Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
Miasto.Nysa
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

widziany: 27.06.2024 15:41

  • pliki muzyczne
    48
  • pliki wideo
    839
  • obrazy
    11932
  • dokumenty
    122

12941 plików
54,9 GB

Ukryj opis Rozwiń
FolderyFoldery
Miasto.Nysa
Dokumenty
Galeria
Miasto Nysa (gmina i powiat)
COVID-19 (2020)
facebook - tapety
 
ar
Forty i bunkry
Galeria Dekada
Gnina Nysa
 
Herb księstwa nyskiego
 
Biala Nyska
I love you Nysa
Ludzie tworzący historię Nysy(1)
 
MAPPING 2012
mapy
Metalowa Twierdza
 
plakaty
Miejsca pracy
 
Miejsca pracy nieistniejące
 
Niebo nad Nysą (woj. opolskie)
Nysa – „święte krowy”
NYSA - HISTORIA SPISANA
 
Nysa na wesolo
 
Neo-Nówka - 2014-12-15
Nysa Playlisty
 
Nysa przed i po 1945 roku [Miasto Nysa (Nisa, Nissa; Neisse, Neiβe)]
 
Aleje, place, ulice Nysy
 
Al. Duńczykó w
al. Lompy Józefa Piotra
 
Bisch ofhof
al. Roosevel t'a Franklin 'a Delano
 
Lüder itz-P romen ade
os. Podzamcz e
 
os. Podza mcza, sek. A
os. Podza mcze sek. B
os. Podza mcze sek. C
Pl. 50-lecia Armii Krajowej
Pl. Jana Pawła II
Pl. Kiliński ego Jana
Pl. Kopernik a Mikołaja
 
Vikto riapl atz & Koper nikus platz
Pl. Kościeln y
 
pl. Lüdingha usen
Pl. Paderews ki'ego Ignacego Jana
 
od 2018 - po rewit aliza cji
przed rokie m 1945
Pl. Staromie jski (Leńskie go)
 
Altst adter platz
Róg ul. Chopina i Skłodows kiej-Cur ie
róg ul. Kościusz ki i Poniatow skie Józefa go
Róg ul. Krzywous tego i Piastows kiej
 
Berli ner Straß e & Kaise rstra ße () Schla geter straß e
Róg ul. Piastows kiej i Wincente go Pola
róg ul. Piłsudsk iego i Sudeckie j
Róg ul. Słowiańs ka & Kmicica Andrzeja
Rondo Jana Pawła II
Rondo L. Kaczyńsk iego
 
Rondo ul. Wrocł awski ej
Rondo Pamięci Ofiar Katynia
Rondo Solidarn ości
skrzyżow anie ul. Mickiewi cza, 3 Maja, Orzeszko wej
skrzyżow anie ulic – Piłsudsk iego i Jagiello ńskiej
ul. 22 Stycznia
 
Nikol aistr aße
ul. Al. Wojska Polskieg o
 
ul. Armii Krajowej
 
ul. Baligrod zka
ul. Bataljon ów Chłopski ch
 
przed 1945
ul. Bem’a Józef’a Zacharia sz’a
 
Zakła d Mięsn y
ul. Bielawsk a
 
Biels traße
Winia rnia „C’es t la vie”
ul. Biskupa Jarosław a
 
Bisch ofstr aße
ul. Boh. Warszawy
 
ul. Borelows ki’go Marcin’a Maciej’a
ul. Borelows kiego
ul. Bracka
 
ul. Bramy Grodkows kiej
 
ul. Brodzińs kiego Andrzeja
ul. Celna (Kostrze wy; Bankowa)
 
ul. Chodowie ckieg
 
ul. Chopina
 
ul. Curie-Sk łodowski ej
 
powod z - 1938
Radlo ffsky straß e
ul. Dąbrowsk iego Henryka
 
Bluec herst raße
ul. Długosza Jana
ul. Drzymały Michała
 
Bisma rckst raße
ul. Eichendo rffa Josepha (Górna) Josepha von Eichendo rffa
 
Bergs traße
ul. Forteczn a
ul. Framcisz kańska (Komuny Paryskie j)
ul. Gałczyns kiego
ul. gen. Maczka
ul. Gierczak Emilii
 
ul. Głowacki ego Bartosza
 
Mitte lstra ße _-_ Eiche ndorf fstra ße
Porów nania
ul. Gombrowi cza
ul. Grodkows ka (os. Podzamcz e)
 
ul. Grodzka
 
ul. Grzybowa
 
Grzyb owa 4
Pilzg asse
ul. Jagiello ńska
 
Nyska Energ etyka Ciepl na Nysa Sp. z o.o. (NEC Nysa)
ul. Jagiełły
ul. Josepha von Eichendo rffa
ul. Kaczkows kiego Zygmunta (os. Podzamcz e)
ul. Kadłubka
 
Biedr onka
ul. Kasprowi cza
ul. Kmicica Andrzeja
ul. Kolejowa
 
Bahnh ofstr aße (ul. Kolej owa)
Budyn ek Urzęd u Kolej nictw a
Kolej owa nr 2 (DEKA DA)
 
ar
po 1945
 
ar ch
Urząd Gminy
ul. Kom. Ed. Narodowe j (os. Nysa Południe )
 
KEN 35
ul. Konopnic kiej Marii
ul. Korczaka (os. Nysa Południe )
ul. Kordecki ego (os. Podzamcz e)
ul. Kościusz ki Tadeusza
 
ul. Kowalska
ul. Kr. Jadwigi (Robotni cza)
 
po 1945
ul. Krakowsk a
ul. Kramarsk a
 
Krama rska 4-6
ul. Kraszews kiego
 
Osied le przy ul. Krasz ewski ego, stadi on Stali
Rotun da
Stadi on (Stal Nysa)
ul. Krawieck a (Średnia Wieś)
ul. Krzywous tego Bolesław a
 
ul. Księdza Józefa Kądziołk i (Jasiels ka _-_ Mariana Buczka)
ul. Kupiecka
 
Canto rgass e; Kanto rgass e
po dział aniac h wojen nych w 1945 roku
ul. Łąkowa (os. Podzamcz e)
 
Łąkow a 2
ul. Ligonia
 
Holtz manns traße
ul. Lompy
 
Bisch ofhof
ul. Łukasińs kiego Walerian a
ul. Marcinko wskiego
 
ul. Mariacka (1 Maja)
 
ul. Matejki Jana
 
Fried richs traße
ul. Mazowiec ka
 
ul. Merkert Marii
ul. Miarki Karola
ul. Mickiewi cza Adama
 
Micki ewicz a 1, 1a, 1b
FH U Jo la nt a. Jo la nt a Co pi ja
ul. Mieczysł awa I (Ujejski ego)
ul. Moniuszk i Stanisła wa
 
ul. Mostowa
 
Wielk i Młyn
ul. Norwida Cypriana Kamila
ul. Obrońców Tobruk
ul. Ogrodowa
 
Garte nstra ße
ul. Orkana Władysła wa
ul. Parkowa
 
1945- 70
Malwa
ul. Pawlik Wandy
 
ul. Pawli k Wandy 8a
ul. Piastows ka
 
ul. Piłsudsk iego
 
ul. Pionieró w
 
ul. Pioni erów 1 - Willa „Mart ha”
Fo ru m Hi st or ii Ny sy
ul. Pola Wincente go
ul. Poniatow skiego Józefa_
ul. Powstańc ów Śląskich
ul. Prądzyńs kiego Ignacego
 
gen. Ignac ego Prądz yński ego 3
ul. Prudnick a
 
ul. Prusa Bolesław a
 
ul. Prusa 3
ul. Prusa 4
ul. Racławic ka
 
ul. Rynek -&-Ring (Rynek -&- pl. Bohateró w Stalingr adu -&- Rynek
 
ul. Rynek Solny
 
Państ wowa Szkoł a Muzyc zna I i II stopn ia im. W. Lutos ławsk iego
 
po 19 45
Salzr ing
ul. Siemirad zkiego Henryka
ul. Skłodows kiej Marii Curie
ul. Słowiańs ka
 
ul. Śmiałego Bolesław a
ul. Sobieski ego Jana III
 
Carol inum w Nysie
Schul straß e _-_ Gymna sials traße _-_ SA-St raße
ul. Stwosza Wita
 
Kastn erstr aße
Stwos za 1
ul. Sucharsk iego Henryka
ul. Sudecka (os. Nysa Południe )
 
ul. Sukienni cza (Rynek)
ul. Św. Piotra
 
ul. Szkolna
ul. Szlak Chrobreg o
 
Arsen ał (Arse nał Centr um Rozry wki)
Dawne kasyn o ofice rskie 21. Pułku Artyl erii Polow ej
Nieis tniej ąca FSD
Pr ze dm io ty
Ws po mn ie ni e po FS D Ny sa
ul. Teatraln a
 
ul. Tkacka (Weberst raße)
 
Stara Synag oga w Nysie
ul. Torowa
ul. Ujejskie go
 
Breit estra ße
ul. Wałowa
 
ul. Wolności
 
ul. Wrocławs ka
 
ul. Wyspiańs kiego Stanisła wa
 
Hohen zolle rnstr aße
ul. Wyzwolen ia
ul. Zamoyski ego
ul. Żeromski ego
ul. Zjednocz enia (Maksymi liana Gierymsk iego)
 
ul. Żwirki i Wigury
ul. Zwycięst wa (Nysa Południe )
Cmentarze
 
Gadżet
Jezioro Nyskie (Głębinowsk ie)
 
Artur Małysiak
Nysa - zabytki
 
Wieża Ziębicka
Nysa na wieloobrazk owych kartkach
 
Neisse
Nysa w kolażu
Nysa w panoramie
 
Nysa w porównaniac h
Nyskie gołębie
Park Miejski
 
Powódź – lipiec, rok 1997
Powódz rok 1938
rz. Nysa Klodzka
 
Jaz klapowy (nowy)
Nysa - mosty
zabytki…
NYSKA NUTA 2011
 
ar
Nyskie plakaty
 
Dni Nysa - plakaty
Pieniądze o Nysie i własne
Powiat Nysa
 
Reklamy i ogłoszenia
SZKOŁY
 
Wiadomości o Nysie
Zatonięcie m-s ''Nysa''
życzenia na każdą okoliczność
Pokazuj foldery i treści
Budowa linii

Do Brzegu kolej dotarła już 3 sierpnia 1842. Wtedy uroczyście zakończono budowę drugiego odcinka Kolei Górnośląskiej, z Oławy do Brzegu. Wcześniej – 22 maja – kolej z Wrocławia dotarła do Oławy. Do roku 1845 ukończono budowę Kolei Górnośląskiej i pociągiem można było bezpośrednio dojechać z Wrocławia przez Brzeg i Opole do Kędzierzyna, gdzie wtedy jeszcze w małej wiosce bardzo szybko rozwijał się duży węzeł kolejowy. Pierwsze szlaki kolejowe ominęły Nysę. Jedną z głównych przyczyn był fakt, że tam znajdowała się ogromna pruska twierdza. Władze wojskowe skutecznie blokowały wszelakie inwestycje kolejowe.

Dla Nysy brak kolei był wielką niedogodnością, ponieważ miasto to znajdowało się na trasie ważnego traktu kupieckiego, prowadzącego z Wrocławia do Czech. Sama Nysa uważana była za drugie największe miasto handlowe na Śląsku. Nic więc dziwnego, że pierwsze próby doprowadzenia kolei do tego miasta rozpoczęto już w 1840 roku. Wtedy powstały dwa niezależne komitety – we Wrocławiu i w Nysie. Komitet we Wrocławiu składał się z możnych odpowiedzialnych za budowę i finansowanie Kolei Górnośląskiej. Komitet nyski skupiał lokalnych kupców z Nysy i okolic. To, co łączyło oba komitety, to fakt, że wspólnie zasugerowały, by kolej do Nysy dotarła od strony Brzegu – tak samo jak przebiegał trakt drogowy i kupiecki.

W tym czasie pojawiły się jeszcze dwie propozycje połączenia Nysy z siecią kolejową. Pierwsza została zaproponowana prawdopodobnie przez osoby mające wpływy w Opolu, by linia kolejowa prowadząca do Nysy rozpoczynała się w Lewinie Brzeskim. Propozycja druga zakładała przedłużenie linii Brzeg – Nysa aż do Prudnika. W jego sąsiedztwie działało duże przejście graniczne. W ostatnim kwartale 1843 roku komitety wrocławski i nyski połączyły siły ustalając na swoją siedzibę miasto Wrocław. Powstało wtedy Towarzystwo Kolei Brzesko-Nyskiej (niem, Brieg-Neisser Eisenbahn), odpowiedzialne za przyszłą budowę, jak i czerpanie zysków po uruchomieniu przewozów. Ponieważ pruskie ministerstwo finansów nalegało, by jak najszybciej opracować dokładny plan budowy linii, w styczniu 1844 roku zwołano zebranie akcjonariuszy spółki. Celem spotkania był wybór jednego z 4 zaproponowanych wariantów przebiegu linii. Podczas tego zgromadzenia ustalono jedynie dwie rzeczy. Na miasto początkowe, z którego linia miała wychodzić, wybrano Brzeg, a na głównego nadinżyniera prac – niejakiego Rosenbaum’a.

Oficjalny wniosek o koncesję na budowę linii złożono w lutym 1844 roku. Zgoda została wydana 4 kwietnia 1845 roku. Prawie 1,5 roku później opracowano plany wyjścia linii kolejowej z Brzegu. Mimo zgody i poparcia budowy ze strony władz państwowych sytuacja komplikowała się po stronie nyskiej. Władze wojskowe tamtejszej twierdzy nie chciały w ogóle słyszeć o dotarciu kolei do tego miasta. Mimo tych trudności w sierpniu 1845 roku rozpoczęto prace naziemne w okolicy Brzegu. Robotami kierował inżynier Hoffmann. Pierwszym etapem prac była budowa linii w kierunku Pakosławic koło Nysy. Plany zakładały późniejsze dobudowanie drugiego toru, dlatego od razu wykupiono więcej gruntu, by w przyszłości uniknąć problemów z zakupem ziemi. Roboty budowlane postępowały szybko i już 25 lipca 1847 oddano do użytku odcinek Brzeg – Grodków – Pakosławice, o długości 38 kilometrów. W czasie budowy tego odcinka wielokrotnie pertraktowano z wojskowymi władzami nyskiej twierdzy. Rozmowy trwały około roku. Ostatecznie 26 listopada 1848 kolej dotarła w pobliże Nysy i budowa linii została oficjalnie zakończona.
Pierwszy nyski dworzec powstał daleko za miastem, na jego północnych obrzeżach. Budowę tego obiektu w centrum miasta utrudniało nie tyle pokonanie rzeki – Nysy Kłodzkiej, co blokada pozwolenia na budowę ze strony władz wojskowych. Pasażerów, przyjeżdżających do Nysy pociągami, dowożono dorożkami do centrum.

Na linii kolejowej Brzeg – Nysa usytuowano na początku 10 przystanków.
Brzeg (niem. Brieg), Olszanka (niem. Alzenau, 8 km linii), Czeska Wieś (niem. Böhmischdorf, 12 km), Lipowa Śląska (niem. Deutsch Leippe, 15 kmi), Grodków (niem. Grottkau, 21 km), Stary Grodków (niem. Alt Grotkau, 26 km), Chróścina Nyska (niem. Falkenau, 30 km), Skoroszyce (niem. Friedewalde, 33 km), Pakosławice (niem, Bösdorf, 38 km), Nysa (niem. Neisse, 48 km linii).

Czas rozwoju

Dziś trudno dotrzeć do materiałów prezentujących pierwsze rozkłady jazdy. Linia Brzeg – Nysa do czasu rozwoju nyskiego węzła kolejowego miała znaczenie raczej lokalne, tym niemniej nie bez znaczenia pozostaje fakt, że jej budowa miała ogromny wpływ na rozwój położonych wzdłuż niej miejscowości. Przez pierwszych 20 lat funkcjonowania nie zdecydowano się dobudować drugiego toru, mimo że w posiadaniu spółki kolejowej była już zakupiona ziemia. Dywidendy z przewozów kolejowych wynosiły około 5% (dywidenda = zysk netto spółki kapitałowej po opodatkowaniu, przeznaczony do podziału).

W latach 1853-56 dobudowano drugi tor na magistralnej linii kolejowej Wrocław – Brzeg – Opole – Kędzierzyn. Dla Brzegu były to czasu rozkwitu – szybko powiększało się kolejowe zaplecze w pobliżu dworca, rosła liczba przewożonych pasażerów oraz ilość towarów. Dla Nysy były to jednak lata kolejowej stagnacji. Położenie dworca z dala od centrum miasta rodziło dodatkowo koszty dowozu towarów oraz osób. W tym czasie w najbliższym sąsiedztwie Nysy powstawały ogromne węzły kolejowe o dużym znaczeniu strategicznym, m.in. w Raciborzu, Głubczycach, Kędzierzynie, Opolu, Dzierżoniowie i Jaworzynie Śląskiej. Jeszcze przez wiele lat Nysa pozostawała niejako na uboczu rozwiniętego przemysłu kolejowego, a to wszystko za sprawą władz wojskowych, blokujących wszelakie społeczne zaangażowanie związane z kwestią budowy kolejnych linii kolejowych przebiegających przez Nysę.
Dopiero w ramach budowy tzw. Magistrali Podsudeckiej, przebiegającej przez Nysę, wybrano nowe miejsce dla dworca kolejowego w pobliżu centrum (i tak zostało do dziś). Przez Nysę i Brzeg przebiegały wówczas dwie najważniejsze Magistrale Kolejowe na całym dawnym Śląsku, a linia kolejowa Brzeg – Nysa była łącznikiem między nimi.

W 1887 roku ukończono budowę linii kolejowej łączącej Nysę z Opolem przez Szydłów. W przypadku tej linii kładziono większy nacisk na przewóz towarów niż osób. W tym samym roku Szydłów połączono z Lipową Śląską – przystankiem na linii Nysa – Brzeg. Lipowa Śląska była zatem pierwszą stacją węzłową między Nysą a Brzegiem (przed Grodkowem). W 1891 roku otwarto linię Grodków – Przeworno, którą później przedłużono do Głębokiej Śląskiej, gdzie od 1894 roku istniało połączenie ze Strzelinem i można było się wygodnie przesiąść na pociągi udające się w kierunku Wrocławia.

W 1904 roku linią Brzeg – Nysa kursowało każdego dnia 6 par pociągów. Czas przejazdu wynosił 45-50 minut. W tym czasie pojawił się także pierwszy pociąg pośpieszny. W relacji porannej łączył Wrocław z Głuchołazami, a w relacji wieczornej (powrotnej) Nysę z Wrocławiem. W tym okresie wybudowano w Nysie i Brzegu systemy wodociągowe doprowadzające wodę do wieży ciśnień, zasilających m.in. parowozy. Powstało też wiele budynków zaplecza kolejowego. W okolicy Nysy dobudowano drugi tor na Magistrali Podsudeckiej, rozbudowując nyski dworzec o kolejny – trzeci peron. Poza tym w Nysie działał jeden z 15 oddziałów ruchu kolejowego (Nebenbahnen) Wrocławskiej Dyrekcji Kolejowej oraz odział trakcji ruchu kolejowego (Maschinenamt).

W 1927 roku podzielono linie kolejowe na główne i drugorzędne. Linię Brzeg-Nysa zaliczono do głównych (najważniejszych w państwie). Wówczas traktowaną ją jako linia Brzeg – Nysa – Głuchołazy. Przypuszczalnie już od połowy lat dwudziestych XX wieku kursowało z Nysy do Brzegu każdego dnia od 6 do 8 par pociągów, w tym dwa pośpieszne z Wrocławia do Opawy, przez Brzeg, Nysę, Głuchołazy, Krnov oraz z Wrocławia do Ostrawy przez Brzeg, Nysę, Głuchołazy, Krnov, Opawę. W rejonie Głuchołaz rozwijało się centrum uzdrowiskowe, gdzie można było przesiąść się na pociągi udające się między innymi do Wiednia.

Jako ciekawostkę nie do końca powiązaną z linią Brzeg – Nysa warto dodać, że w maju 1936 roku wyruszył po raz pierwszy pociąg z Berlina do Bytomia przez Wrocław, Brzeg (nie zatrzymywał się w Brzegu), Opole, Gliwice – ekspres o nazwie „Latający Ślązak” (niem. Fliegender Schlesier). Pociąg ten kursował z prędkością maksymalną 160km/h (średnia prędkość handlowa 120 -130km/h) – z Wrocławia do stolicy III Rzeszy jechał tylko ok. 3 godzin – rekord przejazdu na tej trasie nie zostały pobity do czasów obecnych.
Dodaj plikDodaj plik
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    10
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

10 plików
7,52 MB




HoldFastUp

HoldFastUp napisano 20.02.2018 19:57

zgłoś do usunięcia
pijars-filmy-2018

pijars-filmy-2018 napisano 3.03.2018 18:34

zgłoś do usunięcia

edenhazard17

edenhazard17 napisano 2.11.2018 16:34

zgłoś do usunięcia

★★★★★★ WŁASNY PEWNY UPLOAD ★★★★★★ ( GRY PC, MASA GIER ANDROID, KONSOLE, FILMY, XXX I INNE ) : ZAPRASZAM NA DRUGIEGO CHOMIKA KLIKNIJ>

BG.SP..1450

BG.SP..1450 napisano 24.07.2020 23:01

zgłoś do usunięcia
POZDRAWIAM I SERDECZNIE ZAPRASZAM ZAWSZE COŚ NOWEGO
gonod33584

gonod33584 napisano 21.11.2020 18:23

zgłoś do usunięcia
Swietny chomik
babciagapcia

babciagapcia napisano 14.09.2021 19:06

zgłoś do usunięcia
ALE ŚWIETNY
loyaxan819

loyaxan819 napisano 25.03.2022 00:07

zgłoś do usunięcia
Super chomik
doyiban935

doyiban935 napisano 8.01.2023 02:16

zgłoś do usunięcia
Super chomik
jegah58199

jegah58199 napisano 11.05.2023 17:46

zgłoś do usunięcia
Zapraszam

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (21)Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (21)
« poprzednia stronanastępna strona »
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności