Lysiak Waldemar - Szachista.pdf
-
2021 -
2022 -
20230302 ch -
Andrzej Batko Akademia Hakerów Umysłu -
eBook 01 -
eBook 02c -
eBook 03 -
eBook 04c -
eBook 05 -
Leczenie Oczu -
Leczenie Oczu c -
Łysiak Waldemar -
MODELARSTWO OKRĘTOWE -
MODELARSTWO OKRĘTOWE - NUMERY SPECJALNE -
Mp3 -
NAJWIEKSZE BITWY XX WIEKU -
OBLICZA HISTORII -
OBLICZA WOJNY -
OBRAZY GROZY -
PLANSZE EUROPY -
RAPORT WTO -
REPORTER WOJENNY -
Retinue to Regiment 1453-1618 -
Różne -
SEKRETY KONSTRUKCJI LOTNICZYCH -
ŚLADAMI POLSKICH GĄSIENIC 1939-1947 -
THE NEW ILLUSTRATED GUIDE TO -
TopDrawings -
Vol. II (46-90) -
Vol. III (91-135) -
Vol. IV (136-180) -
Vol. V (181-225) -
Vol. VI (226-270) -
Vol. VII (271-315) -
Vol. VIII (316-360) -
WIELKA KSIĘGA KAWALERII POLSKIEJ 1918-1939 -
WIELKA KSIĘGA PIECHOTY POLSKIEJ 1918-1939 -
WIELKI LEKSYKON UZBROJENIA -
WIELKI LEKSYKON UZBROJENIA WRZESIEŃ 1939 -
WŁADCY POLSKI -
WOJNY KTÓRE ZMIENIŁY ŚWIAT -
Wojny, które zmieniły świat -
WOJSKO POLSKIE - II WOJNA SWIATOWA -
WYDANIA POJEDYNCZE -
WYDAWNICTWO MILITARIA - BOOKS -
WYDAWNICTWO MILITARIA - MONOGRAFIE SERIES -
WYDAWNICTWO MILITARIA - SERIA MILITARIA -
ZWYCIĘSKIE BITWY POLAKÓW -
ZWYCIĘSTWA I CHWAŁA ORĘŻA POLSKIEGO -
ŻOŁNIERZE WOJEN ŚWIATOWYCH
"Szuańska ballada" nie pretenduje do miana pracy historycznej, mimo, że jej zawartością są fakty i nic jak tylko fakty, ubrane w moja manierę narracji. Nie jestem bowiem stenotypistą dziejów, tylko pisarzem - nie interesuje mnie historia jako nauka, lecz historia jako karmicielka moich literackich obsesji. Pisząc te książkę, ani przez moment nie starałem się być obiektywny; wolałem narazić się na zarzut, iż lepię bajki z rzeczywistości, niż przekazywać rzeczywistość odartą z wyobraźni. Przyjmując taki punkt widzenia, i taką metodę, nie czułem wahań, wątpliwości ni wstydu, gdyż tak samo jak głośny mediewista francuski, profesor College de France, Georges Duby: Nie wierzę w całkowitą obiektywność historyka. Myśl, że można dojść do beznamiętnej obserwacji wszystkich faktów przeszłości, jest mitem historiografii pozytywistycznej. Przeciwnie - jestem pewien, że każda dobra historiografia musi być subiektywna.
Powieść, której akcja rozgrywa się w Warszawie przełomu lat 20. i 30., ukazuje przypadkową karierę byłego fordansera z półświatka, pozbawionego skrupułów Nikodema Dyzmy. Dzięki zapotrzebowaniu na "mocnego człowieka" w zdeprawowanym moralnie i skorumpowanym kręgu sanacyjnej elity towarzyskiej Dyzma, używając sprytnej mistyfikacji, właściwie świadomie akceptowanej przez otoczenie, osiąga zaszczyty i pieniądze. Książka jest satyrycznym obrazem pewnego środowiska i zachowuje do dziś, bolesną chwilami, aktualność.