-
3913 -
10749 -
2304 -
1601
19421 plików
3813,98 GB
Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego.
~~
Strony źródłowe:
adonai.pl/dekalog/?id=4
~~
Nie daj się zjeść
Wydaje się, że ostatnie dwa przykazania są z całego Dekalogu najbardziej niedoceniane, a tym samym lekceważone: "nie będziesz pożądał żony bliźniego twego, niewolnika ani niewolnicy, wołu ani osła, domu ani pola, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego" /Wj 20,17; Pwt 5,21/.
IX. przykazanie ostrzega przed dominacją seksualnego pożądania, a X zakazuje pożądania dóbr materialnych bliźniego. Istotą tego prawa jest więc kwestia zmysłowych pragnień podważających wnioski rozumu i rozbrajających "silną wolę."
Za św. Janem Ap. wyróżniamy trzy rodzaje pożądania: pożądliwość ciała, oczu i pychę tego życia /1 J 2,16/. Wszystkie są skutkiem wyboru zła przez pierwszych ludzi.
Opis w Księdze Rodzaju podaje, że po grzechu pierworodnym sprawcy nagle zauważyli, że są nadzy /Rdz 3,7/. Przecież wcześniej też tacy byli! Daniel Ange tłumaczy, że wtedy zmienił się ludzki sposób patrzenia. Przestano patrzeć "prosto w oczy" i kontemplować twarz. Wzrok zaczął błąkać się po ciele. A "widok roznamiętnia głupich" /Mdr 15,5/.
Pojawia się pożądanie dążące do zawłaszczenia i egoistycznej konsumpcji: "ale ciacho!" Wcześniej, patrząc "przez ciało", widzieli duszę. Teraz wzrok stracił wnikliwość i jednoznaczność. Oczy przestały być oknem duszy. Dlatego "patrzeć" praktycznie często oznacza "oglądać" ciało /Mt 5,28/.
Św. Paweł Ap. opisuje codzienną kondycję człowieka jako doświadczanie wewnętrznego napięcia, a nawet rozdarcia w trudnej walce między królewskimi pragnieniami "ducha" a nachalnymi pożądaniami "ciała" /Rz 7,14-25; Ga 5,16-17.19-25; Ef 2,3/.
Każdy chrześcijanin - poważnie przeżywający wiarę - wezwany jest do kontrolowania pojawiających się impulsów. A nie jest bezradny. Jest zarzewie zła, ale i zdolność do zwycięstwa. Z pomocą łaski Bożej można je osiągnąć przez modlitwę o ten dar; czystość intencji i dotyku; czuwanie nad spojrzeniami i wyobraźnią; uczciwe omijanie okazji do grzechu. W praktyce polega to na świadomości siły i lokalizacji źródeł uruchamiających falę pożądania. Chodzi o unikanie: bezmyślnego szukania wrażeń w Internecie, nawyku wędrowania po kanałach telewizyjnych, konsumowania kolorowej papki prasowej etc.
Katechizm przypomina, że "czystym sercom" obiecane jest widzenie Boga /Mt 5,8/.
W biblijnym kontekście oznacza to Jego bezpośrednie doświadczenie, a nawet "posiadanie". Taka rzeczywistość przekracza wszelkie ludzkie namiastki szczęścia; daje prawdziwą wolność i uczucie pełnej władzy nad sobą. Tak przychodzi radość życia /KKK 2519, 2548; 1 Kor 2,9/.
ks. Jan Sawicki
~~
Zobacz:
Krótko: Czego zabrania dziesiąte przykazanie? (mikolaj-bydgoszcz.home.pl/dekalog/przyk10.htm)
Smutny jak Kain (adonai.pl/dekalog/?id=2)
- sortuj według:
-
0 -
0 -
0 -
2
2 plików
33,98 MB