Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2011-06-28 20. Małżeństwo Arnolfinich i świat sym boli.mp3

zulasi / Pr II PR / Jest taki obraz / 2011 / 2011-06-28 20. Małżeństwo Arnolfinich i świat sym boli.mp3
Download: 2011-06-28 20. Małżeństwo Arnolfinich i świat sym boli.mp3

10,16 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek
Nie wiemy, dla kogo ten obraz powstał, ale wiemy kiedy. Nad lustrem widnieje sygnatura "Johannes van Eyck był tutaj – 1434". Wedle interpretacji Erwina Panofskyego obraz jest rodzajem certyfikatu zawartego małżeństwa, a każdy przedmiot przedstawiony na obrazie ma znaczenie symboliczne. Mówi o wierności małżeńskiej, czystości i obecności Boga.

Jednak kilka lat temu interpretacja ta załamała się, gdy zaczęto weryfikować tożsamość przedstawionych na obrazie osób. Giovanni Arnolfini ożenił się dziesięć lat później , niż powstał obraz. Co więcej, wydaje się możliwe, że postać na obrazie to Arnoldus de Fin, brugijski muzyk i śpiewak.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek Tomaso di ser Giovanni Guidi di More, zwany Masaccio, czyli "gruby" – żył tylko 28 lat. Jako pierwszy wprowadził do malarstwa opracowane przez architekta Filippo Brunelleschiego zasady perspektywy wykreślnej. Dokonał tego we fresku namalowanym na ścianie lewej bocznej nawy florenckiego kościoła Santa Maria Novella. Fresk Masaccia wyprzedził rozważania teoretyczne na temat perspektywy linearnej. A obraz wymalował w technice buon fresco (został wykonany na świeżym, jeszcze wilgotnym tynku) . Najprawdopodobnioej Masaccio obraz "Trójca Święta" ukończył w 1427 roku, pod koniec życia. To wielkie dzieło oznaczało przełom w malarstwie i stało się wzorem dla innych artystów i powszechnie uważa się, że Masaccio swym obrazem wskazał nowa drogę malarstwa renesansowego, wskazane przez niego rozwiązania stosowano również w architekturze.
obrazek "Ofelia" Johna Everetta Millaisa jest jednym z pierwszych dzieł w historii sztuki namalowanych w znacznym stopniu w plenerze. O tym, dlaczego mimo malowania w plenerze - z natury - roślinność na obrazie jest nienaturalna, skąd wzięła się suknia Ofelii, czym było Bractwo Prerafaelitów, a także jakie było jego znaczenie opowiada dr Grażyna Bastek.
obrazek Nie znamy dokładnej daty powstania "Wenus z lustrem", ani też gdzie – i dla kogo – została namalowana. Szybko trafiła do kolekcji Gaspara de Haro y Guzmán, który był miłośnikiem sztuki i kobiet. W 2001 roku odkryto w archiwach wzmianki świadczące, że de Haro kupił ten obraz od pewnego miernego malarza, zajmującego się handlem dziełami sztuki. - Akty kobiece nie były pokazywane publicznie. Były to obrazy skrywane, traktowane jako przedmioty kolekcjonerskie, przeznaczone do prywatnych apartamentów. Często pełniły funkcję podarunków małżeńskich, będących wróżbą udanego pożycia małżeńskiego. W 1914 roku Mary Richardson rzuciła się na płótno Velazqueza z siekierą. Był to akt polityczny. - Miało to miejsce kilka lat po tym, jak obraz trafił do Anglii – mówiła dr Grażyna Bastek. – Mary Richardson nie była jedyną osobą, która atakowała w tym czasie obrazy. Wzorem Amerykanek brytyjskie sufrażystki zaczęły walczyć o prawa wyborcze. Negocjacje z rządem nie dały efektu, więc podjęły działania właściwie terrorystyczne: paliły biblioteki i rezydencje. "Wenus z lustrem" została zakupiona za pieniądze publiczne, więc pocięcie obrazu było aktem politycznym. Walka sufrażystek zakończyła się powodzeniem: w 1918 roku uzyskały ograniczone, a w 1928 roku pełne prawa wyborcze.
obrazek "Śmierć Marata" to jeden z ciekawszych obrazów przedstawiających jedną z kluczowych postaci Rewolucji Francuskiej. Namalował go sam "minister propagandy rewolucji" - Jacques Louis David. Ten obraz Jacques Louis David namalował w 1793 roku. Płótno "Śmierć Marata" ukazuje śmierć rewolucjonisty. Mamy tu do czynienia ze specyficznym przebóstwieniem "męczennika rewolucji". I Jacques Louis David i sam Marat byli postaciami związanymi z ruchem jakobinów, z całym przekonaniem byli antyżyrondystami. Obraz powstaje w momencie, gdy radykalni jakobini odsuwają żyrondystów od władzy. Jednak właśnie żyrondystce Charlotte Corday udaje się zabić Marata. Na obrazie przedstawiony jest Jean-Paul Marat, jeden z przywódców rewolucji francuskiej i osobisty przyjaciel Davida, który został zasztyletowany 13 lipca 1793. David został wezwany na miejsce zbrodni. Artysta maluje przyjaciela jako męczennika rewolucji - dlatego uheroicznia jego śmierć. Sama zamachowczyni 4 dni później została zgilotynowana. Tę historię w dwójkowej audycji "Jest taki obraz" opowiadają dr Grażyna Bastek i Michał Montowski. - "Śmierć Marata" jest obrazem namalowanym na zamówienie jakobińskiego Konwentu - wyjaśnia dr Grażyna Bastek. - Wanna miała tu być "antycznym sarkofagiem", a sam Marat stał się męczennikiem. Była to próba stworzenia nowej ikonografii, nowych świętych, aczkolwiek obraz nawiązuje i do źródeł antycznych, jak i do wzorców chrześcijańskich - opowiada dr Grażyna Bastek. - Obraz ten często zwany był "Pietą rewolucji". Istotną w tamtym czasie była rola samego Davida. On nie tylko malował obrazy, odpowiadał za widowiskowe pogrzeby. On był właściwie ministrem propagandy rewolucji - wyjaśnia historyk sztuki. - Był dyrektorem widowisk, odpowiadał za publiczne festiwale, ceremonie, parady, projektował wozy triumfalne - dodaje. Grażyna Bastek zdradza, że Jacques Louis David odpowiedzialny był również za projekt nowej tali kart, w której nie byłoby króla, królowej i waleta.
obrazek Kiedy ktoś wchodzi w konkurencję z bogami, to zawsze źle się to kończy. Doskonale potwierdza to obraz Tycjana "Apollo i Marsjasz". Pewnego dnia Marsjasz znalazł w lesie instrument wynaleziony przez Atenę, na którym ona nie chciała grać. Dźwięk piszczałki spodobał się satyrowi do tego stopnia, że postanowił się z instrumentem zmierzyć. Swoją grą wzniósł się na wyżyny. Za świetnego muzyka uchodził także Apollo. Kiedy poczuł zagrożenie ze strony konkurenta, wyzwał go na pojedynek. Zwycięzca miał zrobić z pokonanym to, co tylko zechce. Pojedynek wygrał Apollo. W nagrodę powiesił Marsjasza na sośnie i obdarł ze skóry. Jedna z legend głosi, że z krwi Marsjasza powstała jedna z rzek płynących przez las. Między rokiem 1575 a 1576 Tycjana namalował obraz "Apollo i Marsjasz" upamiętniający to wydarzenie. Znajdujący się w centrum płótna mężczyzna, powieszony głową do dołu, to Marsjasz. Jego cierpienie pokazane jest tak, jakby był chrześcijańskim męczennikiem.
obrazek Bazylika św. Witalisa to jeden z ważniejszych przykładów sztuki bizantyjskiej w Europie zachodniej, znajduje się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Budowla słynie z mozaik, najlepiej zachowanych poza Konstantynopolem. Jedna z historii głosi, że sponsorowana była przez greckiego bankiera, a całkowity koszt budowy wynosił ponad 26 000 sztuk złota. Jednak wiele wskazuje na to, że prawdziwym sponsorem był cesarz bizantyjski Justynian Wielki, który tym sposobem chciał pokazać potęgę państwa.
obrazek Johannes Vermeer van Delft (ur. 1632 w Delft, zm. 1675 tamże) - malarz holenderski. Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, w jego dorobku dominują przedstawienia kobiet we wnętrzach mieszkalnych, zajętych m.in. muzyką, lekturą listu czy rozmową. Był mistrzem gry świateł. W wielu obrazach badacze doszukują się ukrytych alegorii lub symbolicznych przesłań. Częściowo zapomniany przez niemal dwa stulecia od śmierci, Vermeer został odkryty na nowo w drugiej połowie XIX wieku. Przypisuje mu się niewiele ponad 30 obrazów. Widok Delft jest jednym z dwóch obrazów Vermeera (drugim jest Uliczka) przedstawiających miasto.
obrazek Dr Grażyna Bastek omówiła jedno z najbardziej znanych malowideł Pabla Picassa, przedstawiające pięć prostytutek z ulicy d'Avinyo w Barcelonie blisko której artysta mieszkał. Picasso rozpoczął prace nad obrazem we Francji w 1907 i ukończył go latem tego samego roku. Obecnie dzieło to należy do najcenniejszych zbiorów nowojorskiego Museum of Modern Art. O "Pannach z Avignon" mówi się, że to "najbardziej wpływowe dzieło sztuki ostatnich 100 lat"…
obrazek "Ogród ziemskich rozkoszy" malowany był prawdopodobnie w latach 1470-1490. Całość przedstawia stworzenie świata oraz zgubne wpływy zła i grzechu. Centralny, tytułowy panel mierzy 220 centymetrów wysokości przy 195 cm szerokości. Boczne panele - z lewej: "Ziemski Raj" ("Ogród Eden") i z prawej: "Piekło" - mają 220 cm wysokości i po 95 cm szerokości. Po zamknięciu paneli bocznych ukazuje się obraz Ziemi jako płaskiego dysku - ląd unosi się na wodzie. Nad ziemią słońce przebija się przez czarne chmury. Panel centralny przedstawia upadek ludzkości i zwycięstwo grzechu. Nadzy ludzie oddają się cielesnym zabawom, jedzeniu i piciu. W tle widać staw, a pośrodku niego wysoką niebieską konstrukcję. Niżej ludzie okrakiem na różnych zwierzętach galopują wokół jeziora, w którym kąpią się nagie kobiety. Na pierwszym planie kłębią się grupy kochanków... Tryptyk znajduje się w Muzeum Prado w Madrycie.
obrazek Tym razem o malowidle, które już nie istnieje. W Dwójce przypominamy graffiti "One nation under CCTV" Banksy'ego, żywej legendy sztuki ulicy. - Zostawiasz znak, a późnej ktoś go zmywa. W większości przypadków chodzi o to, żeby graffiti dobrze wyglądało z jadącego samochodu - powiedział kiedyś Banksy, którego połączenie graffiti z szablonem zrewolucjonizowało sztukę ulicy. Tożsamość brytyjskiego artysty, mimo ogromnej popularności, nie jest znana. "One nation under CCTV" ("Jeden naród pod kamerami CCTV") artysta namalował w 2008 roku w Londynie. Dzieło zostało zamalowane kilka miesięcy później na wyraźne żądanie londyńskiej rady miejskiej. - To graffiti jest formą dialogu artysty z miastem i dotyczy obserwacji ludzi przez kamery miejskie. Zresztą ten mural sam powstał przecież pod okiem kamery! - opowiada Grażyna Basek w audycji "Jest taki obraz" w Dwójce. Całą ścianę londyńskiej kamienicy pokrywają ogromne, białe litery. W to graffiti Banksy wmalował też sam siebie - na dole ściany na rozchybotanej drabinie stoi chłopak w czerwonej bluzie. Jak wygląda system pracy Banksy'ego? Artysta ujawnił to w filmie dokumentalnym "Wyjście przez sklep z pamiątkami":
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności