Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2012-11-20 50. Flamandzka wioska w Alpach.mp3

tranulcia / historia sztuki / HISTORIA SZTUKI / 2012 / 2012-11-20 50. Flamandzka wioska w Alpach.mp3
Download: 2012-11-20 50. Flamandzka wioska w Alpach.mp3

8,44 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek

Zima albo Myśliwi na śniegu – obraz niderlandzkiego malarza Pietera Bruegla. Powstał w 1565, obecnie znajduje się w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu. Dzieło to jest namalowane techniką olejną na desce (wymiary 117x162 cm). Stanowi część cyklu zatytułowanego Pory roku, który składał się z sześciu desek namalowanych w 1565 dla Niclaesa Jonghelincka.

Seria obrazów, do których należy dzieło, nawiązuje do długiej, sięgającej jeszcze średniowiecza tradycji umieszczania w modlitewnikach i brewiarzach wykonanych z wielką starannością i szczegółowością miniatur przedstawiających życie dworu i wsi.

- Mamy tu flamandzką wioskę w alpejskiej dolinie. To krajobraz złożony, na pierwszy rzut oka jest to typowy krajobraz zimowy północnej Europy, ale skąd te góry? - podkreśla specyfikę Brueglowskiego pejzażu dr Grażyna Bastek. - Góry, które znajdujemy w wielu obrazach Bruegla, pochodzą z jego szkicownika, który prowadził, przejeżdżając przez Alpy dwukrotnie: w drodze do Włoch i z Włoch. Ale to nie tylko alpejska reminiscencja. Bruegel nawiązuje i tu do bardzo szacownej tradycji niderlandzkiej "kosmicznego pejzażu", wymyślonego. Złożony jest on z wszelkich elementów znanego świata.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek "Nenufary" Claude’a Moneta to jeden z najbardziej fascynujących cyklów w dziejach nowożytnego malarstwa. Każde z tych płócien może być wybrane do interpretacji jako element wielkiej całości malarskiej, pomyślanej na miarę Kaplicy Sykstyńskiej... "Nenufary" powstawały w latach 1897-98. Żeby je malować, Claude Monet, będąc wówczas w niemłodym już wieku, skonstruował specjalne atelier oraz, co zdarza się bardzo rzadko, sam sfabrykował motyw, który miał przedstawić – mianowicie w odpowiedni sposób zaplanował i zagospodarował staw w swoim ogrodzie w Giverny. W tym niewielkim miasteczku w Górnej Normandii Monet spędził znaczną część swego życia – postanowił, że właśnie tu zmierzy się z szaleńczą, jak sam pisał, ideą od-tworzenia pewnego fragmentu przestrzeni. – Zaszył się w tym ogrodzie i tam świat jakby się dla niego zatrzymał – opowiadała w Dwójce dr Grażyna Bastek. "Podjąłem się czegoś niewykonalnego: woda z falującymi wodorostami w głębi. Cudowanie patrzeć na to, ale robienie doprowadza do szaleństwa" – pisał Monet w liście do przyjaciela. Przedstawić na płótnie ulotną chwilę, pokazać ją w pełni, zatem z wielu punktów widzenia, w różnym świetle, w różnych porach dnia – zamiary francuskiego artysty (przypomnijmy: czołowego przedstawiciela impresjonizmu) były doprawdy ambitne. – Monet malując ten cykl, myślał niejako panteistycznie, o czymś, co nie ma początku i końca – mówiła Grażyna Bastek. – To, że dzieło musi mieć wymiary, musi być ograniczone technicznie, jest aspektem czysto ludzkim. Jeden z krytyków sztuki nazwał Muzeum Oranżerii – paryskie muzeum w parku Tuileries, w którym można obejrzeć "Nenufary" (przez swoje ogromne rozmiary wymagają one szczególnej ekspozycji) – Sekstyną impresjonizmu. Jakby na potwierdzenie, że dzieło to – rozpisane na wiele obrazów, szkiców, prób – rzeczywiście zawiera w sobie coś, co przekracza zwykłe widzenie świata, otwiera się transcendencję.
obrazek "Architektura fantastyczna z autoportretem malarza w stroju weneckiego patrycjusza", zwana też "Autoportretem w stroju ambasadora weneckiego", to obraz namalowany w 1765 roku przez Bernardo Bellotto, znanego szerszej jako Canaletto. Dzieło to traktowane jest jako popis mistrzostwa malarskiego – namalowane między innymi z myślą o przyszłych protektorach i klientach. – Bernardo Belotto przedstawia się jako prokurator świętego Marka, a więc ktoś, kto opiekuje się relikwiami świętego Marka, a wiemy, że te relikwie nadają sens istnieniu republiki. I w dodatku jako malarz, reprezentant Wenecji, reprezentant tej wielkiej weneckiej tradycji, którą rozpowszechnia po dworach całej Europy – opowiadała w Dwójce o obrazie Canaletta dr Grażyna Bastek. – Postać Belotta wprowadza widza w głąb obrazu, a tam pojawiają się fantastyczne rzeczy. Jest to kaprys, który łączy wiele motywów architektonicznych w fantazję.
obrazek Rozpacz i płacz, współcierpienie i odkupienie – fascynujący, przejmujący obraz pasyjny z XV wieku był tematem opowieści dr Grażny Bastek. Wielki malarz niderlandzki stworzył w swoim dziele ujętą w artystyczne ramy historię – poruszającą opowieść o Chrystusie zdejmowanym z Krzyża. XV-wieczna idea odkupienia bardzo silnie oddziałuje na widza, który dostrzega przejmującą rozpacz Matki Boskiej i bliskich Jezusowi osób cierpiących u Jego stóp. – Rogier stworzył scenę narracyjną, ale ograniczoną do jednego momentu, jednej akcji. Zamknął te wszystkie postaci w iluzjonistycznej szafie. Na tym polega innowacyjność i niezwykłość tego obrazu – podkreślała w audycji "Jaki to obraz" dr Grażyna Bastek. Wiadomo, że w 1427 Rogier pojawił się w pracowni Roberta Campina, który działał wraz z Jacques'em Daretem. Byli to najbardziej znani malarze w rodzinnym mieście artysty - Tournai. W 1432 roku został przyjęty do gildii malarzy miasta. Gildie w Niderlandach były swoistymi korporacjami zrzeszającymi artystów w celu obrony ich interesów oraz nadzorowania działalności, co miało wpływ na wysoką jakość dzieł. Prawdopodobnie pomiędzy 1432 a 1435 artysta przebywał w Brugii, gdzie działał Jan van Eyck, i w Leuven, gdzie tamtejsze bractwo strzelców - kuszników, łuczników (Onze-Lieve-Vrouw van Ginderbuiten) zamówiło w 1434 tryptyk ze "Zdjęciem z Krzyża". Ten poruszający obraz przeznaczony był do niewielkiej kaplicy, w której jeszcze silniej oddziaływał na wiernych uczestniczących w religijnej odnowie, podczas mszy.
obrazek Kazimierz Malewicz (ur. 23 lutego 1879, zm. 15 maja 1935) był malarzem i teoretykiem sztuki polskiego pochodzenia, zaliczanym do rosyjskiej awangardy artystycznej. Wywarł wpływ na rosyjskich konstruktywistów i polską awangardę lat 20. XX wieku i zapowiadał twórczość minimalistów. Jego słynny "Czarny kwadrat na białym tle" pokazany był po raz pierwszy w 1915 roku w Sankt Petersburgu. Pomysł obrazu miał powstać w 1913 roku, podczas pracy artysty nad scenografią i kostiumami do futurystycznej opery "Zwycięstwo nad słońcem".Kazimierz Malewicz malował początkowo pod wpływem Cézanne'a, rosyjskich postimpresjonistów, fowizmu, ekspresjonizmu i kubizmu. W 1915 w Piotrogrodzie ogłosił swój program - suprematyzmu, radykalnego kierunku malarstwa bezprzedmiotowego, w którym odrzucał ikonografię sztuki przedstawieniowej, uznając linię prostą oraz nie występujący nigdzie w przyrodzie kwadrat jako symbole przewagi człowieka nad chaosem.
obrazek W obrazie "Dziewczyna ważąca perły" Jan Vermeer nadał popularnej scenie rodzajowej nowych znaczeń. Zacznijmy od tego, że szalki wagi są... puste. Potwierdziły to wnikliwe badania z 1994 roku: wykryto jedynie żółć cynową, cenny barwnik, którym artysta posłużył się, by namalować wagę. Puste szalki pozostają w idealnej rónowadze: kobieta jeszcze niczego nie waży, dopiero przygotowuje się do tej czynności, upewniając się, że waga funkcjonuje prawidłowo. Młoda kobieta stoi przy stole, na którym widać kosztowności. Światło pada z góry, z przesłoniętego okna, wprost na szalki wagi, natomiast linie kompozycji obrazu zbiegają się nieco wyżej: na dłoni trzymającej wagę. Wydatny brzuch bohaterki obrazu brano za oznakę brzemienności, co prowadziło do daleko posuniętych i dziś odrzucanych interpretacji. Pełną skupienia i spokoju postać kobiecą Vermeer ukazał na tle wiszącego na ścianie, pełnego dynamiki obrazu przedstawiającego Sąd Ostateczny. Współcześnie odczytuje się obraz jako alegorię umniarkowania: waga jest zbalansowana, kobieta jest spokojna. Umiar – jedna z czterech cnót kardynalnych. Cnota jest komentowana przez vanitas, marność, reprezentowaną przez klejnoty. Ale to dopiero początek tego, co o obrazie Vermeera w audycji Michała Montowskiego opowiedziała dr Grażyna Bastek.
obrazek Duchamp już za życia nazywany był ikonoklastą, a obraz, o którym mowa, to zamach na arcydzieło. Francuski artysta nie po raz pierwszy wykorzystał kartkę pocztową do stworzenia nowego dzieła, ale tylko Mona Lisa z wąsami stała się powszechnie znana. - Mona Lisa? Uwielbiam ten temat. Fascynuje mnie sława tego arcydzieła. Jej pozycja jako pierwszej damy europejskiego malarstwa przez stulecia nie zostało zachwiane. Nawet szyderczy gest Duchampa nie zaszkodził - mówi dr Grażyna Bastek.
obrazek "Wędrowiec nad morzem mgły" - najsłynniejszy obraz Caspara Davida Friedricha to manifest romantyzmu: mgła, tajemnica (kim jest postać przedstawiona na obrazie?), przebywanie "na skał szczycie"... - Wędrowiec na szczycie skał stoi wobec boskiej potęgi, boskiego pierwiastka natury – mówi dr Grażyna Bastek. – Pejzaż staje się nowym malarstwem religijnym. Schelling wzywa artystów, by nie naśladowali kształtu natury, ale oddawali jej duchową istotę. Ale do tego malarz musi tę istotę zrozumieć, przeczuć. Staje się kapłanem, pośrednikiem pomiędzy widzem a naturą.
obrazek Prawie stulecie zajęło historykom sztuki ustalenie autora - najczęściej obraz przypisywano mistrzowi Tycjana - Giorgione. Tycjan miał obraz najwyżej wykończyć po śmierci mistrza. - Legendy, jakoby Tycjan kończył obrazy Giorgione, nie są dziś przez naukę popierane – mówi dr Grażyna Bastek. – Choć tak twierdził Vasari, to badania fizykochemiczne, prześwietnanie promieniami Roentgena, reflektografia w podczerwieni pokazują jednorodność warstw malarskich, procesu powstawanie obrazu, koncepcji dzieła. Od lat 70. XX wieku panuje zatem konsensus wśród naukowców: jest to dzieło Tycjana. Wzorując się na stylu Giorgione, Tycjan przedstawił dwóch ubranych mężczyzn w czerwonych kapeluszach oraz dwie nagie kobiety, wypoczywających na łonie natury. Mężczyźni zajęci są rozmową lub śpiewem. Jeden z nich gra na lutni. Nie zauważają obecności nagich kobiet, co sugeruje iż cała scena jest alegorią Poezji. Świadczyć o tym mogą artefakty w rekach kobiet: flet i woda wylewana z dzbana. "Koncert wiejski" mógł być również ilustracją dzieła Sannazara Arkadia (1504) lub dzieła Wergiliusza pt. "Bukolika". Mógł także mieć związek z wydaną w roku 1505 księgą "Gli asolani" Pietra Bembo o tematyce miłosnej, a dedykowaną Lukrecji Borgii.
obrazek Obraz niderlandzkiego malarza, o którym opowiedzieliśmy w Dwójce, przedstawia męczeństwo Kryspina i Kryspinina – rzymskich szewców, którzy zasłynęli dobrocią i miłosierdziem. Jedyną pewną informacją o artyście jest pokwitowanie zapłaty otrzymanej od cechu szewców w Brukseli za tryptyk ołtarzowy przedstawiający męczeństwo świętych Kryspina i Kryspiniana. Środkowa część tryptyku znajduje się w kolekcji Pałacu w Wilanowie (depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie), prawe zewnętrzne skrzydło w Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie, a prawe wewnętrzne w Muzeum Miasta Brukseli. Aert działał też w Brugii, gdzie był członkiem Bractwa św. Łukasza.
obrazek Tematem audycji był obraz Rafaela "La velata", przedstawiający kobietę w welonie. Jest to jeden z najsłynniejszych portretów włoskiego renesansu. Ta sama młoda kobieta znajduje się na innym znanym portrecie Rafaela, "La fornarina" (piekarka). Zgodnie z tradycją identyfikowana jest jako Margherita Luti, rzymska kochanka artysty. Nie jest to jednak potwierdzone. Raffaello Santi lub Raffaello Sanzio (1483 -1520) – włoski malarz i architekt, najmłodszy z trójki genialnych artystów włoskiego renesansu – obok Michała Anioła i Leonarda da Vinci – znany z licznych przedstawień Madonny.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności