Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2012-11-03 Skandal nie tylko obyczajowy.mp3

tranulcia / historia sztuki / HISTORIA SZTUKI / 2012 / 2012-11-03 Skandal nie tylko obyczajowy.mp3
Download: 2012-11-03 Skandal nie tylko obyczajowy.mp3

8,37 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek

Edouard Manet (1832 -1883) jest uważany za jednego z prekursorów impresjonizmu. Współpracował i wystawiał ze znanymi przedstawicielami tego kierunku. Niejednokrotnie gorszył mieszczańską publiczność.

Obraz "Śniadanie na trawie" (1862-1863) to dzieło w swoim czasie uznane za skandalicznie bezwstydne. Mitologiczny motyw nagiej nimfy czy bogini Wenus Manet prowokacyjnie przeniósł w realia współczesne. Szokował współczesnych kontrastem ubrania i nagości, ale także samym "płaskim" sposobem malowania.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek Cecco del Caravaggio, właściwie Francesco Buoneri lub Boneri, to włoski malarz aktywny w Rzymie w latach 1610-20, caravaggionista, prawdopodobnie jedyny naśladowca Caravaggia, który pracował przy mistrzu jako pomocnik. Pochodził z malarskiej rodziny Buonera (Bonera), działającej od XVI w. w Bergamo i okolicach. Był jednym z pierwszych i bardzo wiernych naśladowców Caravaggia. Jedynym udokumentowanym źródłowo obrazem artysty jest Zmartwychwstanie, zamówione do kaplicy Guiccardinich przy kościele Santa Felicita we Florencji. Jego dorobek, obejmujący ok. 20 dzieł, zrekonstruowany został na podstawie analogii stylistycznych.
obrazek Rozpacz i płacz, współcierpienie i odkupienie – fascynujący, przejmujący obraz pasyjny z XV wieku był tematem opowieści dr Grażny Bastek. Wielki malarz niderlandzki stworzył w swoim dziele ujętą w artystyczne ramy historię – poruszającą opowieść o Chrystusie zdejmowanym z Krzyża. XV-wieczna idea odkupienia bardzo silnie oddziałuje na widza, który dostrzega przejmującą rozpacz Matki Boskiej i bliskich Jezusowi osób cierpiących u Jego stóp. – Rogier stworzył scenę narracyjną, ale ograniczoną do jednego momentu, jednej akcji. Zamknął te wszystkie postaci w iluzjonistycznej szafie. Na tym polega innowacyjność i niezwykłość tego obrazu – podkreślała w audycji "Jaki to obraz" dr Grażyna Bastek. Wiadomo, że w 1427 Rogier pojawił się w pracowni Roberta Campina, który działał wraz z Jacques'em Daretem. Byli to najbardziej znani malarze w rodzinnym mieście artysty - Tournai. W 1432 roku został przyjęty do gildii malarzy miasta. Gildie w Niderlandach były swoistymi korporacjami zrzeszającymi artystów w celu obrony ich interesów oraz nadzorowania działalności, co miało wpływ na wysoką jakość dzieł. Prawdopodobnie pomiędzy 1432 a 1435 artysta przebywał w Brugii, gdzie działał Jan van Eyck, i w Leuven, gdzie tamtejsze bractwo strzelców - kuszników, łuczników (Onze-Lieve-Vrouw van Ginderbuiten) zamówiło w 1434 tryptyk ze "Zdjęciem z Krzyża". Ten poruszający obraz przeznaczony był do niewielkiej kaplicy, w której jeszcze silniej oddziaływał na wiernych uczestniczących w religijnej odnowie, podczas mszy.
obrazek W muzeum Prado znajduje się najstarsza znana kopia słynnej Mony Lizy. Obraz notowany jest w królewskich zbiorach hiszpańskich od 1666 roku – może nawet był tam wcześniej. Wszedł do zbiorów Prado od momentu ufundowania muzeum w 1819 roku i wielokrotnie był wystawiany. Dwa lata temu został poddany konserwacji i badaniom przy okazji programu badawczego dotyczącego twórczości Leonarda. - Czarne tło okazało się przemalowaniem z końca XVIII wieku. Pobrane próbki pokazały, że pomiędzy przemalowaniem a oryginalną warstwą malarską leży werniks. Czyli: obraz był skończony. Wszystko zachęcało do tego, by usunąć przemalowanie - opowiadała dr Grażyna Bastek. Po zdjęciu osiemnastowiecznych naddatków ukazał się znakomity obraz: Toskania w pełnej krasie, świetnie znany nam pejzaż. Kontrast pomiędzy pierwszym a drugim planem stał się czytelniejszy, a sama modelka jakby odmłodniała. Szczegóły modelunku twarzy i detali pejzażu w tle stały się doskonale widoczne. - To pokazało, czego nie widzimy na oryginalnym obrazie, który jest brudny, pokryty werniksami, jest właściwie nieczytelny. Kopia mówi nam, jak powinna wyglądać Mona Liza i jak zamazany mamy ten obraz w naszej wyobraźni. Badania przyniosły jeszcze jedno ważne ustalenie: kopia i oryginał powstawały w tym samym czasie, w tym samym procesie twórczym. Kopia została przy tym namalowana najlepszymi, drogimi pigmentami, co nieczęsto się spotyka. O tej niezwykłej kopii, jej przeznaczeniu i o tym, kto był jej autorem w audycji Michała Montowskiego opowiadała dr Grażyna Bastek.
obrazek W obrazie "Dziewczyna ważąca perły" Jan Vermeer nadał popularnej scenie rodzajowej nowych znaczeń. Zacznijmy od tego, że szalki wagi są... puste. Potwierdziły to wnikliwe badania z 1994 roku: wykryto jedynie żółć cynową, cenny barwnik, którym artysta posłużył się, by namalować wagę. Puste szalki pozostają w idealnej rónowadze: kobieta jeszcze niczego nie waży, dopiero przygotowuje się do tej czynności, upewniając się, że waga funkcjonuje prawidłowo. Młoda kobieta stoi przy stole, na którym widać kosztowności. Światło pada z góry, z przesłoniętego okna, wprost na szalki wagi, natomiast linie kompozycji obrazu zbiegają się nieco wyżej: na dłoni trzymającej wagę. Wydatny brzuch bohaterki obrazu brano za oznakę brzemienności, co prowadziło do daleko posuniętych i dziś odrzucanych interpretacji. Pełną skupienia i spokoju postać kobiecą Vermeer ukazał na tle wiszącego na ścianie, pełnego dynamiki obrazu przedstawiającego Sąd Ostateczny. Współcześnie odczytuje się obraz jako alegorię umniarkowania: waga jest zbalansowana, kobieta jest spokojna. Umiar – jedna z czterech cnót kardynalnych. Cnota jest komentowana przez vanitas, marność, reprezentowaną przez klejnoty. Ale to dopiero początek tego, co o obrazie Vermeera w audycji Michała Montowskiego opowiedziała dr Grażyna Bastek.
obrazek Duchamp już za życia nazywany był ikonoklastą, a obraz, o którym mowa, to zamach na arcydzieło. Francuski artysta nie po raz pierwszy wykorzystał kartkę pocztową do stworzenia nowego dzieła, ale tylko Mona Lisa z wąsami stała się powszechnie znana. - Mona Lisa? Uwielbiam ten temat. Fascynuje mnie sława tego arcydzieła. Jej pozycja jako pierwszej damy europejskiego malarstwa przez stulecia nie zostało zachwiane. Nawet szyderczy gest Duchampa nie zaszkodził - mówi dr Grażyna Bastek.
obrazek Michele Marieschi (1710-1743) – włoski malarz, wedutysta wenecki, był synem introligatora. Malarstwem zaczął się interesować za sprawą dziadka Antonia Meneghiniego. Ok. 1735 r. prawdopodobnie przebywał w Niemczech. W 1736 r. został przyjęty do cechu malarzy. W 1737 ożenił się z Angelą, córką Domenica Fontany, właściciela pracowni obrazów na Campo San Luca, gdzie wkrótce przeniósł się z rodziną. Umiera młodo i niespodziewanie w 1743. Jego styl charakteryzuje scenograficzna organizacja przestrzeni, dynamika kompozycji, impastowe kładzenie farb i gra świata. O specyficznej metodzie pracy Marieschiego na przykładzie wedut – mówiła dr Grażyna Bastek.
obrazek Degas, właściwie: Hilaire-Germain-Edgar de Gas, (1834 -1917) – francuski malarz i rzeźbiarz. Twórczość Degasa charakteryzuje pełna inwencji kompozycja, świetna kreska i umiejętność przedstawiania postaci w ruchu. Studiowanie fenomenu ruchu wiązało się z jego obserwacjami tancerek, które stały się bohaterkami i tematem wielu jego dzieł. Choć znamy wiele modelek Degasa z nazwiska, trudno poznać ich wygląd z obrazów, na których są przedstawione. Malarz koncentrował się na ruchu, twarze są niewyraźne, rozmazane, przesłonięte włosami...
obrazek Albrecht Dürer – niemiecki malarz i grafik, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli przełomu średniowiecza i renesansu i pierwszy wielki drzeworytnik, działał głównie w Norymberdze. Stworzył własny styl, mając za podstawę tradycje sztuki późnogotyckiej i wpływy realizmu niderlandzkiego. Jest autorem licznych autoportretów. Olejny obraz namalowany w 1500 roku, przechowywany jest w Starej Pinakotece w Monachium. Artysta stworzył to dzieło w wieku 28 lat. Przedstawia frontalnie ujęte oblicze malarza na płaskim ciemnym tle. Na obrazie znajduje się monogram Dürera, data oraz łaciński napis: "Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effin / gebam coloribus aetatis / anno XXVIII".
obrazek Obraz Domenico Ghirlandaio (1449-1494), włoskiego malarza z okresu quattrocento, przedstawiciela szkoły florenckiej, wydaje się być tu wyjątkiem, wprost zaskakuje realizmem. "Starzec i chłopiec" to - obok fresków chóru kościoła Santa Maria Novella, fresków w Pizie, San Gimignano i w rzymskiej Kaplicy Sykstyńskiej - jego najważniejsze dzieło. Wymowa obrazu "Starzec i chłopiec" jest niezwykła. Młody człowiek tuli się do starca niezależnie od jego brzydoty, jakby dla podkreślenia, że wygląd nie odzwierciedla wnętrza. To zupełnie niespotykane w malarstwie XV wieku.
obrazek Obraz zainspirowany fotografią prasową powstał wkrótce po śmierci gwiazdy w 1962 roku. - Warhol praktycznie natychmiast zaczął multiplikować jej twarz na swoich grafikach. Powstawały one w ciągu kilku tygodni lata 1962 roku. Dyptyk natychmiast został kupiony przez amerykańskich kolekcjonerów. Dopiero w latach 80. został odsprzedany do Tate Gallery w Londynie – podkreśla dr Grażyna Bastek.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności