Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
moja-muzyczka
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna John

widziany: 18.08.2024 19:01

  • pliki muzyczne
    5634
  • pliki wideo
    1860
  • obrazy
    15646
  • dokumenty
    14370

52874 plików
1118,02 GB

Ukryj opis
Soft Machine 'six' – rok nagrania 1972, rok wydania 1973.
Po słabszej w/g mnie płycie "five" (jak ktoś chce mogę ją tu wrzucić:)
Przyszedł czas na lepszą "six", która jest albumem dwupłytowym, pierwsza z nich jest zapisem koncertu, druga studyjna. Zmieniło się znowu trochę w składzie zespołu.
John Marshall (dr. ex-Nucleus) został na stałe w zespole, a Eltona Dean'a (sax) zmienił Karl Jenkins (oboye, sax, el. piano, celeste). Jenkins (ex-Nucleus) nie był dodatkiem, ale od razu jakby przejął zespół.
Większość kompozycji na szóstce należy do niego - 6, oprócz tego 3 zrobił razem z Mike Ratledgem (org. el. piano, celeste), nadto Mike napisał sam jeszcze 4, a po jednej John Marshall i Hugh Hopper (g.bas). Do tego trochę improwizacji zespołowej - utwór „lefty”.
Na tej płycie zaczęło się też to, czym będzie Soft Machine później w swoim w/g mnie najsłabszym okresie, który czasami jest oceniany jako „też dobry okres” (płyty Boundles, Softs itd.). Ja tu kończę moją przygodę z Softami, płyt od „seven” wzwyż można oczywiście posłuchać, ale jest to tylko poprawny jazz rock osadzony w klimatach drugiej połowy lat 70-tych, gdzie z pierwszego składu zespołu nie ocalał nikt. Ale wróćmy do 'szóstki'.
Jest jeszcze coś dlaczego uważam tą płytę za 'wybitną'. Płyta nie stanowi w/g znawców gatunku 'dzieła epokowego', ale zamieściłem ją tu z dwóch powodów. Jeden to taki że, kiedy ją usłyszałem po raz pierwszy wielenaście lat temu, od razu mi się spodobała, po prostu dobrze się jej słucha. Uważam, że bardzo dobrze prowadzi słuchacza od początku do końca przez dwa albumy bez nudzenia. Wspaniały koncert pierwszego albumu łyka się w całości. Rozpoznawalny utwór „fanfare” a potem trochę „jazdy” w stylu starych softów, następnie gąszcz elektronicznych impulsów korespondujących z gitarą basową i trochę ładnego spokojnego grania na „bujającym rytmie” z ostrymi solówkami Ratledge'a. Znowu elektronika i bass, trochę awangadry, czy jak kto woli progresywnego jazz-rocka, improwizacja - „lefty”. Na koniec koncertu przypada trochę grania perkusyjnego - raczej improwizacja. Zakończenie kocertu - bardzo ładny powrót do zespołowego grania i ryki zachwyconej publiczności. Ogólnie muzyka raczej poukładana bez wielkich odjazdów oraz bogate instrumentarium. Dużo powietrza w środku, mimo dość skomplikowanych struktur. Brzmienie i zastosowanie instrumentów elektronicznych uległo zmianie. Elektronika na pierwszym krążku szóstki przygotowuje nas na to, co usłyszymy zakładając krążek nr 2. Tu wchodzimy w pewien świat magii, o którym teraz trochę napiszę. Zaczyna się wspaniały utwór „the soft week factor” - piękna struktura rytmiczna, gdzie zaproszono coś jakby 'ambient' (tego terminu wtedy nie było). Pewien minimalizm w elektronice zastosowany przez Jenkinsa na powtarzającym się pulsującym module. Transowy elektroniczny podkład, którego raczej w 1972 roku się nie spotykało - przynajmniej w muzyce jazzowej. (Czyżby tu Soft stał się zespołem jazzowo-elektronicznym czy może jazz-ambientowym?). Te motywy przeplatają całą drugą płytę „szóstki”. Ratledge i Jenkins tworzą taki 'elektroniczny patern' - loop (nie wiem, jaki jest polski odpowiednik) . W opisie użytych instrumentów na tej płycie niema sytezatorów, być może to taśmy. Wygląda to, jak długa pulsująca rozbiegówka, na niej rozwija się w utwór a potem prowadzi do punktu kulminacyjnego. Zespół nie liczy się tu
z czasem, długo buduje napięcie, to bardzo dobrze.
Ten elektroniczny loop nie kończy się w momencie, kiedy zaczyna grać sesja rytmiczna - jedzie z nią do końca, gładko przechodząc w następny utwór. Stopniowe wzbogacanie treści elektronicznych prowadzi do zmiany tego paternu, ale potem znowu zostaje uproszczony pod koniec utworu do zaledwie trzech dźwięków.
W drugim utworze „stanley stamps ...” przywodzącym na myśl płytę „third” mamy powrót starych dobrych softów, których z całym szacunkiem należy słuchać. Organy są tak samo drapieżne jak na wcześniejszych płytach softów, ale mają trochę inne brzmienie. Dalej długa rozbiegówka elektroniczna (wzbogacany w czasie patern) „chloe and the pirates” z podobnym tłem elektronicznego pulsu i awangardowe eksperymenty z taśmami po zamykający płytę utwór „1983”. To kompozycja Hoppera, co słychać nie tylko po agresywnym sfuzowanym basie na otwarciu utworu, ale cały utwór jest w strukturze
mocny i połamany - hooperowski.

Soft Machine później nie rozwijał już tak mocno elektronicznych struktur rytmicznych łączonych z jazzem - jedynie Jenkins i Ratledge w projekcie De Wolfe, ale nie było to aż tak interesujące. Natomiast idea ta odżyła w epoce samplerów :)
Podsumowując, jest to muzyka ponadczasowa, która miała wpływ na historię muzyki – może nieświadomie. Wyraźne nawiązanie do tego rodzaju jazzu widać dopiero w latach 90-tych. Nurt zwany nu-jazzem i grupy takie jak Tortoise czy Cinematic Orchestra przywodzą czasami na myśl Soft Machine z szóstej płyty. Być może było coś po drodze, ale widocznie mi umknęło.
  • 25 KB
  • 25 lis 08 0:07
  • 103,3 MB
  • 5 lis 08 23:05
Ta płyta jest długa i fajna, dla tych co lubią stary i inteligentny jazz rock.
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    1
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

2 plików
103,34 MB




Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności