Stryjkowski, Tryptyk biblijny t. 2 Król Dawid żyje (8h 44m 55s).rar
-
1 Tylko niewinni (14h 16m 22s) -
2 Droga ucieczki (12h 43m 16s) -
2 Eliksir miłości (7h 58m 40s) -
3 Krwawa królowa (8h 0m 28s) -
3 Żywioły Lukrecji (6h 38m 45s) -
6 Szóste okno (12h 33m 55s) -
6 Wisząca dziewczyna (19h 19m 41s) -
7 Podejdź bliżej (9h 41m 4s) -
8 Idealne kłamstwo (10h 37m 27s) -
Abaczurowska Olka -
Almond David -
Arczyńska Zuzanna -
Armentrout Jennifer L -
Biała noc (14h 33m 35s) -
Blisko domu (5h 18m 10s) -
Caldwell Erskine -
Cokolwiek to znaczy (5h 28m 43s) -
Dwa światy (9h 40m 45s) -
Dziewczyna bez makijażu (10h 0m 17s) -
Gabriel (13h 29m 36s) -
I tak wygrasz (17h 52m 3s) -
Instytut (7h 49m 27s) -
Ja, Klaudiusz -
Jenny (6h 1m 16s) -
Konsul (12h 9m 15s) -
Lekarstwo na żal (14h 37m 19s) -
Lucyfer (13h 30m 50s) -
Mediatorka (9h 38m 45s) -
Mój szef (11h 1m 35s) -
Mój szef Mój AS (10h 13m 16s) -
Mój szef Mój AS 2 i pół (8h 25m 24s) -
Nędznicy (pełna wersja) (czyta M. Walczak) -
Odzyskane dzieciństwo (8h 48m 17s) -
Ostatnia noc lata (słuch.) (1h 19m 0s) -
Pieśń dla Elli Grey (5h 11m 8s) -
Plotka (słuch.) (12m 47s) -
Poletko Pana Boga (7h 12m 25s) -
Serce nie słucha (9h 36m 27s) -
Siedem głazów przeznaczenia (25h 55m 56s) -
Skazy na pancerzach (12h 59m 32s) -
Szarlatan (słuch.) (13m 40s) -
Świetlany mrok (8h 35m 17s) -
Ucho igielne (13h 0m 59s) -
Wysocki Łukasz -
Zabójczy pocisk. Polska krew (11h 26m 8s) -
Zagubiony szlak (9h 31m 13s) -
Zdunek Ewa -
Zdziarska Beata -
Zychowicz Piotr -
Żulczyk Jakub i inni
Wielkość całości: 120 MB
Czas: 8h 44m 55s
Bit rate: 32kbps
Zawartość uploadu: plik .mp3
Wersja językowa: polska
Czyta: Aleksander Bardini
OPIS:
Na tryptyk biblijny składają się trzy dłuższe opowiadania o charakterze apokryficznym: Odpowiedź (1982), Król Dawid żyje! (1984) i Juda Makabi (1986). Osią fabularną tych utworów są wątki zaczerpnięte bezpośrednio ze Starego Testamentu, skupiające się wokół głównej postaci (Mojżesza w Odpowiedzi, Dawida w Król Dawid żyje! i Judy Makabiego). Stryjkowski wykorzystuje biblijny szkielet fabularny aby pokazać psychikę jednostki uwikłanej w boski plan. W odróżnieniu jednak od pełnych wątpliwości i rozbudowanych psychologicznie postaci z innych utworów, postacie te są tylko pretekstem dla dydaktycznej, wręcz katechetycznej wymowy utworów. Zarysowane w różnym stopniu postaci (np. tragiczna postać Saula i kontrastująca zupełnie płaska postać Dawida, którego jedynym rysem jest oddanie JHWH) są zazwyczaj udowodnieniem tezy, stawianej przez autorski komentarz, że Bogu należy się całkowite oddanie, nawet jeśli nie liczy się z ludźmi, którzy są jego narzędziami w realizacji planu zbawienia narodu żydowskiego.
Mimo podobieństw utwory te różnią się jednak wymową, Odpowiedź można odczytać właściwie jedynie jako wyznanie wiary, Król Dawid żyje! to próba ukazania sytuacji konfliktu z Bogiem (choć z tezą, że człowiek powinien się podporządkować), a Juda Makabi to wsparcie walk Żydów o stworzenie własnego państwa. Książki te, jeśli nie będą potraktowane w kategoria religijnego wyznania autorskiego, tracą dużo na wartości artystycznej przez swoją tendencyjność (zwłaszcza w porównaniu z wcześniejszą twórczością autora)