Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
pinakolada741
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Marek

widziany: 3.10.2022 12:25

  • pliki muzyczne
    5225
  • pliki wideo
    9463
  • obrazy
    27307
  • dokumenty
    1967

44417 plików
3113,39 GB

FolderyFoldery
pinakolada741
+Zawierzenie Jezusowi
+Zawierzenie Maryi
▣ Regulamin
† APOKRYFY
 
† AUDIO - KSIĄŻKI + EBOOKI
 
† AUDIOTEKA
 
† BOŻE NARODZENIE
 
Gwiazda Betleemska - Mieczysław Noskowicz
† FILMY RELIGIJNE
 
† GALERIA
 
† KAZANIA
 
† LINKI NA STRONY
 
† LISTY I OŚWIADCZENIA
 
ks. Piotr Natanek (26.05.2011)
 
Oświadczeni e kurii w sprawie ks. Piotra Natanka
List- (…), Rycerz Jezusa Chrystusa Króla Polski.-Chicag o
† LITERATURA
 
Zygmunt Krasiński
† MALARSTWO
 
Igor Sakharov
 
Igor Sakharov - Jak napisać ikonę matki Bożej
Portrait of Jesus - painter Igor Sakharov
Rubens, Peter Paul
Ukrzyżowani e (1620)
† MODLITWY
 
† MUZYKA
 
† NOWENNY
 
Nowenna do M.B.- odpust zupełny win i kar
Nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej
† OBJAWIENIA
 
CUDA i OBJAWIENIA znaki dane nam od BOGA
OBJAWIENIA MATKI BOŻEJ OSUCHOWSKIEJ (1910-1914)
Objawienie N.M.Panny w Quito (1610-1634)
† ORĘDZIA
 
† POLSKA A POLITYKA-HISTORIA
 
† RADIO MARYJA
 
IDEOLOGIA GENDER
Myśląc Ojczyzna - red. Stanisław Michalkiewicz
Ojczyzna
† ŚWIADECTWA
† TEKSTY I LINKI
 
† TEKSTY I NAGRANIA
 
† WIZERUNKI ANIOŁÓW
 
ANIOŁ STRÓŻ POLSKI
† WIZERUNKI BŁOGOSŁAWIONYCH
 
BŁ. MARIA ANGELA TRUSZKOWSKA
Ksiądz kardynał Stefan Wyszyński
† WIZERUNKI ŚWIĘTYCH
 
† WYKŁADY
 
Prof. dr hab. Roman Konik na temat Świętej Inkwizycji
† YOUTUBE
 
Moc przekleństwa i sposoby obrony - ks. Marian Piątkowski
† ZBIORY TEMATYCZNE
 
ANIOŁ STRÓŻ
przebaczenie
2015
AUDIOBOOK
 
Awatary
 
01 Izabela
FILM
 
Film - Francja
 
Film - Francja, Włochy
Film - Hiszpania
 
Film - Hiszpania, Peru
 
Madeinusa (2006)
Film - Holandia
Film - Meksyk
 
Cristiada
 
filmowe reklamy i wywiady z aktorami - Cristiad a (2012)
Kadry - Cristiad a (2012)
Cristiada (2012)
Kadry - Cristiad a
Film - Niemcy
 
Zagubiony czas - Remembrance (2011)
Film - Niemcy, Czechy
 
Ostatni pociąg do Auschwitz (2006)
Film - Polska (spory zbiór)
 
- lata 20-te
 
Cud nad Wisłą. 1921
 
Fotot eka
Plaka ty
Zdjęc ia zebra ne
Przeznac zenie. 1928
Tajemnic a starego rodu. 1928
- lata 30-te
 
ABC miłości. 1935
 
Fotot eka
Galer ia
Piose nki
Dziewczę ta z Nowolipe k. 1937
Fotot eka
Galer ia
Plaka ty
♛ Polska Kronika Filmowa
 
1. Lista filmów-1
2. Lista filmów-2
3. 100 Najlepszych Polskich Filmów
Animowane
 
Gwiazda Kopernik a
Dokumentaln e
 
Filmy z lat 1902-1944
 
Filmy z lat 1945-1950
 
Filmy z lat 1951-1960
 
Filmy z lat 1961-1970
 
Filmy z lat 1971-1980
 
Filmy z lat 1981-1990
 
Filmy z lat 1991-2000
 
Filmy z lat 2001-2010
 
Filmy z roku 2011
 
Filmy z roku 2012
 
Filmy z roku 2013
 
Jaskółka
Galer ia - Jaskó łka
Kabaret filmowy
Niepełnomet rażowe
 
1966. Niebo
Plakaty filmowe
 
POLONIKA (koprodukcj a)
 
Kobieta publiczn a (La Femme Publique )
The Mill And The Cross (Młyn I Krzyż)
The Mill And The Cross (wyso ka jakoś ć)
w wersj i angie skiej
SERIALE POLSKIE
Spotkania
Święta Polskie
 
TEATR TELEWIZJI
Teatr Telewizji - zbiór ogólny
TEATR TVP - wg. tytułów
 
Video Clipy Muzyczne
Według aktorów
 
Według reżyserów
 
Xtra fotki do PL filmów
X40-late k (fotki)
X-Janosi k (fotki)
Film - Rosja
 
Film - Rosja, Francja
 
Rasputin (2011) I
Rasputin (2011) II
Film - Szwecja
 
Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął (2013)
Plakat - Stulatek , ... (2013)
Film - USA
 
Film - Włochy
 
Habemus papam - mamy papieża (2011)
FILM POLSKI - POWOJENNY
Film zagraniczny
 
Filmowe okładki dvd
 
Polskie DVD Okładki
Zagr. DVD Okładki
Filmy 2011
 
Filmy dokumentalne
 
Filmy katastroficzne
 
Filmy krótkometrażow e
 
Cyrk motyli
Tomasz Bagiński
Filmy o buddyźmie
 
The Tybetan Book of the Death
Filmy o Islamie
 
Mesjasz (Mohammad, Messenger of God) (1976)
filmy o obozie koncentracyjny m
Auschwitz
Lista Schindlera - Schindler's List (1993)
Ostatni pociąg do Auschwitz (2006)
FILMY O ARTYSTACH I SZTUCE dokumentalne
 
FILMY O ARTYSTACH I SZTUCE fabularne
 
GALERIA
 
Historia Polska
 
Historia Powszechna
 
Dziwne zgony znanych
Dziwne zgony znanych
Historia Sztuki
 
Książki (.pdf)
Husaria - Polish Winged Hussars
 
Husaria - ilustracje
Husaria - zdjęcia zbroi
Radosław Sikora - Taktyka walki, uzbrojenie i wyposażenie husarii w latach 1576-1710
MUZYKA
 
Muzyka - Audio
 
Muzyka do oglądania - Koncerty i Video
 
Muzyka filmowa ♫ • ♫
NALEWKI, WINA, WÓDKI ═══════════════
 
Linki (ang.)
Przepisy na lecznicze nalewki
Numizmatyka
 
Banknoty polskie
numizmatyka(1)
Papież Paweł VI
Pius XII
Polityka - Polska
 
Polityka - Świat
 
Artykuły polityczne (linki)
 
Rok 1969, pracownik Rockefeller a, dr Day przedstawia w Pittsburghu koncepcję „działań, jakie nabiorą rozmachu w XXI wieku”
Godfrey Bloom
POPULARNONAUKOWE
 
Programy
 
PRYWATNE
 
RODOWÓD
Strefa Tajemnic
Workplace
 
Emplive
zachomikowane
zamki - ruiny
ZDJĘCIA KAMIENI SZLACHETNYCH
Pokazuj foldery i treści
Ostatnio pobierane pliki Ostatnio pobierane pliki
Diabeł  1972.avi play
FILM POLSKI Horror Psychologiczny W roli gł: Pszoniak, T ...
Operacja-Himmler-1979.avi play
Film fabularny produkcji polskiej z 1979 roku ...
Święty Filip Neri.avi play
CZĘŚĆ DRUGA Produkcja: Włochy Rok produkcji: 2010 ...
Ego.avi play
Film fabularny Produkcja: Polska Rok produkcji: 2008 ...
Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy.avi play
Film fabularny produkcji polskiej z 1973 roku ...
Święty Filip Neri.mp4
play
oglądaj online
CZĘŚĆ DRUGA Produkcja: Włochy Rok produkcji: 2010 ...
Święty Filip Neri.mp4
play
oglądaj online
CZĘŚĆ PIERWSZA Produkcja: Włochy Rok produkcji: 2 ...
obrazek


Młyn i krzyż - The Mill and the Cross


Film "Młyn i krzyż" jest próbą współczesnego odczytania słynnego obrazu Petera Bruegla p.t. "Droga na Kalwarię". Wątek cierpienia Chrystusa splata się tu z cierpieniem Flandrii uciskanej politycznie i religijnie przez Hiszpanów w XVI wieku. Bruegel, najwybitniejszy filozof pośród malarzy opowiada o tragedii historii i wartości tolerancji. Film Majewskiego sprawia, że na naszych oczach ożywają postaci i sceny z obrazu niczym w tableau vivant.

obrazek


Obsada aktorska:

Rutger Hauer - Peter Bruegel
Michael York - Peter Jonghelinck
Charlotte Rampling - Maria
Joanna Litwin - Marijken, żona Bruegela
Marian Makula - Młynarz
Oskar Huliczka - Muzykant grający na rogu
Dorota Lis - Saskja Jonghelinck
Bartosz Capowicz - Ukrzyżowany
oraz inni...


RECENZJE :

1. POCZTÓWKA NOWEGO WYMIARU - MACIEJ STASIOWSKI


„Młyn i krzyż” Majewskiego podnosi „ziarnisty realizm” do jakości HD i miesza go z malowaną mistyfikacją. Przy tym film nie przytłacza widza, ale pozostawia mu wolne miejsce.

„Drogi Boullée, mam nadzieję, że nie ma Pan za złe tak bezpośredniego zwrotu, ale wydaje mi się, że znam Pana wystarczająco dobrze, by móc to uczynić”. To treść jednej z pocztówek, jakie Stourley Kracklite wysyła XVII-wiecznemu koledze po fachu, Étienne’owi-Louisowi Boullée w filmie „Brzuch Architekta”. Wcale nie dziwi fakt, że bohater filmu Petera Greenawaya odczuwa bliższą więź z nieżyjącym idolem niż z współczesnymi mu ludźmi. „Wolę rozmawiać ze zmarłymi” powtarza w wywiadach promujących „Młyn i krzyż” Lech Majewski, niejako dopisując się do listy mailingowej Kracklite’a. Reżyser prowadzi dialog z mistrzem z przeszłości, w odróżnieniu od postaci z filmu Greenawaya, za pomocą technologii. Nad cyfrowym podpisem niemal dostrzec można te słowa: „Drogi panie Bruegel, ...”

Widza, który pamięta „Pasję życia” z 1956 roku, opowieść o Vincencie Van Goghu, opowiedzianą poprzez fabularyzację jego biografii, zadziwić może ewolucja, jaką przeszedł gatunek filmów poświęconych sztuce. Modernistyczny projekt Vincente'a Minnelliego dziś nie sprawdziłby się już tak dobrze, o czym świadczy zrealizowany niedawno w podobnej konwencji „Klimt” Raoula Ruiza. Poszukiwania przeszły już etap biografii jako książki zilustrowanej dziełami („Frida”, „Pollock”), a najnowsza odsłona śmiało wchodzi na poziom „meta” („Nocna straż” oraz właśnie „Młyn i krzyż”), w którym twórca opisany zostaje przez swoje „największe” dzieło. Wypełniona alegoriami historia obrazu Petera Bruegela Starszego ożywa, częściowo jako analiza prowadzona przez historyka sztuki (scenariusz powstał w oparciu o obszerną pracę Michaela Francisa Gibsona), częściowo jako fantazja na temat „zamrożonej” sceny. W „Młynie i krzyżu” układa się ona w wymyśloną przez Majewskiego opowieść.

obrazek


Holandia XVI wieku to czas okrutnych prześladowań ze strony Hiszpanów. Na tło filmu składa się również „autointerpretacja” „Drogi krzyżowej” i motyw Stabat Mater Dolorosa, wpisany w realia czasów. Bruegel wykonuje szkice do obrazu, przechadzając się po krajobrazie z młynem na samotnej skale. Jego mecenas ubolewa nad stanem kraju. Gdzieś pośród tych narracji schowana jest też męka Chrystusa. Majewski wraz z Gibsonem opowiadają kolejne historie zawarte w obrazie, tłumacząc go przy tym, ustami samego Bruegela, tak jak w scenie, w której malarz rozwija metaforę okręgów. Po lewej miasto otoczone murem, a więc krąg życia, po prawej gapiowie stłoczeni w kręgu, czekający na ukrzyżowanie. Słowo ostatnie ma jeszcze inny krąg – stawiania czoła trudom życia – w pracy (młynarz) i zabawie (wieńczący film taniec).

„Młyn i krzyż” jest chyba rekordzistą w kwestii czasu, jaki film spędził w post-produkcji. Minęły niemal dwa lata od ukończenia zdjęć w 2009 roku. Sceny kręcone były na tle Blue Screenu, ze względu na dominantę kolorystyczną obrazu Bruegela „Droga krzyżowa” (zieleń). W skończonym produkcie postacie stanowią tylko jedną z wielu warstw, takich jak malowane tła (odręcznie, część z nich „przerysowana” z obrazu), krajobrazy, cienie, ale i sfilmowane w Nowej Zelandii niebo, które idealnie współgrało z holenderskim płótnem. Plenery powstawały na Śląsku i w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Przypomina to historię z „Ewangelią według Harry’ego”, w trakcie realizacji której Majewski poszukiwał „esencji” amerykańskiej pustyni, którą w efekcie znalazł w Polsce. Cudem techniki okazała się użyta przez Adama Sikorę kamera cyfrowa Red One, do tej pory „występująca” głównie w filmach oskarowych i kinie akcji („Social Network”, „In a Better World”, „Piraci z Karaibów 4”). Rozdzielczość oraz głębia ostrości pozwalają na uzyskanie jakości identycznej z taśmą 35mm, podczas gdy możliwości obróbki nakręconego materiału niemal pozwalają zdekonstruować go na fotony. Dla produktu firmy Red, film Majewskiego był na pewno o wiele bardziej wymagającym poligonem doświadczalnym niż typowe blockbustery. Widać, że nawet najodleglejsze plany odznaczają się doskonałą ostrością, zgodną z zamierzeniem Bruegela, a w natłoku wydarzeń, ponad którymi góruje młyn zbudowany na skale, rzeczywiście ginie scena ukrzyżowania Chrystusa.

obrazek


Technologia cyfrowa nie tylko przysługuje się maestrii filmowców o zacięciu malarzy. To narzędzie do ponownej analizy dzieł, o których, wydawać się mogło, napisano już wszystko. Przykładem „Mona Lisa” Leonarda Da Vinci. W 2007 roku Pascal Cotte sfotografował obraz przy użyciu kamery własnego projektu, w rozdzielczości 240 milionów pikseli, dzięki różnym filtrom ujawniając poprzednie wersje obrazu. Dzięki temu zdemaskowano kilka błędnych interpretacji i powtarzanych z pokolenia na pokolenie legend. Fotografie Cottego ukazywały zbliżenia ust i zmiany w fakturze farby. U Majewskiego w podobny sposób „powiększone” zostają postacie z obrazu, szczegóły takie jak gładki policzek Jonghelincka (granego przez Michaela Yorka) czy pokryta bruzdami broda Bruegela (Rutger Hauer). Wszystko po to, by wycisnąć z obrazu „życiowe soki”, które przez stulecia zaschły pod warstwą werniksu, a przy tym potwierdzić, że koncepcja „przybliżenia” (rozumiana zarówno jako techniczny „zoom”, jak i specjalistyczna interpretacja) doskonale nadaje się do czytania dzieła malarskiego.

Dla Lecha Majewskiego film jest trzecim podejściem do tematu twórczości malarskiej. W wywiadach reżyser często wspomina, że decyzję o wyborze szkoły filmowej zawdzięcza tylko temu, że „Powiększenie” Antonioniego tak trafnie oddało ideę zawartą w „Burzy” Giorgione. W połowie lat 90., mieszkając w Nowym Jorku, realizował wraz z Julianem Schnabelem film biograficzny o Jeanie-Michelu Basquiatcie. Pod naciskami producentów skończone dzieło bardzo jednak oddaliło się od scenariusza Majewskiego. Rezultatem jest dość sztampowy portret, na którym Basquiat, jak Kirk Douglas w „Pasji życia”, jest artystą udręczonym nawet jeśli nie przez chorobę psychiczną, to przez słabość do używek. „Ogród rozkoszy ziemskich” z kolei można by scharakteryzować jako „Brzuch Architekta” z sercem. Obraz Hieronima Boscha pełni w nim funkcję podobną do spuścizny Étienne’a-Louisa Boullée – to „unieśmiertelnione” przez historię dzieło, na którego tle rozgrywa się dramat choroby. W przeciwieństwie do Greenawaya, Majewski opłakuje swoich bohaterów. Podejście trzecie „ożywia” obraz, czyniąc z jego historyczności, kompozycji obrazu i zawartych w nim alegorii, ekranową rzeczywistość. W „Ogrodzie...” bohaterowie inscenizowali fragmenty obrazu, życie imitowało sztukę. „Młyn i krzyż” podnosi tamten „ziarnisty realizm” do jakości HD i miesza go z malowaną mistyfikacją. Przy tym film nie przytłacza widza, a pozostawia mu wolne miejsce... aczkolwiek może być ono już zarezerwowane dla holenderskiego adresata.

obrazek


„Z tego punktu rozpościera się moja sieć, którą uprzędę niczym pająk”; filmowy Bruegel nakreśla w szkicowniku zbiegające się linie. Sieć równorzędnych relacji, jaką uwieczni w „Drodze krzyżowej”, za pomocą innych środków odtwarza reżyser. Według Majewskiego obraz Bruegela stanowi zbiór załamanych perspektyw. U reżysera to historie postaci odpowiadać muszą przestrzeni płótna. Na sygnał filmowego Bruegela czas nagle zamiera. Pośród tłumów dostrzegamy Zbawiciela, ale nie widzimy jego twarzy. Majewski przypomina, że większość istotnych wydarzeń w historii świata uchodziła uwadze współczesnych. Innowacyjny i plastycznie oszałamiający „Młyn i krzyż” to z pewnością chluba dla muzeów i galerii sztuki. W programie kin, nawet w towarzystwie innych realizacji przy użyciu kamery Red, może podzielić niestety los bruegelowskiego Ikara. Obym się mylił. Przecież to jedna z najbardziej dopracowanych „pocztówek”, jakie kiedykolwiek wysłano zmarłemu artyście.


Ten artykuł jest dostępny w wersji angielskiej na Biweekly.pl.

MACIEJ STASIOWSKI, student V roku filmoznawstwa UJ, jeden z założycieli uczelnianego czasopisma „Superkopter” aka „16mm”. Interesuje się muzyką, komiksami i kinem Japonii. Wyróżniony w konkursie im. Krzysztofa Mętraka w roku 2010. Zwycięzca konkursu na tekst krytyczny na Festiwalu KAMERA AKCJA


obrazek

  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    1
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

1 plików
49 KB




krisluck60

krisluck60 napisano 7.04.2024 06:56

zgłoś do usunięcia
«♥ DZIEŃ DOBRY ♥»
"Dziś Jest Święto Miłosierdzia" "Odpust zupełny na Święto Miłosierdzia".
"Bądźcie miłosierni, jak Ojciec wasz jest miłosierny" (Łk 6,36). "Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią" (Mt 5,7). «Miłosierdzie Twoje, Boże, nie zna granic, niewyczerpany jest skarbiec Twojej dobroci…». Pozdrawiam Serdecznie i pięknej Niedzieli Życzę. «♥»Krzysztof«♥»
obrazek

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (443)Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (443)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności