Ks. Muszyński - 10 przykazanie.mp3
-
! - FILMY_RELIGIJNE -
◙ Roman Brandstaetter - KRĄG BIBLIJNY -
◙ Rozmowy z Łukaszem ewangelistą -
✝ Psalmy śpiewane i nie tylko -
✞ Ewangelia Św. Marka - czyta Jerzy Zelnik -
✞ Ewangelia Św. Mateusza - czyta Jerzy Trela -
✞ Nowe Przymierze - czyta Karol Dziwior -
✞ Nowy Testament Trinitarian - czyta lektor -
† APOKRYFY -
001 - SERIALE BIBLIJNE -
004 - OBRAZKI -
005- FILMY NA ŚWIĘTO 3 KRÓLI -
006 - Qumran -
1, Biblia - Stary Testament -
2, Biblia- Nowy Testament -
Aksum -
Aksum(1) -
Apokryfy - teoria -
Apokryfy chrześcijańskie -
Apokryfy gnostyckie -
Apokryfy Starego Testamentu -
Apokryfy żydowskie -
artykuły o tematyce biblijnej -
Audycje -
Biblia The Bible [lektor] avi -
Biblijne Prezentacje -
Droga Krzyżowa MP3 -
Dziesięć przykazań - .2006 -
Etiopia -
Geografia i Archeologia Biblijna -
Jordania -
Józef z Egiptu - (Jose del Egipto) - (2013) -
Kromka Słowa Bożego -
Król Dawid - (Rei Davi) - (2012) -
Kwadrans z Mateuszem -
LEKCJE JĘZYKA HEBEAJSKIEGO -
MARYJA Z NAZARETU -
Nowy Testament -
OBRAZKI -
Paweł z Tarsu -
Pierwsi chrześcijanie -
Psalmy 1-10 -
Psalmy czytane z muzyką -
Qumran(1) -
Samson i Dalila - (Sansão e Dalila) - (2011) -
Schematy i Mapy Biblijne -
Shalom Jerusalem HQ -
Szkoła Słowa Bożego -
Wprowadzenie do Pisma Świętego -
Wstęp ogólny do Pisma Świętego
Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego.
~~
Strony źródłowe:
adonai.pl/dekalog/?id=4
~~
Nie daj się zjeść
Wydaje się, że ostatnie dwa przykazania są z całego Dekalogu najbardziej niedoceniane, a tym samym lekceważone: "nie będziesz pożądał żony bliźniego twego, niewolnika ani niewolnicy, wołu ani osła, domu ani pola, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego" /Wj 20,17; Pwt 5,21/.
IX. przykazanie ostrzega przed dominacją seksualnego pożądania, a X zakazuje pożądania dóbr materialnych bliźniego. Istotą tego prawa jest więc kwestia zmysłowych pragnień podważających wnioski rozumu i rozbrajających "silną wolę."
Za św. Janem Ap. wyróżniamy trzy rodzaje pożądania: pożądliwość ciała, oczu i pychę tego życia /1 J 2,16/. Wszystkie są skutkiem wyboru zła przez pierwszych ludzi.
Opis w Księdze Rodzaju podaje, że po grzechu pierworodnym sprawcy nagle zauważyli, że są nadzy /Rdz 3,7/. Przecież wcześniej też tacy byli! Daniel Ange tłumaczy, że wtedy zmienił się ludzki sposób patrzenia. Przestano patrzeć "prosto w oczy" i kontemplować twarz. Wzrok zaczął błąkać się po ciele. A "widok roznamiętnia głupich" /Mdr 15,5/.
Pojawia się pożądanie dążące do zawłaszczenia i egoistycznej konsumpcji: "ale ciacho!" Wcześniej, patrząc "przez ciało", widzieli duszę. Teraz wzrok stracił wnikliwość i jednoznaczność. Oczy przestały być oknem duszy. Dlatego "patrzeć" praktycznie często oznacza "oglądać" ciało /Mt 5,28/.
Św. Paweł Ap. opisuje codzienną kondycję człowieka jako doświadczanie wewnętrznego napięcia, a nawet rozdarcia w trudnej walce między królewskimi pragnieniami "ducha" a nachalnymi pożądaniami "ciała" /Rz 7,14-25; Ga 5,16-17.19-25; Ef 2,3/.
Każdy chrześcijanin - poważnie przeżywający wiarę - wezwany jest do kontrolowania pojawiających się impulsów. A nie jest bezradny. Jest zarzewie zła, ale i zdolność do zwycięstwa. Z pomocą łaski Bożej można je osiągnąć przez modlitwę o ten dar; czystość intencji i dotyku; czuwanie nad spojrzeniami i wyobraźnią; uczciwe omijanie okazji do grzechu. W praktyce polega to na świadomości siły i lokalizacji źródeł uruchamiających falę pożądania. Chodzi o unikanie: bezmyślnego szukania wrażeń w Internecie, nawyku wędrowania po kanałach telewizyjnych, konsumowania kolorowej papki prasowej etc.
Katechizm przypomina, że "czystym sercom" obiecane jest widzenie Boga /Mt 5,8/.
W biblijnym kontekście oznacza to Jego bezpośrednie doświadczenie, a nawet "posiadanie". Taka rzeczywistość przekracza wszelkie ludzkie namiastki szczęścia; daje prawdziwą wolność i uczucie pełnej władzy nad sobą. Tak przychodzi radość życia /KKK 2519, 2548; 1 Kor 2,9/.
ks. Jan Sawicki
~~
Zobacz:
Krótko: Czego zabrania dziesiąte przykazanie? (mikolaj-bydgoszcz.home.pl/dekalog/przyk10.htm)
Smutny jak Kain (adonai.pl/dekalog/?id=2)
Gatunek: Dokumentalny, Religijny Produkcja: Polska
Podróżowanie po Ziemi Świętej to przeżycie niezapomniane. Miejsce narodzin wiary i kolebka cywilizacji chrześcijańskiej: Ziemia Święta.
Tytuł oryginalny: How the Bible Came to Be An overview of the New Testament. Gatunek: Dokument, Religijny Produkcja: USA
Prawdopodobnie przepowiednie proroków wywarły duży wpływ na powstanie ksiąg opisujących dalsze dzieje Izraela mianowicie księgi: Jozuego, Sędziów, Samuela i Ksiąg Królewskich. Księgi te Żydzi nazywają księgami proroków wcześniejszych. Po nich następują księgi proroków: Izajasza, Jeremiasza, Ezechiela i Daniela. A na koniec 12 mniejszych proroków. W dalszej kolejności mamy w Biblii hebrajskiej tzw. pisma lub zwoje ksiąg, które powstały po niewoli babilońskiej. Do tej kategorii pism należą między innymi psalmy, księga przysłów i księga Hioba. Później powstały dalsze księgi Starego Testamentu. Księgi te towarzyszyły dziejom narodu wybranego i pozwoliły mu przejść przez stulecia gehenny i mimo to pozostał on narodem wiernym jednemu Bogu. "Słuchaj Izraelu. Pan jest naszym Bogiem, Panem jedynym. Będziesz miłował Pana, Boga twojego z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich sił swoich. Niech pozostaną w twym sercu te słowa, które Ja ci dziś nakazuję. Wpoisz je twoim synom. Będziesz o nich mówił przebywając w domu, w czasie podróży i wstając ze snu. Przywiążesz je do twojej ręki jako znak. Niech one ci będą ozdobą przed oczami. Wypisz je na oddrzwiach swojego domu i twoich bramach". W jaki sposób teksty Starego Testamentu przedostały się na zwoje pergaminowe to zupełnie inna historia. Jest rzeczą oczywistą, że przed wynalezieniem druku cała działalność piśmiennicza odbywała się ręcznie. Gdy tylko jakiś rękopis stawał się z powodu zużycia nieczytelny, rabini starannie go przepisywali. Wolno było używać tylko autentycznej kopii. Nie wolno było ani jednej litery spisać z pamięci. Odstęp pomiędzy literami musiał mieć szerokość włosa, a zdanie zawierać tylko 80 liter. Kiedy kopia była gotowa starannie liczono litery i porównywano z oryginałem.
Tytuł oryginalny: How the Bible Came to Be An overview of the New Testament. Gatunek: Dokument, Religijny Produkcja: USA
Prawdopodobnie przepowiednie proroków wywarły duży wpływ na powstanie ksiąg opisujących dalsze dzieje Izraela mianowicie księgi: Jozuego, Sędziów, Samuela i Ksiąg Królewskich. Księgi te Żydzi nazywają księgami proroków wcześniejszych. Po nich następują księgi proroków: Izajasza, Jeremiasza, Ezechiela i Daniela. A na koniec 12 mniejszych proroków. W dalszej kolejności mamy w Biblii hebrajskiej tzw. pisma lub zwoje ksiąg, które powstały po niewoli babilońskiej. Do tej kategorii pism należą między innymi psalmy, księga przysłów i księga Hioba. Później powstały dalsze księgi Starego Testamentu. Księgi te towarzyszyły dziejom narodu wybranego i pozwoliły mu przejść przez stulecia gehenny i mimo to pozostał on narodem wiernym jednemu Bogu. "Słuchaj Izraelu. Pan jest naszym Bogiem, Panem jedynym. Będziesz miłował Pana, Boga twojego z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich sił swoich. Niech pozostaną w twym sercu te słowa, które Ja ci dziś nakazuję. Wpoisz je twoim synom. Będziesz o nich mówił przebywając w domu, w czasie podróży i wstając ze snu. Przywiążesz je do twojej ręki jako znak. Niech one ci będą ozdobą przed oczami. Wypisz je na oddrzwiach swojego domu i twoich bramach". W jaki sposób teksty Starego Testamentu przedostały się na zwoje pergaminowe to zupełnie inna historia. Jest rzeczą oczywistą, że przed wynalezieniem druku cała działalność piśmiennicza odbywała się ręcznie. Gdy tylko jakiś rękopis stawał się z powodu zużycia nieczytelny, rabini starannie go przepisywali. Wolno było używać tylko autentycznej kopii. Nie wolno było ani jednej litery spisać z pamięci. Odstęp pomiędzy literami musiał mieć szerokość włosa, a zdanie zawierać tylko 80 liter. Kiedy kopia była gotowa starannie liczono litery i porównywano z oryginałem.