W trzeciej części GTA wcielimy się w rolę gangstera, którym jest Claude Speed. Poznajemy go w pierwsze cutscence, podczas napadu na bank. Ze swoją dziewczyną - Cataliną i przyjacielem Miguel'em postanawiają ''opróżnić'' skarbiec największego banku Liberty City. W kolejnych minutach trwania filmiku dowiadujemy się, że Claude jest jedynie zbędnym balastem dla Cataliny i Miguel'a. Speed dostaje kulkę w brzuch od swojej dziewczyny, a ona razem z Miguel'em uciekają przed przybyciem policji na miejsce napadu. Claude zaczyna nowe życie, bez pieniędzy i postanawia zemścić się na zdrajczyni...
Uważam, że GTA 3 jest jedną z tych gier, które wzbudzają ogromne emocje i są tematem wielu dyskusji jeszcze przed oficjalną premierą. Powodem tego całego zamieszania oprócz faktu, że jest to kontynuacja bardzo udanej serii gier, jest kontrowersyjna decyzja polegająca na przeniesieniu gry w trzeci wymiar. W zasadzie poprzednie części też miały grafikę 3D, ale ludzie, samochody i drzewa były tzw. sprite''ami, a poruszać się można było tak naprawdę jedynie po dwóch osiach. Naszego bohatera mogliśmy oglądać tylko z góry i tylko pod jednym kątem. Autorzy postanowili to zmienić. Grafika uległa znacznemu ulepszeniu, przypomina teraz bardziej Midtown Madness niż stare GTA co jest niewątpliwym plusem. Nie ma już żadnych sprite''ów, wszystko jest ładne, trójwymiarowe i dopracowane, ale to nie jest jednak jedyna rzecz która rzuca się w oczy starego wyjadacza po włączeniu gry.
Pierwszym szokiem jest widok zza pleców postaci, którą kierujemy, czyli TPP. Sterowanie jest dokładnie takie samo jak w Max Payne i wielu innych grach. Rozglądamy się za pomocą myszki, a sterowanie postacią odbywa się za pomocą klawiatury. Na początku wydawało mi się, że to nie jest dobre rozwiązanie i tylko ją popsuło, lecz już po kilku minutach grania przekonałem się, że jest odwrotnie. Swoboda i wygoda jaką oferuje nowy engine jest niezwykle cenna podczas wieloosobowych strzelanin na ulicach, czy pieszych wędrówek, oraz umożliwia lepsze podziwianie samego miasta. Sterowanie pojazdem pozostało bez zmian i prezentuje się tak samo jak w każdej szanującej się grze samochodowej, z tą drobną różnicą, że wszystkie samochody mają automatyczną skrzynię biegów. Metropolie po których przyjdzie nam chodzić, jeździć a nawet latać! zostały znacznie rozbudowane a przy tym stały się bardziej ''interaktywne'
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Wymagania minimalne:
Procesor: Pentuim 3 500Mhz, Althon 1.0 Ghz
Napęd: 8x CD/ 8x DVD
Pamięć: 64 RAM
Miejsce na dysku: 500MB
Karta graficzna: 16MB
System operacyjny: Windows 95, 95, 98SE, 2000, ME, XP
DirectX: 8.1
Wymagania zalecane:
Procesor: Pentium 3 800Mhz, Althon XP
Napęd: 52x CD/ 16x DVD
Pamięć: 128 RAM
Miejsce na dysku: 800MB
Karta graficzna: 32MB
System operacyjny: Windows 95, 95, 98SE, 2000, ME, XP
DirectX: 9.0