Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2012-01-28 Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem.mp3

zulasi / Pr II PR / Jest taki obraz / 2012 / 2012-01-28 Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem.mp3
Download: 2012-01-28 Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem.mp3

12,52 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek

"Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem" znany również jako "Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem" to obraz autorstwa Rembrandta z 1638 roku. Jest jednym z sześciu pejzaży olejnych namalowanych przez holenderskiego malarza.

Obraz jest ilustracją znanej przypowieści z Ewangelii św. Łukasza o człowieku z Samarii, który nie odwrócił się od potrzebującego człowieka

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek Czas i okoliczności powstania dzieła są tematem hipotez wysuwanych przez historyków sztuki. Obraz został wykonany w Urbino dla księcia Federica da Montefeltro, przedstawionego na pierwszym planie, w zbroi, w pozycji klęczącej z dłońmi złożonymi do modlitwy. Obraz interpretowano jako wojenne ex voto lub jako nawiązanie do turnieju rycerskiego rozegranego w 1459 roku, podczas którego Montefeltro odniósł ciężkie rany i był bliski śmierci. Wiadomo, że obraz był wykonany do kaplicy grobowej księcia. - Wydaje się, że tylko architektura i fundator obrazu Federiko da Montefelto są prawdziwi. Madonna z Dzieciątkiem, święci i aniołowie to zaś zjawy - oceniała obraz dr Grażyna Bastek.
obrazek Prawie stulecie zajęło historykom sztuki ustalenie autora - najczęściej obraz przypisywano mistrzowi Tycjana - Giorgione. Tycjan miał obraz najwyżej wykończyć po śmierci mistrza. - Legendy, jakoby Tycjan kończył obrazy Giorgione, nie są dziś przez naukę popierane – mówi dr Grażyna Bastek. – Choć tak twierdził Vasari, to badania fizykochemiczne, prześwietnanie promieniami Roentgena, reflektografia w podczerwieni pokazują jednorodność warstw malarskich, procesu powstawanie obrazu, koncepcji dzieła. Od lat 70. XX wieku panuje zatem konsensus wśród naukowców: jest to dzieło Tycjana. Wzorując się na stylu Giorgione, Tycjan przedstawił dwóch ubranych mężczyzn w czerwonych kapeluszach oraz dwie nagie kobiety, wypoczywających na łonie natury. Mężczyźni zajęci są rozmową lub śpiewem. Jeden z nich gra na lutni. Nie zauważają obecności nagich kobiet, co sugeruje iż cała scena jest alegorią Poezji. Świadczyć o tym mogą artefakty w rekach kobiet: flet i woda wylewana z dzbana. "Koncert wiejski" mógł być również ilustracją dzieła Sannazara Arkadia (1504) lub dzieła Wergiliusza pt. "Bukolika". Mógł także mieć związek z wydaną w roku 1505 księgą "Gli asolani" Pietra Bembo o tematyce miłosnej, a dedykowaną Lukrecji Borgii.
obrazek Obraz niderlandzkiego malarza, o którym opowiedzieliśmy w Dwójce, przedstawia męczeństwo Kryspina i Kryspinina – rzymskich szewców, którzy zasłynęli dobrocią i miłosierdziem. Jedyną pewną informacją o artyście jest pokwitowanie zapłaty otrzymanej od cechu szewców w Brukseli za tryptyk ołtarzowy przedstawiający męczeństwo świętych Kryspina i Kryspiniana. Środkowa część tryptyku znajduje się w kolekcji Pałacu w Wilanowie (depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie), prawe zewnętrzne skrzydło w Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie, a prawe wewnętrzne w Muzeum Miasta Brukseli. Aert działał też w Brugii, gdzie był członkiem Bractwa św. Łukasza.
obrazek Tematem audycji był obraz Rafaela "La velata", przedstawiający kobietę w welonie. Jest to jeden z najsłynniejszych portretów włoskiego renesansu. Ta sama młoda kobieta znajduje się na innym znanym portrecie Rafaela, "La fornarina" (piekarka). Zgodnie z tradycją identyfikowana jest jako Margherita Luti, rzymska kochanka artysty. Nie jest to jednak potwierdzone. Raffaello Santi lub Raffaello Sanzio (1483 -1520) – włoski malarz i architekt, najmłodszy z trójki genialnych artystów włoskiego renesansu – obok Michała Anioła i Leonarda da Vinci – znany z licznych przedstawień Madonny.
obrazek "Nenufary" Claude’a Moneta to jeden z najbardziej fascynujących cyklów w dziejach nowożytnego malarstwa. Każde z tych płócien może być wybrane do interpretacji jako element wielkiej całości malarskiej, pomyślanej na miarę Kaplicy Sykstyńskiej... "Nenufary" powstawały w latach 1897-98. Żeby je malować, Claude Monet, będąc wówczas w niemłodym już wieku, skonstruował specjalne atelier oraz, co zdarza się bardzo rzadko, sam sfabrykował motyw, który miał przedstawić – mianowicie w odpowiedni sposób zaplanował i zagospodarował staw w swoim ogrodzie w Giverny. W tym niewielkim miasteczku w Górnej Normandii Monet spędził znaczną część swego życia – postanowił, że właśnie tu zmierzy się z szaleńczą, jak sam pisał, ideą od-tworzenia pewnego fragmentu przestrzeni. – Zaszył się w tym ogrodzie i tam świat jakby się dla niego zatrzymał – opowiadała w Dwójce dr Grażyna Bastek. "Podjąłem się czegoś niewykonalnego: woda z falującymi wodorostami w głębi. Cudowanie patrzeć na to, ale robienie doprowadza do szaleństwa" – pisał Monet w liście do przyjaciela. Przedstawić na płótnie ulotną chwilę, pokazać ją w pełni, zatem z wielu punktów widzenia, w różnym świetle, w różnych porach dnia – zamiary francuskiego artysty (przypomnijmy: czołowego przedstawiciela impresjonizmu) były doprawdy ambitne. – Monet malując ten cykl, myślał niejako panteistycznie, o czymś, co nie ma początku i końca – mówiła Grażyna Bastek. – To, że dzieło musi mieć wymiary, musi być ograniczone technicznie, jest aspektem czysto ludzkim. Jeden z krytyków sztuki nazwał Muzeum Oranżerii – paryskie muzeum w parku Tuileries, w którym można obejrzeć "Nenufary" (przez swoje ogromne rozmiary wymagają one szczególnej ekspozycji) – Sekstyną impresjonizmu. Jakby na potwierdzenie, że dzieło to – rozpisane na wiele obrazów, szkiców, prób – rzeczywiście zawiera w sobie coś, co przekracza zwykłe widzenie świata, otwiera się transcendencję.
obrazek Kazimierz Malewicz (ur. 23 lutego 1879, zm. 15 maja 1935) był malarzem i teoretykiem sztuki polskiego pochodzenia, zaliczanym do rosyjskiej awangardy artystycznej. Wywarł wpływ na rosyjskich konstruktywistów i polską awangardę lat 20. XX wieku i zapowiadał twórczość minimalistów. Jego słynny "Czarny kwadrat na białym tle" pokazany był po raz pierwszy w 1915 roku w Sankt Petersburgu. Pomysł obrazu miał powstać w 1913 roku, podczas pracy artysty nad scenografią i kostiumami do futurystycznej opery "Zwycięstwo nad słońcem".Kazimierz Malewicz malował początkowo pod wpływem Cézanne'a, rosyjskich postimpresjonistów, fowizmu, ekspresjonizmu i kubizmu. W 1915 w Piotrogrodzie ogłosił swój program - suprematyzmu, radykalnego kierunku malarstwa bezprzedmiotowego, w którym odrzucał ikonografię sztuki przedstawieniowej, uznając linię prostą oraz nie występujący nigdzie w przyrodzie kwadrat jako symbole przewagi człowieka nad chaosem.
obrazek Albrecht Dürer – niemiecki malarz i grafik, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli przełomu średniowiecza i renesansu i pierwszy wielki drzeworytnik, działał głównie w Norymberdze. Stworzył własny styl, mając za podstawę tradycje sztuki późnogotyckiej i wpływy realizmu niderlandzkiego. Jest autorem licznych autoportretów. Olejny obraz namalowany w 1500 roku, przechowywany jest w Starej Pinakotece w Monachium. Artysta stworzył to dzieło w wieku 28 lat. Przedstawia frontalnie ujęte oblicze malarza na płaskim ciemnym tle. Na obrazie znajduje się monogram Dürera, data oraz łaciński napis: "Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effin / gebam coloribus aetatis / anno XXVIII".
obrazek Obraz Domenico Ghirlandaio (1449-1494), włoskiego malarza z okresu quattrocento, przedstawiciela szkoły florenckiej, wydaje się być tu wyjątkiem, wprost zaskakuje realizmem. "Starzec i chłopiec" to - obok fresków chóru kościoła Santa Maria Novella, fresków w Pizie, San Gimignano i w rzymskiej Kaplicy Sykstyńskiej - jego najważniejsze dzieło. Wymowa obrazu "Starzec i chłopiec" jest niezwykła. Młody człowiek tuli się do starca niezależnie od jego brzydoty, jakby dla podkreślenia, że wygląd nie odzwierciedla wnętrza. To zupełnie niespotykane w malarstwie XV wieku.
obrazek "Wędrowiec nad morzem mgły" - najsłynniejszy obraz Caspara Davida Friedricha to manifest romantyzmu: mgła, tajemnica (kim jest postać przedstawiona na obrazie?), przebywanie "na skał szczycie"... - Wędrowiec na szczycie skał stoi wobec boskiej potęgi, boskiego pierwiastka natury – mówi dr Grażyna Bastek. – Pejzaż staje się nowym malarstwem religijnym. Schelling wzywa artystów, by nie naśladowali kształtu natury, ale oddawali jej duchową istotę. Ale do tego malarz musi tę istotę zrozumieć, przeczuć. Staje się kapłanem, pośrednikiem pomiędzy widzem a naturą.
obrazek W muzeum Prado znajduje się najstarsza znana kopia słynnej Mony Lizy. Obraz notowany jest w królewskich zbiorach hiszpańskich od 1666 roku – może nawet był tam wcześniej. Wszedł do zbiorów Prado od momentu ufundowania muzeum w 1819 roku i wielokrotnie był wystawiany. Dwa lata temu został poddany konserwacji i badaniom przy okazji programu badawczego dotyczącego twórczości Leonarda. - Czarne tło okazało się przemalowaniem z końca XVIII wieku. Pobrane próbki pokazały, że pomiędzy przemalowaniem a oryginalną warstwą malarską leży werniks. Czyli: obraz był skończony. Wszystko zachęcało do tego, by usunąć przemalowanie - opowiadała dr Grażyna Bastek. Po zdjęciu osiemnastowiecznych naddatków ukazał się znakomity obraz: Toskania w pełnej krasie, świetnie znany nam pejzaż. Kontrast pomiędzy pierwszym a drugim planem stał się czytelniejszy, a sama modelka jakby odmłodniała. Szczegóły modelunku twarzy i detali pejzażu w tle stały się doskonale widoczne. - To pokazało, czego nie widzimy na oryginalnym obrazie, który jest brudny, pokryty werniksami, jest właściwie nieczytelny. Kopia mówi nam, jak powinna wyglądać Mona Liza i jak zamazany mamy ten obraz w naszej wyobraźni. Badania przyniosły jeszcze jedno ważne ustalenie: kopia i oryginał powstawały w tym samym czasie, w tym samym procesie twórczym. Kopia została przy tym namalowana najlepszymi, drogimi pigmentami, co nieczęsto się spotyka. O tej niezwykłej kopii, jej przeznaczeniu i o tym, kto był jej autorem w audycji Michała Montowskiego opowiadała dr Grażyna Bastek.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności