niesprawne zawieszenie.bmp
-
50-letnia Chinka -
Ana Cheri -
bez makijażu -
bielizna -
bielizna dla facetów -
Boeing 777-300ER -
Candice Swanepoel -
doradca macierewicza -
dzien kobiet -
dżinsy -
humor 1 -
humor 5 -
i po wyborach -
Islandia -
IV RP wraca -
jego harem -
magdalena frąckowiak -
majówka -
malutki -
memy -
memy - ogórek -
memy-wybory -
moc w skorupce -
modelki zapraszają na mecze euro -
obieranie pomarańczy -
ogórek po wyborach -
Originals -
pis -
pis i nie tylko -
po wyborach -
polityczne -
polityczne 3 -
polityczne 4 -
polityczne 5 -
politycznie -
portrety karmiących -
pr.na smarfony -
psi przyjaciele -
romantycznie -
rysunki do zwyczajnych sytuacji -
sprawne i sprawni -
Victoria's Secret -
walentynki -
waszczykowski -
wielkanoc -
wkomponowane w naturę -
wulkany -
wybory 2015 -
z kina -
za kulisami
Niesprawne zawieszenie
- co się psuje i jak to rozpoznać
Polskie drogi nie są stworzone dla samochodów osobowych . Ale niestety,
musimy po nich jeździć na co dzień, a to oznacza dla zawieszenia
w naszym samochodzie prawdziwą katorgę .
Polski kierowca powinien wiedzieć nieco o zawieszeniu i symptomach
jego zużycia w naszych realiach . W ten sposób unikniemy zaskoczenia
nagłą awarią i niebezpieczeństwa na co dzień . To właśnie ten element
jest jednym z najważniejszych w każdym samochodzie . Ma wpływ
na kontrolę nad pojazdem podczas jazdy oraz długość drogi hamowania .
Jego prawidłowe działanie jest bardzo istotne . Niesprawne zawieszenie
ujemnie wpływa na nasze bezpieczeństwo na drodze, nawet jeżeli
pozostałe elementy są w znakomitej kondycji . Co nie mniej istotne,
bezpośrednio przekłada się na komfort podróży .
Najprościej mówiąc, zadaniem zawieszenia, w tym jego bardzo istotnego
elementu, czyli amortyzatorów, jest utrzymywanie jak najczęstszego
kontaktu koła z nawierzchnią . Powinno ono zapobiegać nadmiernym
przechyłom nadwozia . Jednym z najczęściej zużywających się
elementów zawieszenia jest właśnie amortyzator . Znakomita większość
współczesnych amortyzatorów działa na zasadzie hydraulicznej pompy
tłokowej . Mamy zatem tłok oraz cylinder, które pracują przepompowując
ciecz, a ściślej olej, przez zawory .
Stan naszych dróg sprawia, że użytkowanie samochodu wymaga
zdecydowanie dokładniejszej kontroli zawieszenia . Zużycie jego
elementów następuje znacznie szybciej niż krajach Europy Zachodniej .
Amortyzator, który swoje najlepsze dni ma już za sobą, może stać się
poważnym zagrożeniem . Jego funkcją jest łączenie samochodu z drogą,
a zużyty element robi to gorzej . To oznacza, że koła mają rzadszy
kontakt z nawierzchnią, a kierowca częściowo traci możliwość kontroli
samochodu - przede wszystkim zmiany kierunku jazdy i skutecznego
hamowania . Niebezpieczeństwo rośnie szczególnie podczas bardziej
nierównych dróg, bądź podczas opadów deszczu czy śniegu .
Jak rozpoznać niesprawne zawieszenie ? To kilka punktów, które w zasadzie dają nam pewność, że z zawieszeniem jest coś nie tak . Najbardziej dobitnym objawem są często odrywające się koła od nawierzchni, charakterystyczne ich podskakiwanie podczas jazdy, bądź ostrego hamowania . Objaw ten niestety trudno samemu zobaczyć, ale warto poprosić znajomego o to, by przyglądnął się temu, jak z zewnątrz wygląda kontakt kół z asfaltem . Inne symptomy możemy już łatwo dostrzec zza kierownicy . To znaczne przechyły podczas jazdy w zakrętach, a na poprzecznych nierównościach efekt bujania, który bardzo się przedłuża w czasie . Najłatwiej to zauważyć podczas pokonywania progów zwalniających, wtedy też możemy wyczuć " dobicie " amortyzatora, co również jest oznaką złego działania tego elementu . Także podczas przejazdu przez poprzeczną nierówność na zakręcie może dochodzić do " przestawiania " auta, wynikającego z sił oddziałujących na boki . Kolejne sygnały alarmowe to " nurkowanie " przodu auta podczas mocnego hamowania, czy wibrujący układ kierowniczy . Widocznym objawem jest również nierównomierne zużycie opon . Wymianę zużytego czy niesprawnego amortyzatora zawsze wykonuje się na jednej osi, czyli jeżeli awarii uległ prawy amortyzator przedniej osi, to wymieniamy również lewy . Zapobiega to szybszemu zużyciu nowego elementu przez stary pozostawiony na swoim miejscu . Wiele elementów w naszym samochodzie może nie działać poprawnie, ale w przypadku zawieszenia jest to warunek pierwszorzędny . Wpływa bowiem nie tylko na nasz komfort, ale też bezpieczeństwo, nasze i innych użytkowników dróg . Michał Grygier
Amortyzatory nie będące w odpowiedniej kondycji, to także szybsze zużycie pozostałych elementów zawieszenia, takich jak: wahacze, łączniki stabilizatorów, a także końcówki drążków . Takie zawieszenie powoduje także ząbkowanie opon . Jak widać, sprawne zawieszenie to nie tylko bezpieczeństwo, ale też oszczędność . Element ten ma również znaczny wpływ na prawidłowe działanie takich systemów jak ABS, czy ESP . Jak zatem dbać o zawieszenie w naszym samochodzie ? Przede wszystkim zwiększyć czujność podczas jazdy . Widząc dziurę w drodze, szczególnie jeżeli jest duża, zamiast przez nią przejeżdżać, warto " nadrobić drogi " i zwyczajnie ją ominąć . Może to banalne stwierdzenie, ale sumując dni, tygodnie, miesiące i lata użytkowania, omijanie znacznych nierówności ogranicza nadmierne zużycie zawieszenia . Oczywiście, zachowując przy tym umiar, tak aby nasi kompani podróży nie odczuwali nadmiernych, nieprzyjemnych przeciążeń, a także by nie stanowić zagrożenia dla innych użytkowników drogi . Darujmy też sobie szybkie wjeżdżanie na krawężniki, szczególnie pod kątem prostym . Zawieszenie kontrolujmy przynajmniej raz do roku w specjalistycznym warsztacie . Możliwe jest też przyjęcie okresu około 20 000-30 000 km pomiędzy badaniami . Utrata optymalnej geometrii może spowodować drgania, bądź ściąganie auta w jedną ze stron . Oczywiście, jeżeli wyczujemy jakieś niezgodności wcześniej, na przykład zaraz po wjechaniu w dużą dziurę, bądź po na pierwszy rzut oka niewinnej stłuczce, również warto udać się do specjalisty w celu kontroli zbieżności i innych parametrów podwozia .
Jakie elementy zawieszenia w naszych samochodach najczęściej ulegają awariom ? To przede wszystkim sworzeń, który łączy wahacz ze zwrotnicą oraz końcówka drążka kierowniczego łącząca zwrotnicę z przekładnią kierowniczą . Ta ostatnia nadmiernie zużywa się w przypadku pokonywania dużych nierówności podczas skrętu . Dalej, łącznik stabilizatora między kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora, przeguby wahaczy, łożyska oraz oczywiście amortyzatory, których najczęstsze uszkodzenia sprowadzają się do wybicia oleju bądź gazu .