Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
agatar11
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Kobieta Agata

widziany: 26.12.2024 13:04

  • pliki muzyczne
    16272
  • pliki wideo
    3842
  • obrazy
    598
  • dokumenty
    707

21708 plików
2723,7 GB

Ukryj opis
FolderyFoldery
agatar11
Galeria
 
Fotografia
 
Fotografia - czar portretu, urok krajobrazu
Performance
 
Rysunek i Malarstwo
Książki
 
E - biblioteczka
 
Do czytania
 
Do słuchania
Intelektualiśc i
 
Nobliści
Nobel - Laureaci
 
1901 Sully Proudhom me
 
Do czyta nia
1902 Theodor Mommsen
 
Do czyta nia
1903 Björnstj erne Björnson
 
Do czyta nia
1904 Frédéric Mistral
 
Do czyta nia
1904 Jose Echegara y y Eisaguir re
 
Do czyta nia
1905 Henryk Sienkiew icz
 
Do czyta nia
 
He nr yk Si en ki ew ic z - Be z do gm at u
Do słuch ania
1906 Giosué Carducci
 
Do czyta nia
1907 Rudyard Kipling
 
Do czyta nia
 
Po po ls ku
W or yg in al e (p o an gi el sk u)
Do słuch ania
Ki pl in g Ru dy ar d - Ks ie ga dz un gl i
1908 Rudolph Eucken
 
Do czyta nia
1909 Selma Lagerlöf
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Se lm a La ge rl öf - Cu do wn a po dr óż
Se lm a La ge rl öf - Gö st a Be rl in g
1910 Paul von Heyse
 
Co czyta nia
1911 Maurice Maeterli nck
 
Do czyta nia
1912 Gerhart Hauptman n
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1913 Rabindra nath Tagore
 
Do czyta nia
1915 Romain Rolland
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Ro ma in Ro ll an d - Co la s Br eu gn on [c zy ta A. Sz op a]
1916 Verner von Heidenst am
 
Do czyta nia
1917 Henrik Pontoppi dan
 
Do czyta nia
1917 Karl Gjelleru p
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1919 Carl Spittele r
 
Do czyta nia
1920 Knut Hamsun
 
Do czyta nia
 
Kn ut Ha ms un - Gł ód
Do słuch ania
Kn ut Ha ms un - Pa n
H a m s u n , K n u t - P a n
1921 Anatole France
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Wy sp a pi ng wi w - An at ol e Fr an ce
1922 Jacinto Benavent e y Martinez
1923 John Butler Yeats
 
Do czyta nia
 
Wi ll ia m Bu tl er Ye at s ( po ez ja ch ro no lo gi cz ni e)
Do słuch ania
1924 Władysła w Reymont
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1925 George Bernard Shaw
 
Do czyta nia
 
Po po ls ku
Do słuch ania
1926 Grazia Deledda
 
Do czyta nia
1927 Henri Bergson
 
Do czyta nia
1928 Sigrid Undset
 
Do czyta nia
 
Ol af sy n Au du na
Do słuch ania
1929 Thomas Mann
 
Do czyta nia
 
Th om as Ma nn - Cz ar od zi ej sk a gó ra
Th om as Ma nn - Jó ze f i je go br ac ia
Do słuch ania
1930 Sinclair Lewis
 
Do czyta nia
W or yg in al e (p o an gi el sk u)
1931 Erik Karlfeld t
 
Do czyta nia
1932 John Galswort hy
 
Do czyta nia
 
Ga la wo rt hy Jo hn - Ko ni ec ro zd zi u
Ga ls wo rt hy Jo hn - Sa ga ro du Fo rs yt e' ow
C y k l S a g a r o d u F o r s y t e ' ó w T . 1
C y k l S a g a r o d u F o r s y t e ' ó w T . 2 N o w o c z e s n a k o m e d i a
Do słuch ania
Ga ls wo rt hy Jo hn - Ko ni ec ro zd zi u
Ga ls wo rt hy Jo hn - Sa ga ro du Fo rs yt e' ow
1 . G a l s w o r t h y J o h n - S a g a r o d u F o r s y t e ' o w
2 . G a l s w o r t h y J o h n - S a g a r o d u F o r s y t e ' ó w ( N o w o c z e s n a k o m e d i a )
1933 Iwan Bunin
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Iw an Bu ni n - Op ow ia da ni a
Iw an Bu ni n - Wi
1934 Luigi Pirandel lo
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Pi ra nd el lo Lu ig i - Na ko go ko le j
1936 Eugene O'Neill
1937 Roger Martin du Gard
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1938 Pearl Buck
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1939 Frans Sillanpä ä
 
Do czyta nia
1944 Johannes Jensen
 
Do czyta nia
1945 Gabriela Mistral
 
Do czyta nia
1946 Herman Hesse
 
Do czyta nia
 
He rm an He ss e - De mi an
He ss e He rm an n - Gr a sz kl an yc h pa ci or w
He ss e He rm an n - Wi lk st ep ow y
Do słuch ania
1947 Andre Gide
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Lo ch y Wa ty ka nu - Gi de An dr e (K sa we ry Ja si sk i)
Sy mf on ia pa st or al na - Gi de An dr e
1948 Thomas Stearns Eliot
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1949 William Faulkner
 
Do czyta nia
 
Wi ll ia m Fa ul kn er - Pr zy po wi ć
Wi ll ia m Fa ul kn er - Za śc ia ne k
Do słuch ania
1950 Bertrand Russell
 
Do czyta nia
 
Po po ls ku
W or yg in al e (p o an gi el sk u)
Do słuch ania
Po an gi el sk u
 
A H i s t o r y o f W e s t e r n P h i l o s o p h y - B e r t r a n d R u s s e l l ( A U D I O B O O K )
Po po ls ku
1951 Pär Lagerkvi st
 
Do czyta nia
Do słuch ania
La ge rk vi st Pä r - Ma ri am ne [c zy ta A. Gr oc ho ws ka ]
1952 François Mauriac
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Fr an ço is Ma ur ia c - Kł ęb ow is ko żm ij
Fr an ço is Ma ur ia c - Te re sa De sq ue yr ou x
1953 Winston Churchil l
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1954 Ernest Hemingwa y
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1955 Halldór Gudjonss on
 
Do czyta nia
1956 Juan Ramón Jiménez
 
Do czyta nia
1957 Albert Camus
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1958 Borys Pasterna k (odmowa przyjęci a)
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Pa st er na k Bo ry s - Do kt or Ży wa go
1959 Salvator e Quasimod o
 
Do czyta nia
1960 Saint-Jo hn Perse
 
Do czyta nia
1961 Ivo Andrić
 
Do czyta nia
Do słuch ania
An dr ić Iv o - Ko ns ul ow ie ic h ce sa rs ki ch mo śc i
An dr ić Iv o - Po rt re t ro dz in ny i in ne op ow ia da ni a
1962 John Steinbec k
 
Do czyta nia
 
Po an gi el sk u
 
E a s t o f E d e n - J o h n S t e i n b e c k
Po po ls ku
Do słuch ania
1963 Jorgos Seferis
 
Do czyta nia
1964 Jean-Pau l Sartre (odmowa przyjeci a)
 
Do czyta nia
1965 Michaił Szołocho w
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Sz ol oc ho w Mi ch ai l - Ci ch y Do n [S ik or a Ad am ] [1 98 0] - po pr aw io ne
1966 Nelly Sachs
 
Do czyta nia
1966 Samuel Josef Agnon
1967 Miguel Asturias
 
Do czyta nia
1968 Yasunari Kawabata
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Ya su na ri Ka wa ba ta - Gł os gó ry
Ya su na ri Ka wa ba ta - Ty si ąc żu ra wi Śp ce pi ek no śc i
1969 Samuel Beckett
 
Do czyta nia
 
Po po ls ku
W or yg in al e (p o an gi el sk u)
Do słuch ania
1970 Aleksand er Sołżenic yn
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1971 Pablo Neruda
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Pa bl o Ne ru da Ve in te Po em as de Am or y un a Ca nc io n De se sp er ad a (2 00 8) [A ud io Li br o] [S pa ni sh ][ Ww W. Lo Ko To rr en ts .C oM ]
C o v e r s
1972 Heinrich Böll
 
Do czyta nia
 
He in ri ch Bö ll - Śm ie rć Lo he ng ri na i in ne op ow ia da ni a
Do słuch ania
He in ri ch Bo ll - Op ie ku ńc ze ob że ni e
1973 Patrick White
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Pa tr ic k Wh it e - Dr ze wo cz ło wi ec ze
Pa tr ic k Wh it e - Ok o cy kl on u
Pa tr ic k Wh it e - Ży wi i um ar li
1974 Eyvind Johnson
 
Do czyta nia
1974 Harry Martinso n
 
Do czyta nia
1975 Eugenio Montale
 
Do czyta nia
1976 Saul Bellow
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Sa ul Be ll ow - He nd er so n kr ól de sz cz u
Sa ul Be ll ow - He rz og
1977 Vicente Aleixand re
 
Do czyta nia
1978 Isaac Bashevis Singer
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1979 Odyseas Elitis
 
Do czyta nia
1980 Czesław Miłosz
 
Do czyta nia
 
Mi ło sz Cz es ła w - Hi st or ia li te ra tu ry po ls ki ej do r. 19 39
Do słuch ania
1981 Elias Canetti
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Ca ne tt i El ia s - Oc al on y ję zy k
Ca ne tt i El ia s - Po ch od ni a w uc hu
1982 Gabriel Garcia Márquez
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1983 William Golding
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Wi ll ia m Go ld in g - Sp ad ko bi er cy
Wi ll ia m Go ld in g - Tr yl og ia mo rs ka
 
W i l l i a m G o l d i n g - P i e k l o p o d p o k l a d e m
W i l l i a m G o l d i n g - R y t u a ł y m o r z a
Wi ll ia m Go ld in g - Wł ad ca mu ch
1984 Jaroslav Seifert
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1985 Claude Simon
 
Do czyta nia
1986 Wole Soyinka
 
Do czyta nia
1987 Josif Brodski
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1988 Nadżib Mahfuz
 
Do czyta nia
 
Ha mi da z za ka Mi da kk
Do słuch ania
Na ib Ma hf uz - Pe ns jo na t Mi ra ma r (f ra gm en ty )
1989 José Camilo Cela
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1990 Octavio Paz
 
Do czyta nia
1991 Nadine Gordimer
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Na di ne Go rd im er - Br oń do mo wa
Na di ne Go rd im er - Ni kt za mn a ni e pó jd zi e
1992 Derek Walcott
 
Do czyta nia
1993 Toni Morrison
 
Do czyta nia
1994 Kenzabur o Öe
 
Do czyta nia
 
Ke nz ab ur o Öe - Sp ra wa os ob is ta
Do słuch ania
Ze rw ać pą ki , za bi ć dz ie ci
1995 Seamus Heaney
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1996 Wisława Szymbors ka
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Pi os en ki do wi er sz y Wi sl aw y Sz ym bo rs ki ej
Wi aw a Sz ym bo rs ka cz yt a wi er sz e z to mu 'C hw il a'
1997 Dario Fo
 
Do czyta nia
Do słuch ania
1998 José Saramago
 
Do czyta nia
 
Jo se Sa ra ma go - Mi as to bi yc h ka rt
Do słuch ania
1999 Gunter Grass
 
Do czyta nia
Do słuch ania
2000 Gao Xingjian
 
Do czyta nia
Do słuch ania
2001 Vidiadha r Surajpra sad Naipaul
 
Do czyta nia
2002 Imre Kertesz
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Im re Ke rt es z - Ka dy sz za ni en ar od zo ne dz ie ck o
Im re Ke rt és z - Lo s ut ra co ny
2003 John Maxwell Coetzee
 
Do czyta nia
Do słuch ania
2004 Elfriede Jellinek
 
Do czyta nia
Do słuch ania
El fr ie de Je li ne k - Am at or ki
El fr ie de Je li ne k - Pi an is tk a
2005 Harold Pinter
 
Do czyta nia
Do słuch ania
2006 Orhan Pamuk
 
Do czyta nia
 
Pa mu k Or ha n - Mu ze um ni ew in no sc i
Do słuch ania
Pa mu k Or ha n - Mu ze um ni ew in no śc i
Pa mu k Or ha n - Na zy wa m si e cz er wi en
Pa mu k Or ha n - St am bu ł ws po mn ie ni a i mi as to
2007 Doris Lessing
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Do ri s Le ss in g- -- La to pr ze d zm ie rz ch em
Do ri s Le ss in g- -- Op ow ie śc i af ry ka ńs ki e
2008 Jean-Mar ie Gustave Le Clézio
 
Do czyta nia
Do słuch ania
2009 Herta Müller
 
Do czyta nia
Do słuch ania
2010 Mario Vargas Llosa
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Pa nt al eo n i Wi zy ta nt ki
2011 Tomas Tranströ mer
2012 Mo Yan
 
Do czyta nia
Mo Ya n - Kl an cz er wo ne go so rg a
2013 Alice Munro
 
Do czyta nia
Do słuch ania
Al ic e Mu nr o - Dz ie wc ta i ko bi et y
Al ic e Mu nr o - Ja wn e ta je mn ic e
Al ic e Mu nr o - Uc ie ki ni er ka
2014 Patrick Mondiano
 
Do czyta nia
 
Pa tr ic k Mo di an o - Wi ll a Tr is te
Do słuch ania
Mo di an o Pa tr ic k - Ka ta rz yn ka [C zy ta K. He rm an ]
Ul ic a ci em ny ch sk le pi w
2015 Swiatłan a Aleksije wicz
 
Do słuch ania
Os ta tn i św ia dk ow ie
2016 Bob Dylan
 
Do ogląd ania
 
Bo b Dy la n - Br oa dc as ti ng Li ve - Th e Fi rs t 30 Ye ar s (2 00 5)
Bo b Dy la n - MT V Un pl ug ge d
Bo b Dy la n - Mu si c Ma st er Co ll ec ti on (2 01 1)
Do słuch ania
2017 - Kazuo Ishiguro
 
Do czyta nia
 
Ka zu o Is hi gu ro - Ni ep oc ie sz on y
Ki ed y by li śm y si er ot am i - Is hi gu ro Ka zu o
Do słuch ania
2018 - Olga Tokarczu k
 
Do słuch ania
2019 - Peter Handke
 
Do czyta nia
Do ogląd ania
2020 - Louise Elisabet h Glück
2021 - Abdulraz ak Gurnah
2022 - Annie Ernaux
Do czyta nia
Do ogląd ania
Nobel - Wielcy Przegrani ( alfabetyczn ie )
Muzyka
 
Psychologia
 
Radio
 
Program 2
 
Droga przez mąkę
Za kurtyną PRL-u
Zapiski ze współczesno ści i Głosy z przeszłości
Program 3
Reminiscenc je muzyczne Jana Webera
 
Wieczory Chopinow skie Jana Webera
Rozrywka
Kulisy Srebrneg o Ekranu
Młoda lekarka
 
Będąc młodą lekar
Z Pamię tnika Młode j Lekar ki
Rycerzy trzech
Pan Wołod yjows ki
Potop
Religia i filozofia
 
Scena, kino i telewizja
 
Zachomikowane
Pokazuj foldery i treści
DARIO FO (1997)



KTO:
dramaturg i artysta kabaretowy
NARODOWOŚĆ:
włoska
URODZONY:
1926
DZIEŁA:
"Palec w oku" (1953) - spektakl kabaretowy
"Niemy film do śmiechu" (1958) - farsa
"Trupy się wysyła, kobiety się rozbiera" - sztuka
"Siódme: mniej kradnij" - sztuka
"Mistero buffo" (1969) - monodram
"Przypadkowa śmierć anarchisty" - groteskowa farsa
"Kuchnia, kościół, łóżko" - komedia obyczajowa
Z UZASADNIENIA NAGRODY:
Otrzymał ją jako tem, który rywalizuje z błaznami średniowiecznymi w krytykowaniu władzy oraz popieraniu godności uciskanych.

FAKTY Z ŻYCIORYSU:
W 1997 roku, po 22 latach, kiedy Akademia wyróżniła Eugenio Montale, literacką Nagrodę Nobla otrzymał wreszcie autor włoski, Dario Fo. Ale we Włoszech mało kto uważa go za pisarza. Fo ma 71 lat. W czasie wojny walczył po stronie faszystów. Potem wybrał lewicę - z czasem skrajną. Trafił do teatru przypadkiem. Studiował malarstwo i architekturę w Brera i w Mediolanie i w wieku 26 lat rozpoczął współpracę z radiem. W latach 50. pisał słuchowiska radiowe w ludowej gwarze lombardzkiej. W 1953 r. zadebiutował jako autor spektaklu kabaretowego "Palec w oku". W rok później ożenił się z gwiazdą włoskiego teatru rewiowego Francą Rame. Zaczął z nią występować. W 1958 r. małżeństwo wystawiło w Turynie farsę "Niemy film do śmiechu". Potem powstały następne sztuki o równie atrakcyjnych tytułach ("Trupy się wysyła, kobiety się rozbiera", "Siódme: mniej kradnij"). Fo już wtedy był twórcą awangardowym. Uważał jednak, że oryginalność awangardy polega na brutalności i prostocie. "Genialne pomysły są oryginalne, bo są zbyt proste - powiedział kiedyś. - I dlatego nikt wcześniej o nich nie pomyślał". W pierwszym okresie, nie rezygnując z nowatorstwa i aktualności, Fo nawiązywał do włoskich tradycji teatru populistycznego i commedia del'arte. Kiedy w latach 1953-1954 zespół, w który Fo był autorem, reżyserem, głównym bohaterem, scenografem i projektantem kostiumów, wystawiał jeden ze spektakli na drzwiach kościołów, w biuletynach parafialnych ostrzegano wiernych przed jego oglądaniem.

Próbował podnieść do rangi sztuki farsowe chwyty, godne teatrów lalkowych. To właśnie podobało się zamożnym widzom, którzy w komediach Fo widzieli głównie dobrą zabawę. Przebaczali mu nawet "postępowe akcenty" i "antymieszczańską satyrę". Burżuj lubi się z siebie śmiać... Po każdej komedii Dario Fo wybuchał jeśli nie wielki skandal, to przynajmniej oskarżenie, grzywny, grożono aresztowaniem autorowi i aktorom, oskarżono ich o obrazę wojska, często byli ofiarą ataków faszystów. Chadecka władza była mniej dobrotliwa niz publiczność. Tolerowała wyczyny Fo w kabarecie i w teatrze. Musiała jednak "bronić telewizji". W 19G2 r. Fo poprowadził telewizyjny show piosenkarski "Canzonissima". Sam napisał tekst piosenki otwierającej widowisko: "Zmusimy do śpiewu sieroty i wdowy we łzach..." Został wyrzucony. "Miałem przyczyny - mówi ówczesny dyrektor RAI Ettore Bernabei. - Fo podburzał milionową, plebejską publiczność przeciwko przedsiębiorcom". Pisarz to zapamiętał. Zaczął coraz ostrzej atakować władze. Czas mu sprzyjał. Zbliżała się obyczajowo-polityczna rewolta lewackiej młodzieży. Fo zaangażował się w nią.

W 1969 r. wystawił monodram "Mistero buffo". Spektakl składał się z fragmentów średniowiecznych włoskich widowisk pasyjnych oraz krótkich scenek napisanych przez Fo przy użyciu gramelot (pseudojęzyk kuglarzy, składający się z nie istniejących słów). Stosowanie bełkotu oznaczało bojkot włoskiego języka literackiego, do niedawna używanego tylko przez elitę. W spektaklu występuje wieśniak, który spotyka Chrystusa, ale nie udaje mu się do niego dopchać poprzez tłum wiernych. Pokazana też zostaje korupcja papieży i biskupów. Fo tak odgrywał dostojników Kościoła, aby ich sposób mówienia kojarzył się widzom ze współczesnymi notablami.

W 1968 r. Fo rozwiązał swój zespół i utworzył "Stowarzyszenie Nowa Scena", które - jak głosił jego program - miało "służyć siłom rewolucyjnym, nie po to, żeby umocnić państwo burżuazyjne za pomocą oportunistycznej polityki, ale aby sprzyjać rozwojowi rzeczywistego procesu rewolucyjnego, który doprowadzi do władzy klasę robotniczą". Od 1970 r. zespół zmienił sposób działania i formę, i nazwał się "Kolektyw teatralny Komuna". W latach 70. pisarz zaczął wystawiać swoje spektakle w fabrykach przed strajkującymi robotnikami (np: "Pogrzeb pracodawcy"). Spektakle odbywały się też w domach ludowych. Sam zespół pracował na oczach wszystkich nad scenografią, ao przełamało pierwsze lody. Robotnicy i młodzież zbierająca się w domach ludowych uczestniczyła w próbach zespołu, pomagała w przygotowaniu sceny. Po spektaklu odbywały się dyskusje. Zespół wykorzystywał zresztą każde miejsce: grał w salach kinowych, w barach, w okupowanych podczas strajków fabrykach. Dyskusje po przedstawieniach stawały się coraz żywsze: uczestniczyli w nich wszyscy, młodzież, kobiety, ludzie starzy. Dyskusje po przedstawieniach trwały często do późnej nocy. One z kolei stawały się inspiracją do powstawania nowych tekstów. Trzeba pamiętać, że fabryki były wtedy dla włoskiego teatru tym, czym dla polskiego teatru stały się kościoły po 1981 r. - ale Fo był najbardziej widoczny. Także dlatego, że zdobył popularność za granicą. "Przypadkowa śmierć anarchisty" (groteskowa farsa, w której pajace komentują zamordowanie Pinelliego) do dzisiaj grana jest w Londynie (w 1997 roku, tuż przed Noblem, okazało się, że poza Włochami w ciągu ostatnich dwudziestu lat mediolański komediopisarz był najczęściej wystawianym autorem zagranicznym). Co więcej, komik związał się z organizacją Lotta Continua (Ciągła Walka). Jej członkowie zamordowali komisarza policji Luigiego Calabresi (podejrzewanego o zabicie Pinelliego). Syn pisarza, Jacopo, brał udział w działalności jeszcze bardziej skrajnych grup. To oczywiście nie wszystkim się podobało. Franca Rame została porwana, wychłostana i zgwałcona przez faszystowskich bojówkarzy.

W 1978 r. Czerwone Brygady zamordowały Aldo Moro. Skrajna lewica skompromitowała się i wyszła z mody. Fabryki pracowały, nie można już w nich było wystawiać sztuk. Fo zaczął więc z żoną objeżdżać Włochy, wystawiając na różnych scenach... komedie obyczajowe, przeznaczone znowu dla elity, tym razem intelektualnej. Przypominały trochę pierwsze farsy z lat 50., tyle że mówiły głównie o seksie i feminizmie ("Kuchnia, kościół, łóżko"). Plotkarze poświęcili pisarzowi więcej zainteresowania niż podręczniki literatury włoskiej. Na siedem, trzy nawet o nim nie wspominają, a jeden cytuje opinię reżysera Paso- liniego: "Trudno sobie wyobrazić coś gorszego niż teksty byłego faszysty Fo". Nic dziwnego, że wiadomość o Noblu dla komika zdumiała Włochy. Postfaszystowscy deputowani wysłali protest do Ambasady Szwedzkiej. "Tryumf włoskiej kultury" chce świętować lewica ("Fo to wartościowy twórca - mówi Umberto Eco. - Poświęciłem mu przecież moją pracę magisterską"), ale widać, że pisarz jej przeszkadza, bo nie chce zapomnieć o rewolucyjnej przeszłości. Elita kulturalna jest zdezorientowana. "Mógłby dostać Nobla za kabaret - można często usłyszeć - ale za literaturę?" W jednym z wywiadów pisarz odpowiada na ten zarzut: "Literatura to także słowo mówione, nawet improwizowane. Akademia wreszcie doceniła wagę żywego słowa". Niestety, Fo nie ogranicza się do takich wypowiedzi. Stwierdzenie, że Bóg jest kuglarzem (na wiadomość o Nagrodzie Nobla dla Dario Fo syn pisarza zawołał: "Bóg jest komunistą", na co ojciec odpowiedział: "Nieprawda - Bóg jest kuglarzem"), rozgniewało Watykan. Episkopat włoski ogłosił, że Nobel dla klowna budzi zdumienie". "Bóg jest humorystą, Fo jest tylko jadowity" - dodał biskup Como Sandro Maggiolini.

Co więcej, komik zapowiedział również, że będzie walczyć o zwolnienie z więzienia terrorysty Adriano Sofriego i innych przywódców Lotta Continua. Przy okazji zaatakował mediolańskich prokuratorów, zwalczających korupcję. Nie darował też swojej poprzedniczce. "Lubię Wisławę Szymborską. Miło się upija" - oznajmił dziennikarzom. Można więc zrozumieć, dlaczego wszyscy są zaskoczeni. Po pierwsze, Fo przedstawia się większości Włochów jako postać niepoważna. Po drugie, twórcy, tacy jak on - prowokacyjni, zaskakujący - zazwyczaj zostają docenieni w wiele lat po śmierci. Dlatego światowa popularność pisarza oraz "Nobel dla błazna" są ewenementem w historii kultury. Jedynym wytłumaczeniem jest to, że Dario Fo mniej przeszkadza Szwedom i innym nie-Włochom niż swoim rodakom.

Nie ma plików w tym folderze

  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

0 plików
0 KB




basia-567

basia-567 napisano 9.06.2014 10:38

zgłoś do usunięcia
Dziękuję za dodanie.
AdamKaseciarz

AdamKaseciarz napisano 6.12.2024 21:15

zgłoś do usunięcia
Najlepszyy5784

Najlepszyy5784 napisano 22.12.2024 15:56

zgłoś do usunięcia
Zapraszam
taurus57

taurus57 napisano 22.12.2024 20:46

zgłoś do usunięcia
Pozdrawiam i zapraszam

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności