Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

021-R.Schumann-Koncert fortepianowy a-moll, op. 54 - I. Allegro affettuoso.mp3

Jaculka / Muzyka / 5. Muzyka romantyzmu / 021-R.Schumann-Koncert fortepianowy a-moll, op. 54 - I. Allegro affettuoso.mp3
Download: 021-R.Schumann-Koncert fortepianowy a-moll, op. 54 - I. Allegro affettuoso.mp3

24,89 MB

0.0 / 5 (0 głosów)

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany o przełomowym znaczeniu.

Poczatki romantyzmu w muzyce datuje się różnie:
1801 - data stworzenia przez L. van Beethovena Sonaty fortepianowej nr 14 cis-moll op. 27 nr 2
1821 - wystawienie opery Wolny Strzelec Karola Marii Webera
1830 - wykonanie symfonii "fantastycznej" H.Berlioza
Romantyzm drugiej polowy XIX w. nazywa się neo- albo postromantyzmem.

Najwyższym celem romantyków było połączenie religii, nauki i życia w jedną wyższą, wspólną jakość, jaką była sztuka. Najkrócej można powiedzieć, że romantyzm zrodziła potrzeba i pragnienie wolności. Ta idea pozostała żywa we wszystkich następnych pokoleniach twórców, aż do dnia dzisiejszego.

NACZELNE HASŁA ROMANTYZMU W MUZYCE
"Sztuka dla sztuki" co znaczyło, że muzyka przestała być pisana i komponowana na życzenie, ale wtedy kiedy muzyk miał natchnienie i chciał przekazać własną wypowiedź, wyraz jego idei. Miał powrócić do natury, do dawnych wierzeń ludowych i korzeni kultury jego narodu.

"Sztuka totalna" co znaczyło, że muzyka przemawiała do odbiorcy różnymi środkami wyrazu jednocześnie (np. barwą, słowem, dźwiękiem), by w jak najbogatszy i najszerszy sposób wyrazić uczucia człowieka.

CECHY ROMANTYZMU W MUZYCE
Przewaga treści nad formą
Programowość w muzyce (utwór ma treść pozamuzyczną)
Uczuciowość
Subiektywizm, indywidualizm twórców
Synteza wszystkich sztuk. Silne związki z literaturą, oraz z malarstwem. Powstają liczne pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu, opery i utwory programowe (Obrazki z wystawy Musorgskiego, Karnawał zwierząt Saint-Saensa).
Elementy narodowe i ludowe
Tematyka fantastyczna i baśniowa
Rozwój wirtuozostwa
Rozwój instrumentacji
Rozszerzenie harmoniki
Rozwój muzykowania domowego
Powstawanie szkół narodowych: jest to grupa ludzi opierająca się o muzykę narodową.
emocjonalizm (wyrażanie uczuć), indywidualizm, uczuciowość i subiektywizm
ludowość (związek muzyki z folklorem swojego narodu, sięganie do motywów muzyki ludowej)
Rozluźnienie dotychczasowych form muzycznych

SZKOŁY NARODOWE
niemiecka (Carl Maria von Weber i Richard Wagner)
czeska (Bedřich Smetana i Antonín Dvořák)
polska (Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin i Zygmunt Noskowski)
rosyjska (Potężna gromadka, a w jej ramach przede wszystkim: Modest Musorgski, Aleksander Borodin i Nikołaj Rimski-Korsakow)
hiszpańska (Isaac Albéniz, Enrique Granados)
francuska (César Franck)
w Skandynawii: norweska (Edvard Hagerup Grieg) i fińska (Jean Sibelius)

GŁÓWNI PRZEDSTAWICIELE ROMANTYZMU I NEOROMANTYZMU W MUZYCE
Franz Schubert
Robert Schumann
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Niccolo Paganini
Edward Grieg
Fryderyk Chopin
Stanisław Moniuszko
Henryk Wieniawski
Carl Maria von Weber
Johannes Brahms
Hector Berlioz
Antonín Dvořák
Bedřich Smetana
Ferenc Liszt
Gustav Mahler
Anton Bruckner
Hans von Bülow
Richard Wagner
Richard Strauss
Camille Saint-Saëns
Piotr Czajkowski
Modest Musorgski
Giovanni Bottesini

Źródło: Wikipedia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności