-
331 -
30744 -
15769 -
312
48595 plików
40498,9 GB
Marlon BRANDO
Marlon Brando Jr.
data urodzenia:
1924-04-03
miejsce urodzenia:
Omaha, Nebraska, USA
data śmierci:
2004-07-01 (odszedł w wieku 80 lat)
wzrost:
175 cm
stan cywilny:
trzykrotnie żonaty (zakończone rozwodem)
nagrody:
- 2*Oscar
- 2*Złoty Glob
- 3*BAFTA
- 1952 Złota Palma
- 1979 Emmy
- 10 innych
nominacje:
- 6*Oscar
- 4*Złoty Glob
- 4*BAFTA
- 4 inne
Legendarny aktor sceniczny i filmowy, który zadebiutował na Broadwayu w sentymentalnym hicie "Remember Mama". Przełomowy moment jego kariery nadszedł wraz z "Tramwajem zwanym pożądaniem" scenariusza Tennessee Williamsa, wyreżyserowanym przez Elię Kazana. Brando wywarł wpływ na całe pokolenia aktorów, począwszy od Jamesa Deana do Rivera Phoenixa. Jako nieoficjalny rzecznik swojej generacji młody Brando zaczął być utożsamiany z buntownikiem, sprzeciwiającym się niezrozumiałym dla niego prawom. Zapytany w "Dzikim": "przeciwko czemu się buntujesz?" odpowiada: "a co macie pod ręką?". Pierwszym filmem Brando był reżyserowany przez Freda Zinnemanna obraz "Pokłosie wojny", opowiadający historię sparaliżowanego, walczącego o godność weterana wojennego. Następna była filmowa wersja "Tramwaju zwanego pożądaniem", która na zawsze umieściła Brando w sercach publiczności i uczyniła go jednym z pierwszych aktorów "nowego pokolenia", przedzierających się ku gwiazdorstwu, jeszcze przed pojawieniem się Deana, Newmana i Hudsona. Jego następne role to meksykański rewolucjonista w "Viva Zapata!" i Marek Antoniusz w szekspirowskim "Juliuszu Cezarze" w adaptacji Josepha L. Mankiewicza. Talent Brando został potwierdzony filmem "Dziki", dzięki któremu czarna kurtka motocyklisty stała się obowiązkowym strojem młodych twardzieli. Otrzymał Oscara za wielowymiarową kreację w znakomitym filmie Kazana "Na nabrzeżach". Jego kolejne role charakteryzowały się różnorodnością: Napoleon w "Desiree", wazeliniarski hazardzista w "Faceci i laleczki", japoński tłumacz w "Herbaciarni "Pod Księżycem"", pilot w wojnie koreańskiej zakochany w japońskiej śpiewaczce w "Sayonara" Joshuy Logana, słaby Fletcher Christian w "Buncie na Bounty". Brando zerwał ze swoim imagem buntownika w latach 60. Pojawił się w "Jak ptaki bez gniazd", "Spokojny Amerykanin" i sparodiował siebie w "Opowieść do poduszki". Jednakże jego pozycja słabła, dopóki Francis Ford Coppola nie obsadził go w tytułowej roli w "Ojcu chrzestnym". Otrzymał wtedy drugiego Oscara dla najlepszego aktora za stworzenie wizerunku Dona Corleone. Jego kolejna rola - kontrowersyjna, olśniewająca i ekshibicjonistyczna - to postać z "Ostatniego tanga w Paryżu" Bertolucciego. W "Przełomach Missouri" Brando wcielił się w rewolwerowca tropiącego koniokrada, Jacka Nicholsona. Następnie zagrał Jor-Ela, ojca "Supermana" oraz przyczynił się do stworzenia przerażającej wizji w halucynogennym dramacie wojennym Coppoli "Czas Apokalipsy", a także zdobył nominację do Oscara dla najlepszego aktora drugoplanowego za rolę w filmie "Sucha biała pora". Brando otrzymał pochlebne recenzje za parodię Dona Corleone w "Nowicjuszu" i rolę psychiatry w "Don Juanie DeMarco". Pojawił się także jako tajemniczy naukowiec stwarzający półludzi w remake'u "Wyspy doktora Moreau".
Westerny w których aktor wystąpił:
1976 The Missouri Breaks, Robert E. Lee Clayton
1966 The Appaloosa, Matt Fletcher
1961 One-Eyed Jacks, Rio
1952 Viva Zapata!, Emiliano Zapata
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB