Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
michalin69
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna na A

widziany: 12.06.2024 17:20

  • pliki muzyczne
    1345
  • pliki wideo
    4518
  • obrazy
    121
  • dokumenty
    491

7570 plików
6010,09 GB

Ukryj opis
  • 62,0 MB
  • 15 lut 22 18:29
Karol Wojtyła "Autobiografia"
Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Karola Wojtyły pt. "Autobiografia" w adaptacji i reżyserii Andrzeja Ferenca.

„Autobiografia” to słuchowisko poetyckie poświęcone poezji Karola Wojtyły.

Poezję Karola Wojtyły odkryto relatywnie późno - gdy był już papieżem. Co więcej, Karol Wojtyła nie miał tradycyjnej premiery artystycznej, poetyckiej. Wiersze przyszłego papieża opatrzone były inicjałami pseudonimów, pod którymi ukrywał się autor. Zakochany w literaturze romantycznej, Wojtyłę należy interpretować przez pryzmat "scalania" bycia poetą, księdzem, teologiem, filozofem. A po drugie - uznać piękno za kluczową kategorię w jego twórczości.

Karol Wojtyła "Autobiografia"

Reżyseria: Andrzej Ferenc

Adaptacja: Andrzej Ferenc

Realizacja akustyczna: Maciej Kubera

Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski

Wiersze czytają:

Dorota Landowska, Krzysztof Gosztyła, Piotr Bajtlik, Andrzej Ferenc,

z chomika doms1

  • 61,5 MB
  • 15 lut 22 18:29
Lepsza

Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Jerzego Szczudlika pt. "Lepsza" w reżyserii Krzysztofa Szustera.


To kolejna sztuka pisana z myślą o aktorach, a w zasadzie aktorkach. Mimo, że jednym z bohaterów jest mężczyzna, psychoterapeuta, Cezary, to dramat rozgrywa się pomiędzy dwiema aktorkami w zaawansowanym wieku. Starość dotyczy nas wszystkich, ale najbardziej chyba dotyka artystów, tych, którzy całe życie występowali na scenie, byli adorowani, podziwiani, i nagle ze sceny, wprost spod świateł jupiterów muszą zejść w smugę cienia. Jak mówi jedna z bohaterek: „komu potrzebna stara gwiazda?...”. Muszą wystarczyć wspomnienia minionej chwały, zagranych ról. Te role w nich zostają, te twarze, często wiecznie młode kryją się w zakamarkach ich zmarszczek i czynią starość nieznośną. Gdy odchodzą bliscy, gdy schodzą ze sceny, wtedy często pozostaje tylko dom opieki, w którym rozgrywa się akcja dramatu Jerzego Szczudlika. Lecz nawet tam, za kulisami życia, przy przyćmionych światłach, nie gasną w nich potrzeby przyjaźni, miłości, a nawet pożądania.

Najtrudniejsza, najmniej wdzięczna rola to ta grana na co dzień bez pomocy suflera. Zacytujmy jeszcze jeden fragment dramatu: „najpierw jesteś człowiekiem, później kobietą, a na końcu aktorką. Popatrz w lustro i staraj się dostrzec te trzy twarze … jak tylko jedna będzie zadowolona, to … misja się nie powiodła.” Cechy, które nierzadko charakteryzują aktorów – to wybujałe ego, chorobliwe ambicje, czy zazdrość. Głównym tematem sztuki „Lepsza” autor uczynił więc rywalizację pomiędzy dwiema wybitnymi aktorkami, wiecznego współzawodnictwa, które stało się motorem ich działania od czasu, gdy razem chodziły do szkoły. Rywalizację o role, mężczyzn, sławę, czasem popychającą do czynów niegodnych. Nasze bohaterki zdają sobie sprawę, że ich konkurowanie pozostanie na wieki nierozstrzygnięte, jedna z nich przyznaje: „prawidłowy werdykt mógłby zapaść pewnie tylko wtedy, kiedy grałybyśmy w tym samym czasie te same role.” Ale ta rywalizacja ma też swoją jasną stronę, jest bowiem, mimo wszystko, źródłem ich wielkiej przyjaźni.

Dramat Jerzego Szczudlika „Lepsza” - to opowieść pełna niespodziewanych zwrotów akcji, a także humoru i ironii, bo tylko tak, według autora, da się rozmawiać o rzeczach śmiertelnie poważnych.



Jerzy Szczudlik "Lepsza"


Reżyseria: Krzysztof Szuster

Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński

Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski

Obsada:

Barbara Kraftówna, Teresa Lipowska, Krzysztof Wakuliński

z chomika doms1

  • 41,0 MB
  • 15 lut 22 18:29
Przeznaczenie zapisane na szkle

Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Dariusza Srzednickiego pt. "Przeznaczenie zapisane na szkle" w reżyserii autora.

Słuchowisko Dariusza Marka Srzednickiego pt. ”Przeznaczenie zapisane na szkle” przedstawia mało znane wydarzenia z życia Józefa Piłsudskiego. Początkowo słuchacze przenoszeni są do drugiej połowy XIX wieku, gdzie na tle żałoby narodowej spowodowanej klęską powstania styczniowego, przedstawione są niezwykłe okoliczności przyjścia na świat małego Ziuka. Oparte są one na rodzinnym podaniu, którego treść została w okresie PRL-u konsekwentnie usuwana z polskiej historiografii. Z dalszej części słuchowiska, dowiadujemy się o szczegółach niebezpiecznej podróży naznaczonej wieloma przeciwnościami, którą przyszły naczelnik państwa odbył z Magdeburga do Warszawy w listopadzie 1918 roku. Ryzykowna podróż w okresie walk rewolucyjnych w Niemczech mogła zakończyć się tragicznie i w konsekwencji mieć wpływ na proces odzyskiwania przez Polskę niepodległości. Trzeci akt słuchowiska poświęcony jest ostatnim dniom życia Józefa Piłsudskiego. Przedstawia hipotezy lekarzy, na temat przyczyn złego samopoczucia marszałka. Ujawnia sceptycyzm chorego wobec zaleceń medyków i brak wiary co do ich skuteczności. W momentach retrospekcji dowiadujemy się o ciekawych i ważnych wydarzeniach z przeszłości życia bohatera przedstawienia, takich jak: pobyt na Syberii, brawurowa ucieczka z rosyjskiego więzienia, zamach pułk. Januszajtisa, czy otwarcie pierwszych w Polsce Targów wschodnich we Lwowie. Słuchowisko kończy śmierć J. Piłsudskiego.



Dariusz Marek Srzednicki "Przeznaczenia zapisane na szkle"



Reżyseria: Dariusz Marek Srzednicki

Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński

Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski


Obsada:

Mariusz Bonaszewski, Dorota Landowska, Marcin Troński, Krzysztof Szczepaniak, Andrzej Mastalerz, Grzegorz Kwiecień, Karol Dziuba, Stanisław Brudny,

z chomika doms1

  • 53,7 MB
  • 15 lut 22 18:29
Próchno

Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Wacława Berenta pt. "Próchno" w adaptacji Iwony Rusek i reżyserii Ewy Małecki.

20 listopada mija 80. rocznica śmierci Wacława Berenta, jednego z najważniejszych pisarzy polskich. Każda z jego czterech powieści (Fachowiec, Próchno, Ozimina, Żywe kamienie) wyznaczała nową formę, język oraz styl nie tylko w literaturze, lecz także kulturze. W Próchnie ukazał Berent skutki, jakie niesie ze sobą egzystencja wiedziona na poziomie wyobraźni, przedmiotowych pragnień i erotycznych rojeń. Te ostatnie stały się w rozumieniu jednego z bohaterów, Władysława Borowskiego, podstawą jego sztuki aktorskiej. Zestawiając młodego Borowskiego z ojcem, zadał Berent pytanie nie tylko o źródło sztuki i definicję aktorstwa, lecz także o to, co sprawia, że człowiek w swej istocie więdnie (próchnieje) lub nieustająco się rozwija.

Wacław Berent "Próchno"

Adaptacja: Iwona Rusek

Reżyseria: Ewa Małecki

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk

Muzyka: Grzegorz Łapiński

Obsada:

Marian Opania (Stary Borowski), Grzegorz Małecki (Władysław Borowski), Kamil Pruban (Jan Kunicki), Milena Suszyńska (Zosia Borowska).

z chomika doms1

  • 35,7 MB
  • 15 lut 22 18:29
Rzecz o Prymasie Wyszyńskim

Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Tomasza Lerskiego pt. "Nie zapowiadałem się na tego, kim się stałem..." w reżyserii Dobrosławy Bałazy.
Słuchowisko autorstwa Tomasza Lerskiego pod tytułem: "Nie zapowiadałem się na tego, kim się stałem..." - poświęcone będzie osobie Prymasa Polski, Stefana kardynała Wyszyńskiego, jednego z największych pasterzy kościoła katolickiego w Polsce, męża stanu, obrońcy praw człowieka, kawalera orderu Orła Białego, więźnia czasów stalinizmu, nie bez przyczyny nazywanego Prymasem Tysiąclecia. To o nim w dniu swego wyboru na papieża powiedział Jan Paweł II: "Nie byłoby dziś na stolicy piotrowej tego papieża-Polaka, który pełen bojaźni Bożej, ale i ufności, rozpoczyna właśnie nowy pontyfikat, gdyby nie było Twojej wiary, nie cofającej się przed więzieniem i cierpieniem! Gdyby nie było Twojej heroicznej nadziei, Twojego zawierzenia bez reszty Matce Kościoła, gdyby nie było Jasnej Góry i tego okresu dziejów Kościoła w ojczyźnie naszej, który jest związany z Twoim Biskupim i Prymasowskim posługiwaniem. Dziękuję Tobie za to wielkie dobro, dla mnie, i dla Polski, umiłowany księże Prymasie!..." W roku 2016 komisja teologiczna w Rzymie uznała jednomyślnie heroiczność cnót prymasa Wyszyńskiego, a dekret w tej sprawie podpisał papież Franciszek. Obecnie proces beatyfikacyjny jest już zakończony, Stefan Kardynał Wyszyński będzie ogłoszony świętym w nieodległej przyszłości.

Serdecznie zapraszamy do wysłuchania słuchowiska o człowieku, któremu każdy z nas zawdzięcza tak wiele.


Tomasz Lerski "Nie zapowiadałem się na tego, kim się stałem..."


Reżyseria: Dobrosława Bałazy

Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska

Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski


Obsada:

Olgierd Łukaszewicz, Julia Kołakowska, Mirosław Wieprzewski, Piotr Bajor, Robert Czebotar, Leszek Zduń,

z chomika doms1

  • 40,9 MB
  • 15 lut 22 18:29
Zazwyczaj śnimy w samotności

Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Wacława Holewińskiego pt. "Zazwyczaj śnimy w samotności" w reżyserii Cezarego Morawskiego.

Słuchowisko „Zazwyczaj śnimy w samotności” wprowadza nas w małe piekło życia małżeńskiego. Jej bohaterowie to ludzie w średnim wieku i dobrze sytuowani. Agentka literacka, Ruth, i jej mąż, znany pisarz Max Scheller, żyją w swoistej zawodowej symbiozie. Ruth, jest agentką swego męża, który doradza jej także w innych kwestiach literackich. Max, od jakiegoś czasu niepiszący, żyje w pewnym sensie z agencji własnej żony. Ta zależność zdaje się w istocie trzymać przez ostatnie lata ten bezdzietny związek, w którym uczucia całkowicie wygasły, bo nawet chorobliwa zazdrość Ruth wynika nie z miłości, ale bardziej z urażonych ambicji, z niespełnienia, z boleśnie, "po kobiecemu" odczuwanej nieuchronności przemijania, wreszcie z doskwierającej w tym związku samotności. Także Max jest ludzko i zawodowo niespełniony i samotny, izoluje się od "wielkiego świata", niekiedy rekompensując sobie i samotność, i wypalenie, twórczą impotencję, "skokami na bok"(a przynajmniej taki wizerunek siebie prezentując żonie).
Podczas proszonej kolacji małżeństwo Schellerów skonfrontowane jest z innym związkiem - pisarki Urszuli i jej męża, rumuńskiego imigranta, cenionego genetyka Iona. Ruth i tutaj leczy swoje kompleksy, oskarża Urszulę o sypianie z Maxem, i w ogóle robienie kariery przez łóżko, demonstruje "wyższość kulturową" ludzi Zachodu nad Rumunami. Próbujący ją tonować Max ostatecznie topi swoje problemy w alkoholu.

Po powrocie do domu Schellerowie idą do łóżka. Ale fizyczne zbliżenie nie odbudowuje w nich niczego. Ciągle tkwią w klinczu. Na plan pierwszy ich rozmowy wysuwa się spotkanie z Urszulą i Ionem.

Dla Maxa spotkanie z Ionem i Ursulą powoli nabiera istotnego, przełomowego znaczenia. Wiedziony nagłym impulsem wstaje z łóżka i postanawia siąść do pisania. Z jakichś powodów (z lęku, że mąż znów się uniezależni? że literatura stanie się jej konkurentką? z zazdrości o przyszły sukces i sławę męża?, a może po prostu po to, by w akcie rozpaczy utwierdzić swoją kobiecość, atrakcyjność jako obiektu pożądania?) Ruth sięga po telefon i wzywa policję twierdząc, że została zgwałcona przez męża… Dominującym motywem staje się egzystencjalny brak, samotność, a przede wszystkim niemożność międzyludzkiego porozumienia.



Wacław Holewiński "Zazwyczaj śnimy w samotności"


Reżyseria: Cezary Morawski

Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska

Opracowanie muzyczne: Anna Zagórska


Obsada:

Sylwia Wysocka, Anna Zagórska, Stanisław Górka, Andrzej Mastalerz,

z chomika doms1

  • 61,9 MB
  • 15 lut 22 18:29
Moliere, czyli zmowa świętoszków
Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Michała Bułhakowa pt. "Moliere, czyli zmowa świętoszków" w reżyserii Michała Wdowiaka.

Dramat Bułhakowa opowiada o wydarzeniach z ostatnich lat życia Molière’a, dziś uważanego za jednego z największych dramaturgów i aktorów w historii teatru.
Paryż, druga połowa XVII wieku. Molière za wszelką cenę stara się doprowadzić do wystawienia swojego kpiącego z religijnej obłudy dramatu pt. „Świętoszek”, który jak na tamte czasy jest tekstem skandalicznym. Aby wystawienie tej sztuki było możliwe, dramaturg musi wkupić się w łaski króla Ludwika XIV, tworząc dla niego szereg pociesznych krotochwil. Początkowa przychylność króla pozwala Molière’owi rozwinąć skrzydła, lecz szybko okazuje się, że w realiach XVII-wiecznej Francji zbyt duża pewność siebie nadwornego komedianta oraz jego igranie ze świętością może prowadzić do bardzo mrocznych konsekwencji. A na straży ładu stoi wielu „świętoszków”, którzy nie cofną się przed niczym, aby zachować swoje przywileje.
Bułhakow, żyjący w czasach stalinowskich, doskonale rozumiał, na jak wiele kompromisów musi godzić się artysta tworzący pod presją władcy - tyrana. A w biografii Molière’a odnalazł wiele odniesień do swoich własnych doświadczeń.
Jest to sztuka o władzy, o przeznaczeniu, o miłości i o teatrze. O człowieku, który żył dla teatru i oddał scenie każdy swój oddech. Również ten ostatni.



Michał Bułhakow "Moliere, czyli zmowa świętoszków"

Tłumacz: Jerzy Pomianowski

Adaptacja: Janusz Kukuła

Reżyseria: Michał Wdowiak

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk

Muzyka: Stanisław Łopuszyński

Obsada:

Adam Ferency, Marzena Trybała, Krzysztof Wakuliński, Sławomir Pacek, Justyna Kowalska, Damian Kulec, Krzysztof Kwiatkowski, Andrzej Ferenc, Leszek Teleszyński, Andrzej Mastalerz, Julia Kołakowska, Angelika Kurowska, Bartosz Bednarski, Łukasz Talik,

z chomika doms1

  • 62,2 MB
  • 15 lut 22 18:29
Popiełuszko - wyzwalanie

Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Bogusława Jasińskiego pt. "Popiełuszko - wyzwalanie" w reżyserii Jarosława Gajewskiego.


Słuchowisko „Popiełuszko – wyzwalanie” powstało na podstawie publikacji Bogusława Jasińskiego pt. „Popiełuszko – zasłyszany” którą można zaliczyć do gatunku poezji, albowiem na jej treść składają się wprawdzie utwory w formie poetyckiej, ale inspirowane oryginalnymi nagraniami służby bezpieczeństwa. Treścią tych nagrań była rejestracja zachowań rodzin i bliskich bezpośrednich sprawców zbrodni po to, aby nawet niewygodne fakty lub dokumenty nigdy nie wyszły na jaw, a zwłaszcza poza zakres chroniony przez te służby. Treść tych utworów, które niewątpliwie mają charakter swoistych literackich ready made (n.b. ta poetyka do tej pory nigdy nie była przedmiotem zainteresowania literatów) konfrontowane są z nader osobistymi zapiskami głównego narratora książki, spisanymi w formie dziennika. W ten sposób „mały świat” bohatera zderza się z „wielkim światem” historii, która właśnie rozgrywa się na naszych oczach. Na ich styku powstaje nowy obszar emocji i wrażeń, kształtowanych z jednej strony obracającymi się młynami historii, z drugiej zaś kręgami konkretnej indywidualnej egzystencji.



Bogusław Jasiński "Popiełuszko - wyzwalanie"

Adaptacja: Jarosław Gajewski, Bogusław Jasiński

Reżyseria: Jarosław Gajewski

Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska

Muzyka: Piotr Moss

Obsada:

Katarzyna Herman, Marta Kurzak, Zbigniew Suszyński, Paweł Krucz, Mateusz Weber, Zbigniew Konopka, Mateusz Kwiecień,

z chomika doms1

  • 41,5 MB
  • 15 lut 22 18:29
Dziennik wojenny
Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Michała Andruka pt. "Dziennik wojenny" w reżyserii Waldemara Modestowicza.

Słuchowisko "Dziennik wojenny" powstało w Teatrze Polskiego Radia na podstawie scenariusza Michała Andruka, nagrodzonego trzecią nagrodą w konkursie ogłoszonym przez Polskie Radio z okazji setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej. Słuchowisko wyreżyserował Waldemar Modestowicz.

Bohaterem słuchowiska jest rotmistrz Białobłocki, wojskowy i poeta, prowadzący tytułowy „dziennik wojenny”. „Moje miejsce to siodło i sakwy. Wiatr i jazda w ulewie. Uwielbiam czuć na sobie działanie żywiołów. Ta wędrówka, ta włóczęga. Po części i przygody. Czasami łapię się na tym, że to droga jest celem. I dobrze mi z tym” - mówi o sobie. W taką drogę, za linię frontu, na zachód od Radzymina, rotmistrz Białobłocki zabiera redaktora Gońca Poznańskiego, Hieronima Wolnego. Tam po raz pierwszy dziennikarz sięga po lekturę rotmistrzowskiego dziennika. Po powrocie do redakcji pisze reportaż z pola bitwy, który wpisuje się w zwycięstwo pod Radzyminem i zwycięską kontrofensywę przeciwko bolszewickiej Rosji, i w rezultacie powoduje wyczerpanie nakładu gazety. Redaktor naczelny gratuluje mu sukcesu. Tego samego dnia pocztą nadchodzi przesyłka od rotmistrza Białobłockiego, który pisze: „Panie redaktorze, jeśli czyta pan ten list, to znaczy tylko, że…niestety powrotu nie ma”. Paczka oprócz listu zawiera również dziennik wojenny.



Michał Andruk "Dziennik wojenny"

Adaptacja: Marta Rebzda

Reżyseria: Waldemar Modestowicz

Realizacja akustyczna: Maciej Kubera

Opracowanie muzyczne: Renata Baszun


Obsada:

Piotr Bajtlik, Mateusz Rusin, Przemysław Bluszcz, Justyna Kowalska, Aleksander Kaźmierczak, Michał Klawiter, Jakub Kordas, Mariusz Jakus, Kamil Kula, Piotr Kramer, Konrad Żygadło, Konrad Szymański, Jakub Pruski, Emil Gąsowski, Michał Kaszak, Antoni Galicki,

z chomika doms1

  • 70,8 MB
  • 15 lut 22 18:29
Godziny na tarczy historii
Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Tomasza Lerskiego pt. "Godziny na tarczy historii" w reżyserii Dobrosławy Bałazy.


16 października 1978 roku w Watykanie o godzinie 18.44 ogłoszono światu wielką nowinę - Habemus Papam! Mamy Papieża! Po raz pierwszy od stuleci papieżem wybrano nie Włocha, lecz człowieka z dalekiego kraju, Polaka - Karola Wojtyłę. Słowianina, którego zwiastował w słynnym wierszu natchniony proroczo Juliusz Słowacki. Jan Paweł II - dziś Święty - odmienił nie tylko Kościół, odmienił Europę, przyczynił się walnie do ogromnych zmian ustrojowych w Europie Środkowej i Wschodniej, do trwałego obalenia komunizmu. Rok 2020 jest rokiem stulecia urodzin jednego z największych Polaków na przestrzeni dziejów, przywódcy i autentycznego władcy dusz milionów ludzi, który nie orężem, nie zbrojnie, ale słowem i modlitwą dokonał więcej, niż nie jedno mocarstwo siłą i podstępem. Jan Paweł II powiedział w Łagiewnikach w roku 2002: "Nie lękajcie się, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi. Jego zbawczej władzy otwórzcie granice państw, ustrojów ekonomicznych i politycznych, szerokich dziedzin rozwoju kultury i cywilizacji. Nie lękajcie się!..." Jest to przesłanie istotne dla nas wszystkich na dziś i na zawsze, dla Polski i całej ludzkości.



Tomasz Lerski "Godziny na tarczy historii"

Reżyseria: Dobrosława Bałazy

Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński

Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski

Obsada:

Szymon Kusmider, Wojciech Machnicki, Mirosław Wieprzewski, Marek Lewandowski, Leon Charewicz, Robert Czebotar, Piotr Bajor, Andrzej Deskur,

z chomika doms1

  • 63,3 MB
  • 15 lut 22 18:29
Z powrotem - czyli fatalne skutki niewłaściwych lektur

Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Zbigniewa Batko pt. "z powrotem - czyli fatalne skutki niewłaściwych lektur" w adaptacji i reżyserii Tomasza Zacharewicza.


Gdzieś poza zgiełkiem. Gdzieś poza codziennością. Poza pogonią za szczęściem i dobrobytem. Gdzieś, gdzie kiedyś wchodziliśmy z taką łatwością, a teraz nie widać nawet drobnej szczeliny, która pozwalałaby tam chociażby zajrzeć. Właśnie tam gdzieś osadzona jest akcja słuchowiska, które powstało na podstawie książki Zbigniewa Batko „Z powrotem – czyli fatalne skutki niewłaściwych lektur”.

To opowieść przeznaczona dla dzieci, które już wyrosły. To właśnie te dojrzałe obecnie dzieci (po 30-ce, 40-ce,itd.), razem z naszymi bohaterami, będą miały szansę przekroczenia bramy tego magicznego „Gdzieś”.

Bohater opowieści Zbigniewa Batko postanawia opuścić tu i teraz. Pragnie wrócić do źródła. A jak już się dociera „z powrotem”, to bez znaczenia pozostaje, czy się jest królikiem, pingwinem, czy koniem, zmieniającym umaszczenie w zależności od pory roku. W tej kranie można na nowo poczuć zapachy, unieść się wysoko, ujarzmić nieskończoność, można również zobaczyć, jak bańka mydlana sięga gwiazd.

Do tego właśnie „Gdzieś” zapraszamy dzieci niezależnie od wieku. Oprowadzać nas będą:

Królik – Elżbieta Nagel

Koń – Bartosz Opania

Pingwin – Łukasz Lewandowski

Narrator i konferansjer – Andrzej Ferenc

Babcia Alicji i Pies – Zbigniew Konopka

Zbój 39 i Kot – Krzysztof Szczepaniak

Tempus Fugit – Jerzy Schejbal



Zbigniew Batko „Z powrotem – czyli fatalne skutki niewłaściwych lektur”

Adaptacja: Tomasz Zacharewicz

Reżyseria: Tomasz Zacharewicz

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk

Opracowanie muzyczne: Tomasz Zacharewicz

z chomika doms1

  • 38,5 MB
  • 15 lut 22 18:29
Autobiografia

Zapraszamy do radiowej Jedynki na premierowe słuchowisko Juliana Przybosia pt. "Autobiografia" w adaptacji i reżyserii Janusza Kukuły.

"Autobiografia" Juliana Przybosia to słuchowisko poetyckie z okazji 50 rocznicy śmierci poety.

Julian Przyboś był jednym z najwybitniejszych poetów Awangardy Krakowskiej. Twórczość poetycką Juliana Przybosia można podzielić na dwa etapy. Pierwsze zbiory wierszy opublikował w połowie lat dwudziestych. Widać w tej twórczości ogromny wpływ teorii Peipera. Poezja tego okresu wyraża fascynację świadomym wysiłkiem twórczym, pracą dzięki której opanowuje się materię. Bohaterami jego poezji często są robotnicy, rzemieślnicy. Wiersze mówią o procesie twórczym, co zdaje się być metaforą pracy poety. W tym okresie odnajdziemy również fascynację techniką, którą wyraża Przyboś w wierszach używając często typowego naukowego języka. Dojrzała poezja krystalizuje się w latach trzydziestych. Przyboś publikuje w tym czasie trzy tomy wierszy. W miejsce cywilizacji i miasta wkrada się liryka pejzażowa i refleksyjna. Przyboś realizuje założenia poetyki awangardowej. Wiersze cechuje dyscyplina słowa i obrazu. Staje się mistrzem w wykorzystywaniu i spiętrzaniu metafor.



Julian Przyboś "Autobiografia"


Adaptacja: Janusz Kukuła

Reżyseria: Janusz Kukuła

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk

Muzyka: Piotr Salaber


Wiersze czytają:

Krzysztof Gosztyła, Andrzej Seweryn, Andrzej Ferenc, Krzysztof Banaszyk i Julian Przyboś.

z chomika doms1

  • 57,8 MB
  • 15 lut 22 18:29
Pogrzebowcy

Zapraszamy do radiowej Jedynki na słuchowisko pt. "Pogrzebowcy" autorstwa Rafała Wojasińskiego.

Nowe słuchowisko Rafała Wojasińskiego w reżyserii Waldemara Modestowicza. Pogrzebowcy to zaskakująca i momentami zabawna historia ludzi, którzy znajdują bardzo oryginalny, swój sposób na życie. Anna Chodakowska, Adam Ferency i Zdzisław Wardejn stworzyli wspaniałe i wyraziste kreacje, które znakomicie oddały "ducha" tekstu. Bohaterowie Wojasińskiego, jak zwykle, myślą inaczej i znajdują w ten sposób receptę na swój prywatny, pojedynczy los z dala od tego co modne, znane i medialne.



Rafał Wojasiński "Pogrzebowcy"

Reżyseria: Waldemar Modestowicz

Realizacja akustyczna: Maciej Kubera

Opracowanie muzyczne: Renata Baszun

Obsada:

Anna Chodakowska, Adam Ferency, Zdzisław Wardejn,

oraz

Maria Juźwin, Martyna Szymańska, Jakub Kordas, Piotr Janusz,

z chomika doms1

  • 41,1 MB
  • 15 lut 22 18:29
Dziwne jest serce kobiece

Zapraszamy do radiowej Jedynki na słuchowisko pt. "Dziwne jest serce kobiece" zrealizowane na podstawie wspomnień Zofii Skąpskiej.

Wspomnienia Zofii Skąpskiej to nieczęste połączenie sagi rodzinnej, mocno osadzonej w realiach historii całego Narodu. Przełom XIX i XX wieku, dążenie do niepodległości, emancypacja... a jednocześnie codzienność życia atmosferą przypominająca "Noce i Dnie" Marii Dąbrowskiej, czy serial "Z biegiem lat, z biegiem dni..." Andrzeja Wajdy i Edwarda Kłosińskiego. Wspomnienia zyskały przychylność Józefa Hena, Wiesława Myśliwskiego i Eustachego Rylskiego, oraz wielu recenzentów, a książka wyróżniona była w kilku literackich i historycznych Nagrodach.
Wspomnienia Zofii Skąpskiej dają szczegółowy i plastyczny opis życia codziennego „inteligencji ziemiańskiej” w pierwszym dwudziestoleciu XX wieku. Są niewątpliwie interesującym dokumentem epoki, zawierającym opisy inicjatyw społecznych, kulturalnych i oświatowych na wsi galicyjskiej oraz kultury ludowej i ówczesnych zwyczajów.
Eustachy Rylski napisał - „Wspomnienia Zofii Skąpskiej z dwóch pierwszych dekad XX wieku to bardzo interesująca historia rodzinna, rozprawiająca się z uporczywą opinią o polskim ziemiaństwie jako klasie próżniaczej. To książka o patriotyzmie rozumianym jako norwidowski obowiązek, odporności na razy zadawane nam przez życie, ……”
Dodatkową zaletą wspomnień jest obszerny i plastyczny opis dramatycznych lat I wojny światowej widzianej z perspektywy majątku ziemskiego w Galicji, który musi gościć i żywić na przemian żołnierzy jednej (austriackiej) lub drugiej (rosyjskiej) armii, a ponadto jeszcze polskich legionistów.

Słuchowisko „Dziwne jest serce kobiece” powstało na podstawie wspomnień Zofii Skąpskiej.
Adaptacja: Rafał Skąpski, Tomasz Lerski
Reżyseria: Dobrosława Bałazy
Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński
Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski
Obsada:
Grażyna Barszczewska, Elżbieta Gaertner, Jolanta Wołłejko, Hanna Kinder – Kiss, Barbara Zielińska, Joanna Pach – Żbikowska, Justyna Bojczuk, Krzysztof Szczepaniak,

z chomika doms1

  • 68,0 MB
  • 15 lut 22 18:29
Słuchowisko „Cud nad Wisłą. Bitwa Warszawska 1920” powstało na kanwie tekstu, nagrodzonego drugą nagrodą w konkursie ogłoszonym przez Polskie Radio z okazji setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej. Historia w nim opisana jest próbą przełożenia wpływu wielkiego wydarzenia na losy współcześnie żyjących Polaków. Ich losy, działania i udział w wielkiej historii ściśle się splatają. Ci, którzy przeżyli starają się budować na zgliszczach nowe zręby państwa polskiego, ale przede wszystkim z optymizmem patrzą w przyszłość, starając się zabezpieczyć byt swoich rodzin. Przez pryzmat losów jednej rodziny spoglądamy na losy całego kraju. Istotną sprawą jest ocena sukcesu w zwycięskiej bitwie nie tylko wojska polskiego ale i cywilów, mężczyzn - ochotników, kobiet a nawet dzieci. Wspaniała aura cudownego objawienie się Matki Boskiej w dniu Jej święta - Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny opromienia to niezwykłe wydarzenie, jakim był tryumf wojska polskiego nad niezwyciężoną dotąd bolszewicką nawałą, pozawala przypomnieć niezwykłe historyczne postaci, jakimi byli Józef Piłsudski, Wincenty Witos, Józef Haller czy ksiądz Ignacy Skorupka.


Autor: Agnieszka Sławińska
Reżyseria: Dobrosława Bałazy
Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski
Obsada: Marta Kurzak, Justyna Bojczuk, Robert Czebotar, Mirosław Wieprzewski, Jan Kulczycki, Jan Pęczek, Piotr Bajor, Leszek Zduń, Marcin Troński, Damian Kulec, Józef Pawłowski.

z chomika doms1

  • 44,1 MB
  • 15 lut 22 18:29
Wilk
Zapraszamy do radiowej Jedynki, na premierowe słuchowisko Marka Hłaski pt. "Wilk" w adaptacji i reżyserii Aleksandry Głogowskiej.

Słuchowisko "Wilk" powstało na podstawie debiutanckiej powieści Marka Hłaski.
"Wilk", choć był debiutem literackim Marka Hłaski na publikację musiał czekać ponad sześćdziesiąt lat. Zaginiona powieść Hłaski została odnaleziona dopiero w 2015 roku. Na trzy maszynopisy we wrocławskim Ossolineum natknął się Radosław Młynarczyk, pracując nad swoją pracą dyplomową z polonistyki na Uniwersytecie Gdańskim. W 2015 roku "Wilka" wydało wydawnictwo ISKRY.
Młodociany bohater "Wilka", Rysiek Lewandowski, marzy o lepszym życiu, niż mają jego rodzice i sąsiedzi. Życie na Marymoncie, w dwudziestoleciu międzywojennym, w dzielnicy biedoty, ludzi wykluczonych i bezrobotnych, którzy nie mając szans na znalezienie pracy, wchodzą na drogę przestępczą, nie jest marzeniem dorastającego chłopaka. Młody człowiek, zapatrzony w westerny, szuka dla siebie szlachetnego wzorca do naśladowania, marzy aby być jak Ken Maynard, szlachetny kowboj walczący z niesprawiedliwością, w ten sposób Rysiek chce zmienić otaczające go realia. Śni o lepszym życiu, nie do końca wiedząc, czym to „lepsze życie” ma być i gdzie je znaleźć.
"Wilk" to też kronikarski zapis rozbudowującej się Warszawy, w powieści Hłaski pojawiają się opisy konkretnych ulic, niektóre z nich nie istnieją już na mapie miasta, co czyni z książki ciekawy materiał dla varsavianistów. Wąskie, nieutwardzone ulice tworzące górzysty labirynt bez wyjścia, koślawe, grożące zawaleniem domy, bezpańskie psy, ogromne szczury - to wszystko tworzy krajobraz najbliższej okolicy Ryśka Lewandowskiego.
W słuchowisku wykorzystano fragmenty ścieżki dźwiękowej filmu "Zbieg" autorstwa Włodzimierza Kotońskiego.


Marek Hłasko "Wilk"
Adaptacja: Aleksandra Głogowska
Reżyseria: Aleksandra Głogowska
Realizacja akustyczna: Maciej Kubera
Opracowanie muzyczne: Aleksandra Głogowska
Obsada:
Krzysztof Szczepaniak, Marian Opania, Przemysław Bluszcz, Leon Charewicz, Andrzej Ferenc, Zbigniew Konopka, Elżbieta Nagel, Zuzanna Saporznikow, Miłosz Konkel, Aleksander Sosiński, Aleksander Kaźmierczak, Konrad Szymański,

z chomika doms1

  • 55,3 MB
  • 15 lut 22 18:29

z chomika doms1

  • 49,5 MB
  • 15 lut 22 18:29
"Niepokonani 1920". Premierowe słuchowisko o Bitwie Warszawskiej

. W dwóch częściach – w sobotę i niedzielę – nadamy słuchowisko Domana Nowakowskiego pt. "Niepokonani 1920" w reżyserii Emiliana Kamińskiego, które powstało w stołecznym Teatrze Kamienica. Premiera na antenie Dwójki w sobotę 19 września o godzinie 19.30, a druga część w niedzielę 20 września o godzinie 19.00.


Przedstawia ono kluczowe momenty bitwy stoczonej już ponad 100 lat temu - od 13 do 15 sierpnia 1920 r., nazywanej Cudem nad Wisłą, okrzykniętej jedną z najważniejszych bitew w dziejach świata. W tekście napisanym przez Domana Nowakowskiego znajdujemy wciągającą relację z wydarzeń, które w czasie bitwy miały miejsce w sztabie armii, na froncie oraz w domu rodziny Malickich. Wyjątkowości tej opowieści przydają współczesne komentarze narratorów, kreowanych przez niezrównanego Franciszka Pieczkę i znakomitą Paulinę Holtz.
W sztabie polskiej armii, głodny zwycięstwa i wolności, naczelny wódz – Józef Piłsudski (Emilian Kamiński) taktycznie rozgrywał historyczne starcie z Armią Czerwoną, która bez hamulców parła na Europę. Wraz z szefem sztabu generałem Tadeuszem Rozwadowskim (Radosław Pazura), niczym najlepszy duet napastników, starali się ogrywać rywala. Znacznie ułatwił im to porucznik Jan Kowalewski (Adam Serowaniec), który dziś pewnie okrzyknięty zostałby "mega hakerem", bo rozszyfrował kody nadawcze, dzięki czemu znane były wszystkie plany i rozkazy sowietów.

Tymczasem w polskich domach emocje nie były mniejsze. Słuchowisko przedstawia także losy ludności cywilnej – fikcyjnej rodziny Malickich, mieszkającej przy ulicy Leszno 13, czyli współczesnej Alei Solidarności 93, gdzie mieści się Teatr Kamienica. Głową rodziny jest generał Stanisław Malicki (Olaf Lubaszenko), a szyją, jak to zwykle bywa, jego żona Barbara (Justyna Sieńczyłło), U nich także narastał niepokój. Maliccy, wraz ze swoją niezastąpioną gosposią Pelasią (Stanisława Celińska), choć pełni strachu i obaw o kolejny dzień, mocno wierzyli w sukces na froncie. I choć decyzja o wstąpieniu do armii najmłodszego członka rodziny, 16-letniego Olka (Piotr Ligienza) nie spotkała się z entuzjazmem familiantów, to hart ducha i odwaga młodego pokolenia były dla losów Polski strategiczne.



Zespół realizacyjny:
Scenariusz: Doman Nowakowski
Reżyseria: Emilian Kamiński
Realizacja akustyczna: Maciej Słowikowski
Muzyka: Jan Stokłosa
Obsada: Stanisława Celińska, Dorota Chotecka, Paulina Holtz, Jolanta Mrotek, Justyna Sieńczyłło, Milena Staszuk, Waldemar Błaszczyk, Paweł Burczyk, Dawid Czupryński, Wojciech Duryasz, Tomasz Gęsikowski, Emilian Kamiński, Andrzej Kałuszko, Krzysztof Krupiński, Piotr Ligienza, Olaf Lubaszenko, Łukasz Matecki, Radosław Pazura, Franciszek Pieczka, Michał Rolnicki, Jacek Rozenek, Adam Serowaniec, Rafał Szałajko, Maciej Wierzbicki, Jacek Zawada.
W słuchowisku zagrali aktorzy Teatru O.N. oraz pracownicy Teatru Kamienica.
Słuchowisko "Niepokonani 1920" zostało zrealizowane w Studiu Nagrań Teatru Kamienica.

z chomika doms1

  • 60,9 MB
  • 15 lut 22 18:29
Wyjście w wiadomym celu do drugiego pokoju

Zapraszamy do radiowej Jedynki, na premierowe słuchowisko Jarosława Mikołajewskiego pt. "Wyjście w wiadomym celu do drugiego pokoju" w reżyserii Wojciecha Malajkata.

Sześćdziesięcioletni pisarz podejmuje decyzję o samobójstwie. Nie zdarzyło się nic, co w oczach innych usprawiedliwiałoby taką decyzję. Przyczyny są po części w nim, po części w życiowej regule, która w pewnym momencie narzuca poczucie bycia niepotrzebnym, a wręcz budzącym odrazę. Przy czym bohater stara się zerwać z "tradycją", gdzie samobójca zaskakuje najbliższych swoją śmiercią. Nie chce, żeby ktoś go znalazł. Zaprasza najbliższych, żeby uprzedzić o swoim zamiarze, i swojego planu nie chce zmienić bez względu na ich prośby i argumenty.

"Wyjście w wiadomym celu do drugiego pokoju" wyreżyserował Wojciech Malajkat, niezwykle przejmująco odgrywając główną rolę.

Jarosław Mikołajewski "Wyjście w wiadomym celu do drugiego pokoju"

Reżyseria: Wojciech Malajkat

Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska

Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski

Obsada:

Iza Kuna, Agata Różyczka, Aleksander Sosiński, Jakub Sasak, Marcin Stępniak, Katarzyna Pośpiech, Hanna Skarga oraz Wojciech Malajkat.

z chomika doms1

  • 60,1 MB
  • 15 lut 22 18:29
Promieniowanie ojcostwa

Zapraszamy do radiowej Jedynki, na premierowe słuchowisko Karola Wojtyły pt. "Promieniowanie ojcostwa" w adaptacji i reżyserii Mariusza Orskiego.


‘Promieniowanie ojcostwa’, w podtytule określone jako „misterium”, to ostatni tekst, jaki biskup Karol Wojtyła (44 letni wówczas) napisał z myślą o teatrze. Treść sztuki dotyczy podmiotowości ludzkiej, fenomenu miłości a także Boga jako tajemnicy metafizycznej. Człowiek, mężczyzna, Adam, spełnia się poprzez miłość, czując się zarazem jak dziecko; rozpoznaje też istotę Boga jako miłującego Ojca („Powraca się do ojca przez dziecko”).

‘Promieniowanie ojcostwa’ to jednocześnie dramat o niespełnionym pożądaniu, pragnieniu; o poczuciu niespełnienia się w roli mężczyzny – i o rodzicielskim niespełnieniu; o smutku „mężczyzny w połowie życia”, który czuje, że kończy się młodość czyli szansa spełnienia się w roli męża i ojca. To dramat wyrzekania się (na siłę) samego siebie, swoich głębokich pragnień – i popadania w samotność, którą daremnie stara się oswoić; jego zmagania krytycznie podsumowuje nawet Matka: „Mylisz się”. To tłumaczy smutek przenikający ten tekst, smutek uderzający już przy pierwszej lekturze, przywołujący np. niektóre części ostatnich kwartetów Beethovena…

Karol Wojtyła "Promieniowanie ojcostwa"

Adaptacja: Mariusz Orski

Reżyseria: Mariusz Orski

Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński

Opracowanie muzyczne: Mariusz Orski

Obsada:

Maja Komorowska, Andrzej Ferenc, Weronika Humaj,

z chomika doms1

  • 40,7 MB
  • 15 lut 22 18:29
Czwarty rozbiór

Zapraszamy do radiowej Jedynki, na premierowe słuchowisko Andrzeja Zakrzewskiego pt. "Czwarty rozbiór" w reżyserii Janusza Kukuły.

Słuchowisko „Czwarty rozbiór” jest próbą rekonstrukcji wydarzeń, które rozegrały się tuż przed atakiem Niemiec na Polskę w 1939 roku. Andrzej Zakrzewski (znakomity reżyser) na podstawie zachowanych dokumentów i wspomnień stara się odtworzyć tamte dramatyczne momenty historii świata.


Andrzej Zakrzewski "Czwarty rozbiór"

Reżyseria: Janusz Kukuła

Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński

Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski


Obsada:

Krzysztof Gosztyła, Sławomir Orzechowski, Marcin Troński, Szymon Kuśmider, Adam Bauman, Marek Barbasiewicz, Tomasz Marzecki, Krzysztof Banaszyk, Andrzej Ferenc, Maciej Gudowski, Janusz Szydłowski,

z chomika doms1

  • 55,3 MB
  • 15 lut 22 18:29
"Niepokonani 1920". Premierowe słuchowisko o Bitwie Warszawskiej

. W dwóch częściach – w sobotę i niedzielę – nadamy słuchowisko Domana Nowakowskiego pt. "Niepokonani 1920" w reżyserii Emiliana Kamińskiego, które powstało w stołecznym Teatrze Kamienica. Premiera na antenie Dwójki w sobotę 19 września o godzinie 19.30, a druga część w niedzielę 20 września o godzinie 19.00.


Przedstawia ono kluczowe momenty bitwy stoczonej już ponad 100 lat temu - od 13 do 15 sierpnia 1920 r., nazywanej Cudem nad Wisłą, okrzykniętej jedną z najważniejszych bitew w dziejach świata. W tekście napisanym przez Domana Nowakowskiego znajdujemy wciągającą relację z wydarzeń, które w czasie bitwy miały miejsce w sztabie armii, na froncie oraz w domu rodziny Malickich. Wyjątkowości tej opowieści przydają współczesne komentarze narratorów, kreowanych przez niezrównanego Franciszka Pieczkę i znakomitą Paulinę Holtz.
W sztabie polskiej armii, głodny zwycięstwa i wolności, naczelny wódz – Józef Piłsudski (Emilian Kamiński) taktycznie rozgrywał historyczne starcie z Armią Czerwoną, która bez hamulców parła na Europę. Wraz z szefem sztabu generałem Tadeuszem Rozwadowskim (Radosław Pazura), niczym najlepszy duet napastników, starali się ogrywać rywala. Znacznie ułatwił im to porucznik Jan Kowalewski (Adam Serowaniec), który dziś pewnie okrzyknięty zostałby "mega hakerem", bo rozszyfrował kody nadawcze, dzięki czemu znane były wszystkie plany i rozkazy sowietów.

Tymczasem w polskich domach emocje nie były mniejsze. Słuchowisko przedstawia także losy ludności cywilnej – fikcyjnej rodziny Malickich, mieszkającej przy ulicy Leszno 13, czyli współczesnej Alei Solidarności 93, gdzie mieści się Teatr Kamienica. Głową rodziny jest generał Stanisław Malicki (Olaf Lubaszenko), a szyją, jak to zwykle bywa, jego żona Barbara (Justyna Sieńczyłło), U nich także narastał niepokój. Maliccy, wraz ze swoją niezastąpioną gosposią Pelasią (Stanisława Celińska), choć pełni strachu i obaw o kolejny dzień, mocno wierzyli w sukces na froncie. I choć decyzja o wstąpieniu do armii najmłodszego członka rodziny, 16-letniego Olka (Piotr Ligienza) nie spotkała się z entuzjazmem familiantów, to hart ducha i odwaga młodego pokolenia były dla losów Polski strategiczne.



Zespół realizacyjny:
Scenariusz: Doman Nowakowski
Reżyseria: Emilian Kamiński
Realizacja akustyczna: Maciej Słowikowski
Muzyka: Jan Stokłosa
Obsada: Stanisława Celińska, Dorota Chotecka, Paulina Holtz, Jolanta Mrotek, Justyna Sieńczyłło, Milena Staszuk, Waldemar Błaszczyk, Paweł Burczyk, Dawid Czupryński, Wojciech Duryasz, Tomasz Gęsikowski, Emilian Kamiński, Andrzej Kałuszko, Krzysztof Krupiński, Piotr Ligienza, Olaf Lubaszenko, Łukasz Matecki, Radosław Pazura, Franciszek Pieczka, Michał Rolnicki, Jacek Rozenek, Adam Serowaniec, Rafał Szałajko, Maciej Wierzbicki, Jacek Zawada.
W słuchowisku zagrali aktorzy Teatru O.N. oraz pracownicy Teatru Kamienica.
Słuchowisko "Niepokonani 1920" zostało zrealizowane w Studiu Nagrań Teatru Kamienica.

z chomika doms1

  • 48,1 MB
  • 15 lut 22 18:29
Reżyseria: Waldemar Modestowicz
Realizacja: Andrzej Brzoska
Obsada: Ewa Ziętek, Krzysztof Wakuliński, Marcin Troński, Wojciech Wysocki
"Melodramat" jest opowieścią realistyczną, chociaż ciąg wydarzeń może się wydawać nieco pogmatwany. Chodzi w tej opowieści o podstawowy konflikt czasu i uczucia - czy po latach rozstania możliwa jest jeszcze miłość pomiędzy kobietą i mężczyzną? "Melodramat" nie rozwiązuje tego konfliktu, ale stara się rozważyć kwestię opatrzoną znakiem zapytania: czy melodramat w dzisiejszych czasach w ogóle jest możliwy?

z chomika doms1

  • 37,1 MB
  • 15 lut 22 18:29
Pierwsze – to "Szczęśliwa moneta" Flory Fletcher w adaptacji Ewy Szumańskiej z roku 1970, zrealizowana w Radiu Wrocław z udziałem wielkiego Igora Przegrodzkiego. Przy okazji przywołujemy kolejne "wcielenie" Ewy Szumańskiej. To – nie tylko słynna "lekarka" i satyryczka Kabaretu Studio 202, ale także autorka oryginalnych słuchowisk sensacyjnych ("Gabinet Powtórzeń"), autorka tłumaczeń dla TZO oraz adaptacji tekstów autorów zagranicznych.
Czas trwania – 26’59"

z chomika doms1

  • 31,3 MB
  • 15 lut 22 18:29
"Karol" to jedna z pierwszych sztuk Sławomira Mrożka. Do lekarza okulisty przychodzą dziadek i wnuczek. Dziadkowi - zapalonemu myśliwemu, niestety, popsuł się wzrok, co uniemożliwia mu polowanie na grubego zwierza... człowieka imieniem Karol. Lekarz wpada w pułapkę, ponieważ gościom wydaje się, że to właśnie on jest tym owym Karolem... Ofiara próbuje się ratować.

Sławomir Mrożek "Karol"
Adaptacja: Jarosław Tumidajski
Reżyseria: Jarosław Tumidajski
Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne: Jarosław Tumidajski
Obsada:
Stanisław Brudny, Piotr Polak, Jacek Braciak,

z chomika doms1

  • 62,0 MB
  • 15 lut 22 18:29
Krzysztof Kamil Baczyński herbu Sas (ur. 22 stycznia 1921 w Warszawie, zm. 4 sierpnia 1944 w Warszawie) – polski poeta czasu wojny, podchorąży Armii Krajowej, podharcmistrz Szarych Szeregów, jeden z przedstawicieli pokolenia Kolumbów. W czasie okupacji związany z pismem "Płomienie" oraz miesięcznikiem "Droga". Zginął w czasie powstania warszawskiego jako żołnierz batalionu "Parasol" Armii Krajowej. Jego poezja wyraża emocje i los generacji Kolumbów. Pisał wiersze katastroficzne, chciał zmierzyć się ze swoją epoką, opisać czas wojny, która w jego wierszach ukazana jest jako ogromna siła, niszcząca dawne systemy wartości i wprowadzająca nowe, okrutne prawa. Jego wybitna twórczość, spleciona z tragicznym życiorysem, dała początek jednej z najbardziej poruszających legend polskiej kultury. „Autobiografia” to słuchowisko poetyckie poświęcone twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.


Autor: Krzysztof Kamil Baczyński
Scenariusz i reżyseria: Janusz Kukuła
Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk
Muzyka: Piotr Salaber
Wiersze czytają: Krzysztof Banaszyk, Krzysztof Szczepaniak, Marcin Kwaśny, Marcin Przybylski.

z chomika doms1

  • 40,8 MB
  • 15 lut 22 18:29
Zapraszamy do radiowej Trójki na premierowe słuchowisko pt. "Nadwrażliwi" w adaptacji i reżyserii Katarzyny Łęckiej.

Słuchowisko "Nadwrażliwi" to debiut dramaturgiczny Włodzimierza Zakrzewskiego, psychiatry, który postanowił opisać swoje spotkania z pacjentami. W świecie ogarniętym pandemią wychodzą z ludzi skrywane emocje i lęki. Jak sobie poradzić z niechcianymi uczuciami? Czy obcemu łatwiej opowiedzieć o tym, co nas trapi? Czy można znaleźć ukojenie w psychiatrycznym gabinecie?

W słuchowisku wyreżyserowanym przez Katarzynę Łęcką zagrali: Sławomir Pacek, Leon Charewicz, Wojciech Paszkowski, Lidia Bogaczówna, Joanna Sokołowska (debiut w Teatrze Polskiego Radia), Olaf Lubaszenko, Ewa Kania, Olga Sawicka, Alina Kamińska. Muzykę skomponował Igor Przebindowski.



Słuchowisko "Nadwrażliwi" powstało na podstawie dramatu Włodzimierza Zakrzewskiego pt. "W psychiatrycznym gabinecie i ..."

Adaptacja: Katarzyna Łęcka

Reżyseria: Katarzyna Łęcka

Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska

Muzyka: Igor Przebindowski


Obsada:

Sławomir Pacek, Leon Charewicz, Wojciech Paszkowski, Lidia Bogaczówna, Joanna Sokołowska, Olaf Lubaszenko, Ewa Kania, Olga Sawicka, Alina Kamińska,

z chomika doms1

  • 73,3 MB
  • 15 lut 22 18:29
Ryngraf
Zapraszamy do radiowej Jedynki na słuchowisko z okazji 100. Rocznicy Bitwy Warszawskiej pt. "Ryngraf" autorstwa Jarosława Jakubowskiego.

Słuchowisko „Ryngraf” opowiada o losach Piotra, który jako niepełnoletni chłopak zaciąga się do Armii Ochotniczej i walczy w Bitwie Warszawskiej 1920 roku. Jego szlak bojowy poznajemy ze wspomnień snutych 30 lat później przez porucznika „Drzazgę” oczekującego na wykonanie wyroku śmierci w mokotowskim więzieniu. Przedstawione w słuchowisku postaci pierwszoplanowe oraz wydarzenia są dziełem wyobraźni pisarskiej, inspirowanej przede wszystkim pamiętnikami Władysława Kocota z wojny polsko-bolszewickiej i opowiadaniem „Koń na wzgórzu” Eugeniusza Małaczewskiego. Wykorzystane w słuchowisku autentyczne wypowiedzi postaci historycznych autor zaczerpnął ze źródeł dostępnych na portalu sierpien1920.pl

Jarosław Jakubowski jest laureatem konkursu Programu 1. Polskiego Radia oraz Teatru Polskiego Radia na scenariusz słuchowiska "Cud na Wisłą. Bitwa Warszawska 1920" ogłoszonego w związku z obchodzoną w 2020 roku 100. rocznicą Bitwy Warszawskiej.

Otrzymał I nagrodę za scenariusz słuchowiska "Ryngraf".



Jarosław Jakubowski "Ryngraf"

Reżyseria: Janusz Kukuła

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk

Muzyka: Piotr Salaber

Obsada:

Krzysztof Gosztyła, Przemysław Wyszyński, Adam Bauman, Andrzej Ferenc, Mariusz Bonaszewski, Ewa Kania, Robert Czebotar, Krzysztof Szczepaniak, Sławomir Holland, Marcin Troński, Rafał Zawierucha, Olgierd Łukaszewicz, Jan Wituch, Zbigniew Suszyński,

Na słuchowisko "Ryngraf" zapraszamy w sobotę (15.08) tuż po godz. 17.00.

z chomika doms1

  • 72,6 MB
  • 15 lut 22 18:29
Jerzy Krzysztoń (ur. 23 marca 1931 w Lublinie, zm. 16 maja 1982 w Warszawie) – polski prozaik, dramaturg, reportażysta i tłumacz. Debiutował w 1949 opowiadaniem „Wspomnienia indyjskie”, które weszło później w skład książki „Opowiadania indyjskie” (1953), poświęconej przeżyciom cywilnej ludności polskiej, która wyszła z ZSRR wraz z armią Andersa. Napisał szereg opowiadań zebranych w tomy „Sekret i inne opowiadania” (1956), „Sandżu i Paweł” (1959), „Złote Gody” (1965), „Panna radosna” (1969) i „Cyrograf dojrzałości” (1975). W 1967 na podstawie opowiadania „Cyrograf dojrzałości” powstał film pod tym samym tytułem). Cenne są jego reportaże z pobytu w USA „Skok do Eldorado” (1967). W swej twórczości posługiwał się zróżnicowanymi formami literackimi, np. czarnym humorem, groteską i symbolizmem. Był też autorem licznych słuchowisk radiowych oraz tłumaczem powieści i opowiadań z języka angielskiego. Akcja słuchowiska „Chłopcy spod Verdun” rozgrywa się w 1945 roku. Do miasta na terenach należących wcześniej do Niemiec przybywa polski zarządca wojskowy, który ma ewakuować niemieckich mieszkańców na zachód. Burmistrz próbuje temu zapobiec, angażując młodego komendanta w przedłużający się słowny pojedynek. Polski komendant przypomina burmistrzowi jego syna - żołnierza Wehrmachtu zabitego na wojnie...


Autor: Jerzy Krzysztoń
Reżyseria: Aleksander Bardini
Asystentka reżysera: Zofia Rakowiecka
Realizacja akustyczna: Andrzej Pruski
Obsada: Tadeusz Fijewski (Burgermeister), Stanisław Mikulski (Komendant), Marian Friedmann, Ludosław Kozłowski, Stefan Wroncki.

z chomika doms1

  • 14,5 MB
  • 15 lut 22 18:29
Jerzy Górzański - Narzeczona poleciała do nieba

Scena Uśmiechu



Obsada:
KWiktor Zborowski, Sławomir Pacek, Lucyna Malec, Damian Damięcki, Anna Seniuk, Krzysztof Wakuliński, Krzysztof Kowalewski
Opis:

Scenariusz radiowy pt: "Narzeczona poleciała do nieba" jest jakby dalszym ciągiem "Samolotu" (słuchowisko wyróżnione w Moskwie na Ostankino w 1994r.), to znaczy dalszym ciągiem humorystycznych perypetii głównego bohatera - chórzysty Fronczka. Perypetie te rozgrywają się na tle przemian obyczajowych dzisiejszych czasów. Ale najważniejsze wydaje się to, co stanowi wątek przygodowy, czyli ciąg sytuacji związanych z ożenkiem Fronczka.

z chomika doms1

  • Odtwórz folderOdtwórz folder
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    503

525 plików
32,07 GB




Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (6)Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (6)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności