Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2012-01-02 29. Ile jeszcze obrazów ukrył da Vinci.mp3

zulasi / Pr II PR / Jest taki obraz / 2012 / 2012-01-02 29. Ile jeszcze obrazów ukrył da Vinci.mp3
Download: 2012-01-02 29. Ile jeszcze obrazów ukrył da Vinci.mp3

9,92 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek

To największe odkrycie muzealników w XXI wieku. Przepiękny wizerunek Chrystusa "Salvator mundi" od niedawna uważa się za dzieło arcymistrza. Ale nadal mnożą się w tej sprawie kontrowersje.
- Atrybuowanie w dzisiejszych czasach jakiegokolwiek obrazu tak wielkiemu mistrzowi to ewenement. Znaleźć Leonarda na początku XXI wieku! – mówi dr Grażyna Bastek.- A przecież ten obraz znany był już wcześniej. W ubiegłym wieku uznawany był za dzieło Giovanniego Antonia Boltraffia - ucznia, zaledwie ucznia, Leonarda.
Dopiero niedawno ten, znany z późniejszej sztychowanej kopii, zaginiony obraz wypłynął na światło dzienne i od razu zaczął budzić kontrowersje. Jest on malowany niewątpliwie ręką mistrza (pęcherzyki powietrza w trzymanej przez Zbawiciela kryształowej kuli!), ale sposób ujęcia tematu jest dla Leonarda niezwykły.
Jednak samo potraktowanie twarzy jest już typowe dla techniki Leonarda da Vinci - i spójne z jego podejściem do oddania twarzy na innych obrazach z Moną Lisą włącznie.
O historii odkrycia obrazu spod poźniejszych przemalowań – a także o obrazach Leonarda da Vinci, których odkrycie dopiero przed nami – opowiadała w audycji Michała Montowskiego dr Grażyna Bastek

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek Hopper darzył ogromnym szacunkiem kulturę europejską. Fascynowało go malarstwo Rembrandta, Gustawa Courbeta i Edgara Degasa. Od lat 20. dominującym tematem jego twórczości było współczesne amerykańskie miasto, a w nim: przedstawiciele klasy średniej, urzędnicy, sekretarki, klienci sklepów i barów, kobiety w pokojach hotelowych. Ukazywał typowy, pozbawiony charakteru i przygnębiający pejzaż miejski, z biurami, stacjami benzynowymi, kinami, zimnymi wnętrzami hoteli i moteli. Przedstawiał ludzi jakby poza realnym czasem i przestrzenią: zagubionych, samotnych i obojętnych wobec siebie. Charakterystyczne dla stylu Hoppera jest wyciszenie i sugestywność wizji przy jednoczesnej oszczędności środków wyrazu. To nadaje obrazom niemal metafizyczny charakter. Hopper protestował przeciwko przyporządkowywaniu go do nurtów narodowego i sentymentalnego, obecnych w sztuce amerykańskiej w latach 30., w dobie kryzysu ekonomicznego. "Ja reprezentuję tylko siebie samego" – mówił.
obrazek "Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem" znany również jako "Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem" to obraz autorstwa Rembrandta z 1638 roku. Jest jednym z sześciu pejzaży olejnych namalowanych przez holenderskiego malarza. Obraz jest ilustracją znanej przypowieści z Ewangelii św. Łukasza o człowieku z Samarii, który nie odwrócił się od potrzebującego człowieka
obrazek Rozpacz i płacz, współcierpienie i odkupienie – fascynujący, przejmujący obraz pasyjny z XV wieku był tematem opowieści dr Grażny Bastek. Wielki malarz niderlandzki stworzył w swoim dziele ujętą w artystyczne ramy historię – poruszającą opowieść o Chrystusie zdejmowanym z Krzyża. XV-wieczna idea odkupienia bardzo silnie oddziałuje na widza, który dostrzega przejmującą rozpacz Matki Boskiej i bliskich Jezusowi osób cierpiących u Jego stóp. – Rogier stworzył scenę narracyjną, ale ograniczoną do jednego momentu, jednej akcji. Zamknął te wszystkie postaci w iluzjonistycznej szafie. Na tym polega innowacyjność i niezwykłość tego obrazu – podkreślała w audycji "Jaki to obraz" dr Grażyna Bastek. Wiadomo, że w 1427 Rogier pojawił się w pracowni Roberta Campina, który działał wraz z Jacques'em Daretem. Byli to najbardziej znani malarze w rodzinnym mieście artysty - Tournai. W 1432 roku został przyjęty do gildii malarzy miasta. Gildie w Niderlandach były swoistymi korporacjami zrzeszającymi artystów w celu obrony ich interesów oraz nadzorowania działalności, co miało wpływ na wysoką jakość dzieł. Prawdopodobnie pomiędzy 1432 a 1435 artysta przebywał w Brugii, gdzie działał Jan van Eyck, i w Leuven, gdzie tamtejsze bractwo strzelców - kuszników, łuczników (Onze-Lieve-Vrouw van Ginderbuiten) zamówiło w 1434 tryptyk ze "Zdjęciem z Krzyża". Ten poruszający obraz przeznaczony był do niewielkiej kaplicy, w której jeszcze silniej oddziaływał na wiernych uczestniczących w religijnej odnowie, podczas mszy.
obrazek Obraz przedstawia Madonnę z Dzieciątkiem i naprzeciwko niej klęczącego donatora - kanclerza Burgundii, Nicolasa Rolin w bogatej, brokatowej szacie. Dzieciątko trzyma w jednej ręce glob ziemski z krzyżem, drugą błogosławi wiernego. Anioł unosi nad głową Maryi złotą koronę. Za potrójną arkadą oratorium widać ogród, a dalej rozciąga się widok na miasto i rzekę. Na kapitelach przedstawione zostały sceny z Pisma Świętego. Trójdzielne okno natomiast odwołuje się do Trójcy Świętej.
obrazek Kazimierz Malewicz (ur. 23 lutego 1879, zm. 15 maja 1935) był malarzem i teoretykiem sztuki polskiego pochodzenia, zaliczanym do rosyjskiej awangardy artystycznej. Wywarł wpływ na rosyjskich konstruktywistów i polską awangardę lat 20. XX wieku i zapowiadał twórczość minimalistów. Jego słynny "Czarny kwadrat na białym tle" pokazany był po raz pierwszy w 1915 roku w Sankt Petersburgu. Pomysł obrazu miał powstać w 1913 roku, podczas pracy artysty nad scenografią i kostiumami do futurystycznej opery "Zwycięstwo nad słońcem".Kazimierz Malewicz malował początkowo pod wpływem Cézanne'a, rosyjskich postimpresjonistów, fowizmu, ekspresjonizmu i kubizmu. W 1915 w Piotrogrodzie ogłosił swój program - suprematyzmu, radykalnego kierunku malarstwa bezprzedmiotowego, w którym odrzucał ikonografię sztuki przedstawieniowej, uznając linię prostą oraz nie występujący nigdzie w przyrodzie kwadrat jako symbole przewagi człowieka nad chaosem.
obrazek W obrazie "Dziewczyna ważąca perły" Jan Vermeer nadał popularnej scenie rodzajowej nowych znaczeń. Zacznijmy od tego, że szalki wagi są... puste. Potwierdziły to wnikliwe badania z 1994 roku: wykryto jedynie żółć cynową, cenny barwnik, którym artysta posłużył się, by namalować wagę. Puste szalki pozostają w idealnej rónowadze: kobieta jeszcze niczego nie waży, dopiero przygotowuje się do tej czynności, upewniając się, że waga funkcjonuje prawidłowo. Młoda kobieta stoi przy stole, na którym widać kosztowności. Światło pada z góry, z przesłoniętego okna, wprost na szalki wagi, natomiast linie kompozycji obrazu zbiegają się nieco wyżej: na dłoni trzymającej wagę. Wydatny brzuch bohaterki obrazu brano za oznakę brzemienności, co prowadziło do daleko posuniętych i dziś odrzucanych interpretacji. Pełną skupienia i spokoju postać kobiecą Vermeer ukazał na tle wiszącego na ścianie, pełnego dynamiki obrazu przedstawiającego Sąd Ostateczny. Współcześnie odczytuje się obraz jako alegorię umniarkowania: waga jest zbalansowana, kobieta jest spokojna. Umiar – jedna z czterech cnót kardynalnych. Cnota jest komentowana przez vanitas, marność, reprezentowaną przez klejnoty. Ale to dopiero początek tego, co o obrazie Vermeera w audycji Michała Montowskiego opowiedziała dr Grażyna Bastek.
obrazek Duchamp już za życia nazywany był ikonoklastą, a obraz, o którym mowa, to zamach na arcydzieło. Francuski artysta nie po raz pierwszy wykorzystał kartkę pocztową do stworzenia nowego dzieła, ale tylko Mona Lisa z wąsami stała się powszechnie znana. - Mona Lisa? Uwielbiam ten temat. Fascynuje mnie sława tego arcydzieła. Jej pozycja jako pierwszej damy europejskiego malarstwa przez stulecia nie zostało zachwiane. Nawet szyderczy gest Duchampa nie zaszkodził - mówi dr Grażyna Bastek.
obrazek Michele Marieschi (1710-1743) – włoski malarz, wedutysta wenecki, był synem introligatora. Malarstwem zaczął się interesować za sprawą dziadka Antonia Meneghiniego. Ok. 1735 r. prawdopodobnie przebywał w Niemczech. W 1736 r. został przyjęty do cechu malarzy. W 1737 ożenił się z Angelą, córką Domenica Fontany, właściciela pracowni obrazów na Campo San Luca, gdzie wkrótce przeniósł się z rodziną. Umiera młodo i niespodziewanie w 1743. Jego styl charakteryzuje scenograficzna organizacja przestrzeni, dynamika kompozycji, impastowe kładzenie farb i gra świata. O specyficznej metodzie pracy Marieschiego na przykładzie wedut – mówiła dr Grażyna Bastek.
obrazek Degas, właściwie: Hilaire-Germain-Edgar de Gas, (1834 -1917) – francuski malarz i rzeźbiarz. Twórczość Degasa charakteryzuje pełna inwencji kompozycja, świetna kreska i umiejętność przedstawiania postaci w ruchu. Studiowanie fenomenu ruchu wiązało się z jego obserwacjami tancerek, które stały się bohaterkami i tematem wielu jego dzieł. Choć znamy wiele modelek Degasa z nazwiska, trudno poznać ich wygląd z obrazów, na których są przedstawione. Malarz koncentrował się na ruchu, twarze są niewyraźne, rozmazane, przesłonięte włosami...
obrazek Albrecht Dürer – niemiecki malarz i grafik, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli przełomu średniowiecza i renesansu i pierwszy wielki drzeworytnik, działał głównie w Norymberdze. Stworzył własny styl, mając za podstawę tradycje sztuki późnogotyckiej i wpływy realizmu niderlandzkiego. Jest autorem licznych autoportretów. Olejny obraz namalowany w 1500 roku, przechowywany jest w Starej Pinakotece w Monachium. Artysta stworzył to dzieło w wieku 28 lat. Przedstawia frontalnie ujęte oblicze malarza na płaskim ciemnym tle. Na obrazie znajduje się monogram Dürera, data oraz łaciński napis: "Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effin / gebam coloribus aetatis / anno XXVIII".
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności