Mój konspekt na hospitacje BAJKA I TEATR.doc
-
Andrzejki(5) -
Auta 2 -
Auta(1) -
biblioteka(1) -
Biblioteka, księgarnia -
Bohaterowie bajek i baśni -
Brzydkie kaczątko -
Calineczka -
Cowboje, indianie -
Czerwony Kapturek -
Dlaczego woda morska jest słona -
Dzień pluszowego misia -
dzień zwierząt -
Góry -
GRY I ZABAWY Z DZIEĆMI -
Indianie -
integracyjne -
karnawał(2) -
Karnawał, zabawa, bal -
Kolorowanki -
książka -
książka, czytanie -
Książki -
morze -
o postaciach z bajek -
O smoku wawelskim -
O syrenie -
O Winecie -
obrazki z bajek -
OBRAZKI Z MISIEM -
pies przyjacielem człowieka -
Pinokio -
PIRACI(2) -
Polska(1) -
PSY -
ruchowe -
SCENARIUSZE -
Smok Wawelski -
Świat -
Toruńskie pierniki -
Toruńskie pierniki(1) -
Warkocz królewny Wisły -
Wars i Sawa(3) -
Wiano Świętej Kingi -
Wrozby, scenariusze -
Z MISIEM II -
Z MISIEM III -
Z MISIEM IV -
zagadki -
zbiory zagadek
Literatura ma olbrzymi udział w rozwoju osobowości, tworzeniu zasobów osobistych. Kompensuje wszelkie niedostatki w zaspokojeniu potrzeb, pomaga utrzymywać równowagę emocjonalną, chroni przed negatywnymi emocjami, smutkiem, żalem, lękiem, gniewem, uczy nowych zachowań i daje wzory osobowe, pomaga w adekwatnym postrzeganiu świata oraz swojego w nim miejsca. Wzbogaca doświadczenia, ukazuje inne wzorce myślenia, daje wzory osobowe, wsparcie przez akceptację (dzieje się tak wtedy, gdy dziecko jest w podobnej sytuacji do bohatera, wówczas widzi, że nie jest samo ze swoim problemem, lecz inni też go mają i potrafią sobie z nim poradzić).
Baśnie czy bajki od dawna nazywano literaturą pocieszenia, ponieważ dzięki nim można pokrzepić serce oraz uczynić świat bardziej zrozumiałym.
To tu świat realny jest połączony ze światem fikcyjnym, przedstawione są ideały ducha i sprawiedliwości, dobro zwycięża zło, zachowany jest porządek moralny, wzorzec kulturowy, można zidentyfikować się z bohaterem i podobnie jak on przechodząc kolejne szczeble drabiny przezwyciężyć lęk, problem czy podobną sytuację.
To właśnie w bajkach dziecko odnajduje swoje marzenia będące antidotum na trudną dla siebie sytuację, smutną rzeczywistość, doznaje pocieszenia budując nadzieję na lepsze jutro i wierzy w to, że jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki odmieni się jego zły los, zwycięży sprawiedliwość, a krzywdy zostaną wyrównywane z nawiązką.
Słuchając baśni czy bajek dziecko budzi wiarę w siebie i swoją przyszłość, uczy się sposobów wyjścia z opresji, rozwija zasoby języka, poznaje metafory, wzbogaca swoje życie wewnętrzne i wnosi w nie atmosferę cudowności, zaczyna rozumieć, że pomyślne życie jest dostępne każdemu mimo wielu przeszkód, ale tylko wtedy, gdy nie ucieka się od życiowych zmagań, ale stawia im czoło. Rzeczywistość kreowana w bajkach związana jest z myśleniem dziecka i dlatego łatwiej jest mu zrozumieć reguły, jakie rządzą światem. (...)
CZYTAJMY DZIECIOM, ABY BYŁY MĄDRE, DOBRE I SZCZĘŚLIWE !
Opracowanie:
Renata Barańska