Download: opracowanie_na_magisterke.doc
I. Historia nauk o wychowaniu
1. Greckie korzenie pedagogiki (filozofia, sztuka, polityka)
2. Uniwersytet i jego organizacja: od Bolonii do procesu bolońskiego (Justyna)
3. Pedagogika nowożytna, jej idee i przedstawiciele
4. XIX wieczne idee i praktyki wychowania
5. Nowe wychowanie, jego ideologia i doświadczenia w Polsce i na świecie
6. Współczesne koncepcje wychowania: pedagogika autorytarna, pedagogika humanistyczna,....TREBACZ
II. Podstawowe pojęcia pedagogiki
1. Procesy rozwoju osoby (socjalizacja, enkulturacja, wychowanie, kształcenie, samokształtowanie)
2. Mechanizmy rządzące zachowaniem osoby i zbiorowości
3. Wychowanie, zakresy znaczeniowe pojęcia, źródła poglądów na wychowanie JEZ
4. Kształcenie, nauczanie, uczenie się, zakresy znaczeniowe i współczesne teorie
5. Edukacja, jej pojmowanie i organizacja
6. Samokształtowanie, jego czynniki
7. Dziedziny wychowania
8. Metody, zasady, formy edukacji (kształcenia, wychowania, samokształtowania)
9. Cele edukacji – przesłanki teleologii
10. Instytucje edukacyjne w Polsce i w świecie
11. Środowisko wychowawcze, jego pojmowanie i rodzaje
III. Współczesne subdyscypliny pedagogiczne
1. Andragogika, jej podstawy i organizacja
2. Pedagogika rodziny
3. Pedagogika zdrowia (Justyna)
4. Pedagogika pracy
5. Pedagogika medialna i jej koncepcje w społeczeństwie wiedzy (Marcin)
6. Pedagogika porównawcza
7. Pedagogika opiekuńcza
8. Pedeutologia i deontologia
IV. Nauki współdziałające z pedagogiką
1. Filozoficzne podstawy wychowania
2. Psychologia i jej udział w rozwijaniu teorii i praktyki pedagogicznej
3. Socjologia edukacji
4. Związki pedagogiki z ekonomią
5. Nauki o komunikacji, ich znaczenie dla rozwoju pedagogiki
6. Prawo i jego związki z wychowaniem PIETRZAK
7. Neurofizjologiczne podstawy edukacji
V. Metody badań pedagogicznych
1. Strategie badawcze w pedagogice, ich tradycja i kryteria stosowania (kmieciak)
2. Przedmiot badań pedagogicznych, jego istota
3. Źródła problemów badawczych
4. Etyczne aspekty badań pedagogicznych
5. Metody i techniki badań nad wychowaniem i kształceniem
VI. Współczesne przemiany w oświacie i szkolnictwie wyższym
1. Reformy oświatowe, ich istota i aktualne doświadczenia
2. Przemiany w szkolnictwie wyższym – strategia lizbońska
3. Polityka oświatowa państwa i Unii Europejskiej