Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2011-02-08 Zmierzch morskiego herosa.mp3

zulasi / Pr II PR / Jest taki obraz / 2011 / 2011-02-08 Zmierzch morskiego herosa.mp3
Download: 2011-02-08 Zmierzch morskiego herosa.mp3

17,31 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek

Obraz Williama Turnera "Ostatnia droga Temeraire'a" (1839) przedstawia odprowadzenie do rozbiórki słynnego żaglowca marynarki brytyjskiej. Z francuskiego "temeraire" znaczy "nieustraszony" albo "śmiały". Anglicy czcili ten okręt, bo był symbolem zwycięskiej walki pod Trafalgarem (1805), ale był też symbolem minionej epoki. Turner pokazał żaglowiec z pełnym omasztowaniem i linami niczym romantycznego łabędzia. Ze zwiewnością Temeraire’a kontrastuje ciemny, holujący go parowiec. Nie jest to jednak dzieło dokumentujące wydarzenie, lecz metafora mówiąca o przemijaniu pewnej epoki i zapowiadająca dominację maszyny parowej nad żaglem. To obraz wizyjny, uroczysty hymn, w którym pierwsze skrzypce gra poetycki zachód słońca.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek Dr Grażyna Bastek omówiła jedno z najbardziej znanych malowideł Pabla Picassa, przedstawiające pięć prostytutek z ulicy d'Avinyo w Barcelonie blisko której artysta mieszkał. Picasso rozpoczął prace nad obrazem we Francji w 1907 i ukończył go latem tego samego roku. Obecnie dzieło to należy do najcenniejszych zbiorów nowojorskiego Museum of Modern Art. O "Pannach z Avignon" mówi się, że to "najbardziej wpływowe dzieło sztuki ostatnich 100 lat"…
obrazek Gawęda dr Grażyny Bastek o piętnastowiecznym arcydziele Huberta i Jana van Eycków. Ołtarz zachwyca nie tylko swoją symboliką, ale także precyzją szczegółu. Ołtarz Gandawski lub Adoracja Mistycznego Baranka – poliptyk tablicowy dużych rozmiarów, zamówiony przez zamożnego kupca - Joosta Vijdta, początkowo umieszczony w jego kaplicy w katedrze św. Bawona w Gandawie, a później przeniesiony w inne miejsce katedry. Wykonany przez Huberta i Jana van Eycków, ukończony w 1432. Głównym tematem dzieła jest odkupienie ludzkości przez ofiarę Chrystusa. Nastawa ołtarzowa składa się z 12 tablic w dwóch rzędach, osiem z nich jest malowanych obustronnie. Przedstawiono na nich ponad 250 postaci. Górny frontowy rząd pokazuje Chrystusa Króla w otoczeniu Najświętszej Maryi Panny i Jana Chrzciciela. Wnętrza skrzydeł przedstawiają grające i śpiewające anioły, a na zewnątrz Adama i Ewę. obrazek Dolna część frontowej tablicy pokazuje adorację Baranka Bożego. Na ołtarzu dawniej znajdował się napis (skopiowany w ok. 1620) głoszący, że Hubert van Eyck "maior quo nemo repertus" (większy niż ktokolwiek) zaczął ten ołtarz, ale Jan van Eyck – nazywający sam siebie "arte secundus" (drugim najlepszym w sztuce) – skończył go w 1432. Autentyczność tej sygnatury stała się przedmiotem wieloletniej dyskusji.
obrazek Wenecki malarz, Pietro Longhi na płótnie przedstawia pokaz słynnego w owym czasie w Europie nosorożca o imieniu "Clara". Zwierzę było jedną z głównych atrakcji karnawału w Wenecji w roku 1751. Jest to "Prawdziwy portret nosorożca" – jak głosi afisz w dalszym planie obrazu.
obrazek David Hockney sportretował nowoczesnych, pięknych, bogatych i utalentowanych projektantów mody - Ossiego Clarka i Celię Birtwell–Clark oraz ich kota. Jest to portret pary młodych małżonków z czasów "Swinging London". Jednak nic nie jest w obrazie takie, jakim pozornie się wydaje. Państwo Clark nie są sobie bliscy ani nie są sobą zainteresowani. Nawet kot - to nie Percy, lecz biała kocica, której imię według Hockneya nie pasowało do tytułu dzieła. Artysta odwołał się do tradycyjnej formy portretu małżeńskiego, jednak zaaranżował go w iście nowoczesnej formie. Małżonkowie nie patrzą na siebie, ukazani są w swobodnych pozach, otaczające ich wnętrze jest bardzo nowoczesne. Za plecami Clarka namalowany jest telefon symbol świata zewnętrznego, a także zdrady i zazdrości. David Hockney swym obrazem wieszczy rychły koniec tego związku. Przy oknie, za plecami Celii namalowany jest obraz "Żywot rospustników" z jednego z cyklów Hockneya, co również wydaje się znamienne.
obrazek Tomaso di ser Giovanni Guidi di More, zwany Masaccio, czyli "gruby" – żył tylko 28 lat. Jako pierwszy wprowadził do malarstwa opracowane przez architekta Filippo Brunelleschiego zasady perspektywy wykreślnej. Dokonał tego we fresku namalowanym na ścianie lewej bocznej nawy florenckiego kościoła Santa Maria Novella. Fresk Masaccia wyprzedził rozważania teoretyczne na temat perspektywy linearnej. A obraz wymalował w technice buon fresco (został wykonany na świeżym, jeszcze wilgotnym tynku) . Najprawdopodobnioej Masaccio obraz "Trójca Święta" ukończył w 1427 roku, pod koniec życia. To wielkie dzieło oznaczało przełom w malarstwie i stało się wzorem dla innych artystów i powszechnie uważa się, że Masaccio swym obrazem wskazał nowa drogę malarstwa renesansowego, wskazane przez niego rozwiązania stosowano również w architekturze.
obrazek Autor "Ostatniej wieczerzy" popełnił błąd technologiczny, wskutek czego słynny fresk już kilkadziesiąt lat po namalowaniu uległ poważnemu zniszczeniu. Niezwykle dynamiczne i realistyczne przedstawienie Jezusa w otoczeniu uczniów w "Ostatniej wieczerzy" Leonarda da Vinci jest jednym z najsłynniejszych obrazów na świecie. Renesansowy fresk z refektarza kościoła Santa Maria delle Grazie w Mediolanie okazał się niestety dziełem nietrwałym. – Malarz popełnił błąd technologiczny, jak wiemy z testów źródłowych, fresk zaczął niszczeć w niewiele lat po namalowaniu, w roku 1556 mówiło się o nim jako o ruinie – mówiła Grażyna Bastek w Dwójkowej audycji "Jest taki obraz". Z pracami restauracyjnymi wiążą się niestety pewne modyfikacje oryginalnego obrazu. Niegdyś – inaczej niż robi się to współcześnie - dążono nie tylko do ustabilizowania niszczejącego dzieła, ale też do tego, aby uzupełnić brakujące elementy. Grażyna Bastek wyjaśnia, że choć ręka wielkiego włoskiego malarza jest już dużo mniej widoczna, "Ostatnia wieczerza" zachowała do dziś wiele z pierwotnego konceptu. Obraz zwraca uwagę przede wszystkim indywidualnym podejściem do ukazanych postaci Apostołów, każdy z nich inaczej reaguje na słowa Chrystusa: "Zaprawdę powiadam wam, jeden z was mnie zdradzi". Uczniowie są zdumieni, przerażeni, gorączkowo pytają, kto to może być. Wielu też zapewnia, że na pewno to nie on jest zdrajcą. Fresk jest także doskonałym studium architektury i światła. Artysta uchwycił głębię pomieszczenia i zachował odpowiednie proporcje. – Leonrado wzbogacił wykres perspektywiczny dodatkowymi, zajmującymi go zagadnieniami, dotyczącymi perspektywy: dodał światło jako element budujący przestrzeń i odległości w obrazie
obrazek "Ofelia" Johna Everetta Millaisa jest jednym z pierwszych dzieł w historii sztuki namalowanych w znacznym stopniu w plenerze. O tym, dlaczego mimo malowania w plenerze - z natury - roślinność na obrazie jest nienaturalna, skąd wzięła się suknia Ofelii, czym było Bractwo Prerafaelitów, a także jakie było jego znaczenie opowiada dr Grażyna Bastek.
obrazek Nie znamy dokładnej daty powstania "Wenus z lustrem", ani też gdzie – i dla kogo – została namalowana. Szybko trafiła do kolekcji Gaspara de Haro y Guzmán, który był miłośnikiem sztuki i kobiet. W 2001 roku odkryto w archiwach wzmianki świadczące, że de Haro kupił ten obraz od pewnego miernego malarza, zajmującego się handlem dziełami sztuki. - Akty kobiece nie były pokazywane publicznie. Były to obrazy skrywane, traktowane jako przedmioty kolekcjonerskie, przeznaczone do prywatnych apartamentów. Często pełniły funkcję podarunków małżeńskich, będących wróżbą udanego pożycia małżeńskiego. W 1914 roku Mary Richardson rzuciła się na płótno Velazqueza z siekierą. Był to akt polityczny. - Miało to miejsce kilka lat po tym, jak obraz trafił do Anglii – mówiła dr Grażyna Bastek. – Mary Richardson nie była jedyną osobą, która atakowała w tym czasie obrazy. Wzorem Amerykanek brytyjskie sufrażystki zaczęły walczyć o prawa wyborcze. Negocjacje z rządem nie dały efektu, więc podjęły działania właściwie terrorystyczne: paliły biblioteki i rezydencje. "Wenus z lustrem" została zakupiona za pieniądze publiczne, więc pocięcie obrazu było aktem politycznym. Walka sufrażystek zakończyła się powodzeniem: w 1918 roku uzyskały ograniczone, a w 1928 roku pełne prawa wyborcze.
obrazek Johannes Vermeer van Delft (ur. 1632 w Delft, zm. 1675 tamże) - malarz holenderski. Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, w jego dorobku dominują przedstawienia kobiet we wnętrzach mieszkalnych, zajętych m.in. muzyką, lekturą listu czy rozmową. Był mistrzem gry świateł. W wielu obrazach badacze doszukują się ukrytych alegorii lub symbolicznych przesłań. Częściowo zapomniany przez niemal dwa stulecia od śmierci, Vermeer został odkryty na nowo w drugiej połowie XIX wieku. Przypisuje mu się niewiele ponad 30 obrazów. Widok Delft jest jednym z dwóch obrazów Vermeera (drugim jest Uliczka) przedstawiających miasto.
obrazek Tym razem o malowidle, które już nie istnieje. W Dwójce przypominamy graffiti "One nation under CCTV" Banksy'ego, żywej legendy sztuki ulicy. - Zostawiasz znak, a późnej ktoś go zmywa. W większości przypadków chodzi o to, żeby graffiti dobrze wyglądało z jadącego samochodu - powiedział kiedyś Banksy, którego połączenie graffiti z szablonem zrewolucjonizowało sztukę ulicy. Tożsamość brytyjskiego artysty, mimo ogromnej popularności, nie jest znana. "One nation under CCTV" ("Jeden naród pod kamerami CCTV") artysta namalował w 2008 roku w Londynie. Dzieło zostało zamalowane kilka miesięcy później na wyraźne żądanie londyńskiej rady miejskiej. - To graffiti jest formą dialogu artysty z miastem i dotyczy obserwacji ludzi przez kamery miejskie. Zresztą ten mural sam powstał przecież pod okiem kamery! - opowiada Grażyna Basek w audycji "Jest taki obraz" w Dwójce. Całą ścianę londyńskiej kamienicy pokrywają ogromne, białe litery. W to graffiti Banksy wmalował też sam siebie - na dole ściany na rozchybotanej drabinie stoi chłopak w czerwonej bluzie. Jak wygląda system pracy Banksy'ego? Artysta ujawnił to w filmie dokumentalnym "Wyjście przez sklep z pamiątkami":
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności