Jan Paweł II - 10 przykazanie.mp3
-
5 warunków dobrej spowiedzi -
błogosławieństwo innych ludzi -
Boże Ciało -
Boże patrzenie na człowieka -
Bóg jest Miłością -
cd-2 -
cz-2 -
dziękczynienie -
Eucharystia -
Eucharystia = Drzewo życia -
Ewangeliarz -
Historia proroka Eliasza -
Imię Jezus -
inni o Jezusie -
Islam -
Jak się spowiadać -
Kierownictwo duchowe -
Królestwo Niebieskie -
małżonków -
Misja, służba -
Nadzieja powszechnego zbawienia -
Nowy Testament -
O Jezusie w Biblii -
O Komplecie -
obetnice Starego Testamentu -
Post -
Proroctwa ST odnoszące się do Jezusa -
prośba o Ducha Świętego -
prośba o łaskę rozumienia Słowa Bożego -
prośba o naukę Bożego patrzenia -
prośba o nawrócenie bliskich -
prośba o pokorę -
prośba o potrzebne łaski -
prośba o poznanie Boga -
prośba o uleczenie wspomnień -
prośba o umiejętność dzielenia się wiarą -
Przebaczanie -
przesłanie św. Faustyny -
Rekolekcje wielkopostne -
sekta Świadkowie Jehowy -
św. siostra Faustyna Kowalska -
uwielbienie Jezusa Chrystusa -
w zniechęceniu, gdy brak mi sił -
wskazania na temat postu -
x Wiara - cd -
za Kościół -
za nieprzyjaciół -
zachwyt nad Bogiem i uwielbienie Jego Osoby -
zawierzenie Bogu -
Życzliwość
Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego.
~~
Strony źródłowe:
adonai.pl/dekalog/?id=4
~~
Nie daj się zjeść
Wydaje się, że ostatnie dwa przykazania są z całego Dekalogu najbardziej niedoceniane, a tym samym lekceważone: "nie będziesz pożądał żony bliźniego twego, niewolnika ani niewolnicy, wołu ani osła, domu ani pola, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego" /Wj 20,17; Pwt 5,21/.
IX. przykazanie ostrzega przed dominacją seksualnego pożądania, a X zakazuje pożądania dóbr materialnych bliźniego. Istotą tego prawa jest więc kwestia zmysłowych pragnień podważających wnioski rozumu i rozbrajających "silną wolę."
Za św. Janem Ap. wyróżniamy trzy rodzaje pożądania: pożądliwość ciała, oczu i pychę tego życia /1 J 2,16/. Wszystkie są skutkiem wyboru zła przez pierwszych ludzi.
Opis w Księdze Rodzaju podaje, że po grzechu pierworodnym sprawcy nagle zauważyli, że są nadzy /Rdz 3,7/. Przecież wcześniej też tacy byli! Daniel Ange tłumaczy, że wtedy zmienił się ludzki sposób patrzenia. Przestano patrzeć "prosto w oczy" i kontemplować twarz. Wzrok zaczął błąkać się po ciele. A "widok roznamiętnia głupich" /Mdr 15,5/.
Pojawia się pożądanie dążące do zawłaszczenia i egoistycznej konsumpcji: "ale ciacho!" Wcześniej, patrząc "przez ciało", widzieli duszę. Teraz wzrok stracił wnikliwość i jednoznaczność. Oczy przestały być oknem duszy. Dlatego "patrzeć" praktycznie często oznacza "oglądać" ciało /Mt 5,28/.
Św. Paweł Ap. opisuje codzienną kondycję człowieka jako doświadczanie wewnętrznego napięcia, a nawet rozdarcia w trudnej walce między królewskimi pragnieniami "ducha" a nachalnymi pożądaniami "ciała" /Rz 7,14-25; Ga 5,16-17.19-25; Ef 2,3/.
Każdy chrześcijanin - poważnie przeżywający wiarę - wezwany jest do kontrolowania pojawiających się impulsów. A nie jest bezradny. Jest zarzewie zła, ale i zdolność do zwycięstwa. Z pomocą łaski Bożej można je osiągnąć przez modlitwę o ten dar; czystość intencji i dotyku; czuwanie nad spojrzeniami i wyobraźnią; uczciwe omijanie okazji do grzechu. W praktyce polega to na świadomości siły i lokalizacji źródeł uruchamiających falę pożądania. Chodzi o unikanie: bezmyślnego szukania wrażeń w Internecie, nawyku wędrowania po kanałach telewizyjnych, konsumowania kolorowej papki prasowej etc.
Katechizm przypomina, że "czystym sercom" obiecane jest widzenie Boga /Mt 5,8/.
W biblijnym kontekście oznacza to Jego bezpośrednie doświadczenie, a nawet "posiadanie". Taka rzeczywistość przekracza wszelkie ludzkie namiastki szczęścia; daje prawdziwą wolność i uczucie pełnej władzy nad sobą. Tak przychodzi radość życia /KKK 2519, 2548; 1 Kor 2,9/.
ks. Jan Sawicki
~~
Zobacz:
Krótko: Czego zabrania dziesiąte przykazanie? (mikolaj-bydgoszcz.home.pl/dekalog/przyk10.htm)
Smutny jak Kain (adonai.pl/dekalog/?id=2)