Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Wariat - Rafał Wojasiński.mp3

szczepankl / Sluchowiska i audiobooki - mp3 / Wariat - Rafał Wojasiński.mp3
Download: Wariat - Rafał Wojasiński.mp3

28,58 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Kocha się to, czego się dotyka...
Kocha się to, czego się dotyka – o najnowszym słuchowisku Rafała Wojasińskiego „Wariat” i nie tylko.
W poewangelickiej wiosce, gdzie mieszkają bohaterowie, dzieją się zjawiska codzienne (takie jak kupowanie ziemniaków, gotowanie rosołu). Przysłuchujemy się życiu dwóch małżeństw (Ewa i Gienek, Ela i Władek), z których tylko jedno – właściwie – znajduje się w świecie żywych. Obok codzienności jest i typowa dla Wojasińskiego druga przestrzeń: czegoś, co przychodzi, czegoś, co czeka na nas i na odwrót. Stanowi o niej list od kogoś podającego się za „kosmitę”. Monolog Braciaka (Gienka) czytającego list od „obcego” to jeden z ważniejszych radiowych obrazów, jakie Wojasiński wykreował w swoich słuchowiskach od początku ich istnienia. Powodowane ono jest zdarzeniami sprzed kilkunastu lat. To wtedy główny bohater, Gienek, pracując jako burmistrz małego miasteczka zwolnił z pracy kobietę, której losy opisuje w liście syn. Kobieta umiera. Syn, żegnając się z nią, wyznaje: „lubiłem na nią patrzeć, jak żyje i lubiłem patrzeć jak nie żyje (...) trudno oderwać oczy od materii, trudno oderwać oczy od czegoś, co naprawdę istnieje, jak coś jest prawdziwe to się na to patrzy i patrzy i nie można robić inaczej, to się nigdy nie nudzi (...) martwa matka była prawdziwa (...) miłość do materii jest wieczna, (...) jeśli spróbujesz obronić się przed prawdziwą miłością do materii, do tego, co zniknie w prochu (...) to materia cię zniszczy (...). Wiem, że ratunek, o którym mówiła mi matka nie istnieje, (...) chciała mi dać nadzieję, jak religia, naród, polityka, idea w waszym ludzkim świecie (...). W was nie ma nadziei, wy nie dajecie nadziei, dlatego szukacie i znajdujecie tego, który jest daleko, którego nie można dotknąć, bo wiecie, że prawdziwą nadzieję może dać tylko to, co istnieje, a kocha się naprawdę to, czego się dotyka”. Można by się w tym miejscu pokusić się o wyjaśnienia turpistyczne. Nie przyniosą one moim zdaniem żadnego pożytku dla zrozumienia słuchowiska. Socjologiczne dysputy o świecie „wykluczonych” i „uprzywilejowanych” również pachną natrętną polityką socjalną. Teatr radiowy idzie bowiem daleko poza społeczny horyzont, wyznacza nową logikę wyzutą z teatralnego czy literackiego porządku.
Rafał Wojasiński – „Wariat”
Reżyseria – Waldemar Modestowicz
Realizacja akustyczna – Maciej Kubera

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
"Uciekła mi przepióreczka". Żeromski na 100-lecie niepodległości polskieradio.pl 25.10.2018 Dramat Stefana Żeromskiego z 1924 roku jest naszą kolejną propozycją z cyklu "Polski w Dwójce. Czytamy dramaty stulecia". Transmisja wideo! W najbliższą niedzielę (28.10) o godz. 12.00 w Teatrze Polskim w Warszawie i na antenie radiowej Dwójki przedstawimy dramat Stefana Żeromskiego "Uciekła mi przepióreczka". Spektakl ten to kolejna odsłona cyklu "Polski w Dwójce. Czytamy dramaty stulecia", w którym w jubileuszowym roku stulecia odzyskania niepodległości prezentujemy największe dokonania polskiej dramaturgii. Historia Edwarda Przełęckiego, który w niewielkiej miejscowości Porębiany z pomocą miejscowego nauczyciela zamierza otworzyć uniwersytet ludowy, została napisana w 1924 roku. Wkrótce, w lutym 1925 roku, odbyła się premiera w Teatrze Narodowym w reżyserii Juliusza Osterwy, który zagrał Przełęckiego. W roli nauczyciela Smugonia partnerował mu Stefan Jaracz. W spektaklu, który zaprezentujemy 28 października, wystąpią: Tomasz Błasiak (Smugoń), Eliza Borowska (Dorota Smugoniowa), Katarzyna Herman (Księżniczka Celina Sieniawianka), Grzegorz Mielcarek (Przełęcki, docent fizyki), Marcin Bosak (Ciekocki, lingwista), Dominik Łoś (Bęczkowski, administrator), Antoni Ostrouch (Kleniewicz, antropolog), Marcin Jędrzejewski (Wilkosz, historyk), Krystian Modzelewski (Zabrzeziński, historyk sztuki). Reżyseruje Łukasz Lewandowski, za dźwięk odpowiada Andrzej Brzoska, a muzykę skomponował i wykona Ygor Przebindowski.
Powieść powstała w latach 1942-43. Opublikowana została w 1946 roku. Należy do najważniejszych utworów Stanisława Dygata (1914-1977). Jej treścią są przeżycia młodego Polaka w niemieckim obozie dla Francuzów i Anglików w Konstancy nad Jeziorem Bodeńskim (co związane było zresztą z wojennymi perypetiami autora, posiadacza francuskiego paszportu w okupowanej Warszawie). Refleksje i marzenia bohatera, wywodzące się z rodzimych wzorców literackich, są tu skonfrontowane z codziennością życia w otoczeniu internowanych kolegów-cudzoziemców. Autor obnaża polską mitologię narodową, prowadząc do sytuacji groteskowych i tragikomicznych. Interesuje go zdejmowanie z postaci bohaterów kolejnych masek, wydobywanie schematów myślenia, obrona autentyczności i wolności jednostki. Jest to literatura charakteryzująca się trzeźwością i sceptycyzmem, nasycona przy tym nutą melancholii, poezji, a także subtelnego humoru. Rezyseria - Janusz Kukula Obsada: Andrzej Ferenc (bohater) Jarosław Gajewski (Thompson) Mariusz Benoit (Rouillot) Wojciech Wysocki (Villbert) Marek Bargiełowski (ksiądz Cleont) Agata Kulesza (Janka) Joanna Trzepiecińska (Susanne) Agnieszka Warchulska (Ludka) Marek Obertyn (leutnant Klaus) Tomasz Marzecki (żołnierz niemiecki) Marcin Troński (McKinley)
Jan Józef Szczepański "Pamięć drzew" Zapraszamy na "Wieczór ze słuchowiskiem" do radiowej Dwójki .     Scenariusz słuchowiska "Pamięć drzew" został oparty na motywach opowiadania Jana Józefa Szczepańskiego pod tym samym tytułem. To historia Alka, teraz już dojrzałego i schorowanego mężczyzny, który zapytany przez żonę o sprawę z przeszłości, przypomina sobie wydarzenia sprzed blisko 50 lat. Alek był wtedy uczniem liceum, który dzięki nauczycielce, nazywanej przez uczniów Dziopą, poznawał historię Polski, różną od propagandowej stalinowskiej wersji oraz rozwijał swój talent aktorski i zamiłowanie do literatury. Pewnego dnia nadużył jednak zaufania nauczycielki i - ratując się przed wyrzuceniem ze szkoły - zachował się bardzo nikczemnie wobec niej. 30 lat później Alek spotyka Dziopę na zjeździe Solidarności. Oboje są po stronie opozycji niepodległościowej. Dziopa przypomina mu wydarzenie sprzed lat…   Jan Józef Szczepański: Pamięć drzew       ​ Reżyseria i adaptacja: Jacek Gąsiorowski Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Tomasz Obertyn Obsada: Jan Nowicki (On-Alek dzisiaj), Łukasz Nowicki (Alek młody), Halina Łabonarska (Alina dzisiaj), Leon Charewicz (Dyrektor), Lidia Sadowa (Alina młoda), Julia Kijowska (Monika), Elżbieta Kijowska("Dziopa"), Grzegorz Drojewski (Wojtek), Jan Zaleski (Głos z klasy-Mundek), Jacek Lenartowicz("Noga") Zbigniew Suszyński (Głos z sali/Głos w kolejce 1), Janusz Wituch (Głos w kolejce 2), Anna Piróg (Matka)       ​
"Zwierzęca zajadłość i inne wiersze" Stanisława Barańczaka – czyli zbiór niepoważnych utworów (z reguły miniaturek) z lat 90. autorstwa genialnego tłumacza, poety, zmarłego w roku 2014. Na pierwszą część tomu złożyły się absurdalne charakterystyki 29 "obiektów" zainteresowania "zniechęconego zoologa" czyli "Zwierzęca zajadłość. Z zapisków zniechęconego zoologa". Bizon Bizon Wystraszyłby cały Garnizon Lecz Garnizon znajduje Ratunek W tym, że Bizon to Wymarły Gatunek. Emu: Tak się nazywa pewien rodzaj Strusi. Czemu? Widocznie musi. Hiena Hiena ohydnym swym Chichotem Ludzkości przypomina o tem, Ze ten, kto Śmieje się Ostatni, Raczej nie wzbudza w nas Sympatii. Te i pozostałe wierszyki zostały w książce opatrzone bezlitośnie zabawnymi rysunkami Wojciecha Wołyńskiego. Tomasz Man - reżyser słuchowiska - postanowił poszukać dźwiękowego ekwiwalentu oprawy miniaturek Stanisława Barańczak i znalazł na to sposób. Zaprosił do współpracy multiinstrumentalistę – Sambora Dudzińskiego, który specjalizuje się w generowaniu najdziwniejszych dźwięków, tworzeniu muzycznych onomatopei. Wykonać powstałą partyturę mogli tylko utalentowani muzycznie aktorzy. Nasze zaproszenie przyjęli: Wiktoria Gorodeckaja – aktorka Teatru Narodowego, Joanna Kulig – aktorka Teatru Ateneum w Warszawie, Bartosz Porczyk – z Teatru Polskiego we Wrocławiu, oraz młody, debiutujący na STT aktor – Kamil Dominiak. W roli wokalisty wystąpił także reżyser, będący również gitarzystą basowym. Reżyserii dźwięku podjął się Andrzej Brzoska.
Kobiety to już nawet nie osobny rozdział w życiu Charlesa Bukowskiego - to cała książka, której pierwsze zdania brzmią: "Miałem pięćdziesiątkę na karku i od czterech lat nie byłem w łóżku z kobietą. Nie miałem żadnych przyjaciółek. Kobiety widywałem jedynie na ulicy lub w innych miejscach publicznych, lecz patrzyłem na nie bez pożądania, z poczuciem, że nic z tego nie będzie. Onanizowałem się regularnie, ale myśl o jakimkolwiek związku z kobietą - nawet nie opartym na seksie - była mi obca. "Po czym następuje blisko trzysta stron poświęconych głównie opisom zbliżeń z imponującą liczbą partnerek. Kobiety pociągały autora z siłą, która pozbawia mężczyzn nie tylko rozsądku, ale i instynktu samozachowawczego. Czasem uważał je za modliszki, przystawał jednak na każde ryzyko, byle tylko dokonać kolejnego podboju. Nawet czytelnicy, których mogłaby razić nadmierna dosadność opisów, nie rozstaną się z tą książką w połowie. Charles Bukowski urodził się w 1920 roku w Andernach, w Niemczech. Kiedy miał trzy lata, jego rodzice wyemigrowali do USA. Dorastał w ubogich, robotniczych dzielnicach Los Angeles, gdzie dobrze poznał smak niedostatku. Doświadczał go także i później. Pierwsze opowiadanie opublikował w roku 1944, nieprędko jednak doceniono jego talent - długo musiał utrzymywać się z pracy fizycznej i różnych dorywczych zajęć, często bywał bez grosza i bez dachu nad głową, zdany na łaskę przypadkowych ludzi. Dopiero w dwu ostatnich dekadach życia pisarstwo zaczęło przynosić mu spore dochody. Twórczość Bukowskiego stanowi niepowtarzalne zjawisko w świecie zachodniej literatury. Często stawiany na równi z Hemingwayem i Henrym Millerem, zyskał uznanie krytyki i czytelników przede wszystkim za wspaniałe wyczucie formy, doskonale lapidarny styl i autentyzm. Powodem niesłabnącej fascynacji jego prozą jest też bez wątpienia awanturnicze życie, które z upodobaniem trwonił na inne swoje pasje: kobiety, alkohol, hazard. Jedynym światem, w którym czuł się naprawdę swojsko i którego reguły w pełni zaakceptował, był świat pijaków, dziwek, wykolejeńców i nieudaczników, ludzi wyobcowanych ze społeczeństwa i niezdolnych, tak jak on, nagiąć się do życia w kieracie. Otaczająca go atmosfera skandalu i prowokacji, przebijająca z jego prozy postawa buntownika, krytycznie nastawionego do akademickich, komercyjnych nurtów literatury amerykańskiej, obalanie obyczajowych tabu, dosadny, często wulgarny język sprawiły, że stał się kultową postacią literackiego podziemia i idolem pokolenia bitników. Pozostawił po sobie bogaty dorobek w postaci ponad trzydziestu książek: powieści, opowiadań, zbiorków poezji. Zmarł 9 marca 1994 roku w swoim domu w San Pedro, który jest dziś celem swoistych pielgrzymek wielbicieli jego niezwykłego talentu.
Kobiety to już nawet nie osobny rozdział w życiu Charlesa Bukowskiego - to cała książka, której pierwsze zdania brzmią: "Miałem pięćdziesiątkę na karku i od czterech lat nie byłem w łóżku z kobietą. Nie miałem żadnych przyjaciółek. Kobiety widywałem jedynie na ulicy lub w innych miejscach publicznych, lecz patrzyłem na nie bez pożądania, z poczuciem, że nic z tego nie będzie. Onanizowałem się regularnie, ale myśl o jakimkolwiek związku z kobietą - nawet nie opartym na seksie - była mi obca. "Po czym następuje blisko trzysta stron poświęconych głównie opisom zbliżeń z imponującą liczbą partnerek. Kobiety pociągały autora z siłą, która pozbawia mężczyzn nie tylko rozsądku, ale i instynktu samozachowawczego. Czasem uważał je za modliszki, przystawał jednak na każde ryzyko, byle tylko dokonać kolejnego podboju. Nawet czytelnicy, których mogłaby razić nadmierna dosadność opisów, nie rozstaną się z tą książką w połowie. Charles Bukowski urodził się w 1920 roku w Andernach, w Niemczech. Kiedy miał trzy lata, jego rodzice wyemigrowali do USA. Dorastał w ubogich, robotniczych dzielnicach Los Angeles, gdzie dobrze poznał smak niedostatku. Doświadczał go także i później. Pierwsze opowiadanie opublikował w roku 1944, nieprędko jednak doceniono jego talent - długo musiał utrzymywać się z pracy fizycznej i różnych dorywczych zajęć, często bywał bez grosza i bez dachu nad głową, zdany na łaskę przypadkowych ludzi. Dopiero w dwu ostatnich dekadach życia pisarstwo zaczęło przynosić mu spore dochody. Twórczość Bukowskiego stanowi niepowtarzalne zjawisko w świecie zachodniej literatury. Często stawiany na równi z Hemingwayem i Henrym Millerem, zyskał uznanie krytyki i czytelników przede wszystkim za wspaniałe wyczucie formy, doskonale lapidarny styl i autentyzm. Powodem niesłabnącej fascynacji jego prozą jest też bez wątpienia awanturnicze życie, które z upodobaniem trwonił na inne swoje pasje: kobiety, alkohol, hazard. Jedynym światem, w którym czuł się naprawdę swojsko i którego reguły w pełni zaakceptował, był świat pijaków, dziwek, wykolejeńców i nieudaczników, ludzi wyobcowanych ze społeczeństwa i niezdolnych, tak jak on, nagiąć się do życia w kieracie. Otaczająca go atmosfera skandalu i prowokacji, przebijająca z jego prozy postawa buntownika, krytycznie nastawionego do akademickich, komercyjnych nurtów literatury amerykańskiej, obalanie obyczajowych tabu, dosadny, często wulgarny język sprawiły, że stał się kultową postacią literackiego podziemia i idolem pokolenia bitników. Pozostawił po sobie bogaty dorobek w postaci ponad trzydziestu książek: powieści, opowiadań, zbiorków poezji. Zmarł 9 marca 1994 roku w swoim domu w San Pedro, który jest dziś celem swoistych pielgrzymek wielbicieli jego niezwykłego talentu.
"Przepowiednia Hieronima B." Premiera słuchowiska Zapraszamy na radiową premierę komedii Marty Guśniowskiej pt. "Przepowiednia Hieronima B., czyli nadspodziewana szkodliwość kwasów omega trzy". Słuchowisko wyreżyserował Adam Wojtyszko, a w roli tytułowej usłyszymy Grzegorza Kwietnia. Premiera w Teatrze Polskiego Radia. Tekst słuchowiska został wyróżniony w konkurise "Muzyka: bohater, inspiracja, pretekst" zorganizowanym przez Program 2 Polskiego Radia i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Marta Guśniowska: Przepowiednia Hieronima B. Reżyseria: Adam Wojtyszko Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Sławomir Pacek - Narrator Grzegorz Kwiecień – Hieronim B. Olga Sarzyńska – Julianna Maria Pawłowska – Joanna Krzysztof Stelmaszyk – Ryba Paweł Szczesny – Dyrektor Zbigniew Suszyński – Ojciec/ Rybkiewicz Joanna Przybyłowska – Matka Lucyna Malec – Teściowa Maciej Makowski – Eremita Magdalena Smalara – Cyganka ***
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności