Tomasz z Akwinu św. - Suma teologiczna 04 - Bóg Stwórca, Aniołowie.pdf
-
01 -
02 -
03 -
04 -
05 -
06 -
Alex Collier -
Antarktyda -
Antony Sutton -
Bruce Moen -
Carlos Castaneda -
Contact Alien Evidence -
Cosmic Disclosure -
Courtney Brown -
Darek Sugier 1974 POL -
Dimitri Werszczagin -
John Coleman -
Joseph Farrell -
KOSMOPOLITYKA -
KOSMOPOLITYKA VIDEO -
Kurs świadomego śnienia -
Łukasz Kulak -
Marek Rymuszko -
Moody Raymond -
R.A.Monroe -
Roman Nacht 1946 POL -
Rudolf Steiner 1861-1925 AUS -
S01 -
S02 -
S03 -
S04 -
S05 -
S06 -
S07 -
S08 -
S09 -
S10 -
S11 -
S12 -
S13 -
S14 -
S15 -
S16 -
S17 -
S18 -
S19 -
S20 -
Zbigniew Brzeziński -
Zecharia Sitchin -
Życie przed życiem
Tomasz z Akwinu, Akwinata (łac. Thoma de Aquino, ur. 1225, zm. 7 marca 1274) – filozof scholastyczny, teolog, członek zakonu dominikanów. Był jednym z najwybitniejszych myślicieli w dziejach chrześcijaństwa. Święty Kościoła katolickiego, jeden z doktorów Kościoła, który nauczając przekazywał owoce swej kontemplacji
System filozoficzny Tomasza można najkrócej scharakteryzować jako konsekwentne przystosowanie klasycznych poglądów Arystotelesa do treści zawartych w teologicznej doktrynie chrześcijańskiej. Tym sposobem zostały wprowadzone do katolickiej teologii pojęcia aktu i możności, formy i materii, zasada przyczynowego powiązania zdarzeń, rozumienie poznania jako procesu receptywnego, oraz pojęcie dowodu. Według św. Tomasza nie jest bezpośrednio znany umysłowi ludzkiemu ani Bóg, ani dusza, ani żadne prawdy ogólne. Człowiek rodzi się bez wiedzy i zdobywa ją dopiero w czasie życia.
Tomasz uważał, że wiara i wiedza stanowią dwie różne dziedziny poznania, które w poszukiwaniach prawdy o świecie uzupełniają się wzajemnie. Dziedzina wiedzy, w przekonaniu Tomasza, była rozległa: rozum poznaje nie tylko rzeczy materialne, ale również Boga, Jego istnienie, Jego własności, Jego działanie. Istnieją jednak prawdy dla rozumu niedostępne, jak Trójca Święta, grzech pierworodny, Wcielenie, stworzenie świata w czasie; są to prawdy wiary, które jedynie objawienie może ludziom udostępnić. Niektóre prawdy przekraczają rozum, ale żadna mu się nie sprzeciwia. Nie może być sprzeczności między objawieniem a rozumem; podwójnej prawdy o tej samej rzeczy, jednej objawionej, a drugiej wyprowadzonej przez rozum (jak uczyli awerroiści) być nie może, bo wszelka prawda, zarówno objawiona jak i naturalna, pochodzi z jednego źródła: od Boga. Prawda, jaką Bóg zsyła na drodze łaski, uzupełnia, ale nie zmienia tej, którą udostępnia na drodze przyrodzonej.
Na tej podstawie powstała prosta koncepcja rozgraniczenia filozofii i teologii, na jaką się dawniejsza scholastyka nie zdobyła. Teologię buduje się na podstawie objawienia, filozofię wyłącznie na zasadach rozumu. Nawet gdy traktują o tych samych sprawach, każda traktuje inaczej. Filozofia, jeśli służy teologii, to jedynie w tym sensie, że przygotowuje do wiary (preambula fidei), i że jej broni.
"Sprawiedliwie nie oznacza po równo."
"Wolność prawdziwa, to wolność od błędu i niepewności. "
"Kto milczy, jest zwycięzcą sporu." Tomasz z Akwinu
Źródła:
1. http://pl.wikipedia.org/wiki/Tomasz_z_Akwinu (16.02.2010 r.)
2. http://pl.wikiquote.org/wiki/Tomasz_z_Akwinu (16.02.2010 r.)