-
5225 -
9463 -
27307 -
1967
44417 plików
3113,39 GB
![Foldery Foldery](http://x4.static-chomikuj.pl/res/152bece31a.png)
![Ostatnio pobierane pliki Ostatnio pobierane pliki](http://x4.static-chomikuj.pl/res/152bece31a.png)
![obrazek](https://cf1-taniaksiazka.statiki.pl/images/popups/5AA/58025602807KS.jpg)
![obrazek](http://sredniowieczna.com/files/scivias%201.jpg)
Scivias
Tom 1.
Księga pierwsza i druga.
Autor: Hildegarda z Bingen
Sprzedający: Lideria.pl (49292)
Nr. transakcji: allegro (5510978337)
Kupione: 01.08.2015
Cena detaliczna: 44.61 zł
Cena z dostawą: zł
Nr. transakcji: 07
Razem suma: 7/7 książka (poniżej 299 zł - przesyłka za darmo)
O książce:
Tytuł: Scivias
Podtytuł: Tom 1. Księga pierwsza i druga.
Tytuł orginału:
Autor: Hildegarda z Bingen
Seria: Źródła Monastyczne nr 57
Redakcja tomu: Michał Tomasz Gronowski OSB
Projekt okładki: Andrzej Ciepłucha
Redakcja: Żaneta Marczak
Wydawnictwo: Tyniec, Wydawnictwo Benedyktynów
Wydanie: pierwsze
© Copyright: for the Polish edition by TYNIEC
Imprimi potest: Opactwo Benedyktynów L.dz. 74/2011, Tyniec, dnia 25.05.2011
† BERNARD SAWICKI OSB, opat tyniecki
Miejsce/data wydania: Kraków 2011
Data premiery: 14-08-2012
Numer ISBN: 978-83-7354-380-5
Numer ISSN: 1230-6711
Oprawa/okładka: miękka
Format / Wymiary: 125 x 195 mm
Ilość stron: 570
Zdjęcia/Ilustracje: (ilustracje kolorowe -13)
Waga: 537 g
Stan książki: nowy
Kondycja:
Ocena: 9,0 (lubimyczytać.pl); Moja: 9/10 (objawienia mistyczne)
Słowa kluczowe/Temat/Tagi: chrześcijaństwo, duchowość, mistyka, Średniowiecze
Kategoria/Dział: Religia i wiara » teologia » mistycyzm
Linki pomocne:
http://www.hildegarda.edu.pl/sw-hildegarda-z-bingen-zycie-i-dzielo/
http://www.tyniec.benedyktyni.pl/videorelacje/hildegarda-z-bingen.html
https://www.youtube.com/watch?v=ULK4SAhLEAg
http://lubimyczytac.pl/ksiazka/109556/scivias-t-1
Publikacja na pdf:
Seria wydawnicza: Źródła monastyczne
Chronologicznie (alfabetycznie-posiadane):
● Rozmowy z Ojcami. Tom 2, rozmowy XI-XVI - Jan Kasjan
● Sacramentis ecclesiae communicare (Chrzest i Eucharystia według świętego Bernarda z Clairvaux) - Marek Piotr Chojnacki OCist
● Scivias. Tom 1. Księga pierwsza i druga (2011)
● Scivias. Tom 2. Księga trzecia (2011)
● Strumień światła Boskości. T. 1 - Mechtylda z Magdeburga
● Strumień światła Boskości. T. 2 - Mechtylda z Magdeburga
● Złoty list - Wilhelm z Saint-Thierry
Kategoria:
† TEMATYCZNIE ➞ FILOZOFIA, TEOLOGIA ⇒ Teologia monastyczna
† TEMATYCZNIE ➞ SERIE WYDAWNICZE ⇒ Źródła monastyczne
† TEMATYCZNIE ➞ ŚWIĘCI, BŁOGOSŁAWIENI, MISTYCY, KLER ⇒ Św. Hildegarda z Bingen
Opis(y):
1.
Scivias. T. 1
Księga I i II
Scivias to pierwsze dzieło Hildegardy z Bingen, spisane przez nią z objawienia Pańskiego. Tytuł Scivias jest formą skróconą od sci vias Domini – ‘poznaj drogi Pana’ – zdania o charakterze sentencjonalnym, ujętym w jeden wyraz. Tytuł zbioru odnosi się do zawartych w trzech księgach dwudziestu sześciu wizji, które są bardzo odmienne pod względem długości i opisu. Księgi Scivias, podobnie jak wizje, różnią się. Pierwsza – zawierająca sześć wizji – jest stosunkowo krótka, druga – z siedmioma wizjami – prawie dwa razy większa, wreszcie trzecia (trzynaście wizji) dwa razy tak obszerna jak pierwsza i druga razem wzięte. Według tradycji spisanej przez Teodoryka w Vita Hildegardis tytuł utworu został Hildegardzie objawiony, natomiast viae, opisane w tytule dzieła, są alegorycznie związane z Regułą św. Benedykta i tak je należy tłumaczyć.
Scivias spisywano przez dziesięć lat – od 1141 do 1151 roku – i zbiór ten pozostał najbardziej znanym spośród dzieł mistyczki. Kolejne wizje, których literacki zapis sporządził pierwszy sekretarz Hildegardy, Volmar, zostały uznane i zatwierdzone przez papieża Eugeniusza III i synod w Trewirze. Uznanie najwyższych władz kościelnych zapewniło Scivias duże zainteresowanie i popularność, także wśród ludzi świeckich.
Konstrukcja zbioru jest prosta: księgi, jak wspomniano, zawierają odpowiednio sześć, siedem i trzynaście wizji. Podział na trzy księgi odwołuje się do symboliki cyfry trzy – liczby Osób Trójcy Świętej. Pierwsza i druga księga zawierają razem wizji trzynaście, tyle samo co księga trzecia. Części dotyczą odpowiednio: porządku stworzenia, odkupienia i uświęcenia świata. Sposób zapisania wizji pozostaje jednorodny, choć skomplikowany. Visio otwiera opis wizji – obrazu, za którym następuje szereg różnej długości capitula – rozdzialików komentujących oglądane na załączonej iluminacji elementy widzenia, niekiedy także odnoszących się do ustępów Pisma Świętego, innych autorów czy pojęć i zwyczajów.
Jeśli natomiast w Starym Testamencie ludzie łączyli się w małżeństwa, zgodnie z prawem, ze swymi krewnymi, działo się tak ze względu na ich zatwardziałość, aby dochowywali między sobą pokoju i aby tak wielka między nimi była miłość, iżby te rozdzielone rody nie łamały Mego przymierza, łącząc się z innymi plemionami pogan. I było tak, aż do czasu, w którym Mój Syn przyniósł pełnię miłości, z godnością i obyczajnością przenosząc więzy pokrewieństwa na inny lud. Ponieważ zaś Oblubienica tegoż Syna Mojego odtąd jest związana przez święty chrzest węzłem Mojej bojaźni i właściwym prawem, dlatego także i ona powinna powstrzymywać się od takiego pokrewieństwa; gdyż nierząd pozbawiony szacunku i umiaru w pożądliwości, w uściskach niewiasty i mężczyzny, powiększa obrzydliwość sprawy bardziej we własnej rodzinie niż między obcymi.
2.
Mistyczny i wizjonerski charakter Scivias jest wyjątkowy, przedstawia pełną summę doktryny chrześcijańskiej, stanowiąc także sui generis podręcznik życia chrześcijańskiego, w którym ważną rolę odgrywa element dydaktyczny. Hildegarda najczęściej zwraca się do ogółu wiernych, jednak kieruje swe nauczanie także do konkretnych jednostek, grup społecznych (np. księży w drugiej księdze Scivias), i innych osób. Z zasady nauczanie autorki odnosi się zwłaszcza do zakonników i kleru, jednak laicy, zdaniem Hildegardy, również mają swoje miejsce w planie zbawienia. Stąd też autorka nie pomija ich w swoim dziele.
Najważniejszym zagadnieniem, które Hildegarda porusza w związku z osobami świeckimi, jest małżeństwo (wizja I,3). To bardzo odważne ujęcie problemu, bo choć mistyczka wedle średniowiecznych ideałów podkreśla wyższość stanu kapłańskiego, jednak nie odmawia zbawienia także małżonkom. Wprawdzie niektórzy wybitni teologowie bywali niechętni temu sakramentowi i z rzadka wspominali o prokreacji, jednak szerzące się skrajne poglądy katarów doprowadziły w wieku dwunastym do liturgicznego ustalenia rytu małżeństwa.
Scivias posiadają wiele warstw: wspomnianą już teologiczną, profetyczną, jako księga wizji alegorycznych z dołączonym ich wyjaśnieniem, wreszcie dzieło to jest jedynym średniowiecznym przykładem tekstu i miniatur, które powstały pod opieką jednej osoby. Najwcześniejszy manuskrypt, który został sporządzony około 1165 roku w Rupertsbergu przez mniszki z konwentu założonego przez samą Hildegardę, zawierał trzydzieści pięć kolorowych i malowanych także złotem i srebrem iluminacji. Pod względem wartości artystycznej miniatury nie ustępują zawartości tekstu. Wymagały wielkiego nakładu pracy i kosztów. Autorem ilustracji była prawdopodobnie któraś z mniszek lub któryś z mnichów pobliskiego opactwa benedyktynów. W porównaniu z późniejszymi iluminacjami ilustrującymi kolejne dzieła Hildegardy widać także wyraźnie większą pieczołowitość w oddawaniu szczegółów duchowych doznań i ich bardziej indywidualny charakter. Niestety ten właśnie rękopis zawierający Scivias zaginął w czasie bombardowania Drezna, dokąd został przewieziony w roku 1944, i nigdy nie został odnaleziony. Ilustracje i tekst znamy z facsimile, wykonanego przez benedyktynki z Eibingen w latach od 1927 do 1933. Miniatury przemalowała domna Josepha Knips.
Prezentujemy zatem wybór jej najciekawszych wizji mistycznych. Czytelnik znajdzie w nich objawienia Hildegardy dotyczące życia cnotami, przyczyn grzechu, meandrów duchowych związanych z życiem małżeńskim i zakonnym. Zapozna się także z podstępnymi działaniami Lucyfera i przejawami działalności Antychrysta skonfrontowanymi z potężną mocą Boga, która jest jedynym gwarantem życia człowieka w prawdziwej harmonii i miłości.
3.
Scivias to zbiór wizji Hildegardy z Bingen. Tytuł oznacza: Poznaj drogi Pana. Obok 26 wizji, które stanowią zapis widzeń, znajdują się średniowieczne miniatury, które powstawały razem z tekstem i ilustrują jego odpowiednie fragmenty. Scivias opisuje Boży zamysł stworzenia świata, stanowi także swoistą encyklopedię wiedzy o średniowiecznym świecie: spojrzeniu na Boga, człowieka i kosmos. Jest to pierwsze wydanie w języku polskim tekstów popularnej mistyczki.
1 tom (ZM 57) zawiera wstęp oraz pierwszą i drugą księgę dzieła. 2 tom (ZM 58) zawiera trzecią księgę oraz indeks biblijny.
Hildegarda z Bingen (1098-1179) zwana świętą była benedyktyńską mistyczką. Znana jako ?Sybilla Reńska? lub ?teutońska prorokini?. Pozostaje jedną z najbardziej intrygujących postaci średniowiecza. Przygotowała wiele pism z zakresu teologii, medycyny i muzyki. Otrzymała dar widzeń, które starała się spisać w kolejnych zbiorach wizji. Prekursorka niemieckiej mistyki średniowiecznej, a przede wszystkim niezwykła osobowość inspirująca także dziś.
Spis treści :
Wykaz skrótów
Przedmowa
Wstęp
Bibliografia
Scivias. Charakterystyka dzieła
Komentarz do tłumaczenia
Przeglądowe streszczenie wizji
Początek księgi Scivias spisanej przez prostego człowieka początek księgi pierwszej
Objawienie prawdziwych wizji płynących od Boga
Rozdziały pierwszej wizji z pierwszej księgi
Rozdziały drugiej wizji z pierwszej księgi
Rozdziały trzeciej wizji z pierwszej księgi
Rozdziały czwartej wizji z pierwszej księgi
Rozdziały piątej wizji z pierwszej księgi
Rozdziały szóstej wizji z pierwszej księgi
Rozdziały pierwszej wizji z drugiej księgi
Rozdziały drugiej wizji z drugiej księgi
Rozdziały trzeciej wizji z drugiej księgi
Rozdziały czwartej wizji z drugiej księgi
Rozdziały piątej wizji z drugiej księgi
Rozdziały szóstej wizji z drugiej księgi
Rozdziały siódmej wizji z drugiej księgi
Indeks biblijny
Recenzje:
Fragment:
I tak oto w czterdziestym trzecim roku mego doczesnego biegu, gdy z wielkim strachem i drżąc z napięcia doświadczyłam niebiańskiej wizji, ujrzałam bardzo wielką jasność, w której dał się słyszeć głos z niebios, mówiący do mnie te słowa: 'O człowiecze mizerny, pyle z pyłu, zgnilizno zepsucia, mów i spisz wszystko, co widzisz i słyszysz. Lecz ponieważ jesteś zbyt bojaźliwa do powiedzenia i zbyt prosta do przedstawienia i niewyuczona do spisania tego wszystkiego, mów i spisuj wizje te i to wszystko nie na miarę ust ludzkich ani wedle pojmowania myśli człowieczej i według woli ludzkiego zamysłu, lecz zgodnie z tym, co widzisz i słyszysz z góry, z niebios, z niezwykłości Boga i – tak te rzeczy z wyjaśnieniem przedstawiaj, jak pilny uczeń słuchając słów swego mistrza, przyjmuje je zgodnie z tokiem jego wypowiedzi, według jego woli, wskazówki i zalecenia.
OAUTORZE:
Hildegarda z Bingen, jedna z najbardziej tajemniczych postaci w gronie średniowiecznych mistyków. Znana zarówno jako kobieta wielkiego ducha, jak i erudytka, z której obserwacji świata do dziś czerpie medycyna. Aby dobrze zrozumieć tą wyjątkową kobietę we współczesności należy zachować proporcję w traktowaniu tych dwóch sfer jej działalności. Harmonia bowiem była główną cechą jej doktryny. Nie brakuje dziś odwoływań do tej postaci w świecie medycyny alternatywnej i dietetyce. Brakuje jednak wiedzy o jej głębokim życiu religijnym, bez którego korzystanie z jej rad dotyczących żywienia i zdrowia musi być skazane na błądzenie.
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB
![Chomikowe rozmowy Chomikowe rozmowy](http://x4.static-chomikuj.pl/res/a2dccdc43c.png)
![Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (443) Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (443)](http://x4.static-chomikuj.pl/res/cba406437d.png)