Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Julian Tuwim - Kwiaty polskie.mp3

Ever-Wrest / Słuchowisko / Julian Tuwim / Julian Tuwim - Kwiaty polskie.mp3
Download: Julian Tuwim - Kwiaty polskie.mp3

53,21 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Julian Tuwim zaczął pisać "Kwiaty polskie" w listopadzie 1940 roku na emigracji w Brazylii. Nad poematem pracował w Stanach Zjednoczonych w latach 1941-1944 i po powrocie do kraju w 1946 roku. Utwór powstawał do ostatnich dni życia pisarza i nie został ukończony. Pierwszy tom "Kwiatów polskich", po licznych zmianach związanych z cenzurą, ukazał się w drugiej połowie stycznia 1949 roku. Słynny poemat dygresyjny poświęcony Polsce, Polakom, polskości. Nostalgiczny i liryczny, ale także nierzadko drapieżny i oskarżycielski. Pełen skrajnych emocji, napięcia oraz swoistego poczucia humoru. Nie brak w nim wątków autobiograficznych dotyczących różnych okresów życia autora. "Kwiaty polskie" nasycone są kunsztownymi rymami, oryginalnymi i celnymi metaforami oraz zaskakującymi skojarzeniami. Są napisane tak sugestywnie, że w trakcie lektury w umyśle czytelnika mimowolnie pojawiają się obrazy, dźwięki, zapachy.


Autor: Julian Tuwim
Adaptacja i reżyseria: Janusz Kukuła
Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk
Muzyka: Piotr Salaber
Obsada: Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Szczepaniak, Marcin Przybylski.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Julian Tuwim to wybitny pisarz, autor wierszy dla dorosłych i dzieci, słów piosenek, tekstów dla kabaretów, rewii, operetek, ale także redaktor i tłumacz poezji obcojęzycznej. Współzałożyciel grupy poetyckiej "Skamander" i stały współpracownik "Wiadomości Literackich", jeden z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego, którego twórczość wpłynęła na następne pokolenia. Poezja Juliana Tuwima jest jedną z najważniejszych w XX wieku propozycji uprawiania sztuki słowa. Bogata i różnorodna twórczość autora "Kwiatów polskich" stanowi żywotną i atrakcyjną propozycję dla odbiorców w każdym wieku. Julian Tuwim kształtował język, wyobraźnię i społeczną wrażliwość wielu pokoleń Polaków, ucząc ich zarazem poczucia humoru i ukazując optymizm codziennego życia. Słuchowisko „Autobiografia” powstało na podstawie poezji tego wielkiego poety. Autor: Julian Tuwim Scenariusz i reżyseria: Janusz Kukuła Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk Muzyka: Hadrian Filip Tabęcki Wiersze czytają: Piotr Bajtlik, Andrzej Ferenc, Krzysztof Gosztyła, Marcin Kwaśny.
„Bal w operze” powstał w 1936 roku. "Jest gwałtowną satyrą polityczną napisaną przez człowieka zrozpaczonego. Ale też czymś więcej. Bo odraza autora zwraca się nie tylko do danego ustroju, lecz do społeczeństwa ludzkiego w ogóle” - pisał w przedmowie do "Balu w Operze”, przygotowanego przez Wydawnictwo Literackie, Czesław Miłosz . Tekst napisany został z taką dezynwolturą i nagromadzeniem wulgaryzmów, że poemat w całości opublikowano dopiero pół wieku później. Składa się on ze wstępu, który stanowi cytat z Apokalipsy św. Jana oraz jedenastu rozdziałów, połączonych w dość luźny związek przyczynowo skutkowy. Świat przedstawiony rozłożony jest na trzy plany: tytułowy bal, wioskę oraz miasto. Obok scen realistycznych, widocznych zwłaszcza we fragmentach z życia codziennego XX-wiecznej Polski, utwór tworzą również sceny fantastyczne i mityczne. Cytat z Apokalipsy św. Jana również zamyka poemat Juliana Tuwima. O czym opowiada poemat Tuwima? Archikrator, władca wszechpotężny, wydaje bal. Gośćmi są członkowie rządu, arystokraci, dyplomaci, potentaci finansowi, oficerowie. W tym bezkompromisowym pamflecie widzimy, że ich życie kręci się wyłącznie wokół seksu i władzy. "Bawią się, niebaczni na rzeczywistość, w której przygotowuje się ich klęska. Tuwim kilkoma kreskami umie narysować Polskę na wpół miejską, na wpół wiejską, czy też jej niedomiejskość i niedowiejskość, tak że jej niemal esencją staje się niewykończona kamieniczka granicząca z polami” - pisze Miłosz. Podczas gdy jedni widzą w katastrofizmie Tuwima zapowiedź kataklizmu jedynie pewnej formacji polityczno-społecznej, Czesław Miłosz dopatruje się w nim widocznej wizji zagłady całej ludzkości, a wręcz „modlitwy o nieistnienie świata, który jest zbyt występny, żeby miał prawo trwać”. Autor: Julian Tuwim Reżyseria: Waldemar Modestowicz Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Muzyka: Piotr Moss Obsada: Danuta Stenka, Ewa Konstancja Bułhak, Katarzyna Dąbrowska, Justyna Kowalska, Adam Ferency, Mariusz Bonaszewski, Piotr Grabowski, Jakub Kordas.
Henryk Sienkiewicz to nie tylko autor niezapomnianych powieści i nowel, lecz także twórca sztuk scenicznych. Sztuka „Muszę wypocząć” ukazała się w noworocznym numerze „Kuriera Codziennego” w 1897 r. Zadedykowana została Bolesławowi Prusowi. Autor przedstawia w niej – w zwartej i dowcipnej formie – dzień sławnego literata, który postanowił w końcu się zrelaksować. Wiąże się to z tym, że przestał pisać, przygotowywać się do odczytów i czytać listy od swych wielbicieli, którzy zwracają się doń z najdziwniejszymi sprawami: „Czy pan łatwiej pracujesz po wołowinie, czy po baraninie lub po kotletach wieprzowych? Po jakim mięsie tworzysz pan łatwiej charaktery, a po jakim krajobrazy? ”. Autor: Henryk Sienkiewicz Reżyseria: Małgorzata Żurakowska Realizacja akustyczna: Piotr Wierzchoń Obsada: Jowita Stępniak, Przemysław Gąsiorowicz, Ania Jaremek, Emilia Jaremek.
„Zagłoba swatem” to zabawna jednoaktówka o fortelu, którego celem jest uzyskanie od Oliwiusa zgodny na zamążpójście jego córki Zosi za Zarembę, ubogiego żołnierza. Oliwius stanowczo sprzeciwia się temu małżeństwu. Jan Zaremba prosi o pomoc Onufrego Zagłobę. Ten, podając się za beja tatarskiego - Łykaj-beja, robi z Tatarami najazd na dom Oliwiusa. Ojciec Zosi ze strachu daje zgodę i błogosławieństwo na ślub Zosi i Zaremby. Słuchowisko z 1987 roku. Autor: Henryk Sienkiewicz Reżyseria: Sławomir Olejniczak Obsada: Stanisław Kranze (Jan Zaremba), Roman Gramziński (Oliwius), Roman Metzler (Zagłoba), Alicja Kranze-Kochańska (Zosia), Kazimierz Kurek (Cyprian), Krystyna Bartkiewicz (Weronika), Józefa Szałańska (Marcjanna), Sławomir Domaszewicz (Tatar).
„Mołotow” to pierwszy utwór Sławomira Mrożka, jaki napisał po ciężkiej chorobie, która wiązała się z częściową utratą pamięci i afazją. Autor opisuje ostatnie dni życia Stalina. A tytułowy Mołotow staje się uosobieniem ludzi wciągniętych w system stalinowski, stając się jednocześnie oprawcą i ofiarą. Na telefonicznej linii – Wiaczesław Mołotow i towarzysz Stalin. Pierwszy uprasza się łaski. Drugi nie chce go słuchać. Jest rok 1949. Mołotow właśnie stracił ministerstwo spraw zagranicznych. „Dlaczego mi to zrobiłeś, Koba”? – jęczy do słuchawki. Dyktator ma ważniejsze sprawy. Przygotowuje zakrojoną na dużą skalę antysemicką prowokację. Pod klucz idzie żona Mołotowa, Polina Siemionowna, z pochodzenia Żydówka. Beria radzi politykowi, żeby na jakiś czas usunął się w cień. Potem może się jeszcze przydać, bo Stalin nie będzie przecież żył wiecznie. Autor: Sławomir Mrożek Adaptacja i reżyseria: Bogdan Ciosek Realizacja akustystaczna: Paweł Szaliński Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski Obsada: Ignacy Gogolewski (Stalin), Henryk Talar (Mołotow), Halina Skoczyńska (Żona Mołotowa), Andrzej Blumenfeld (Beria), Irena Jun (Stara Kobieta), gościnnie: Sławomir Mrożek (jako narrator).
Akcja tej sztuki epickiej (albo: "komedii tragicznej w trzech aktach") rozgrywa się w różnych latach (1910, 1928, 1990) i w syntetycznym skrócie pokazuje zmiany społeczno-obyczajowe i mentalne bohaterów. Akcja pierwszego aktu rozgrywa się w 1910 roku, w Rosji carskiej, w której nie widać jeszcze żadnych symptomów przyszłego rewolucyjnego fermentu. W akcie drugim mamy rok 1928 – następuje rozkwit Kraju Rad. W trzecim przenosimy się w czasie o wiele dekad, do okresu tuż po rozpadzie ZSRR. Przez kolejne części tej „komedii tragicznej” przewijają się te same postaci, poznajemy ich dramatyczne wybory i pogmatwane losy. Tytułową miłość uosabia Tatiana, inną ważną postacią jest Zachedryński, inteligent, który, początkowo zdystansowany do spraw świata, po upadku starego ładu służy nowemu systemowi, by w końcu paść jego ofiarą. Główną bohaterką sztuki okazuje się jednak Rosja wrzucona w tryby historii, prezentująca swoje kolejne oblicza. ''Tytuł jest "Miłość na Krymie" i w realizacji powinna być miłość i na Krymie. Przez miłość nie trzeba tłumaczyć, co rozumiem, natomiast przez Krym rozumiem historyczność, komunę, Sowiety... Z całą pewnością nie powinien być zagubiony Krym, czyli historia, ale pierwsze miejsce należy się miłości'' (Sławomir Mrożek). Autor: Sławomir Mrożek Adaptacja i reżyseria: Krzysztof Zaleski Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Małgorzata Małaszko Obsada: Anna Dereszowska, Łukasz Lewandowski, Maria Pakulnis, Krzysztof Wakuliński, Sławomir Pacek, Krzysztof Kowalewski, Krystyna Tkacz, Krystyna Królówna, Krzysztof Banaszyk, Jan Jurewicz, Kazimierz Wysota, Tomasz Marzecki, Krzysztof Zaleski. Słuchowisko trwa 1 godz. 48 min.
Słuchowisko „Lala, czyli pierwsza miłość” Sándora Máraiego to opowieść o skrywanym, szaleńczym uczuciu profesora Gaspara, znanego w całej okolicy samotnika, do uczennicy. Pełna napięć, obaw i wzruszeń historia człowieka, który mimo iż ukończył 55 lat, dotychczas nikogo nie kochał, rozgrywa się w małym węgierskim miasteczku tuż przed wybuchem I wojny światowej. Gaspar cierpi, jednak nie ma komu o tym powiedzieć. W środowisku nauczycielskim trudno komuś zaufać - aż roi się w nim od obłudników i donosicieli... Autor: Sándor Márai Przekład: Feliks Netz Adaptacja i reżyseria: Andrzej Piszczatowski Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Mariusz Benoit, Marcin Hycnar, Katarzyna Łaniewska, Katarzyna Maria Zielińska, Barbara Kałużna, Paulina Chruściel, Anna Moskal, Michał Sitarski, Krzysztof Szczerbiński, Adam Krawczyk, Sławomir Pacek, Jacek Braciak, Zygmunt Sierakowski, Krzysztof Wakuliński, Kazimierz Wysota.
Słuchowisko "Kontrakt" to opowieść o ludziach o skrajnie różnych mentalnościach, doświadczeniach i aspiracjach, pochodzących z dwóch krańców Europy. Magnus jako bogaty rezydent szwajcarskiego hotelu uważa się za strażnika europejskiej tradycji oraz idei arystokracji, która w jego mniemaniu ma posiadać naturalną przewagę intelektualną i materialną nad pozostałymi mieszkańcami kontynentu. Młody pracownik hotelu Moris pochodzący z kraju "leżącego na Wschód od Zachodu i na Zachód od Wschodu" jest świadomy mechanizmów jakimi rządzi się współczesny mu świat oraz dostrzega ewolucję społeczeństwa i jego mentalności, które nieuchronnie muszą zachodzić w procesach historycznych. Magnus, któremu kończą się możliwości finansowania dalszego pobytu w hotelu, zawiera z Morisem umowę, której stawką jest jego własne życie. Moris stara się wykorzystać słabość Magnusa i jego sposobu myślenia odnosząc się do stereotypów historycznych, wyobrażeń i schematów ideowych poprzednich epok. Konfrontacja zmusza obu bohaterów to weryfikacji swoich poglądów przynosząc nieoczekiwane rezultaty. Autor: Sławomir Mrożek Adaptacja i reżyseria: Przemysław Wyszyński Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Przemysław Wyszyński Obsada: Szymon Kuśmider (Magnus), Paweł Krucz (Moris).
„Czary mary” to historia osadzona w środowisku cyrkowców. Zmęczony życiem i sztuką sześćdziesięcioletni magik Krystian poślubia młodą wychowankę cyrku, Estellę. Nowe życie, jakie chce rozpocząć u boku młodej kobiety, ma różnić się od tego, które po latach sukcesów i triumfów, przyniosło rozczarowanie. Jednak młoda kobieta kryje pewną tajemnicę, która wpłynie na dalsze losy bohaterów. W sztuce Máraiego, obok fabularnych wątków, znajdziemy refleksję nad sztuką i jej istotą. A może raczej - nad sztuką i jej współczesnym upadkiem. Krystian boleje nad zepsuciem gustów, powszechnie uprawianym kuglarstwem... Autor: Sándor Márai Przekład: Feliks Netz Reżyseria: Andrzej Piszczatowski Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski Obsada: Karolina Gruszka, (Estella), Jan Englert (Krystian), Kazimierz Kaczor (Rex), Krzysztof Banaszyk (Maharama), Stanisław Brudny (Pietro).
Sławomir Mrożek w czasach PRL był otuchą dla sceny i widza, wtedy rzeczywistość „oglądana przez okulary dramaturga" budziła nadzieję, że ten systemowy absurd nie będzie wieczny. Akcja słuchowiska "Ambasador" na podstawie dramatu Sławomira Mrożka rozgrywa się w okresie zimnej wojny. Dzień zaczął się źle: Ambasador zgubił spinkę od mankietu przed spotkaniem z Pełnomocnikiem lokalnego rządu, Pierwszy Sekretarz Ambasady odniósł się do przełożonego bez należytego szacunku, a Amelia, wezwana na pomoc, nie tylko nie pomogła w rozwiązaniu problemu spinek, ale oznajmiła, że ma dość bycia żoną Ambasadora: "Od dwudziestu lat jestem tylko dodatkiem do twojej kariery. Powiernicą polityka w piżamie, składnicą państwowych sekretów w sypialni. I nie życzę już sobie, żeby moje łóżko należało do ministerstwa spraw zagranicznych". Pełnomocnik nietaktownie zwrócił Ambasadorowi uwagę na brak spinki, po czym nieoczekiwanie rozwiązał problem: dzięki założonemu w ambasadzie podsłuchowi wiedział, że spinka wpadła do kosza na śmieci. Czułe mikrofony i sprawny wywiad to tylko jeden z dowodów wyższości systemu komunistycznego nad kapitalistycznym; Pełnomocnik stara się zdeprecjonować rząd Ambasadora i pokazać przewagę swoich władz i ideologii komunistycznej. W końcu przekazuje Ambasadorowi prezent - wielką kulę, którą nazywa globusem, choć nie ma na niej żadnych kontynentów. Kontynenty są dopiero "w opracowaniu" - "politycznie nie są jeszcze całkiem takie jak trzeba"... Autor: Sławomir Mrożek Adaptacja: Ewa Stocka-Kalinowska Reżyseria: Andrzej Zakrzewski Realizacja akustyczna: Andrzej Złomski Opracowanie muzyczne: Andrzej Złomski Obsada: Gustaw Holoubek (Ambasador), Adam Ferency (Człowiek), Mirosława Dubrawska (Amelia), Mariusz Dmochowski (Pełnomocnik), Tadeusz Borowski (Sekretarz). Słuchowisko trwa 1 godz. 42 min.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności