Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

STT Tadeusz Konwicki - Salto 11 XI 2007.mp3

zboron / 2007 / STT Tadeusz Konwicki - Salto 11 XI 2007.mp3
Download: STT Tadeusz Konwicki - Salto 11 XI 2007.mp3

46 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Reżyseria: Julia Wernio
Realizacja: Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne: Małgorzata Małaszko

Obsada:
Adam Ferency (Kowalski/Malinowski)
Anna Dereszowska (Helena)
Grażyna Barszczewska (Wdowa/Cecylia)
Wiktor Zborowski (Blumenfeld)
Miłogost Reczek (Pietuch)
Piotr Adamczyk (Artysta)
Stanisław Brudny (Stary Człowiek)
Marcin Troński (Gospodarz)
Krzysztof Kołbasiuk (Rotmistrz)
Dorota Landowska (Żona Kowalskiego/Malinowskiego)

Akcja Salta rozgrywa się w prowincjonalnym miasteczku, sprawiającym wrażenie położonego na pograniczu jawy i snu, surrealistycznej fantazji i rzeczywistości.

Pewnego dnia w miasteczku pojawia się tajemniczy mężczyzna. Przedstawia się jako Kowalski - Malinowski (Adam Ferency). Zdumionym mieszkańcom przedstawia różne wersje swego życiorysu. Jednym mówi, że walczył na wojnie, innym, że się ukrywa i grozi mu niebezpieczeństwo.

Niepostrzeżenie jego fałszywa legenda burzy senne życie odludnej osady. Kowalski - Malinowski obejmuje „rząd dusz" na mieszkańcami. Jego żałosne kabotyństwo i mitomańskie skłonności trafiają na podatny grunt. Każdy z mieszkańców miasteczka, z którym styka się bohater jest bowiem groteskowym ucieleśnieniem jakiegoś polskiego stereotypu - niestrudzonego, wiernego przysiędze wojaka (Rotmistrz), Żyda (Blumenfeld), wieszcza (Poeta). Wszystkich cechuje niezmierna podatność na górnolotne frazesy i romantyczne zaklęcia. Ich kwintesencją staje się finałowe „salto" - rodzaj dziwacznego tańca, którego rodowód sięga do Wesela. Podobnie jak u Wyspiańskiego, u Konwickiego także następuje przebudzenie. Nie ma w nim jednak tragizmu, jest szyderstwo...

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne foldery z plikami do pobrania
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Reżyseria: Paweł Łysak Realizacja: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Danuta Szaflarska (Ona I) Wiesław Michnikowski (On I) Justyna Bojczuk (Ona II) Beniamin Lewandowski (On II) Piaskownica to studium relacji uczuciowych między ludźmi. Rzecz dzieje się w piaskownicy, która odgrywa rolę pola walki miedzy kobietą i mężczyzną. Mężczyzna-chłopiec wyznacza terytorium dostępne dla kobiety. Kobieta-dziewczynka przystaje na jego warunki, ale nie pozwala zupełnie ingerować w swoje działania. Tytułowa piaskownica to jednak nie tylko pole walki „mężczyzn z Marsa i kobiet z Wenus”, ale i przestrzeń subtelnej miłosnej gry. Walczak z finezją wprowadza do tekstu odwieczne stereotypy, nie ulega im jednak, tylko je sygnalizuje. Protazek zazdrosny o Miłkę odsyła ją do innej piaskownicy, w której bawi się Karolek, ale wcześniej zapewnia, że w tamtej piaskownicy śmierdzi, a Karolek to kretyn. Dzieci-dorośli z fascynacją odkrywają różnice między płciami („Ty tam nic nie masz pod sukienką”). Przedszkolaki-dorośli pytają w końcu: „Czemu zlikwidowali wszystkie piaskownice? – Bo ludzie nie chcą już bawić się w piaskownicach”. Czy ludzie więc nie chcą się już kochać? Diagnoza o spełnieniu w miłości wydaje się dość sroga, smutna. Michał Walczak o swoim tekście: „To dramat o spotkaniu dwojga ludzi, którzy się znakomicie rozumieją, a nie do końca są w stanie porozumieć. Nie jest to historia o przedszkolakach, choć dzieje się w piaskownicy. Chciałem zdemaskować, zdjąć patetyczność z tematu związków uczuciowych między ludźmi. Dorośli też są, doświadczając miłości, nie tylko dramatyczni, ale i śmieszni, bezradni, bliscy w reakcjach dzieciom z piaskownicy.”
obsada: Anna Dereszowska, Grzegorz Damięcki, Karolina Gruszka, Marzena Trybała, Piotr Adamczyk. Kaśka i Maciek mają po dwadzieścia kilka lat, kochają się i planują wspólne życie. Nagle Maciek dowiaduje się, ze jego poprzednia dziewczyna jest zakażona HIV. Spotkanie ze śmiertelną chorobą twarzą w twarz jest dla Kaśki i Maćka szczególną próbą. Tym bardziej, że matka Kaśki gotowa jest zrobić wszystko, by zniechęcić córkę do "trafionego" narzeczonego. "Potrzymaj mnie za rękę" opowiada o wyborach jakich dokonują kochający się ludzie, kiedy okazuje się, że w ich życie wkracza nieuleczalna choroba - AIDS.
Reżyseria: Waldemar Modestowicz Realizacja: Tomasz Perkowski Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Adam Ferency Anna Dereszowska Monodram Jerzego Łukosza. Polski emigrant, po wprowadzeniu stanu wojennego trafia do zachodnich Niemiec. Jest „męczennikiem ze wschodu”, który szuka miejsca w nowej dla siebie sytuacji. Nie omieszka jednak wykorzystywać swojego uchodźczego statusu. Szybko jednak przekonuje się, że jest konkurencją dla innych emigrantów – z Rosji, Jugosławii i innych krajów bloku wschodniego. Ima się różnych zajęć, trafia nawet do gangu zajmującego się kradzieżą samochodów. Nie idzie mu dobrze – jako inteligent nie zna się na złodziejskim fachu. Wreszcie trafia do krematorium, gdzie dostaje posadę palacza zwłok. Kościół św. Emeryka, przy którym stoi krematorium, jest starą, szacowną budowlą, przechowującą sarkofagi ze szczątkami królów, książąt i innych ważnych osobistości. Polak palący Niemców, Polak spacerujący wśród szkieletów Arcy ludzi. Narrator zagłębia się w historię pochówków wielkich tego świata – od Egiptu po Himalaje. Z zapałem studiuje dostępną literaturę. Kształci się. Zaczyna coraz bardziej wczuwać się w rolę mistrza ceremonii. Jako główny palacz ma swój oddzielny pokój, nie musi mieszkać na sali pełnej ćpunów i alkoholików, zboczeńców, nieudanych profesorów, bezrobotnych marzycieli, zmęczonych emigrantów, którzy przybyli z Azji lub wschodniej Europy, ludzi nielegalnych, ludzi – widm. Ich opowieści powracają do niego w koszmarnych snach. Jego wolność jest pozorna; szlak codziennych zajęć biegnie od baraku do krematorium, niczym w obozie koncentracyjnym. Coraz częściej wizualizuje siebie leżącego w trumnie. Chłonie zapach ziemi, myśli płyną poprzez piach i glinę bitewnych cmentarzysk, na których ginęli jego rodacy. Zamiast żyć – umiera. Z czasem doświadczenie to nabiera cech mistycznych. Śmierć jawi się jako droga do wyzwolenia. Gdy umierają „nielegalni” towarzysze z baraku, wpada na pomysł, aby przenieść prochy możnowładców do donic z kwiatami. W ich wspaniałych grobowcach znajdą schronienie urny tych, którym nie można urządzić "legalnego" pogrzebu.
Autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz Reżyseria i adaptacja: Jan Warenycia Realizacja: Tomasz Perkowski Opracowanie muzyczne: Małgorzata Małaszko Obsada: Mariusz Bonaszewski (Mikołaj) Magdalena Zawadzka (Minna) Anna Dereszowska (Julia) Ewa Wiśniewska (Zofia) Leon Charewicz (Kapuściński) Ewa Dałkowska (Gęgoniowa) Tadeusz Borowski (Doktór) Henryk Talar (Tengier) Sylwester Maciejewski (Gęgoń) Andrzej Blumenfeld (Kierownik pociągu) Noc. Pociąg pasażerski. W potężnej lokomotywie dwaj groźni przestępcy ukrywają się przed prawem, jako maszynista i palacz. W ich rękach znalazł się los setek podróżnych. Są to szaleńcy opętani miłością do tej samej kobiety, pełni pogardy dla jakichkolwiek ludzkich wartości. Zawierają zbrodnicze porozumienie o rozstrzygnięciu sporu przez dokonanie swoistego "sądu bożego". Postanawiają pędzić na oślep ku nieubłaganej katastrofie, aby rozsądzić: który z nich przeżyje, ten zostanie z Julią. Wszystko się jednak komplikuje i katastrofa nie przynosi żadnego rozstrzygnięcia. Szalona lokomotywa - sztuka Stanisława Ignacego Witkiewicza (1885-1939) jednego z najwybitniejszych polskich artystów XX wieku napisana w roku 1923 - jest głęboką, pełną ironii metaforą współczesnego świata, o losach którego mogą decydować patologiczne jednostki , gotowe w imię wyznawanych przez siebie szaleńczych idei dokonywać masowych zbrodni. Futurystyczny zachwyt nad postępem technicznym poddany zostaje w tej czarnej komedii miażdżącej krytyce. Diagnoza Witkacego jest oczywista - sam postęp, bez rozwoju duchowego ludzkości, prowadzi tylko do szybszej zagłady.
Reżyseria: Jan Warenycia Realizacja: Tomasz Perkowski Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Julia Kijowska (Karolina Marzec) Lucyna Malec (Maria Kania) Agnieszka Judycka (Katarzyna córka Jana) Marcin Troński (Jan Kania) Damian Damięcki (Zbigniew brat Jana) Krzysztof Wakuliński (Inspektor policji) Tomasz Marzecki (głos z telewizji) Rosnąca wszechobecność telewizji, która zastępuje powoli ludziom więzy rodzinne i międzyludzkie, reguluje porządek dnia codziennego i zarazem rozbija tradycyjne sposoby spędzania czasu i świętowania powoduje u młodego studenta Michała ślepy odruch buntu wobec takiej sytuacji. Jego czyn nie zachwieje potęgą telewizji, ale pobudzi do myślenia jego ojca Jana, który zacznie mozolną wędrówkę w głąb siebie, by zrozumieć syna, z którym od lat nie miał bliskiego kontaktu. Jan przekona się o racjach swego syna i ujrzy nowymi oczyma otaczający go świat – córkę żyjącą jakby na innej planecie, żonę zagubioną w chaosie informacji i znaczeń. I wreszcie siebie – ojca, który nie był przy dorastaniu syna. Klimat wydarzeń przesiąknięty jest obecnością telewizji, której „cukierkowaty”, usilnie miły i pusty w treści przekaz jest w istocie ponurym i miażdżącym wszelką odmienność narzędziem stopniowego opanowywania ludzkich umysłów, z zamiarem ich uśpienia i przestawienia na bierny tryb odbioru najprostszych wrażeń.
Reżyseria: Sylwester Woroniecki Realizacja: Ewa Szałkowska Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Robert Więckiewicz (Pan Artur) Anna Gajewska (Marta) Magdalena Warzecha (Grażyna) Jan Matyjaszkiewicz (Pan Jacek) Stanisław Elsner (Reporter) Słuchowisko Krzysztofa Czeczota, szczecińskiego aktora, opowiada historię mężczyzny w średnim wieku, który sprzedaje gadżety związane z wydarzeniami grudnia 70. Czym jest dla nas pamięć o historii? Czy cierpienie i tragedię ludzi można sprzedawać? W słuchowisku padają ważne pytania o Polskę, nie o Polskę 37 lat temu, ale Polskę dziś.
Opracowanie muzyczne: Małgorzata Mazurkiewicz Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski Gra na akordeonie: Piotr Piszczatowski Obsada: Magdalena Różczka Krzysztof Banaszyk Zygmunt Sierakowski Aleksander Trąbczyński Marcin Troński Wiktor Zborowski Miłość. Miłość czasu II wojny światowej, kiedy w Niemczech obowiązywał zakaz jakichkolwiek związków erotycznych między przedstawicielkami „rasy panów”, a obcokrajowcami. Miłość między wychowaną w Hitlerjugend pracownicą Urzędu Policji, a Francuzem, któremu w Paryżu ziemia paliła się pod nogami, więc, aby uniknąć aresztowania, zgłosił się „na ochotnika” do pracy w niemieckich Kolejach Państwowych. Miłość, za którą jej grozi ogolenie głowy, a jemu nawet śmierć. A więc miłość… niemożliwa, miłość, której być nie powinno i… Właśnie – co się okaże silniejsze: strach, czy pożądanie… zasady wpojone przez władzę, czy odruch serca… poczucie narodowej dumy, czy chęć przetrwania? Odpowiedź w słuchowisku „Gorzki smak czekolady Lukullus” według opowiadania Leopolda Tyrmanda, które dla potrzeb Radia adaptował i reżyserował Andrzej Piszczatowski.
Reżyseria: Jacek Gąsiorowski Realizacja: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Marek Kałużynski (Marek) Aleksandra Justa (Ewa) Zbigniew Suszyński (Adam) Aleksander Bednarz (Przeor) January Brunzlow (Brat) Rozpoczynająca się w zwyczajny sposób parapetówa staje się dla trojga przyjaciół – Marka, Ewy i Adama – czasem niezwykłym. Wspomnienie wspólnej wycieczki do ormiańskiego klasztoru Surb Chacz wywołuje w każdym z bohaterów inne, niezwykle silne, emocje, a dwojgu z nich pozwala nawet przenieść się na powrót w mury krymskiego monasteru. Spotkanie z rzeczywistością, która wyzwala w bohaterach ich lęki i tęsknoty, pozwala na właściwą odpowiedź na najistotniejsze w życiu pytania: gdzie jest ich miejsce i co jest ich prawdziwym powołaniem. „Przybysz” to zaskakująca w wielu momentach opowieść o pragnieniach i wyborach, zdradach i miłości.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności