Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
pinakolada741
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Marek

widziany: 3.10.2022 12:25

  • pliki muzyczne
    5225
  • pliki wideo
    9463
  • obrazy
    27307
  • dokumenty
    1967

44417 plików
3113,39 GB

FolderyFoldery
pinakolada741
+Zawierzenie Jezusowi
+Zawierzenie Maryi
▣ Regulamin
† APOKRYFY
 
† AUDIO - KSIĄŻKI + EBOOKI
 
† Bibloteka prywatna - CD
† Bibloteka prywatna - DVD
† Bibloteka prywatna - książki (+opisy)
 
† ALFABETYCZN IE
 
† ANGLOJĘZYCZ NE
 
● The Ark of the Covenant by Jonathan Gray (1997)
† AUTORSTWA (nazwisko+b iografia)
 
† TEMATYCZNIE
BIBLIA, PISMO ŚWIĘTE, MSZAŁY
 
CUDA, OBJAWIEN IA, ORĘDZIA
 
DUCHOWOŚ Ć, MISTYKA, WIARA
 
FILOZOFI A, TEOLOGIA
 
HISTORIA , POLITYKA , KULTURA
 
LITERATU RA, POEZJA, POWIEŚĆ
 
MEDYCYNA , ZIOŁOLEC ZNICTWO
 
⇒ św. Hilde garda z Binge n
Cu do wn a me dy cy na Św te j Hi ld eg ar dy z Bi ng en , Do kt or a Ko śc io ła - dr Go tt fr ie d He rt zk a (2 01 2)
MODLITWY , KAZANIA
 
MSZA, LITURGIA , SAKRAMEN T
 
SERIE WYDAWNIC ZE
 
ŚWIĘCI, BŁOGOSŁA WIENI, MISTYCY, KLER
 
⇒ abp Stani sław Wielg us
 
● Mo cn i w wi er ze , pr ze ci ws ta wi aj ci e si ę zł u (I P 5, 9) - Bp St an is ła w Wi el gu s (2 00 5)
⇒ Adam Człow iek
 
● An io ł St ż Po ls ki . Or ęd zi a dl a Po ls ki i Po la w 20 09 –2 01 4 (2 01 5)
 
A N I O Ł S T R Ó Ż P O L S K I - f r a g m e n t o r ę d z i
● Ot o cz yn ię ws zy st ko no we .. . Or ęd zi a z la t 20 13 -2 01 4 (2 01 5)
⇒ Anna (Anna Dąmbs ka)
 
● Po zw ól ci e og ar ć si ę Mi ło śc i - An na Dą mb sk a AN NA (2 00 8)
● Św ia dk ow ie Bo że go mi ło si er dz ia , cz ęś ć 1 - An na (1 99 5)
● Św ia dk ow ie Bo że go Mi ło si er dz ia , cz ęś ć 2 - An na (1 99 5)
⇒ Bł. Alexa ndrin a Maria da Costa
 
Uk ry ta w uś mi ec hu . Mi st yc zk a i st yg ma ty cz ka Al ex an dr in a da Co st a - G. Am or th (2 01 3)
⇒ Bł. Anna Katar zyna Emmer ich
 
⇒ Bł. Barto lo Longo
 
● Ba rt ol o Lo ng o. Od ka an a sz at an a do Ap os to ła Ró ża ńc a - Ma re k Wo ś (2 01 2)
⇒ Bł. Jan Sarka nder ze Skocz owa
 
● Bł og os ła wi on y Ja n Sa rk an de r ze Sk oc zo wa - Zo fi a Ko ss ak -S zc zu ck a (1 99 5)
⇒ Bł. Karol ina Kózkó wna
 
● Bł og os ła wi on a Ka ro li na Kó zk ów na . Cz ys te se rc e - Sy lw ia Pa lk a (2 01 4)
⇒ Bł. Ks. Jerzy Popie łuszk o
 
⇒ Bł. Maria Angel a Trusz kowsk a
 
● Bł og os ła wi on a Ma ri a An ge la - s. Ma ri a Br on is ła wa Dm ow sk a CS SF (1 99 8)
⇒ Bł. Maria Bolog nesi
 
● Bł og os ła wi on a Ma ri a Bo lo gn es i. Mi st yc zk a ci er pi en ia - Ro be rt Ko wa le ws ki (2 01 5)
⇒ Br. Bogum ił Adamc zyk
 
⇒ Brat Elia
 
● Br at El ia . St yg ma ty k, kt ór y sf ot og ra fo wa ł Je zu sa - Ma rt a Wi el ek (2 01 6)
⇒ Catal ina Rivas
 
⇒ Fulla Horak
 
⇒ Glori a Polo
 
● Tr af io na pr ze z pi or un . St am u br am ni eb a i pi ek ła (2 00 8)
⇒ Helen a Pelcz ar
 
● He le na Pe lc za r. Za po mn ia na st yg ma ty cz ka - ks . Be rn ar d Ja rz em bo ws ki (2 01 4)
⇒ John Leary
 
Pr zy go tu jc ie si ę na Wi el ki Uc is k i na Er ę Po ko ju (2 00 4)
⇒ Ks. Aleks ander Derou ville
 
● O na śl ad ow an iu Na wi ęt sz ej Ma ry i Pa nn y - Ks . Al ek sa nd er De ro uv il le (1 95 4)
⇒ Ks. Berna rd Jarze mbows ki
 
● Za po mn ia na st yg ma ty cz ka . He le na Pe lc za r - ks . Be rn ar d Ja rz em bo ws ki (2 01 4)
⇒ Ks. Don Ottaw io Miche lini
 
Or ęd zi e Pa na Je zu sa do Ka an ów (K s. Do n Ot ta wi o Mi ch el in i - 20 09 )
⇒ Ks. Mateu sz Jeż
 
● Do Ch ry st us a Kr ól a - ks . Ma te us z Je ż (1 92 8)
● Do Ch ry st us a Kr ól a i do No we j Po ls ki - Ks . Ma te us z Je ż (1 92 7)
⇒ Ks. Piotr Glas
 
● Dz is ia j tr ze ba wy br . O po dz e Ma ry i, wa lc e du ch ow ej i cz as ac h os ta te cz ny ch (2 01 7)
⇒ Ks. Rober t Hugh Benso n
 
● Re ko le kc je z Ch ry st us em - Ro be rt Hu gh Be ns on (2 01 1)
⇒ Ks. Stani sław Wielg us
⇒ Ks. Tadeu sz Kiers ztyn
 
● Za tr ut e źr ód ło (m as on er ia ) - ks . Ta de us z Ki er sz ty n (2 01 0)
⇒ Ks. Tiham ér Tóth
 
⇒ Ks. Zurab Kakac hishv ili
 
● Św ia dk ow ie Ch ry st us a w Gr uz ji od IV do X wi ek u - Zu ra b Ka ka ch is hv il i (2 01 6)
⇒ Ks. Zygmu nt Malac ki
 
● By ć z Ch ry st us em - ks . Zy gm un t Ma la ck i (1 99 7)
⇒ Maria Simma
 
● Mo je pr ze ży ci a z du sz am i cz ćc ow ym i - Ma ri a Si mm a (2 01 3)
● Mo je pr ze ży ci a z du sz am i cz ćc ow ym i - Ma ri a Si mm a (2 01 4)
● Uw ol ni jc ie na s st ąd . O du sz ac h cz ćc ow yc h z Ma ri ą Si mm ą ro zm aw ia Ni ck y El tz Ma ri a Si mm a, Ni ck y El tz (2 01 5)
⇒ María z Ágred y - Służe bnica Boża (2)
 
● Mi st yc zn e Mi as to Bo że cz yl i ży wo t Ma tk i Bo sk ie j na pi sa ła we ug ob ja wi eń Bo ży ch Ma ri a z Ag re dy (1 90 6)
● Mi st yc zn e Mi as to Bo że , cz yl i ży wo t Ma tk i Bo sk ie j. We ug do zn an yc h ob ja wi eń - Ma ri a z Ag re dy (w yd .2 00 9)
⇒ Marta Robin
 
ki Ma rt y Ro bi n - pi ąt ko we za pi sk i ks . Fa ur e’ a, pr ob os zc za w Ch ât ea un eu f- de -G al au re (2 01 2)
We ź me ży ci e, Pa ni e. Dł ug a Ms za Ma rt y Ro bi n - Ra ym on d Pe yr et (1 99 5)
⇒ Matka Elżbi eta Róża Czack a
 
● Ma tk a El żb ie ta Ró ża Cz ac ka - Ja dw ig a St ab sk a (1 98 6)
⇒ Natuz za Evolo
 
● Na tu zz a Ev ol o. Mi st yc zk a na sz yc h cz as ów (2 01 5)
⇒ o. Gabri ele Amort h
 
● Bę dz ie my są dz en i z mi ło śc i. Zł y du ch je st ni cz ym wo be c Mi ło si er dz ia Bo że go - Ga br ie le Am or th (2 01 6)
⇒ Pieri na Gilli
 
● Ma ry ja Ró ża Du ch ow na . Hi st or ia ob ja wi eń w Mo nt ic hi ar i- Fo nt an el le - ks . Al fo ns Ma ri a We ig l, o. Th ad us La ux (2 01 5)
⇒ POCZE T PAPIE ŻY
 
† Be ne dy kt XV I
 
† Ja n Pa we ł II
⇒ Polsc y Święc i - TOM 1 - 12
 
⇒ s. Emman uel Maill ard
 
● Me dj ug or ie , la ta 90 . Tr iu mf se rc a - Si os tr a Em ma nu el Ma il la rd (1 99 9)
⇒ s. Eugen ia Ravas io
 
● Bó g Oj ci ec mó wi do sw oi ch dz ie ci - Eu ge ni a E. Ra va si o (2 01 0)
⇒ s. Łucja
⇒ s. Maria od Krzyż a
 
● Rę ko pi s z cz ćc a - s. Ma ri a od Kr zy ża (2 01 4)
⇒ S.B. Józef a Menén dez
 
Na jp kn ie js za mi ło ść św ia ta . Na wi ęt sz e Se rc e Je zu sa (2 01 4)
WE ZW AN IE DO MI ŁO ŚC I da wn ie j OR ĘD ZI E MI ŁO ŚC I (2 00 7)
⇒ S.B. Rozal ia Celak ówna
 
⇒ Stefa n Wyszy ński - Czcig odny Sługa Boży (2)
 
● Oj cz e na sz - St ef an Wy sz sk i (1 97 7)
● Pr ze st ro gi dl a Po la w. My śl i na ka żd y dz ie ń (2 01 1)
⇒ Św. Alfon s Maria de Liguo ri
 
⇒ Św. Andrz ej Bobol a
 
● Ni ez ło mn y pa tr on Po ls ki . Św ty An dr ze j Bo bo la - Zb io ro wa pr ac a (2 01 5)
● Tr op em św te go An dr ze ja Bo bo li - Fe li cj an Pa lu sz ki ew ic z SJ (2 00 0)
⇒ Św. Atana zy
 
● Św . At an az y. St ra żn ik wi ar y - Fr an ce s Al ic e Fo rb es (2 01 2)
⇒ Św. Bruno z Kwerf urtu
 
● Je st tu ch ło pi ec - An na Li so ws ka -N ie po lc zy ck a (2 01 0)
⇒ Św. Charb el
 
● Ma ro ni ci . Św ia o Ws ch od u - Ka ta rz yn a Ar tz t (2 01 5)
● Sł ow a Św te go Ch ar be la - Ha nn a Sk an da r (2 01 5)
● Ta je mn ic a św te go Ch ar be la - Ma ri ol a Ch ab er ka (2 00 9 z fi lm em DV D)
⇒ Św. Faust yna Kowal ska
 
⇒ Św. Franc iszek
 
● Pi sm a - Św . Fr an ci sz ek , Św . Kl ar a (2 01 5)
⇒ Św. Hilde garda z Binge n
 
⇒ Św. Ignac y Loyol a
 
● Ig na cy Lo yo la Pr ze bu dz en ie - Su re au Fr an co is (2 01 2)
● Św . Ig na cy Lo yo la . Żo łn ie rz Je zu sa - Fr an ce s Al ic e Fo rb es (2 01 2)
⇒ Św. Jan Bosko
 
● Św . Ja n Bo sk o. Pr zy ja ci el mł od zi y - Fr an ce s Al ic e Fo rb es (2 01 3)
⇒ Św. Jan Maria Viann ey
 
⇒ Św. Jan z Krons ztadu
 
● Mo je ży ci e w Ch ry st us ie - św . Ja n z Kr on sz ta du (2 01 5)
⇒ Św. Józef Sebas tian Pelcz ar
 
Ży ci e du ch ow e, t. 1 (2 01 2)
Ży ci e du ch ow e, t. 2 (2 01 2)
⇒ Św. Józef z Kuper tynu
 
La ta cy mn ic h. Św ty Jó ze f z Ku pe rt yn u. Ży ci e i cu da - An na Ma ri a Tu ri (2 01 5)
⇒ Św. Katar zyna z Genui
 
● O cz ćc u. Ob ja wi en ia św . Ka ta rz yn y (2 01 4)
● Ro zp ra wa o Cz ćc u - św . Ka ta rz yn a z Ge nu i (2 01 4)
⇒ Św. Katar zyna ze Sieny
 
● Di al og o Bo że j Op at rz no śc i cz yl i Ks ga Bo sk ie j Na uk i - Św ta Ka ta rz yn a ze Si en y (2 01 5)
⇒ Św. Klara
 
● Pi sm a - Św . Fr an ci sz ek , Św . Kl ar a (2 01 5)
⇒ Św. Ludwi k Maria Grign on de Montf ort
 
● Ap os to ło wi e cz as ów os ta te cz ny ch - An dr ea D' As ca ni o (2 01 3)
● O do sk on ym na bo że ńs tw ie do Na wi ęt sz ej Ma ri i Pa nn y (1 94 7)
● Tr ak ta t o pr aw dz iw ym na bo że ńs tw ie do Na wi ęt sz ej Ma ry i Pa nn y (2 01 4, or g. 17 12 )
⇒ Św. Maksy milia n Maria Kolbe
 
● Św ty Ma ks ym il ia n Ma ri a Ko lb e - o. Le on Dy cz ew sk i (1 98 4)
⇒ Św. Maria Goret ti
 
● Ma ri a Go re tt i. Mę cz en ni ca w ob ro ni e cz ys to śc i - Ar ma nd o Gu al an di (1 98 6)
⇒ Św. Mary MacKi llop
⇒ Św. Patry k
 
● Dz ie ła IV . Ku lt bo ha te w i je go sp ec zn e po e. Św ty Pa tr yk - Bo ha te r na ro do wy Ir la nd ii - St ef an Cz ar no ws ki (w yd .1 95 6)
c d . S p i s u R z e c z y
⇒ Św. Pio
 
⇒ Św. Pius X
 
● Św . Pi us X. Do br y pa st er z - Fr an ce s Al ic e Fo rb es (2 01 3)
⇒ Św. Stani sław Papcz yński
 
● Cu da i ła sk i za pr zy cz yn ą bł og os ła wi on eg o St an is ła wa Pa pc zy ńs ki eg o - ks .J an Ko sm ow sk i, ks .W oj ci ec h Sk ór a (2 00 7)
⇒ Św. Teres a z Ávila
 
● Od Fr an za Ka fk i do św . Te re sy od Je zu sa - An to ni o Ma ri a Si ca ri (2 01 5)
⇒ Św. Urszu la Ledóc howsk a
 
● My śl i, za ch ęt y, ws po mn en ia - Św . Ur sz ul a Le ch ow sk a (2 00 4)
⇒ Świad ectwa święt ych
 
⇒ Święc i
 
● Ma ry ja i mo c Bo że j mi ło śc i - Lo ui s Ka cz ma re k (1 99 6)
● Wi ec zn y śl ad Bo ga . Ku lt re li kw ii św ty ch Pa ńs ki ch - Ks . Ry sz ar d Uk le ja SD B (2 01 0)
⇒ Tomas z à Kempi s
⇒ Vassu la Rydén
 
● Pr aw dz iw e Ży ci e w Bo gu . Sp ot ka ni a z Je zu se m I - Va ss ul a Ry de n (1 99 3)
● Pr aw dz iw e Ży ci e w Bo gu . Ze sz yt y 1- 16 - Va ss ul a Ry de n (2 00 3)
⇒ Wanda Bonis zewsk a
 
Św ia de k mi lc cy . Wa nd a Bo ni sz ew sk a - Ma ri a Ci ch oń (2 00 3)
⇒ Wanda Malcz ewska - Czcig odna Służe bnica Boża (1)
 
Mi ło ść Bo ga i Oj cz yz ny w ży ci u i cz yn ac h Sł ug i Bo że j Wa nd y Ma lc ze ws ki ej - Ks . Gr ze go rz Au gu st yn ik (2 01 0)
⇒ Wizer unki święt ych
 
● Na si św ci - ks . Ja n Tw ar do ws ki (2 00 8)
⇒ Wstaw ienni ctwo święt ych
 
● Z Bo że go mi ło si er dz ia . Ku lt i ws ta wi en ni ct wo św ty ch pa ńs ki ch - Ks . Ry sz ar d Uk le ja (2 00 2)
⇒ Życio rysy Święt ych
X-USTAWI ENIA
† Książki .doc
 
Św. Augustyn - Wyznania
† Książki .linki
 
Białe kruki
KSIĄŻKI WARTE PRZECZYTANI A
 
POZOSTAŁ E cd
Żywot Pana i Boga Naszego Jezusa Chrystusa
† Książki .mp3
 
† Książki .pdf
 
† Książki .rar
 
† Książki .rtf
† Książki .zip
 
Od Abrahama do Chrystusa
św. Augustyn
† Pisma niezależne
 
BIBUŁA - pismo niezależne
książki - bezpłatnie
Pomocne strony internetowe
† AUDIOTEKA
 
† BOŻE NARODZENIE
 
Gwiazda Betleemska - Mieczysław Noskowicz
† FILMY RELIGIJNE
 
† GALERIA
 
† KAZANIA
 
† LINKI NA STRONY
 
† LISTY I OŚWIADCZENIA
 
ks. Piotr Natanek (26.05.2011)
 
Oświadczeni e kurii w sprawie ks. Piotra Natanka
List- (…), Rycerz Jezusa Chrystusa Króla Polski.-Chicag o
† LITERATURA
 
Zygmunt Krasiński
† MALARSTWO
 
Igor Sakharov
 
Igor Sakharov - Jak napisać ikonę matki Bożej
Portrait of Jesus - painter Igor Sakharov
Rubens, Peter Paul
Ukrzyżowani e (1620)
† MODLITWY
 
† MUZYKA
 
† NOWENNY
 
Nowenna do M.B.- odpust zupełny win i kar
Nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej
† OBJAWIENIA
 
CUDA i OBJAWIENIA znaki dane nam od BOGA
OBJAWIENIA MATKI BOŻEJ OSUCHOWSKIEJ (1910-1914)
Objawienie N.M.Panny w Quito (1610-1634)
† ORĘDZIA
 
† POLSKA A POLITYKA-HISTORIA
 
† RADIO MARYJA
 
IDEOLOGIA GENDER
Myśląc Ojczyzna - red. Stanisław Michalkiewicz
Ojczyzna
† ŚWIADECTWA
† TEKSTY I LINKI
 
† TEKSTY I NAGRANIA
 
† WIZERUNKI ANIOŁÓW
 
ANIOŁ STRÓŻ POLSKI
† WIZERUNKI BŁOGOSŁAWIONYCH
 
BŁ. MARIA ANGELA TRUSZKOWSKA
Ksiądz kardynał Stefan Wyszyński
† WIZERUNKI ŚWIĘTYCH
 
† WYKŁADY
 
Prof. dr hab. Roman Konik na temat Świętej Inkwizycji
† YOUTUBE
 
Moc przekleństwa i sposoby obrony - ks. Marian Piątkowski
† ZBIORY TEMATYCZNE
 
ANIOŁ STRÓŻ
przebaczenie
2015
AUDIOBOOK
 
Awatary
 
01 Izabela
FILM
 
FILMY O ARTYSTACH I SZTUCE dokumentalne
 
FILMY O ARTYSTACH I SZTUCE fabularne
 
GALERIA
 
Historia Polska
 
Historia Powszechna
 
Dziwne zgony znanych
Dziwne zgony znanych
Historia Sztuki
 
Książki (.pdf)
Husaria - Polish Winged Hussars
 
Husaria - ilustracje
Husaria - zdjęcia zbroi
Radosław Sikora - Taktyka walki, uzbrojenie i wyposażenie husarii w latach 1576-1710
MUZYKA
 
Muzyka - Audio
 
Muzyka do oglądania - Koncerty i Video
 
Muzyka filmowa ♫ • ♫
NALEWKI, WINA, WÓDKI ═══════════════
 
Linki (ang.)
Przepisy na lecznicze nalewki
Numizmatyka
 
Banknoty polskie
numizmatyka(1)
Papież Paweł VI
Pius XII
Polityka - Polska
 
Polityka - Świat
 
Artykuły polityczne (linki)
 
Rok 1969, pracownik Rockefeller a, dr Day przedstawia w Pittsburghu koncepcję „działań, jakie nabiorą rozmachu w XXI wieku”
Godfrey Bloom
POPULARNONAUKOWE
 
Programy
 
PRYWATNE
 
RODOWÓD
Strefa Tajemnic
Workplace
 
Emplive
zachomikowane
zamki - ruiny
ZDJĘCIA KAMIENI SZLACHETNYCH
Pokazuj foldery i treści
obrazek


DZIEŁA

Tom IV (Święty Patryk)
Kult bohaterów i jego społeczne podłoże
Święty Patryk bohater narodowy Irlandii

Autor: Stefan Czarnowski

Kategoria: Literatura historyczna: pocz. XX w.



Sprzedawca: CenyUmowne (205)
Nr. transakcji: allegro (5813329229)

Data zakupu: 16.02.2016
Cena zakupu: 37,80 zł
Cena z dostawą: 46,60 zł
Faktura/paragon:

O książce:

Tytuł: DZIEŁA - Tom IV
Podtytuł: Kult bohaterów i jego społeczne podłoże. Święty Patryk bohater narodowy Irlandii
Autor: Stefan Czarnowski
Tytuł orginału: LE CULTE DES HÉROS ET SES CONDITIONS SOCIALES. SAINT PATRICK, HÉROS NATIONAL DE L'IRLANDE
Tłumaczenie: Agnieszka Glinczanka
Przypisy przełożyła: Krystyna Kasprzykowa
Redaktor tomu: Stanisław Ossowski
Okładkę projektował: Henryk Białoskórski

© Copyright: Państwowe Wydawnictwo Naukowe (PWN)
Miejsce/Rok wydania: Warszawa 1956
Wydanie: pierwsze

Oprawa/okładka: twarda płócienna
Format / Wymiary: 175 x 245 mm
Ilość stron: 256
Waga: 0,602 g
Fotografie: brak
Stan książki: używana
Kondycja: stan bardzo dobry =
Książka zachowana jest w niemalże bardzo dobrym stanie. Ewentualne drobne uszkodzenia są defektami drukarskimi spotykanymi często w książkach wydawanych w okresie PRL.

Książka jest tomem IV "Dzieł" Stefana Czarnowskiego. Omawiany temat jest zamknięty w jednym tomie i nie ma związku tematycznego z pozostałymi tomami.
Na innej aukcji wystawiłem tom III pt. ". Studia z dziejów kultury celtyckiej. Studia z dziejów religii".

Kategoria/Dział: Historia » Antropologia » religioznawstwo
Gatunek: proza, biografia, rozprawa filozoficzna
Forma publikacji: praca naukowa
Tematy i słowa kluczowe: święty Patryk, bohater, mitologia, kult, wiara, życie chrześcijańskie, Czarnowski

Inne pozycje autora:
Według strony lubimyczytać.pl

● Dzieła I. Studia z historii kultury
● Dzieła II. Studia z historii myśli i ruchów społecznych
● Dzieła III. Studia z dziejów kultury celtyckiej. Studia z dziejów religii
● Dzieła IV. Kult bohaterów i jego społeczne podłoże. Święty Patryk - Bohater narodowy Irlandii (1956) ✓
● Dzieła V. Publicystyka
● Kultura
● Listy do Henri Huberta i Marcela Maussa (1905-1937)
● Ludzie zbędni w służbie przemocy (2018)

✓ - posiadane


Kategoria:
† TEMATYCZNIE ➞ DUCHOWOŚĆ, MISTYKA, WIARA ⇒ Wywiady, biografie, wspomnienia
† TEMATYCZNIE ➞ ŚWIĘCI, BŁOGOSŁAWIENI, MISTYCY, KLER ⇒ św. Patryk

† † † † † † † † † † †

PRZEDMOWA

Święty Patryk, który ukazuje się po raz pierwszy w tłumaczeniu polskim jako IV tom Dzieł Stefana Czarnowskiego, dotychczas bardziej był znany za granicą niż w ojczystym kraju autora. Jest to największa spośród prac Czarnowskiego. Pochodzi z wczesnego okresu jego działalności naukowej: była ukończona w jeżyku francuskim na kilka miesięcy przed pierwsza wojną światową, a wyszła drukiem w Paryżu w 1919 r. z niemal stustronicową przedmowa M. H Huberla, pod patronatem Annee Sociologique.

Podobnie jak szereg innych prac Stefana Czarnowskiego, jest to studium historyczne mające na celu pogłębienie pewnych socjologicznych zagadnień: analiza pewnego splotu wydarzeń w określonych ramach czasu i przestrzeni zmierza do uogólnień, które sięgają daleko poza bezpośredni teren badań. Pasja historyka łączy się tutaj z teoretycznymi dążeniami socjologa.
Dwoisty charakter dzieła został uwydatniony przez podwójny tytuł: Kult bohaterów i jego społeczne podłoże — to tytuł, który zapowiada studium socjologiczne. Światy Patryk, bohater narodowy Irlandii — to temat pracy historycznej. Łącząc dwa nagłówki na karcie tytułowej, autor daje od razu — świadomie czy nieświadomie — charakterystykę swego dzieła.

Gdy idzie o dzieła tego rodzaju — czy to będzie Św. Patryk czy marksowski 18 brumaire'a Napoleona Bonaparte -— trzeba zdawać sobie sprawę, że uogólnienia socjologiczne, oparte na gruntownej analizie historycznej jakiegoś łańcucha wydarzeń w określonym wycinku dziejów, mają zazwyczaj daleko szerszą podstawę faktyczna niż wynikałoby z zakreślonych tematem granic. Głębszej analizy zjawisk społecznych nie dałoby się bowiem przeprowadzić, gdyby autor nie rozporządzał bogatym materiałem porównawczym.

Takim materiałem porównawczym z dziejów kultury posługuje się autor Św. Patryka przy konstruowaniu pojęć ogólnych, przy stawianiu ogólnych hipotez i ich sprawdzaniu. Uwydatnia się to zwłaszcza we wstępie i we wnioskach końcowych.

Problematyka socjologiczna, którą Stefan Czarnowski rozwija w związku z postacią apostoła Irlandii, jest niezmiernie bogata.

Pierwszy rozdział swego dzieła poświęca autor hipotezom historycznym dotyczącym istnienia św. Patryka, jego losów i działalności w świetle dostępnych nam dokumentów. Ale ta sprawa, sprawa realności samego bohatera, nie jest ważna z punktu widzenia podstawowych zagadnień książki Czarnowskiego: ważne są tutaj nie dzieje Patryka jako postaci historycznej, lecz dzieje Patryka w legendzie. I gdyby się okazało, że św. Patryk nigdy nie istniał, jak to przypuszczali niektórzy historycy, pozostałe rozdziały książki i jej wnioski końcowe nie straciłyby na znaczeniu.

Tak więc legenda o św. Patryku to przede wszystkim mit o bohaterze. Dzieje tej legendy na gruncie społeczeństwa irlandzkiego otwierają szerokie perspektywy na zagadnienie funkcji społecznych bohatera i na pewne zagadnienia społeczne związane z zasadami klasyfikacji bohaterów.

Od razu we wstępie autor stawia bezpośrednio problem ogólny, opierając się na materiałach historycznych spoza Irlandii, głównie na materiałach greckich. Bohatera określa poprzez funkcję społeczna jego obrazu w społecznej świadomości. Ten punkt widzenia pozwala objąć wspólną kategoria zarówno nieposkromionego herosa spod murów Troi, jak cichego chrześcijańskiego ascetę, legendarnego garncarza Keramosa, Tristana i Amundsena, Prometeusza i Pasteura; pozwala objąć zarówno bojownika nowoczesnej rewolucji jak archegelów miast greckich.

Samo wprowadzenie tak szerokiego pojęcia może dać niejednemu czytelnikowi nowe spojrzenie na znane mu zjawiska historyczne, pozwoli dostrzec podobieństwo pewnych ról społecznych w różnorodnych, dalekich sobie środowiskach, nie wyłączając znanego mu bezpośrednio społeczeństwa, w którym żyje.

Badania nad rolą, jaką legenda o św. Patryku odegrała w konfliktach między pewnymi grupami społecznymi, a później w procesie jednoczenia się Irlandii i kształtowania się świadomości narodowej, prowadzą do zagadnienia zależności przyczynowych przebiegających w kierunku odwrotnym: jakim potrzebom społecznym ta legenda odpowiadała? Dlaczego apostoł Irlandii przeobraził się w bohatera o takich właśnie cechach? Dlaczego świętemu chrześcijańskiemu jego chrześcijańscy rodacy przypisali np. świadome przeciwstawianie się Chrystusowi, kiedy to Patryk przez swego rodzaju szantaż uzyskuje od Boga różne specjalne przywileje dla Irlandii, i to dla całej Irlandii, a przede wszystkim obietnicę, że na Sądzie Ostatecznym Irlandczycy będą wyłączeni spod jurysdykcji Chrystusa, że będzie ich sądził św. Patryk? Jakie warunki społeczne sprawiły, że w legendzie o św. Patryku tak silnie się odbiły mity pogańskie, że zdobyła ona w Irlandii taką popularność ii taką pozycję w życiu społecznym tego kraju?

Autora interesują nie tylko społeczne warunki kultu bohatera, ale również społeczne warunki, które determinują poszczególne typy bohatera. Siedzimy, w jaki to sposób warunki, w których kształtuje się i utrzymuje legenda, decydują ie tylko o ideałach reprezentowanych przez bohatera, nic tylko o zakresie wpływów bohaterskiego mitu, ale również o formach jego kultu, np. o tym, czy kult bohatera związany jest z miejscem, czy z czasem, czy bohater jest patronem świątecznym, czy patronem lokalnym (por. końcowe ustępy książki).

Zważywszy, że kult bohatera jest formą kultu religijnego, dzieje legendy o św. Patryku i analiza pogańskich mitów, na których tle ta legenda się rozwija, wprowadzają czytelnika pośrednio w szersze zagadnienia socjologiczne niż to, które wymienia tytuł książki: w zagadnienie społecznych funkcji religii z jednej strony, a społecznego uwarunkowania mitów i obrzędów religijnych z drugiej.

Widzimy tam, jak system religijny — bez względu na oficjalną jedność doktryny i jednobrzmiące akty wiary — zmienia swą treść i swoje funkcje zależnie od podłoża, na które zostaje przeniesiony: zależnie od miejscowych tradycji kulturowych, od układu stosunków społeczno-gospodarczych, od warunków topograficznych. I mity religijne, i postulaty moralne, i dyrektywy społeczne związane z systemem religijnym uzyskują różną treść, a przynajmniej różna interpretację w różnych warunkach pod presją różnych tendencji grupowych i interesów. Gdy idzie o religie uniwersalne ze scentralizowaną organizacją, takie jak chrześcijaństwo, ów proces jest szczególnie widoczny na terenach odległych, gdzie kontrola centralnych władz kościoła nie może być dostatecznie skuteczna, lub w zbiorowościach, które się świadomie spod tej kontroli wyłamują. Irlandia wczesnego średniowiecza, wyspa, na której wprowadzenie chrześcijaństwa nie stanowiło takiego przełomu kulturowego, jak w różnych krajach europejskiego kontynentu, stanowi pod tym względem teren niezmiernie interesujący.

Stefan Czarnowski poddaje analizie tylko niektóre funkcje społeczne religii. Analiza warunków społecznych kultu bohatera i warunków społecznych przekształcania się tradycji religijnych również nie jest wszechstronna. Autor rozważa zależności pomiędzy formami kultu religijnego a specyficzna, wielostopniową organizacją irlandzkiego społeczeństwa; wprowadza nas w walkę wielkich korporacji — druidów i filidów; mówi o wpływie obcych najazdów na życie społeczne tego kraju; nie zajmuje się natomiast bezpośrednio wpływem konfliktów klasowych na procesy kulturowe, zagadnieniem, które stanie się dlań żywe w kilkanaście lat później.
Ale dla tych, którzy interesują się typami ustroju rodowego i formami klasowego wyzysku opartymi na pewnej koncepcji rodu, Św. Patryk zawiera bardzo ciekawe materiały: i ze względu na skomplikowaną a swoistą wielce strukturę irlandzkiego rodu, i ze względu na przedstawiony tam hierarchiczny system klienteli (por. rozdz. VI).

Zainteresowania Czarnowskiego koncentrują się jednak przede wszystkim na procesach kulturowych. Jego Patryk jest świętym apostołem, i irlandzkim Chrystusem, i bóstwem pogańskim, i wodzem plemiennym. Przyniesiona zza morza tradycja chrześcijańska wrasta w sferę mitów epicznych i obyczajów społeczeństwa pogańskiego, w sferę kultu przyrody i kultu zmarłych, barwnego świata wielorakich demonów, podziemnych i nadziemnych. Poprzez procesy adaptacji mitów biblijnych, chrześcijańskich i pogańskich do nowych warunków czytelnik śledzi wielorakość nici kulturowych i łączność każdego elementu z całokształtem kultury i życia społecznego — na co zwracała już uwagę przedmowa do III tomu Dzieł Czarnowskiego.

Analizując procesy kulturowe okiem wnikliwego obserwatora, autor umie równocześnie patrzeć na świat oczami tych, o których pisze: oczami ludzi którzy naprawdę wierzyli i w Drzewo Życia, i w Mag Mell, i w okrutne walki nieprzeliczonych zastępów duchów, i w koziogłowych Fomóraigów, i w cudowne narodziny św. Patryka z kamykiem w ręku.
W tej powadze, z jaka autor przedstawia ów świat, gdzie zatraca się granica między nadprzyrodzoną i naturalna sferą, wyczuwa się niekiedy dyskretny uśmiech człowieka, który w wędrówkach swoich przemierzył różne pogańskie i chrześcijańskie Olimpy. Dzieło, którego autor odnosi się do spraw ludzkich z obiektywnym spokojem badacza, dzieło oparte na tak potężnym warsztacie naukowym, w niektórych swoich częściach przemawia do czytelnika w sposób podobny jak dzieła poetyckie: obrazami i nastrojem ( ... )

StanisławOssowski
Warszawa. styczeń 1956.

PRZEDMOWA AUTORA

Zadaniem tej książki jest wyjaśnienie związków między kultem bohaterów i ustrojeni społecznym. Bezpośrednia jednak przyczyną podjęcia pracy były zainteresowania socjologiczne o charakterze ogólniejszym. Chodziło bowiem o zbliżenie się do zagadnienia autorytetu społecznego jako konkretnej formy. w której ukazują się podstawowe wartości społeczne; a bohaterowie stanowią jedną z takich form i to jedną z najbardziej typowych. Dlatego leż od nich rozpocząłem swe badania. Chociaż książka ta zaledwie pośrednio dotyka tego tak obszernego zagadnienia, będę uważał, że zbliżyłem się do celu, jeżeli się okaże, iż moja praca wnosi pogłębienie wiedzy o bohaterach, ujmowanych z punktu widzenia socjologicznego.
Jeżeli książka ta spotka się z jakimś uznaniem, będzie to przede wszystkim zasługą moich profesorów: p. Henri Hubert, którego byłem uczniem w Ecole Pratique des Hautes Etudes, śledził wszystkie fazy przygotowywania i redagowania mojej książki, posuwając swoja troskliwość aż do szczegółów układu, stylu a nawet druku; p. Marcel Mauss, również mój profesor, pierwszy zachęcił mnie do opublikowania wyników moich badań, nie szczędząc mi ani krytyk, ani wskazówek; p. Vandryes zechciał zrobić korektę mojej książki i dzięki niemu umknąłem wielu pomyłek filologicznych. Jeżeli jeszcze jakieś pozostały w mojej książce, a chyba są, nie jest to ich winą. Pozostaje mi tylko wyrazić im podziękowanie za trud, jaki sobie zadali.

Muszę też podziękować wszystkim swoim kolegom z Ecole Pratique des Hautes Etudes, którzy zechcieli wysłuchać moich prelekcji z niektórych części tej książki, bo ich życzliwe uwagi zawsze były dla mnie cenne.

Stefan Czarnowski Warszawa, grudzień 1913.


SPIS RZECZY

Przedmowa

WSTĘP

— Zastosowanie wyrazu bohater.
— Bohater jest wcieleniem jakiejś wartości.
— Kategorie wartości, których wcieleniem są bohaterowie.
— Społeczne uznanie bohatera.
— Kult bohatera jest kultom publicznym.
— Bohater jest wcieleniem ideału społecznego.
— Bohater jest człowiekiem.
— Zdobycie mocy bohaterskiej.
— Bohater bojownik i zdobywca.
— Bohater opiekunem swej grupy.
— Analiza pojęcia bohatera żałobnego.
— Bohaterowie są to zmarli, podniesieni do godności boskiej.
— Bohaterowie to zmarli, którzy zachowują swoją osobowość.
— Bohater jest to zmarły, którego dusza pozostaje na ziemi, złączona z jego szczątkami.
— Śmierć bohaterska posiada doniosłość społeczną.
— Definicja bohatera.
— Bohaterowie a bogowie.
— Bohaterowie a święci.

ROZDZIAŁ I. DZIEŁO ŚWIĘTEGO PATRYKA W IRLANDII

— O istnieniu świętego Patryka.
— Pisma Patryka: ich autentyczność.
— Patryk a Palladinsz.
— Przygotowanie świętego Patryka.
— Zdolności osobiste i charakter świętego Patryka.
— Dzieło św. Patryka.
— Założenie metropolii w Armagh.
— śmierć świętego Patryka.
— Żywotność jego dzieła.

ROZDZIAŁ II. LEGENDA ŚWIĘTEGO PATRYKA — KRÓTKA ANALIZA TEKSTÓW

— Legendarna marszruta św. Patryka.
— Wątki legendy.
— Osobowość św. Patryka.
— Żywoty św. Patryka.
— Dwa najstarsze, znane nam Żywoty.
— Żywoty wcześniejsze niż dzieła Muirchu i Tirechana.
— Źródła hagiografów.
— Przyswajanie elementów epickich i mitycznych.
— Upodobnienie św. Patryka do postaci biblijnych.
— Mesjanizm.
— Bohaterowie biblijni.
— Rozwinięcia późniejszych Żywotów.
— Teksty. Żywoty wzorcowe.
— Źródła Żywotów wzorcowych.
— Teksty. Kontynuatorzy Muirchu.
— Historia Britonum.
— Żywoty późniejsze od Trójdzielnego.
— Teksty odosobnione, i fragmentaryczne.


ROZDZIAŁ III LEGENDA ŚW. PATRYKA A MITOLOGIA IRLANDZKA

— Ogólny charakter legendy św. Patryka.
— Chronologiczna osnowa legendy świętego Patryka jest mityczna.
— Podobna osnowę chronologiczną posiada cała mitologia irlandzka.

I. Irlandzki cykl mitologiczny

— Najazdy mityczne a święty Patryk.
— Mityczne najazdy na Irlandię.
— Główny wątek mitów o najazdach.
— Legenda św. Patryka a mity o najazdach.


II. Mity i legendy świąt irlandzkich.

— Ofiara i walki bogów. Podział roku irlandzkiego.
— Ogólny charakter zgromadzeń świątecznych w Irlandii.
— Różne rodzaje zgromadzeń świątecznych. Zgromadzenia narodowe.
— Ogólny rytuał świąt. Ofiary z pierwszych płodów.
— Ofiara Świąteczna. Uczty ofiarne.
— Ogień świąteczny. Jego ogólny charakter.
— Postacie boskie, które umierają podczas świąt.
— Śmierć boga świątecznego jest zasadniczym wątkiem wszystkich świąt irlandzkich.
— Po śmierci boga świątecznego następuje odrodzenie.
— Identyczne z mitycznymi najeźdźcami są również duchy krążące w dni świąteczne.
— Śmierć boska jest podstawowym motywem w mitologii irlandzkiej.
— Ten sam motyw rozwinięty jest w epopei.
— Mitologia irlandzka jest wyobrażeniem cyklu rocznego.

III. Święty Patryk jest aktorem dramatu świątecznego.

— Św. Patryk jest zamieszany w wypadki świąt irlandzkich.
— Ogień wielkanocny z legendy św. Patryka jest odpowiednikiem świąt irlandzkich.
— Ogień wielkanocny jest ofiarą świąteczną. Sąd boży w Tarze.
— Św. Patryk odgrywa rolę poświęconego na ofiarę boga.
— Św. Patryk pełni również rolę odradzającego się boga.
— Św. Patryk jest bohaterem irlandzkiego dramatu świątecznego.
— Legenda św. Patryka jest legenda wiosenną.
— Charakter solarny św. Patryka.
— Święty Patryk geniuszem przyrody.
— Narodowy charakter legendy św. Patryka.


ROZDZIAŁ IV. IRLANDZKIE WYOBRAŻENIA O ŚMIERCI I ZMARŁYCH W LEGENDZIE SW. PATRYKA

— Duchy świąt są zmarłymi przodkami i bohaterami.
— Święta odprawiane są na cześć zmarłych.
— Wyobrażenie śmierci w Irlandii.
— Kategorie zmarłych. Zmarli bezimienni i zmarli, którzy zachowali imiona.
— Zmarli o własnych imionach są tymi, których śmierć ma doniosłość społeczną.
— Śmierć obrzędowa a śmierć fizyczna. Różne formy śmierci obrzędowej.
— Obrzędy pogrzebowe.
— Skupienie uroczystości żałobnych w czasie okresowych świąt kalendarzowych.
— Irlandzkie wyobrażenie zmarłych a św. Patryk.
— Święty Patryk jako władca zmarłych.
— Św. Patryk dostał się na Tamten Świat w sposób obrzędowy.
— Św. Patryk jest wtajemniczony na wzór wtajemniczonych irlandzkich.
— Św. Patryk jest upodobniony do błędnych żeglarzy.
— Okoliczności śmierci i pogrzebu świętego Patryka czynią go podobnym do irlandzkich zmarłych bohaterów.


  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    1
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

1 plików
41 KB




Deebra

Deebra napisano 18.07.2024 18:34

zgłoś do usunięcia
A nie bądźcie przygnębieni, gdyż radość w Panu jest waszą ostoją.
Księga Nehemiasza 8,10

Dobry nastrój jest jak słoneczny dzień: promieniuje wokoło...
Washington Irving
Jezu ufam Tobie

Bóg ukrył piękno w samym sercu raju, abyśmy nieustannie pozostali czujni, i w radosnym stanie łaski nie zapomnieli o potrzebie rygoru.

Paulo Coelho
((❥ˆ◡ˆ☼)
Słowa pozdrowień, dobrego-błogosławionego dnia, dostrzegania piękna i miłości i umiejętności radowania się w codzienności ) ...
Deebra

Deebra napisano 23.07.2024 20:50

zgłoś do usunięcia
Miłość czyni człowieka pięknym.
Wszystko przemija – pozostaje tylko miłość!
Miłość czyni człowieka pełnym, szczęśliwym i wiecznym...

Jezu ufam Tobie

Tajemnica małżeństwa...
Współpracując zarówno z mężem, jak i z Bogiem, kobieta po raz kolejny potwierdza tajemnicę małżeństwa: w miłosnym akcie uczestniczą trzy osoby - mężczyzna i kobieta, z których ciał może powstać nowy człowiek, i Bóg, który tchnie w niego nieśmiertelną duszę.

ks. abp. Fulton J. Sheen - Troje do pary

💕 Serdecznie pozdrawiam - miłości, radości, wzajemnej życzliwości, pokoju serca i pogody Ducha, błogosławionych chwil życzę ) ...
Deebra

Deebra napisano dzisiaj o 17:29

zgłoś do usunięcia

Jak wielką przestrzeń kryje w sobie ludzkie serce, skoro wypełnić ją może tylko Bóg!

św. Jan Paweł II
Jezu ufam Tobie

Modlitwa, podobnie jak miłość, jest wyborem, decyzją, aktem woli...

... Zwracając się do Boga myślami i modlitwą, opuszczamy niejako świat i siłą skupienia pragniemy przebić niebo.
Modlitwą jest całość naszego życia, każdy nasz dzień, to, do czego dążymy i czym jesteśmy. Modlitwa opasuje świat i kto wie, czy nie ona jedna, oprócz woli Boga, trzyma świat, by nie runął.

Jerzy Zawieyski

🕊 Serdecznie pozdrawiam w piękne, niedzielne popołudnie, błogosławionego czasu życzę ) ...

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (443)Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (443)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności