeden z pierwszych stołów mikserskich dla francuskiego radia. Gdy Jarre miał 5 lat, jego rodzice rozeszli się. Ojciec wyjechał do USA, a Jarre rozpoczął naukę gry na pianinie. Rozłąka z ojcem trwała 13 lat. Jego nauczycielka jednak nie odznaczała się talentem pedagogicznym, bo zniechęciła młodego człowieka do muzyki (napisał nawet na ścianie w swoim pokoju "I hate piano"). Całe szczęście nie na tyle, żeby Jarre do końca życia zrezygnował z muzyki. W 1957 roku zmienił się jego nauczyciel i Jarre wrócił do nauki muzyki. Dziesiąte urodziny świętował w jazzowym klubie Le Chat-qui-peche w Paryżu w towarzystwie wielu jazzmanów m.in. Cheta Bakera – znanego i cenionego muzyka jazzowego.
W 1971 opuścił G.M. i zaczął tworzyć muzykę elektroniczną dla grupy "Triangle". Rozpoczyna występy w paryskiej operze, by uczcić ponowne jej otwarcie. Był najmłodszą osobą, która występowała tam na żywo. Stworzył muzykę do sztuki pt. "Aor"., do którego choreografię ułożył Norman Schmucki. W kolejnym poznał Francisa Dreyfusa, właściciela firmy płytowej Disques Dryefus, która wydała większość jego płyt. Wydał płytę "Deserted Palace" i nagrał muzykę do filmu "Les Granges Brulees" reż. Jean Chapot z Delonem i Signoret w rolach głównych.
W 1976 wydał płytę "Oxygene" (tłum. tlen), która stała się przełomem w jego karierze, choć początkowo wiele osób sceptycznie odnosiło się do materiału zawartego na płycie. Jednak płyta dotarła na szczyty list przebojów (nawet w Wielkiej Brytanii zdobyła pierwsze miejsce, co muzyce francuskiej rzadko się do tej pory zdarzało). Jarre był chętnie zapraszany przez wszystkich, podróżował po świecie i udzielał wywiadów. Płyta Oxygene rozeszła się w nakładzie 10 mln egzemplarzy. Do dziś jest to najlepiej sprzedający się na francuskim rynku muzycznym album a także wielki hit przełomu lat 76/77. Utwór "Oxygene part 2" oparty na triolowym temacie przypominającym gigue sugeruje zafascynowanie się artysty twórczością Bacha. Czołowy utwór z tej płyty "Oxygene part 4" jest chyba jednym z najbardziej znanych utworów muzycznych na świecie.
Geniusz jego muzyki potwierdził kolejny album "Equinoxe" (tłum. równonoc, 7 milionów sprzedanych egzemplarzy). Dzięki zakupionym instrumentom na nowym albumie pojawiły się nowe brzmienia i efekty, dzięki temu płyta królowała na listach przebojów w wielu krajach. Pod względem muzycznym album jest bardzo podobny do poprzedniego jednak jest od niego trochę bardziej zrytmizowany. Odnosi nieco mniejszy sukces od swego poprzednika, gdyż sprzedaje się tylko w ilości ok. 4 milionów egzemplarzy. Muzyka z albumu wykorzystana została jako ścieżka dźwiękowa w filmie Petera Fleischmana "La Maladie de Hambourg", lepiej znanym pod tytułem "The Illnes Of Hamburg". Jarre stał się najbardziej znanym francuskim muzykiem. W tym samym Jarre ożenił się z brytyjską gwiazdą filmową Charlotte Rampling.
W 1983 Jarre'a poproszono skomponowanie utworów na zbliżającą się wystawę dzieł sztuki bazujących na produktach z supermarketów. Wystawa z muzyką Jarre'a okazała się sukcesem. JM widząc, że postępująca komercjalizacja nie omija muzyki, zapragnął zaprotestować przeciwko takiej tendencji. Muzyka z wystawy została zgromadzona na albumie "Music for Supermarkets" (tłum. muzyka dla supermarketów). Album mimo sprzeciwów wydawcy został wytłoczony w jednym egzemplarzu (płytę matkę notarialnie zniszczono), Jarre chciał w ten sposób pokazać, że muzyka jest dziełem sztuki, a nie produktem, który liczy się tylko pod względem ilości sprzedanych płyt. Był to wyraźny protest z jego strony przeciwko komercjalizacji muzyki, co można by było interpretować jako namowa do piractwa. Album wystawiono na aukcji w hotelu Drouot w Paryżu. Osiągnął on cenę 69000 franków francuskich, co spowodowało, że Jarre po raz kolejny pojawił się w Księdze Rekordów Guinnessa, za najdroższy francuski album.
Już w następnym roku (1984) Jarre wydał następny album, "Zoolook". Już sama nazwa wskazuje to, że jest co najmniej oryginalny. Udowodnił nią, że nie na darmo jest uznawany za pioniera muzyki elektronicznej. Płytę, którą przygotowywał przez półtora roku (m.in. z Laurie Anderson i Marcusem Millerem), wypełniały dźwięki, które powstały ze zmiksowania głosów ludzi różnych narodowości, słynnych wypowiedzi znanych ludzi.
W 1988 wydano album "Revolutions" (tłum. rewolucje), który Jarre poświęcił "wszystkim dzieciom rewolucji". Płyta była inspirowana muzyką Bliskiego Wschodu. Dźwięki muezzina wzywającego na modlitwę mieszały się z nowoczesnymi rytmami i industrialnym brzmieniem.
W 1991 11.07. planował koncert. w Teotihuacan w Meksyku. Miał się rozpocząć się wraz z całkowitym zaćmieniem Słońca i skończyć razem z nim. Niefrasobliwość władz meksykańskich, które przekładały terminy pozwoleń i zatonięcie statku, który wiózł scenę i instrumenty spowodowały, że koncert się nie odbył. Jarre przykładał wielką wagę do tego projektu i bardzo przeżył to niepowodzenie. W tym samym czasie powstał "Images" (tłum. obrazy) składanka najlepszych utworów, które zostały na nowo nagrane. Na płycie znalazły się 3 zupełnie nowe utwory, które miały być wykorzystane podczas koncertu w Meksyku.
Mówi się, że Jarre stworzył muzykę elektroniczną "dla wszystkich". Artysta słynie z tworzonych z rozmachem koncertów-przedstawień dla dużej publiczności. W czasie występów Jarre gra głównie na thereminie, syntezatorze oraz laserowej harfie.
Występy cieszą się wielką popularnością i Jarre kilkakrotnie ustanawiał nowe rekordy Guinnessa jeśli chodzi o liczbę widzów. 26 sierpnia 2005 dał trzygodzinny koncert pt. "Przestrzeń wolności" dla upamiętnienia 25. rocznicy powstania "Solidarności". Koncert odbył się na terenie Stoczni Gdańskiej, przybyło ponad sto tysięcy widzów, a artysta nie wziął za występ żadnego honorarium. Koncert transmitowany był na żywo przez telewizję publiczną. W repertuarze znalazł się m.in. utwór "Mury" Jacka Kaczmarskiego. W trakcie koncertu pojawił się na scenie także Lech Wałęsa. JMJ komponuje do dzisiaj. Nie jest już tak popularnym artystą, jednak jego muzyka jest wciąż rozpoznawalna wśród wielbicieli muzyki rozrywkowej
AERO | Age of Silence | Chronologie |
Concert's in China | Electronic Night | En Concert Houston - Lyon |
Equinoxe 5 | Geometry of Love | Hong Kong |
Images | Koncert w Gdańsku 2005 | Magnetic Fields |
Metamorphoses | Odyssey Through 02 | Oxygene |
Oxygene 7-13 | Printemps de Buorges | Rarities |
Rarities 2 | Rarities 3 | Rendez - Vous |
Rendezvous in Space as The Vizitors (J.M.Jarre with Francis Rimbert & Tetsuya Komuro) | Revolutions | Sessions 2000 |
Teo and Tea | The 12 dreams of The Sun | The Symphonic Jean Michel Jarre |
Water for Life | Zoolook |
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB