Założony w Kopenhadze wiosną 1995 roku. DOGMA 95 jest kolektywem zrzeszającym reżyserów filmowych.
Naczelnym celem DOGMY 95 jest przeciwstawianie się "określonym tendencjom" we współczesnej kinematografii.
DOGMA 95 jest akcją ratunkową!
W roku 1960 powiedziano "dość!" Kino umarło i należało je wskrzesić. Cel był słuszny, ale środki błędne! Nowa fala okazała się niewielką zmarszczką na powierzchni wody, która dopłynąwszy do brzegu zamieniła się w błoto. Dzięki sloganom o indywidualizmie i wolności przez pewien czas powstawały filmy, ale tak naprawdę nie zaszły żadne zmiany. Nowa fala nastawiona była wyłącznie na zdobywanie; nigdy nie była silniejsza od stojących za nią ludzi. Film antyburżuazyjny sam stał się burżuazyjny, ponieważ fundament, na jakim powstał, oparty był na burżuazyjnej percepcji sztuki. Pojęcie filmu autorskiego - od początku oparte na burżuazyjnym romantyzmie - było błędne.
Dla DOGMY 95 kino nie jest indywidualne!
Dzisiaj szaleje burza technologiczna, w konsekwencji której kino ulegnie ostatecznej demokratyzacji. Po raz pierwszy w historii każdy może robić filmy, lecz im łatwiejszy jest dostęp do technologii, tym ważniejsza staje się awangarda. Nieprzypadkowo słowo "awangarda" ma militarne konotacje. Kluczem jest dyscyplina - musimy nasze filmy zuniformizować, ponieważ film indywidualny z samej definicji jest dekadencki!
DOGMA 95 przeciwstawia się filmowi indywidualnemu, prezentując niekwestionowane reguły, znane jako ŚLUBY CZYSTOŚCI.
W roku 1960 powiedziano "dość!" Rezultatem jest jałowość, iluzja patosu i iluzja miłości.
ŚLUBY CZYSTOŚCI
Przysięgam przestrzegać następujących reguł ustalonych
i zatwierdzonych przez DOGMĘ 95:
1.
Kręcenie filmu musi odbywać się w naturalnych plenerach. Nie wolono używać w nich rekwizytów i dekoracji. (Jeśli jakiś rekwizyt jest konieczny, należy znaleźć naturalną lokalizację, gdzie taki rekwizyt się znajduje).
2.
Dźwięk nie może być tworzony bez obrazu, i odwrotnie. (Zabronione jest używanie muzyki, chyba że występuje ona w miejscu kręcenia sceny).
3.
Film musi być kręcony "z ręki." Dozwolone są wszystkie ruchy i zatrzymania, na jakie pozwala ta technika. (Akcja filmu nie może toczyć się tam, gdzie stoi kamera; filmowanie musi dziać się tam, gdzie dzieje się film).
4.
Film musi być kolorowy. Nie wolno stosować specjalnego oświetlenia, za wyjątkiem pojedynczej lampy, którą można przymocować do kamery. (Jeśli po wywołaniu filmu kopia nie jest dostatecznie naświetlona, scenę należy wyciąć).
5.
Zabronia się używania efektów optycznych i filtrów.
6.
Film nie może zawierać powierzchownej akcji. (Morderstwa, broń, etc. nie mają racji bytu).
7.
Zabronione są przesunięcia w czasie i przestrzeni. (Oznacza to, że film dzieje się "tu i teraz").
8.
Kręcenie filmów określonego gatunku jest niedopuszczalne.
9.
Film powinien być rozpowszechniany na taśmie 35 mm w formacie standardowym.
10.
Nazwiska reżysera nie wolno wymieniać w napisach końcowych.
Ponadto, jako reżyser przysięgam wyzbyć się osobistego smaku! Już nie jestem artystą. Przysięgam unikać tworzenia "dzieła", ponieważ uważam, że moment jest ważniejszy niż całość. Moim naczelnym zadaniem jest wydobycie prawdy z moich bohaterów i ich otoczenia. Przysięgam stosować się do powyższych założeń poprzez wszelkie dostępne mi środki, kosztem dobrego smaku i jakichkolwiek względów estetycznych.
Niniejszym składam moje ŚLUBY CZYSTOŚCI.
Kopenhaga, poniedziałek, 13 marca, 1995 roku.
W mieniu DOGMY 95
Lars von Trier Thomas Vinterberg
Jeden z filmów zrealizowanych zgodnie z założeniami manifestu Dogme 95. Obraz opowiada o jedenastu pasażerach autobusu zagubionych w środku afrykańskiej pustyni. Znajdują oni schronienie w ruinach opustoszałego miasteczka, ale nie mają nadziei na pomoc z zewnątrz. Żeby zabić upływający czas i choć na chwilę zapomnieć o śmierci postanawiają wystawić sztukę.
z chomika Gonzob
Film otwiera scena ślubu Kerstena z Claire, córką jego szefa. Kersten, mając zapewniony sukces zawodowy, uważa, że już niczego mu do szczęścia nie potrzeba. A jednak wszystko zmienia się już następnego dnia, gdy dowiaduje się przez telefon, że zmarł jego ojciec.
stopklatka.pl
z chomika Gonzob
Derivative (Turkish: Türev) is a 2005 Turkish drama film, written, produced and directed by Ulaş İnaç based on a short story by Miguel de Cervantes, about the complicated relationships between three people who confess their thoughts each evening to the camera for a movie project. The film, which went on nationwide general release across Turkey on November 18, 2005 (2005-11-18), won the Golden Orange for Best Film at the 42nd Antalya "Golden Orange" International Film Festival
z chomika Gonzob
"Et Rigtigt Menneske" (Prawdziwy człowiek) - film opatrzony numerem osiemnastym manifestu Dogme95 przedstawia historię niewidzialnego przyjaciela siedmioletniej Lisy, który mieszka pod tapetą w jej pokoju . W tajemniczych okolicznościach wyobrażenie Lisy staje się faktem - P. dostaje szansę by stać się ludzką istotą, jednak trudno mu się odnaleźć w otaczającym świecie. Po tym jak nie może dogadać się z nikim wokoło trafia do obozu dla uchodźców, gdzie uczy się języka duńskiego, a przy okazji innych rzeczy tak normalnych dla każdego z nas. Jego wysiłki zostają nagrodzone, P. dostaje lokum i prace w sklepie obuwniczym.
z chomika Gonzob
Pewna rodzina, składająca się z rodziców, czwórki ich dorosłych dzieci wraz z małżonkami i potomstwem oraz psa, wyjeżdża w góry, aby spędzić tam Święta Bożego Narodzenia. W rodzinnym wyjeździe uczestniczy również polski mąż jednej z córek (Zbigniew Zamachowski) i jego rodzice (Jerzy Nowak i Wiesława Mazurkiewicz). Wszyscy tłoczą się w ciasnej chatce i podczas gdy temperatura na zewnątrz osiąga minus 30 stopni C, w środku coraz bardziej zbliża się do wrzenia. Wychodzą na wierzch głęboko ukrywane sekrety i wbrew rozpaczliwym staraniom matki, atmosfera jest coraz bardziej odległa od świątecznej...
z chomika Gonzob
Grupa młodych ludzi dwudziesto, trzydziestoletnich okupuje wystawione na sprzedaż mieszkanie należące do wuja jednego z nich. Tworzą rodzaj wariackiej wspólnoty, która szybko zaczyna przypominać niepokojącą sektę, kierowaną przez szefa o skłonnościach autorytatywnych. Grupa stawia sobie za cel odgrywać publicznie debili: ślina na ustach, krzyki, powykręcane ręce, niewytłumaczalne napady wściekłości. W restauracji, na ulicy, na basenie, w ubikacji, w fabryce. Żeby wywołać zażenowanie. Wzbudzić litość albo, o wiele częściej, niechęć. Czynią to doskonale. I biorą sobie za pomocnika słodką, rudawą, zagubioną dziewczynę, która doznała sporo złego, a przy nich znajduje swój prawdziwy terapeutyczny azyl. (opis dystrybutora)
z chomika Gonzob
Mężczyźni i kobiety... o tym, jak dziś się traktują. Pierwszy brytyjski film zrealizowany w konwencji Dogmy. W jednej z ról - Rula Lenska, brytyjska aktorka o polskich korzeniach.
filmweb.pl
z chomika Gonzob
An excellent film about dominating factors in theatre schools over innocent apprentice acting students. Their relations with teachers, directors, stress and competition in auditions, etc. A moving topic pseudo-document realistic film.
z chomika Gonzob
"Włoski dla początkujących" opowiada historię samotnych, nieszczęśliwych ludzi, których losy dość przypadkowo zaczynają się ze sobą splatać pewnej ponurej kopenhaskiej zimy. Młody duchowny, Andreas (Anders W. Berthelsen), po śmierci żony osiedla się na przedmieściach Kopenhagi, gdzie ma zastąpić starego pastora. W tym samym czasie niezdarna sprzedawczyni - Olimpia (Anette Stovelbak) - sprzeciwia się apodyktycznemu ojcu i - chcąc urozmaicić swoje życie - postanawia zrobić coś czego nigdy wcześniej nie robiła. Introwertyczna fryzjerka Karen (Anne Eleonora Jorgensen) nieoczekiwanie odkrywa największy sekret swojej matki. Jorgen Mortensen (Peter Gantzler), recepcjonista w miejscowym hotelu, rozpaczliwie próbuje zdobyć miłość pięknej, włoskiej kelnerki, w czym pomaga mu przyjaciel, impulsywny i nieokrzesany Halvfinn (w tej roli fantastyczny Lars Kaalund). Drogi tych ludzi krzyżują się niespodziewanie na wieczorowym kursie włoskiego dla początkujących. Życie każdego z nich diametralnie się zmienia przynosząc upragnione szczęście i miłość
z chomika Gonzob
Kochankowie/The Lovers, 1999
Reż. Jean Marc Barr
La femme: Elodie Bouchez
L'homme: Sergej Trifunovic
Dogma w Paryżu . Każdy ma taką Dogmę, na jaką zasłużył. Dogmy skandynawskie to zwykle rodzinne dramaty o stłumieniach, nerwicach i psychicznych zatwardzeniach. Dogma francuska to oczywiście romans. Pamiętny z Wielkiego Błękitu Jean-Marc Barr przeszedł dobry dogmatyczny trening grając w filmach Larsa von Triera i bez trudu narzucił miłości francuskiej dogmatyczne zasady. Romans nadsekwański zyskuje surową oprawę: miłość kwitnie w gorszych zakątkach Paryża, tło społeczne odmalowane jest w duchu najlepszych tradycji krytycznej francuskiej lewicy. Największa herezja polega na tym, że kochankowie z tego francuskiego romansu nie rozmawiają po francusku lecz posługują się angielszczyzną i to w dodatku łamaną - Ona jest wprawdzie rodowitą Paryżanką, ale On emigrantem z byłej Jugosławii, który nie opanował jeszcze języka Moliera. Jednak, paradoksalnie, marny, zaprawiony niepowtarzalnym francuskim akcentem angielski Elodie Bouchez sprawia, że chropawy realizm Kochanków jest bardzo romantyczny - rzecz jasna na współczesny, brutalny i dogmowaty sposób.
zone europa
z chomika Gonzob
Anna jest pastorem i teologiem. Od lat ze swoim mężem Frankiem bezskutecznie stara się o dziecko. Jej życie gwałtownie ulega zmianie, gdy przyjmuje posadę więziennego kapelana. Do zakładu dla kobiet trafia tego samego dnia, co Kate - narkomanka skazana za doprowadzenie do śmierci swojego dziecka. Wkrótce okazuje się, że Kate posiada niezwykłe zdolności - potrafi uzdrawiać i ma dar jasnowidzenia. Film opowiada o wierze oraz zaufaniu, kiedy ból i cierpienie są silniejsze niż miłość.
z chomika Gonzob
Natasha Arthy's Dogma-certified Se Til Venstre, Der Er En Svensker (The Dog's Called Fiat 128) follows what happens to a woman in the 48 hours before her wedding. Katrine (Sidse Babett) is set to marry Jonas (Soren Byder) in two days when Thomsen (Björn Kjellman), the former boyfriend of Katrine's institutionalized sister, pays a visit. The sister became depressed when Thomsen left her. Katrine and Thomsen end up sharing a memorable night. This film was screened at the Gothenburg Film Festival. ~ Perry Seibert, All Movie Guide
z chomika Gonzob
Film opowiada historię schizofrenika Juliena i jego groteskowej rodziny. Chociaż tylko główny bohater uznawany jest za upośledzonego umysłowo, prawie wszyscy w jego domu zachowują się nienormalnie. Ojciec sypia w masce przeciwgazowej i pragnie, by młodszy brat Juliena, Chris udawał swoją zmarłą matkę. Z kolei Chris przygotowując się do zawodów zapaśniczych trenuje chwyty na plastikowym kuble na śmieci. Wyjątkiem pozostaje sympatyczna i pełna ciepła siostra Juliena, Pearl, która spodziewa się dziecka. Jako jedyna staje w obronie upośledzonego brata, dręczonego przez ojca. Filmową rzeczywistość, także poza domem Juliena, zaludniają dziwacy - jak murzyn-albinos oraz niepełnosprawni - grupa niewidomych czy facet bez rąk, który stopami robi sztuczki karciane. Klasyczna narracja została zastąpiona ciągiem różnych scen i obrazów, które mają oddawać stan umysłu głównego bohatera oraz pokazać świat widziany oczami schizofrenika
z chomika Gonzob
Zamożny przedsiębiorca urządza przyjęcie z okazji sześćdziesiątych urodzin. Przybywa liczna rodzina. Podczas bankietu jeden z synów ogłasza, że był jako dziecko był seksualnie molestowany przez ojca-jubilata. Ale rodzice upierają się, że wszystko to są wymysły młodzieńca o bujnej fantazji.
z chomika Gonzob
- Pobierz folder
- Zachomikuj folder