Download: Wybierz swoją nisze.flv
Jak wybrać swoją niszę? Jaki rynek docelowy wybrać? O czym pisać na blogu? Tego typu pytania miałeś(aś), masz lub wkrótce będziesz mieć (mam nadzieję, że nie później niż po czwartej części tego mini-kursu).
Trzy lata temu stanąłem przed podobnym dylematem. Byłem wówczas na rozdrożu w swojej działalności i wiedziałem, że muszę znaleźć nową niszę, w której będę mógł rozwinąć skrzydła. Zajęło mi około 3 tygodni, aby zrobić dokładną analizę tego, co wówczas działo się rynku nowoczesnych technologii (bo ten kierunek wydawał mi się dość naturalny, bo zgodny z moją pasję i zainteresowaniami).
Akurat w tym czasie z wielkim szumem medialnym wchodził na rynek nowy flagowy produkt Apple, czyli iPhone. W ciągu kilku dni (i nieprzespanych nocy) zbudowałem sklep internetowy, a także znalazłem małą hiszpańską firmę, produkującą bardzo drogie ale przy tym i wysokiej klasy skórzane akcesoria do telefonów komórkowych. W ich ofercie były niemal natychmiast etui do iPhone’a, podczas gdy w Polsce nikt nie był na to jeszcze gotowy (urządzenie miało premierę za oceanem na kilka miesięcy zanim trafiło oficjalnie do Europe, ale już po kilku dniach pierwsze sztuki przyleciały w walizkach z USA do Polski).
Kiedy na Allegro pojawił się pierwszy iPhone ja już miałem wystawione futerały do niego. To, co się działo przez następne tygodnie było istnym szaleństwem. Dostawy z Hiszpanii przychodziły kilka razy w tygodniu, a ja codziennie wysyłałem do kilkudziesięciu sztuk. W tej niszy pojawiła się luka, którą udało mi zapełnić zanim pojawiła się silna konkurencja dużych dystrybutorów. W obliczu tego sukcesu popełniłem jednak pewien błąd, o którym opowiem Ci w innym szkoleniu, bo choć nie zostałem w rezultacie potentatem w branży gadżetów do iPhone’a, to dzięki temu dużo się nauczyłem.
Oto przykłady, jak można znaleźć niszę:
1. Wypatrywać nowych trendów, mieć szeroko otwarte oczy na to, co mówią ludzie.
2. Czytać nowości i ciekawostki z branży, która Cię pasjonuje.
3. Przeglądać strony www, magazyny i gazety, non-stop szukać inspiracji
4. Przyglądać się o czym rozmawiają ludzie na forach dyskusyjnych: o jakich brakach mówią, czego potrzebują lub czego szukają?
5. Wykorzystywać wielkie wydarzenia medialne, dzięki którym można szybko wykreować nowy blog (chyba nikt w Polsce nie wykorzystał faktu śmierci Michaela Jacksona, aby stworzyć blog na jego temat) w szerokiej i pozornie zatłoczonej już niszy
6. Wybrać temat bliski twemu sercu i poszukać sposobu, aby zająć się nim w twórczy i oryginalny sposób