Download: SteamInstall.msi
Steam (ang. para, np. wodna) to system dostarczania, system zabezpieczeń oraz system gry wieloosobowej stworzony przez Valve Software. Aktualnie używany jest do dystrybucji i zarządzania grami stworzonymi przez Valve (w tym Half-Life, Half-Life 2) oraz ich modyfikacjami, np. Counter-Strikiem, a także, coraz częściej, grami autorstwa innych deweloperów (np. Sin: Episodes, Red Orchestra: Ostfront 41-45, Earth 2160, Darwinia, Rag Doll Kung Fu, The Ship, Empire: Total War, seria Unreal). Steam zastąpił również WON, oryginalny system gry wieloosobowej dla gry Half-Life.
Obecna wersja systemu to 3.0. Rozwinięto w niej ideę sklepu, w którym można teraz dowiedzieć się więcej na temat tytułów oferowanych w Steamie, zobaczyć zdjęcia i oceny krytyków za pomocą strony Metacritic.com, a także pobrać ich wersje demonstracyjne. Utworzono również serwis "My Media", umożliwiający pobieranie filmów wysokiej jakości. 31 maja 2006 uruchomiono po długim oczekiwaniu wersję 3.0 usługi Friends, umożliwiającej komunikowanie się użytkowników Steama nawet na poziomie gry. 16 października 2006 została uruchomiona polska wersja platformy Steam.
Steam odegrał ważną rolę na rynku gier komputerowych. Na jego wzór powstały inne systemy antypirackie. Aby uruchomić jakąś grę, trzeba zalogować się do sieci Steam. Jeden CD-key może być przypisany tylko do jednego konta Steam. Dzięki kontu Steam nie ma potrzeby sprzedaży w normalnych sklepach. Można kupować przez Steam płacąc kartą kredytową, a grę można pobrać na którymkolwiek komputerze zaraz po zalogowaniu.
Rejestracja odbywa się przez wpisanie posiadanego już klucza CD bądź bezpośredni zakup wybranego produktu poprzez Steam. Gry wydane po Half-Lifie można, ale nie trzeba, rejestrować na Steamie, natomiast z chwilą wydania Half-Life’a 2 rejestracja w systemie i aktywacja przez Internet jest obowiązkowa. Powoduje to sprzeciw części graczy i krytykę Steama. Mimo tego coraz więcej deweloperów decyduje się korzystać z usługi Valve i publikować swoje gry za jej pomocą.