Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Julian Tuwim - Autobiografia.mp3

Ever-Wrest / Słuchowisko / Julian Tuwim / Julian Tuwim - Autobiografia.mp3
Download: Julian Tuwim - Autobiografia.mp3

57,71 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Julian Tuwim to wybitny pisarz, autor wierszy dla dorosłych i dzieci, słów piosenek, tekstów dla kabaretów, rewii, operetek, ale także redaktor i tłumacz poezji obcojęzycznej. Współzałożyciel grupy poetyckiej "Skamander" i stały współpracownik "Wiadomości Literackich", jeden z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego, którego twórczość wpłynęła na następne pokolenia. Poezja Juliana Tuwima jest jedną z najważniejszych w XX wieku propozycji uprawiania sztuki słowa. Bogata i różnorodna twórczość autora "Kwiatów polskich" stanowi żywotną i atrakcyjną propozycję dla odbiorców w każdym wieku. Julian Tuwim kształtował język, wyobraźnię i społeczną wrażliwość wielu pokoleń Polaków, ucząc ich zarazem poczucia humoru i ukazując optymizm codziennego życia. Słuchowisko „Autobiografia” powstało na podstawie poezji tego wielkiego poety.


Autor: Julian Tuwim
Scenariusz i reżyseria: Janusz Kukuła
Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk
Muzyka: Hadrian Filip Tabęcki
Wiersze czytają: Piotr Bajtlik, Andrzej Ferenc, Krzysztof Gosztyła, Marcin Kwaśny.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
„Bal w operze” powstał w 1936 roku. "Jest gwałtowną satyrą polityczną napisaną przez człowieka zrozpaczonego. Ale też czymś więcej. Bo odraza autora zwraca się nie tylko do danego ustroju, lecz do społeczeństwa ludzkiego w ogóle” - pisał w przedmowie do "Balu w Operze”, przygotowanego przez Wydawnictwo Literackie, Czesław Miłosz . Tekst napisany został z taką dezynwolturą i nagromadzeniem wulgaryzmów, że poemat w całości opublikowano dopiero pół wieku później. Składa się on ze wstępu, który stanowi cytat z Apokalipsy św. Jana oraz jedenastu rozdziałów, połączonych w dość luźny związek przyczynowo skutkowy. Świat przedstawiony rozłożony jest na trzy plany: tytułowy bal, wioskę oraz miasto. Obok scen realistycznych, widocznych zwłaszcza we fragmentach z życia codziennego XX-wiecznej Polski, utwór tworzą również sceny fantastyczne i mityczne. Cytat z Apokalipsy św. Jana również zamyka poemat Juliana Tuwima. O czym opowiada poemat Tuwima? Archikrator, władca wszechpotężny, wydaje bal. Gośćmi są członkowie rządu, arystokraci, dyplomaci, potentaci finansowi, oficerowie. W tym bezkompromisowym pamflecie widzimy, że ich życie kręci się wyłącznie wokół seksu i władzy. "Bawią się, niebaczni na rzeczywistość, w której przygotowuje się ich klęska. Tuwim kilkoma kreskami umie narysować Polskę na wpół miejską, na wpół wiejską, czy też jej niedomiejskość i niedowiejskość, tak że jej niemal esencją staje się niewykończona kamieniczka granicząca z polami” - pisze Miłosz. Podczas gdy jedni widzą w katastrofizmie Tuwima zapowiedź kataklizmu jedynie pewnej formacji polityczno-społecznej, Czesław Miłosz dopatruje się w nim widocznej wizji zagłady całej ludzkości, a wręcz „modlitwy o nieistnienie świata, który jest zbyt występny, żeby miał prawo trwać”. Autor: Julian Tuwim Reżyseria: Waldemar Modestowicz Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Muzyka: Piotr Moss Obsada: Danuta Stenka, Ewa Konstancja Bułhak, Katarzyna Dąbrowska, Justyna Kowalska, Adam Ferency, Mariusz Bonaszewski, Piotr Grabowski, Jakub Kordas.
Julian Tuwim zaczął pisać "Kwiaty polskie" w listopadzie 1940 roku na emigracji w Brazylii. Nad poematem pracował w Stanach Zjednoczonych w latach 1941-1944 i po powrocie do kraju w 1946 roku. Utwór powstawał do ostatnich dni życia pisarza i nie został ukończony. Pierwszy tom "Kwiatów polskich", po licznych zmianach związanych z cenzurą, ukazał się w drugiej połowie stycznia 1949 roku. Słynny poemat dygresyjny poświęcony Polsce, Polakom, polskości. Nostalgiczny i liryczny, ale także nierzadko drapieżny i oskarżycielski. Pełen skrajnych emocji, napięcia oraz swoistego poczucia humoru. Nie brak w nim wątków autobiograficznych dotyczących różnych okresów życia autora. "Kwiaty polskie" nasycone są kunsztownymi rymami, oryginalnymi i celnymi metaforami oraz zaskakującymi skojarzeniami. Są napisane tak sugestywnie, że w trakcie lektury w umyśle czytelnika mimowolnie pojawiają się obrazy, dźwięki, zapachy. Autor: Julian Tuwim Adaptacja i reżyseria: Janusz Kukuła Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk Muzyka: Piotr Salaber Obsada: Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Szczepaniak, Marcin Przybylski.
Jak zerwać wszystkie maski? Słuchowisko „Cudze meble” jest historią zmagań z rolami, jakie musimy odgrywać w ciągu swojego życia. Z tymi życiowymi rolami - córki, wnuczki, siostry, kochanki – zmaga się główna bohaterka dramatu (Agata Kulesza). W kobiecie budzi się opór, próbuje zerwać z narzuconym przez wampiryczną rodzinę światopoglądem, chce odrzucić traumy, jakimi była karmiona przez lata: wojenną przez Babkę (Elżbieta Kępińska), PRL-owską przez Matkę (Halina Łabonarska), emigracyjną po stanie wojennym przez Ojca (Adam Ferency), wreszcie transformacyjną, którą sama w sobie pielęgnowała. Słuchowisko jest więc zapisem dążenia Bohaterki do zyskania własnej tożsamości. Autor: Magdalena Miecznicka Adaptacja: Małgorzata Szymankiewicz i Wawrzyniec Kostrzewski Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Muzyka: Piotr Łabonarski Obsada: Agata Kulesza (Bohaterka), Halina Łabonarska (Matka), Elżbieta Kępińska (Babcia), Adam Ferency (Ojciec), Henryk Łapiński (Dziadek), Robert Majewski (Brat), Ewa Bułhak (Macocha), Przemysław Bluszcz (Mężczyzna Żyjący Pomiędzy Paryżem a Londynem).
W powieści Máraiego napisanej w 1939 roku, bohaterowie wracają do przeszłości, aby wyjaśnić jej tajemnice i odsłonić stare blizny. Po dwudziestu latach milczenia do domu Estery przyjeżdża z wizytą Lajos, lekkoduch, oszust i naciągacz, a mimo to - jedyna miłość jej życia. Kiedyś łączyło ich uczucie, potem Lajos nieoczekiwanie ożenił się z siostrą Estery, a po jej śmierci zerwał kontakty z rodziną. Teraz powraca, lecz nikt nie wie, co jest powodem tej wizyty. O wydarzeniach tego dnia opowiada sama Estera zastanawiając się nad sensem wyborów, jakich dokonała w życiu. Autor: Sándor Márai Przekład: Feliks Netz Adaptacja: Ewa Stocka-Kalinowska Reżyseria: Jan Warenycia Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Halina Łabonarska, Grażyna Marzec, Kazimierz Kaczor, Leon Charewicz, Tadeusz Borowski, Julia Kijowska, Damian Damięcki.
Akcja słuchowiska „Rendez-Vous” dzieje się w pokoju kliniki neurologicznej, gdzie po przebytym wylewie i częściowym paraliżu wraca do zdrowia światowej sławy pianista. Pielęgnuje go siostra zakonna - Carissima. Autor: Sándor Márai Przekład: Feliks Netz Reżyseria: Mariusz Orski Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski Opracowanie muzyczne: Mariusz Orski Obsada: Grzegorz Małecki (Maestro), Paulina Szostak (Carissima).
Słuchowisko „Siedem dobrych lat” zrealizowane zostało na podstawie zbioru opowiadań izraelsko-polskiego poety, prozaika i reżysera filmowego - Etgara Kereta. Jest to najbardziej osobisty, a być może i najlepszy tomik Izraelczyka: opowieść o siedmiu latach zupełnie nowego doświadczenia w życiu pisarza, jakim stało się bycie ojcem. Doświadczenie to każe autorowi spojrzeć od nowa na siebie, swój kraj, swoją rodzinę oraz własne miejsce w świecie. Ten błyskotliwy i dowcipny cykl, skupia w sobie, jak w soczewce, najważniejsze problemy współczesności. Etgar Keret (ur. 1967) to jeden z najbardziej znanych na świecie pisarzy izraelskich. Jest powszechnie uważany za mistrza krótkiej formy. Autor:Etgar Keret Przekład: Maja Lavergne, Agnieszka Maciejewska Adaptacja i reżyseria: Jacek Papis Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski Opracowanie muzyczne: Jacek Papis Obsada: Piotr Sierecki (Keret), Joanna Rzączyńska (Żona Kereta), Marcin Błaszak (Dziennikarz/ Wydawca/ Kelner/ Sierżant/ Węgier/ Aktor/ Widz), Ernestyna Winnicka (Matka), Jerzy Walczak (Niemiec/ Said/ Brat/ Jakub), Małgorzata Trybalska (Dwora/ Siostra), Hanna Klepacka (Recepcjonistka/ Orit/ Kobieta), Patryk Papis (Syn), Marcin Troński (Taksówkarz).
Tragedia Sofoklesa „Ajas”, to głos w sprawie wojny, polemiczny wobec dzieł Homera. Po dziewięciu latach walk pod Troją miast perspektywy zwycięstwa pojawia się w szeregach wojsk Agamemnona korupcja i choroba ambicji... Podstępem, zbroję po Achillesie otrzymuje nie Ajas, najwaleczniejszy z rycerzy, ale Odys. Główny bohater poniżony i rozgoryczony w szaleńczym zwidzie zaczyna siać spustoszenie... Autor: Sofokles Przekład: Antoni Libera Adaptacja i reżyseria: Mariusz Malec Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Muzyka: India Czajkowska Obsada: Maria Pakulnis (Atena), Przemysław Bluszcz (Ajas, syn Telemona, król Salaminy), Zbigniew Zamachowski (Odyseusz), Marta Król (Tekmessa, branka i żona Ajasa), Jarosław Gajewski (Teukros, przyrodni brat Ajasa), Wiktor Zborowski (Menelaos, król Sparty, brat Agamemnona), Henryk Talar (Agamemnon, król Myken i wódz Greków), Tadeusz Borowski (Chór żeglarzy z Salaminy - żeglarz 1), Marek Lewandowski (Chór żeglarzy z Salaminy - żeglarz 2), Paweł Paprocki (Posłaniec), Jakub Strach (Eurysakes, małoletni syn Ajasa i Tekmessy).
Słuchowisko „Dejanira” jest radiową adaptacją antycznego dramatu Sofoklesa osnutego wokół mitu Dejaniry i Heraklesa. Treść sztuki stanowi mit o truciźnie Nessosa (zabitego niegdyś przez Heraklesa) i przesyconej nią szacie, którą Dejanira, w przekonaniu, że zapewni jej to wieczne przywiązanie męża, wysłała Heraklesowi. Wbrew zapowiedziom Nessosa szata sprowadza na Heraklesa śmierć w męczarniach. Dejanira, dowiedziawszy się o śmierci męża, popełniła samobójstwo. Szata Dejaniry to symbol nieodwracalnego cierpienia zadanego z miłości. Autor: Sofokles Przekład: Antoni Libera Adaptacja i reżyseria: Antoni Libera Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Muzyka: Piotr Moss Obsada: Halina Łabonarska, Magdalena Smalara, Łukasz Lewandowski, Jarosław Gajewski, Mariusz Bonaszewski, Marta Kurzak, Monika Kwiatkowska.
Gdy 28 grudnia 1895 roku w paryskiej Grand Cafe odbył się pierwszy pokaz kinowy, bracia Lumiere nie przypuszczali zapewne, że są prekursorami sztuki, która zdominuje kolejne dekady. Gdy echa tego pokazu dotarły do Warszawy, nikt z pewnością nie myślał, iż niedługo północny odcinek ulicy Marszałkowskiej zyska miano warszawskiego Broadway'u. Stało się tak, bowiem właśnie przy Marszałkowskiej zaczęły powstawać iluzjony i kina, w których pokazywano najnowsze produkcje z Europy. Tutaj powstały też biura kantoru kinematograficznego "Siła", założonego przez Mordechaja Towbina, a nieco później wytwórni filmowej "Sfinks", na czele której stanął Aleksander Hertz. Choć obowiązywała jeszcze XIX-wieczna etykieta, a panie nosiły gorsety, rywalizacja między pierwszymi potentatami filmowymi w Warszawie nie należała do eleganckich. Wzajemne podkradanie sobie filmów, przekupywanie pracowników, a w końcu porwanie największej gwiazdy kina, zaproszonej do Warszawy na specjalny występ. Ta historia wydarzyła się naprawdę, a jej bohaterowie to zapomniani dziś pionierzy kina. Autor: Izabela Żukowska Reżyseria: Janusz Kukuła Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski Obsada: Wiktor Zborowski (Aleksander Hertz, właściciel wytwórni filmowej “Sfinks”), Marian Opania (Mordechej Towbin, właściciel wytwórni filmowej “Kanto Siła”), Krzysztof Gosztyła (Max Linder, komik filmowy), Sławomir Pacek (Jan Skarbek-Malczewski, operator wytwóni filmowej “Sfinks”), Joanna Pach-Żbikowska (Sekretarka Towbima).
Słuchowisko „Nostalgia latarnika” zrealizowane na motywach noweli „Latarnik” Henryka Sienkiewicza. Autor: Henryk Sienkiewicz Scenariusz i reżyseria: Andrzej Zajdel Realizacja akustyczna: Maciej Rosoł Opracowanie muzyczne: Elżbieta Lewicka Obsada: Magdalena Kozikowska-Pieńko (Helena Modrzejewska), Mateusz Mosiewicz (Henryk Sienkiewicz), Ryszard Szetela (Latarnik), Marek Kępiński (konsul Falconbridgee), Józef Hamkało (dziennikarz J.Horain), Andrzej Piecuch (marynarz Jones), Adam Mężyk (kelner).
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności