Download: Piekło z harnasiami - Mateusz Tracz.mp3
Tylko jeden spektakl polskiego kompozytora wystawiono na deskach paryskiej Grand Opera w całej historii jej istnienia. Był to balet „Harnasie” Karola Szymanowskiego w choreografii bożyszcza ówczesnego świata tanecznego – Serge'a Lifara. Góralska muzyka zachwyciła publiczność na równi z dopisanym na wyraźne życzenie mistrza męskim numerem solowym. Ale jak doszło do wystawienia polskiej kompozycji w Paryżu? Ile przeciwności losu trzeba było pokonać? Wydawać by się mogło, że po szczęśliwym rozwiązaniu perypetii scenariuszowych, wymianie scenografki i przekonaniu najwybitniejszego tancerza swoich czasów do udziału w przedstawieniu nic nie stoi na przeszkodzie, by podbić Paryż, tymczasem... Historia ta wydarzyła się naprawdę. Jej bohaterami byli Bartuś Obrochta – legendarny góralski muzyk, Karol Szymanowski – kompozytor, Leonia Gradstein – jego asystentka, Jan Lechoń – attaché kulturalny w Paryżu, Serge Lifar – pochodzący z Ukrainy mistrz francuskiego baletu, Izrael Orensztajn – impresario warszawskiej filharmonii, Jan Ciepliński – dyrektor warszawskiego baletu, Janina Korolewicz-Waydowa – dyrektorka warszawskiej opery oraz Władysław Jaroszewicz – delegat rządu RP na Warszawę. Zetknięcie tych postaci zaowocowało największym skandalem polskiego międzywojnia. I to o międzynarodowej skali.
Autor: Mateusz Tracz
Reżyseria: Mateusz Tracz
Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk
Opracowanie muzyczne: Mateusz Tracz
Obsada: Jacek Wójcicki (Karol Szymanowski), Stanisław Brudny (Bartuś Obrochta), Maciej Radel (Sergiusz Michajłowicz Lifar), Henryk Rajfer (Izrael Orensztajn), Mateusz Damięcki (Jan Ciepliński), Monika Szomko (Leonia Gradstein), Marcin Zarzeczny (Jan Lechoń), Marek Barbasiewicz (Władysław Jaroszewicz), Ewa Kania (Janina Korolewicz-Waydowa), Mateusz Tracz (Inspicjent), Jan Szydłowski (Gazeciarz), Magdalena Herman-Urbańska, Marcin Bytniewski, Kamil Wawrzuta.